עזריאל ברגר כתב:קושיא חזקה לכאורה.
מציע לחפש את דברי העולת תמיד במקורם, שמא מהם נרווה צמאוננו.
חיים שאול כתב:לא
קטן שלא הביא ב׳ שערות ג"כ יכול בקביעות כשיש עוד א׳ גדול אבל לבדו בקביעות כ׳ העולת תמיד שלא
וז"ל דאפי׳ קטן ממש שלא הביא עדיין שתי שערות נושא בקביעות עם אחרים כו׳ אם הוא מבן שלש עשרה שנים ויום אחד נושא הוא את כפיו אפי׳ בקביעות
ביליצר כתב:חייב לציין שראיתי בחו"ל קטנים ללא ב שערות כפי שכתב מפורש בעל העולת תמיד הנושאים את כפיהם ביום טוב [רק אז יש ברכת כהנים]
חיים שאול כתב:לא
השו"ע מדבר על קטן ועל זה כ׳ העולת תמיד שגדול שלא נתמלא זקנו נושא כפיו כשהוא יחידי אפי׳ בקביעות אבל השו"ע מדבר על קטן שהביא ב׳ שערות ולא נתמלא זקנו
ז"ל השו"ע
קטן שלא הביא שתי שערות אינו נושא כפיו בפני עצמו כלל אבל עם כהנים שהם גדולים נושא ללמוד ולהתחנך ומי שהביא שתי שערות נושא את כפיו אפי' בפני עצמו ומיהו דוקא באקראי בעלמא ולא בקביעות עד שיתמלא זקנו שאז יכול לישא כפיו אפילו יחידי בקבע וכל שהגיע לשני' שראוי להתמלאות זקנו אף על פי שלא נתמלא קרינן ביה נתמלא זקנו (וע"ל סי' נ"ג סעיף ח'):
מה שנכון נכון כתב:מש"כ העו"ת שאם אין כהן אחר מותר למי שלא נתמלא זקנו אפי' בקבע, היינו כשבאופן קבוע אין כהן אחר. (וקטן מי"ג גם בכה"ג לא).
אבל אם יש מדי פעם, אין היתר למי שלא נתמלא זקנו לשאת כפיו לבדו אלא באקראי, ולא בכל פעם שהכהן האחר לא נמצא. [דכה"ג חשיב קבע (ראה נג, ו), ואין סיבה מספקת להתיר לו ליש"כ, אף שתתבטל בחלק מהתפלות. ולא דמי לגמרי לסנ"ג ס"ז].
...אמנם שפיר כתבת להעיר על האשכול והעו"ת דהא כל הדין דלא נתמלא זקנו לא יעלה לדוכן בקביעות הוא באין כהן אחר, דאם יש כהן אחר הרי אף קטן ממש עולה לדוכן, וכבר הרגיש בזה בספר תורת חיים (פעסט) שם (סי' קכ"ח אות נ"א) וכתב דכוונת העולת תמיד בודאי רק בזמן הזה דאין נושאין כפיים רק ביום טוב (בחו"ל), דפליגי בזה הפוסקים אם נקרא קביעות, וכמ"ש בטו"ז ומג"א שם, והעולת תמיד ס"ל דמיקרי קביעות אבל ל"ה קביעות גמור, ע"כ אם אין כהן אחר נושא את כפיו עכת"ד.
...והנה בישוב דברי העו"ת אפשר לומר בהקדם דיש לחקור בהא דאמרינן דבאקראי מותר למי שלא נתמלא זקנו לעלות לדוכן, מה יהי' הדין אם יש כמה כהנים שלא נתמלאו זקנם, וכל אחד מהם לא יעלה רק באקראי באותו צבור, באופן שבכל יום יהי' נשיאת כפים להצבור ע"י מי שלא נתמלא זקנו, אבל העולה הוי באקראי, אם אזלינן בתר הצבור דהוי קביעות, או אזלינן בתר הכהנים דל"ה רק אקראי, והנראה כיון שנזכר בכ"פ רק לענין הכהן דצריך להיות אקראי, שרי בכה"ג, ובזה יש לומר דס"ל להעו"ת דהא דאמרינן דלא נתמלא זקנו אין עולה לדוכן בקביעות באין כהן גדול עמו, היינו דעכ"פ לא יבטלו הנשיאות כפיים דמיירי דיש עוד כהנים שלא נתמלאו זקנם, ואפשר לחלקם שבכל יום יעלה לדוכן כהן אחר שלא נתמלא זקנו, אבל היכא דאין שם רק כהן אחד שעדיין לא נתמלא זקנו, נושא הוא את כפיו אף בקביעות, וזה מדויק בדבריו שכתב דאם אין כהן אחר אלא זה ולא כתב אם אין כהן גדול אחר אלא זה, ש"מ ברצונו לומר דאף כהן שלא נתמלא אחר אין, אבל באשכול שכתב שאין כהן גדול כלל כנ"ל א"א לומר כן, ובזה י"ל באופן אחר, דס"ל דמה דאמרינן דבלא נתמלא זקנו לא יעלה בקביעות ביחידי, הכוונה דמה"ט החיוב עליהם שיחזרו ויחפשו אחרי כהן גדול לישא כפיו, אבל לא לבטל נשיאת כפיים כל הימים, וע"ז כתב האשכול במקום שאין כהן גדול כלל ודייק בלשונו כלל כלומר שאף אחרי החיפוש לא אפשר למצוא כהן גדול יכול השלא נתמלא זקנו לעלות אף בקביעות, וכן יל"פ דברי העולת תמיד וההולכים בשיטתם.
יוצא פוניבז' כתב:שוב מצאתי בכמה ספרים שנתקשו כזאת על העולת תמיד, ומהם שתירצו בתירוצים דחוקים שאינם מתקבלים על הלב.
002 כתב:יוצא פוניבז' כתב:שוב מצאתי בכמה ספרים שנתקשו כזאת על העולת תמיד, ומהם שתירצו בתירוצים דחוקים שאינם מתקבלים על הלב.
איזה ספרים? [חוץ מהפסקי תשובות]
יוצא פוניבז' כתב:002 כתב:יוצא פוניבז' כתב:שוב מצאתי בכמה ספרים שנתקשו כזאת על העולת תמיד, ומהם שתירצו בתירוצים דחוקים שאינם מתקבלים על הלב.
איזה ספרים? [חוץ מהפסקי תשובות]
שיח הלכה שטרנפלד, הלכה ברורה ר"ד יוסף, ברכת שי ר"י ברמן עמ"ס מגילה בסופו, ואולי עוד.
לבי במערב כתב:ע. התשבי כתב:אולי כדי להטיל 'אחריות' על הכהן המבוגר . .
אפשר להיפך: להטיל אחריות על הכהן הרווק, שימהר להינשא.
ע. התשבי כתב:לבי במערב כתב:ע. התשבי כתב:אולי כדי להטיל 'אחריות' על הכהן המבוגר . .
אפשר להיפך: להטיל אחריות על הכהן הרווק, שימהר להינשא.
היכן מצינו שהדבר תלוי בנישואין? זה עניין של גיל.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 297 אורחים