עזריאל ברגר כתב:יש סיפור על א' מגדולי הדורות האחרונים שבא לחגיגת בר מצווה של ילד כדי לבקש ממנו מחילה על מה שפגע בו כמה שנים קודם לכן, באמרו שקטן אינו בר מחילה, ולכן המתין עד שיגדל.
לצערי אינני זוכר את שמו.
בברכה המשולשת כתב:עזריאל ברגר כתב:יש סיפור על א' מגדולי הדורות האחרונים שבא לחגיגת בר מצווה של ילד כדי לבקש ממנו מחילה על מה שפגע בו כמה שנים קודם לכן, באמרו שקטן אינו בר מחילה, ולכן המתין עד שיגדל.
לצערי אינני זוכר את שמו.
אני שמעתי את זה על הקה"י זיע"א.
בברכה המשולשת כתב:עזריאל ברגר כתב:יש סיפור על א' מגדולי הדורות האחרונים שבא לחגיגת בר מצווה של ילד כדי לבקש ממנו מחילה על מה שפגע בו כמה שנים קודם לכן, באמרו שקטן אינו בר מחילה, ולכן המתין עד שיגדל.
לצערי אינני זוכר את שמו.
אני שמעתי את זה על הקה"י זיע"א.
אליהו בן עמרם כתב:הנה קי"ל דכל המצער את חברו צריך לפייסו.
ומה הדין בקטן, שמחילתו אינה מחילה, כיון שאין לו דעת. (לאור הסוברים, שקשה צער הקטן שלא ניתן להמחל)
ויש לי בזה כמה צדדים:
מה דעתכם?
אליהו בן עמרם כתב:ואולי, היה מקום לומר, שהם סוברים שפגיעת הפוגע נחשבת כ"נזק רוחני" בכבודו של הנפגע. וכפי שקמה ל"ניזק" בממונו "זכות תביעה" כנגד מי שהזיקו, כך קמה לנפגע "זכות תביעה" כנגד מי שפגע בו ובכבודו והזיקו "נזק רוחני". זכות תביעה זו, אפשר לבאר אותה כ"זכות" לתרעומת, או כ"זכות" לנטירת הכעס כלפי הפוגע, או כ"זכות" לתבוע מהפוגע בקשת מחילה.
והואיל וכך, כפי שניתן לסלק "זכות תביעה" ממונית ב"מחילה", כך גם "זכות תביעה" שנובעת מ"נזק רוחני", ניתן לסלקה רק ב"מחילה". ולא יספיקו פיוס וריצוי בלבד, כיון שמה שעכשיו מתרצה ומתפייס, איננו משלים ואיננו מכסה על הפגיעה בכבודו שכבר נעשתה, כי את הנעשה אין להשיב.
יעקל כתב:אבקש לכמה מ"מ : ...
ד. אדם שרציתי לצחוק איתו ולקח קשה כי בשבילו הבדיחה הזאת לא הייתה בכלל במקום - האם צריך אני לבקש מחילה מכיוון שלא התכוונתי לפגוע ?
יעקל כתב:ג. האם צריך להזכיר למי שפגע בנו שהוא צריך לבקש מאיתנו מחילה ?
כשיחטא איש לאיש לא ישטמנו וישתוק כמו שנאמר ברשעים ולא דבר אבשלום את אמנון מאומה למרע ועד טוב כי שנא אבשלום את אמנון, אלא מצוה עליו להודיעו ולומר לו למה עשית לי כך וכך ולמה חטאת לי בדבר פלוני, שנאמר הוכח תוכיח את עמיתך
לבנון כתב:יעקל כתב:ג. האם צריך להזכיר למי שפגע בנו שהוא צריך לבקש מאיתנו מחילה ?
רמב"ם דעות ו ו:כשיחטא איש לאיש לא ישטמנו וישתוק כמו שנאמר ברשעים ולא דבר אבשלום את אמנון מאומה למרע ועד טוב כי שנא אבשלום את אמנון, אלא מצוה עליו להודיעו ולומר לו למה עשית לי כך וכך ולמה חטאת לי בדבר פלוני, שנאמר הוכח תוכיח את עמיתך
יעקל כתב:לבנון כתב:יעקל כתב:ג. האם צריך להזכיר למי שפגע בנו שהוא צריך לבקש מאיתנו מחילה ?
רמב"ם דעות ו ו:כשיחטא איש לאיש לא ישטמנו וישתוק כמו שנאמר ברשעים ולא דבר אבשלום את אמנון מאומה למרע ועד טוב כי שנא אבשלום את אמנון, אלא מצוה עליו להודיעו ולומר לו למה עשית לי כך וכך ולמה חטאת לי בדבר פלוני, שנאמר הוכח תוכיח את עמיתך
מעניין - ואפי' אם זה עלול לעורר מחדש שנאה או אי-נעימות, או כעסים מחדש ?
הרי האמת והשלום אהבו כתיב - האמת לא שווה אא"כ היא תעזור לשלום להתקיים ?
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 252 אורחים