נוטר הכרמים כתב:יש ע"ז בקובץ ישורון החדש דברים מרבינו ר' שריה זצ"ל.
בוצינא כתב:וכאשר אני בא לחפש מהו המזרח האמיתי יש מקום להסתפק בזה אם מקום זריחת השמש נחשב למזרח האמיתי
או יש לומר שלעולם מזרח העולם הוא המזרח האמיתי.
וספק זה הוא ביותר אצל בני אדם הדרים בחו"ל, אמנם גם אצל תושבי ארץ ישראל שהרי המזרח האמיתי הוא על קו האמצע שבין הקוטב הצפוני לקוטב הדרומי
שבאותו מקום על קו האמצע תמיד זריחת השמש הוא באמצע רוח מזרח
אמנם בכל שאר הארצות הנוטות דרומה או צפונה ממילא זריחת השמש נעה מעט או הרבה לדרום או לצפון כדי מרחקה מן קו האמצע.
ובכלל הספק הזה נסתפק לי גם אצל בני אדם שהם גרים על קו האמצע, אמנם מקומם למשל 90 מעלות מזרחה, אם כן אם אנו דנים אותם לפי מזרח העולם נמצא שהמזרח הוא על ראשם למעלה וממילא המערב תחת רגליהם, והמכונה מעלה ומטה בסדר הנענועים הוא לפניהם ולאחריהם, האם אכן כן? אתמהה!
עזריאל ברגר כתב:תיקון:
המעיין בהלכות קדה"ח להרמב"ם פי"ט - לומד שהשמש תמיד זורחת מדרום לארה"ק, אפילו בזמנים שהיא זורחת "בצפון".
עזריאל ברגר כתב:תיקון:
המעיין בהלכות קדה"ח להרמב"ם פי"ט - לומד שהשמש תמיד זורחת מדרום לארה"ק, אפילו בזמנים שהיא זורחת "בצפון".
יואל שילה כתב:עזריאל ברגר כתב:תיקון:
המעיין בהלכות קדה"ח להרמב"ם פי"ט - לומד שהשמש תמיד זורחת מדרום לארה"ק, אפילו בזמנים שהיא זורחת "בצפון".
מהיכן הבנת כזה דבר ברמב"ם? חזרתי כעת שוב על הפרק ולא הבנתי מהיכן ניתן לומר זאת.
עזריאל ברגר כתב:עזריאל ברגר כתב:תיקון:
המעיין בהלכות קדה"ח להרמב"ם פי"ט - לומד שהשמש תמיד זורחת מדרום לארה"ק, אפילו בזמנים שהיא זורחת "בצפון".
הוא כותב שהנקודה הכי צפונית בגלגל המזלות (שהוא מסלול השמש) היא 23.5 מעלות, ואפילו במסלול הירח הנקודה הצפונית ביותר היא 28.5 מעלות, בעוד שהקצה הדרומי של ארה"ק (לדבריו בפרקים הקודמים) הוא באיזור 29-30 מעלות.
יואל שילה כתב:בבל מזרחית לא"י ומערבית לאיראן, ואיראן מזרחית לבבל ומערבית לאפגניסטאן
יואל שילה כתב:המושגים מזרח ומערב הם יחסיים ולא מוחלטים... כך שאין מקום הנקרא 'מזרח' או 'מערב'.
הפשטן כתב:יואל שילה כתב:בבל מזרחית לא"י ומערבית לאיראן, ואיראן מזרחית לבבל ומערבית לאפגניסטאן
אפשר לתת דוגמאות יותר מאלפות, כדלהלן:
ארץ ישראל היא ממזרח לאירופה, ואירופה היא ממזרח לאלסקה, ואלסקה היא ממזרח ליפן (במרחק "פסיעה"), ויפן היא ממזרח להודו, והודו היא ממזרח לארץ ישראל. וחוזר חלילה...יואל שילה כתב:המושגים מזרח ומערב הם יחסיים ולא מוחלטים... כך שאין מקום הנקרא 'מזרח' או 'מערב'.
אכן מבחינה גיאוגרפית אין מזרח מוחלט, אבל מבחינה הלכתית יש מזרח מוחלט, שהלא חכמינו מכירים בקו התאריך, שלדעתם נחשב למקום הכי מזרחי-הלכתית על פני כדור הארץ, באופן מוחלט: עובדה שכאשר חוצים אותו, אז קופצים הלכתית ביממה שלמה (הקפיצה ההלכתית - היא אחורנית אם חוצים מזרחה - והיא קדימה אם חוצים מערבה), ויש לזה נפ"מ לעניין חישוב יום השבת והמועדים.
אבל נחלקו חכמינו היכן הוא קו התאריך, וא"כ נחלקו היכן הוא המזרח ההלכתי המוחלט.
יואל שילה כתב:הפשטן כתב:יואל שילה כתב:בבל מזרחית לא"י ומערבית לאיראן, ואיראן מזרחית לבבל ומערבית לאפגניסטאן
אפשר לתת דוגמאות יותר מאלפות, כדלהלן:
ארץ ישראל היא ממזרח לאירופה, ואירופה היא ממזרח לאלסקה, ואלסקה היא ממזרח ליפן (במרחק "פסיעה"), ויפן היא ממזרח להודו, והודו היא ממזרח לארץ ישראל. וחוזר חלילה...
בכוונה לא התחלתי בארץ ישראל כפי שעלתה במחשבה לפני בתחילה - מאחר ומערבית לא"י יש ים ועוד ים ועוד ים, ואירופה כידוע צפונית מערבית, ולכן בחרתי בבבל שהיא מקום הולדת התלמוד [ולכן כתבתי בבל ולא עיראק].
יואל שילה כתב:מה שכתבת לגבי קו התאריך לגמרי לא נכון.
יואל שילה כתב:מאד לא ברור שתפיסת חז"ל היתה שהעולם כדורי.
יואל שילה כתב:אין שום נידון בחז"ל לגבי קו התאריך.
יואל שילה כתב:אין שום מושג מזרח מוחלט.
יואל שילה כתב:וכל מזרח הוא מערב של מה שמזרחית לו.
יואל שילה כתב:כל הנידון הוא היכן 'תחילת היום' ולא היכן המזרח המוחלט.
יואל שילה כתב:מצויין, אם כך אנו מסכימים שאין לעולם מזרח מוחלט, ושגם חז"ל לא קבעו כזה מזרח מוחלט. בפשטות אין גם בראשונים התייחסות ל'קו' שניתן לנתר משני צדדיו ולהחליף יום, פרט לכוזרי שממש לא ברור לגמרי שכוונתו לכך [אם כי הדעת נוטה שלכך כוונתו], וגם בדבריו לא ברור שקו זה הוא בקצה היבשת המזרחי אלא יתכן שהוא במזרח א"י [כלומר, הספק בדבריו האם הוא נשאר בזה שהקו במזרח א"י, או שליבשת שמזרחית לא"י נותנים דין טפל לא"י ולכן מקדימה אותה (מדין טפל!)]. עיקר הדיון בראשונים הוא היכן 'תחילת הימים', כלומר היכן התחילה ספירת הימים, ועדיין יש כמה אפשרויות פתוחות היכן היום מתחלף, ואכמ"ל.
יואל שילה כתב:אני לא בטוח שבסינית ויפנית וטמילית קוראים לא"י 'המזרח התיכון' ולארצותיהם 'המזרח הרחוק', הקרטוגרפים שיצרו מפות שבהן אירופה במרכז [ומוגדלת הרבה יותר מגודלה הממשי...] קראו למזרח אסיה המזרח הרחוק, אך אין זה מושג מוחלט. יתכן שביפן קוראים לארה"ב 'המזרח הרחוק...', לך תדע. גם קביעת קו התאריך הבינלאומי העובר במיצר ברינג ומקרטע בעקמימות ניכרת מזרחה ומערבה עם התקדמותו דרומה - נעשתה ע"י ארופאים, אך בזה אין סיבה שיתנגדו להם היפנים, מאחר וכמעט לכולם נוח שהקו עובר באוקיינוס השקט.
יואל שילה כתב:לא הבנתי מדוע הוצרכת לחדש מושג של 'מזרח מוחלט הלכתי' - המונח המדוייק הוא 'תחילת הימים'.
יואל שילה כתב:את זה קבעו חלק מהראשונים בקצה המזרחי של היבשת, אך לא כי 'מזרח קא גרים' אלא כי לשם הגיעה השמש אחר תלייתה [או להיפך, ששם היה המקום הראשון שפסק ממנו אור השמש].
יואל שילה כתב:ורק על זאת תרעומתי, שאין כאן שום קשר להגדרת 'מזרח', ובודאי לא ל'מזרח מוחלט', וממילא בחזרה לנושא האשכול שהוא תחילת נענוע הלולב - אין במושג 'מזרח' המוזכר שם - שום קשר לקו התאריך.
יואל שילה כתב:כמובן שכוונת מי שכתב שביהמ"ק לא קובע לעניין רוח מזרח של הנענועים - היא כי כמעט ואין מי שמתפלל לכיוון מזרח, כי ממערב לא"י יש ים עד אמריקה [עם מעט יבשה בצפון לוב טוניס אלג'יר ומרוקו], שהרי בבבל מתפללים למערב, ובאירופה - לדרום מזרח, וברוסי' לדרום, וכו' [וחידה למעיין - לאיזה כיוון יש להתפלל בארה"ב?].
יואל שילה כתב:אם כך - זה גדול עלי.
יואל שילה כתב:לא מבין בדיוק מה אתה רוצה.
יואל שילה כתב:לא מבין בדיוק...מה ההכרח שלך.
יואל שילה כתב:קו התאריך הבינלאומי הוא קו הסכמי, שהיה נוח לאומות לקבוע בצד ימין של המפה כגבול מוחלט, וכ'מזרח הרחוק', וכרגע הראשון של היום.
יואל שילה כתב:קו התאריך ההלכתי במדה ויש כזה דבר.
יואל שילה כתב:קו התאריך ההלכתי...הוא משהו הסכמי אלא משהו שטבוע בעולם בעצם הבריאה.
יואל שילה כתב:קו התאריך ההלכתי...הוא לא גבול וקצה ואיזו נקודת ייחוס - אלא נקודה עצמאית עם חשיבות פנימית [כפי שירושלים היא נקודה עצמאית של קדושה]. קביעת נקודה זו כתחילת הימים היא בשל מעמדה הפנימי ולא כי היא מקום הסכמי ש'עד כאן מזרח, ומשם כבר נקרא לו מערב'.
יואל שילה כתב:מכל מקום, לא הבנתי לשיטתך האם תושבי יפן יתחילו את הנענועים למזרח או למערב [אם נניח שחוף היבשת הוא קו התאריך, כפי הנחת החזו"א, ואם לא - אז שאל את שאלתי בתושבי ניו זילנד, שכמעט לכו"ע הם מעבר לקו התאריך, ואם לא - אז שאל אותה לתושבי סאן פרנסיסקו].
יואל שילה כתב:חושבני שמיצינו את הדיון, הבנתי את כוונתך, והבנת את כוונתי.
כמובן שהיתה זו ט"ס, תיקנתי, יישר כח
יואל שילה כתב:כתבתי ברור שלא נשמע לי שעלה על דעת מישהו מהאחרונים שתושבי יפן יפנו למערב ותושבי הודו יפנו למזרח. לך זה נשמע ברור - זכותך, לי לא נשמע.
יואל שילה כתב:ומה עם השאלה שלא קשורה, לאיזה כיוון יתפלל תושב ניו יורק?
יואל שילה כתב: העולם רגילים לומר שתושב ניו יורק יתפלל למזרח, אך לכאורה זו טעות, שהרי רק במפות השטוחות ירושלים בכיוון זה, ואילו כשמתבוננים בגלובוס מה הקו הקצר - לכאורה כיוון התפילה צריך להיות מזרח עם הרבה צפון [הערת ידידי הרב מאיר ערבה].
יואל שילה כתב:מאחר ובפסוק כתוב 'ממזרח שמש עד מבואו' - כלומר ש'מזרח' הוא מקום הזריחה - קשה לי לקבל רעיון כזה.
יואל שילה כתב: אם באירופה התפללו באמת למזרח - הרי זה כי לא היו להם מפות ולא מאיזו לומדעס עקרונית, אם כי קשה להניח שלא ידעו את הרמב"ם המבאר את המיקום הגאוגרפי של א"י, והרי יכלו לדעת שמדינותיהם צפוניות הרבה יותר.
יואל שילה כתב:מאחר ואן לי שום ספק שתושב רבת עמון יתפלל לדרום עם מעט מזרח
יואל שילה כתב:מאחר ואן לי שום ספק שתושב רבת עמון יתפלל לדרום עם מעט מזרח
יואל שילה כתב:כמובן שעמאן מזרחית לירושלים, ויתפללו בה למערב.
יואל שילה כתב:אין לי בעיה לשמוע כזה רעיון, תוך ציון בולט שהוא לא נכון.
כפי שכתבתי שירושלים היא אכן מקום שכולם פונים אליו כי הוא מקום עם חשיבות עצמית הנובעת מקדושתה, ומקום תחילת הימים הוא גם מקום עם חשיבות עצמית הנובעת ממיקום השמש ברגע מסויים בהיסטוריה, אולם 'מזרח' הוא לא מקום מוגדר אלא נקודת ייחוס בלבד, ואין שום מקור או הגיון לומר שמקום תחילת הימים הוא שמגדיר את נקודת הייחוס, שהרי העומד ביפן רואה את עצמו כשעה [לדוגמא] מזרחית למקום תחילת הימים המערבי אליו, ולא 23 שעות מערבית למקום תחילת הימים המזרחי אליו.
הרי כיוון התפילה הוא לבית המקדש, שזה אינו תמיד בצד מזרח כנודע. אמנם בענין הנענועים כבר כתבו כמה אחרונים שיש לדקדק שיהיו לפי הרוחות ואין ביהמ"ק נחשב מזרח לענין זה.
יואל שילה כתב:בפתיחת האשכול כתובהרי כיוון התפילה הוא לבית המקדש, שזה אינו תמיד בצד מזרח כנודע. אמנם בענין הנענועים כבר כתבו כמה אחרונים שיש לדקדק שיהיו לפי הרוחות ואין ביהמ"ק נחשב מזרח לענין זה.
יואל שילה כתב:כוונת הכותבים הוא שמי שמתפלל בכיוון בית המקדש - הוא לא תמיד לכיוון מזרח, כי רק מי שבאשדוד או במרוקו או בדלאס מתפלל למזרח. וכל האחרים מתפללים לכיוונים אחרים: לצפון [לתושבי אילת], למערב [לתושבי רבת עמון], לדרום [לתושבי מגדל העמק].
יואל שילה כתב:אך לגבי לולב, כל תושבי העולם יתחילו את הנענועים לכיוון מזרח.
יואל שילה כתב:מה מצאת כאן כדי להניח שמי שביפן יתחיל לנענע את לולבו לכיוון מערב?
יואל שילה כתב:כל שיש כאן הוא רק סברא שלך שיש מקום מיוחד שבמיוחדים הנקרא 'אבי אבות המזרח' - ובכל התייחסות למזרח שאיננה כמקום תפילה - יש לכוון אליו.
יואל שילה כתב:שם מקום תחילת הימים [לאותם ראשונים שסברו כך].
יואל שילה כתב:אין שום מיוחסות לקצה היבשת...אין בין זה שום קשר למושג 'מזרח' - שהוא מקום זריחת השמש ביום השוויון לכל אדם באשר הוא.
יואל שילה כתב:לא מבין מה יש עוד לדון בזה.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 322 אורחים