ועל זה הגיב הגר"מ, שמה נשתנה מנטילת לולב, כלומר אם בתקיעת שופר ידעת מקצת דמקצת מהסודות והתיקונים שבזה, הרי עליך לידע שכל מצוות הקב"ה הם גבוה מעל גבוה, ולכן בכיה מחמת דביקות דווקא במצוות מסויימות אין לה מקום.דאיתא באגדה שמצאו תלמידיו של רבי עקיבא שהיה בוכה בשבת ואמר עונג יש לי. ונראה לי דהיינו שמרוב דבקותו בהקב"ה זולגים עיניו דמעות, שכן מצינו ברבי עקיבא בזוהר חדש שהיה בוכה מאוד באמרו שיר השירים באשר ידע היכן הדברים מגיעים. וכן הוא מצוי במתפללים בכוונה.
מתעמק כתב:כמו כן אי אפשר להביא הוכחה מאי-מחאת גדולי ישראל על בית המדרש לרבנים בברלין, כל זמן שלא הוכח שידעו תוכנה ואישרוה. כי בלאו הכי מאן מוכח שידעו כלל על מציאותה בברלין הרחוקה, ואפילו אם ידעו על מציאותה אם ידעו על מהותה.
ארי שבחבורה כתב:[קשה לי להאמין ששנים מגדולי תלמידיו היו הולכים לכהן פאר במוסד שכזה אשר לכאורה הינו מנוגד בתכלית לתפיסת עולמו של מורם ורבם אם לא שקיבלו על כך את הסכמתו וברכתו מן הטעם שפירטתי לעיל.
המהדיר כתב:ארי שבחבורה כתב:[קשה לי להאמין ששנים מגדולי תלמידיו היו הולכים לכהן פאר במוסד שכזה אשר לכאורה הינו מנוגד בתכלית לתפיסת עולמו של מורם ורבם אם לא שקיבלו על כך את הסכמתו וברכתו מן הטעם שפירטתי לעיל.
יש כאן נאיביות מסויימת והסתכלות מרובעת משהו על דמותם של שני ענקים אלו.
די בקריאת מאמרו של הגרי"י ויינברג על הרש"ר הירש שנדפסה ב"לפרקים" כדי לעמוד על השקפת עולמו ביחס לשיטת "תורה ודרך ארץ".
ובכלל, ההמצאה (במקור [מטעמים אפולוגטיים פנים מפלגתיים...] של ר"י רוזנהיים) כאילו שיטת "תורה עם דרך-ארץ" נוצרה רק עבור גרמניה ה'מקולקלת' ממילא, אין לה שום יסוד.
מתפעל כתב:האם יכול מישהו ללקוט כמה פנינים מהספר של הגאון ר' משה ולהכניס לכאן כמה חידושים דיליה?
ארי שבחבורה כתב:המהדיר כתב:ארי שבחבורה כתב:[קשה לי להאמין ששנים מגדולי תלמידיו היו הולכים לכהן פאר במוסד שכזה אשר לכאורה הינו מנוגד בתכלית לתפיסת עולמו של מורם ורבם אם לא שקיבלו על כך את הסכמתו וברכתו מן הטעם שפירטתי לעיל.
יש כאן נאיביות מסויימת והסתכלות מרובעת משהו על דמותם של שני ענקים אלו.
די בקריאת מאמרו של הגרי"י ויינברג על הרש"ר הירש שנדפסה ב"לפרקים" כדי לעמוד על השקפת עולמו ביחס לשיטת "תורה ודרך ארץ".
ובכלל, ההמצאה (במקור [מטעמים אפולוגטיים פנים מפלגתיים...] של ר"י רוזנהיים) כאילו שיטת "תורה עם דרך-ארץ" נוצרה רק עבור גרמניה ה'מקולקלת' ממילא, אין לה שום יסוד.
מה ענין שמיטה אצל הר סיני?
אין שום קשר בין שיטת 'תורה עם דרך-ארץ' לנושא שילוב לימודי חול עם לימודי קודש בישיבות.
ארי שבחבורה כתב:הרב 'מתפעל' כתב:
...לאחר מכן הגיע [הגר"מ זצ"ל] לארה"ב והתמנה לראש ישיבת רבנו יצחק אלחנן, ישיבה יוניברסיטי.
האם הישיבה הזו בתקופה ההיא נחשבה למקום פסול בעיני הציבור החרדי? דומה לישיבה תיכונית?...
אציין שתי עובדות בהקשר לכך:
ב. הגאון הגדול ר' שמעון שקופ זצ"ל מסר שם שיעורים במשך שנה כאשר שהה בארה"ב לצרכי גיוס כספים לישיבתו. זוהי עובדה שאין עליה עוררין, אם כי היא צונזרה לחלוטין במרבית הביוגרפיות שנכתבו אודותיו. האם 'ר' שמעון' היה מוסר שיעורים במשך שנה במקום פסול?...
מתעמק כתב:בחלק הראשון של חידושי הגר"ח מכתי"ק (אין הספר כעת תח"י, כך שלא אזכור איזה יצא ראשון ב"ק או ב"מ), במבוא, הובא שיחה של הגר"י קמנצקי עם הגרי"ד סולובייציק, בה התבטא שהגריד"ס שמחמת רצון ראשי הקהלה נדחה אביו הגר"מ לטובת אחיו הצעיר הגרי"ז. הגר"י קמנצקי השיב לו שנראה שהגר"ח עצמו דאג לכך, כי נראה שהחשיב את בנו הצעיר יותר. כהוכחה הביא הנכתב בספר אהלי שם בערך בריסק, בהפלגת שבח הגרי"ז יתר על שאר הבנים ("השלישי הכי נכבד"), וציין הגר"י שהרי הגר"ח עבר על הדברים לפני ההדפסה כדמוכח מהערת המלקט שבציווי הגר"ח הוכרח לקצר בשבחו, והרי מזה שגם הוא הגר"ח היה מונה שבחן של בניו, וישם את ימינו על ראש הצעיר.
המהדיר כתב:ככה?
אבי השיטה, הרש"ר הירש סבור, מה לעשות, אחרת.
ראה: רש"ר הירש, חורב, ירושלים ניו-יורק תשס"ז, עמ' 388-387.
עמקן כתב:שמעתי מתלמיד של הגרמ"ס בישיבת רי"א, ר' יוסף גולגברג ז"ל, שהגיע שם סמוך לעזיבת ר' שמעון, שהיה ברור שר' שמעון לא היה מרוצה מהישיבה על אף שהסכים למסור שם שיעורים.
ארי שבחבורה כתב:אגב, אפרופו אמירתו של הגר"מ זצ"ל אזכיר כאן אמירה דומה המיוחסת לראש ישיבות 'חברון' ו'כנסת הגדולה' הגאון הגדול ר' הלל זקס שליט"א -
"לבכות בשעת אמירת 'כל נדרי' זה כמו לבכות בשעת אמירת 'כל חמירא וחמיעא'..."
אף אמירה זו תמוהה בעיני, שהרי מי שבוכה בשעת אמירת 'כל נדרי' איננו בוכה מחמת המילים עצמן אלא מחמת מה שמסמלת אמירת 'כל נדרי' - דהיינו, כניסתו של היום הגדול והנורא, ועל כך שפיר איכא למיבכי? וצ"ע.
ארי שבחבורה כתב:עמקן כתב:שמעתי מתלמיד של הגרמ"ס בישיבת רי"א, ר' יוסף גולגברג ז"ל, שהגיע שם סמוך לעזיבת ר' שמעון, שהיה ברור שר' שמעון לא היה מרוצה מהישיבה על אף שהסכים למסור שם שיעורים.
מענין מאוד.
מן הראוי לציין, שבספרו של ר' הערשל שכטר שליט"א 'נפש הרב' (אינו תחת ידי כרגע) מופיע סיפור הפוך - שהגר"ש שקופ זצ"ל אמר שהוא היה רוצה להישאר באמריקה כראש ישיבה בישיבת 'ר' יצחק אלחנן' אלא שחזקה עליו מצותו של הגרח"ע גרודז'ינסקי זצ"ל שהפציר בו מאוד לשוב לישיבתו בליטא - עיי"ש שהאריך בזה.
אמנם, יתכן שאין סתירה בין הסיפורים, ותכניתו של הגר"ש שקופ היתה להישאר ולתקן את הצריך תיקון, ודוק.
ארי שבחבורה כתב:וידועה אמרתו המפורסמת של הגרי"י ויינברג זצ"ל כי למקרא הספדו הידוע של הגרי"ד זצ"ל אודות דודו הגרי"ז זצ"ל מתקבל הרושם כי התורה ניתנה בסיני לא ע"י משה רבינו כי אם ע"י ר' חיים איש בריסק...
איש_ספר כתב:וגדול אחר אמר שכשסבורים הם בבריסק שניתנה תורה על הר גריזי"ם ולא על הר סיני (ומובן שלא בחרת להביא אימרה זו...)
שמעתי מהגר"ח צימרמאן שלפני נסיעתו לארה"ב, דיבר עמו הגרב"ב על אפשרויות הלימוד בארה"ב, ובתוך הדברים אמר: ר' משה הער איז אגוטער ראש ישיבה אבער זיין תלמידים איז נישט גוטען.
הגר"ח כידוע היה אוהב להגדיר ולשקול אנשים וחכמים [א"ה עיין בספרו של יצחק רפאל...] ואמר: ר' משה היה בעל תפיסה גאונית אלא שלא היה מחדש כמו אחיו הגרי"ז.
שמעתי מר' בצלאל שקוביצקי - כהן (בעל המשכן בצלאל בנו של המינסקער מגיד) שהיה מעילויי חברון ולבסוף היה יו"ר המזרחי בארה"ב, שהגרי"ד אמר לו בצער: ר' בצלאל, אני חושב שעלינו על העגלה הלא נכונה....
שמעתי מר' שכנא קולדצקי זכרונו לברכה, שהוא שאל את הגר"מ מפני מה נתן לבנו ללמוד באונברסיטא, אמר לו הגר"מ, כשבני ר' יוסף דב הלך לשם הוא כבר היה למדן כמוני, ולדרגת הגר"ח ידעתי שלא יגיע וממילא לא ראיתי הכרח למונעו מזה.
שמעתי מר' רפאל רייכמאן שהגרי"ז אמר, שהתלמיד הכי טוב שיצא מתחכמוני הוא זאוויל כהנא (בן הגרש"ד מווארשא) וכמה צרות יש לנו ממנו...
[/quote]איש_ספר כתב:קבלתי מחד משפירי ירושלים, חפץ בעילום שמו הטוב וז"ל
שמעתי מר' רפאל
רייכמאן שהגרי"ז אמר, שהתלמיד הכי טוב שיצא מתחכמוני הוא זאוויל כהנא (בן הגרש"ד מווארשא) וכמה צרות יש לנו ממנו...
איש_ספר כתב:קבלתי מחד משפירי ירושלים, חפץ בעילום שמו הטוב וז"ל:
הגר"ח כידוע היה אוהב להגדיר ולשקול אנשים וחכמים [א"ה עיין בספרו של יצחק רפאל...] ואמר: ר' משה היה בעל תפיסה גאונית אלא שלא היה מחדש כמו אחיו הגר"מ.
ארי שבחבורה כתב:איש_ספר כתב:קבלתי מחד משפירי ירושלים, חפץ בעילום שמו הטוב וז"ל:
הגר"ח כידוע היה אוהב להגדיר ולשקול אנשים וחכמים [א"ה עיין בספרו של יצחק רפאל...] ואמר: ר' משה היה בעל תפיסה גאונית אלא שלא היה מחדש כמו אחיו הגר"מ.
מי זה?
למיטב ידיעתי היו לו רק עוד שני אחים ששמות שניהם לא מתיישבים עם הר"ת האלו?
חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 266 אורחים