עושה חדשות כתב:פתקא טבא.
בחיפוש באוצר ראיתי מביאים כן בשם הגרש"ז אויערבאך ובשם הגרב"צ אבא-שאול, לא בשם הגרי"ז מבריסק.
אבל ראיתי שמביאים גם ראיות לאידך גיסא, שהחיוב הוא גם באמירת פסוד"ז וקריאת שמו"ת וכו'.
שמואל שלומוביץ כתב:הגר"א בסי' ה' כתב רק שפירוש כתיבת השם אי"צ לכוין אלא בק"ש...אבל בשאר ברכות די לכוין פי' שם אדנות שהוא אדון הכל.
עושה חדשות כתב:אבל ראיתי שמביאים גם ראיות לאידך גיסא, שהחיוב הוא גם באמירת פסוד"ז.
הפשטן כתב:שמואל שלומוביץ כתב:הגר"א בסי' ה' כתב רק שפירוש כתיבת השם אי"צ לכוין אלא בק"ש...אבל בשאר ברכות די לכוין פי' שם אדנות שהוא אדון הכל.
לכאורה צ"ע למה לחלק, והלא מבואר בגמ' דמטבע לשון הברכות נתקן ע"י דוד המלך ע"ה, והלא הוא תיקן לכותבו בשם המפורש - כדמוכח מקרא דתהלים "ברוך אתה ד' למדני חקיך" - ומעי"ז בדבה"י: "ויברך דוד וגו' ברוך אתה ד' אלוקי ישראל" וגו', וא"כ - מה לי שם השם בקריאת שמע אשר נכתב שלא כפי שהוא נקרא - ומה לי שם השם דמטבע לשון ברכות אשר אף הוא נכתב שלא כפי שהוא נקרא, ואימא דכי היכי דבק"ש יש להתכוון גם לפי דרך כתיבתו (שאגב היא גם דרך הגייתו בבית המקדש כמובא בש"ס על דרך הגיית השם המפורש בבית המקדש) - א"כ דילמא נמי במטבע לשון ברכות יש להתכוון גם לפי דרך כתיבתו (שכאמור היא גם דרך הגייתו בבית המקדש).
ולולי דמסתפינא אמינא, דלכאורה אותה סברא קיימת גם בפסוקי דזמרא, שהלא ברובם - האזכרות נכתבות בשם המפורש - מה שאגב מוכיח שכך הם גם בוטאו בבית המקדש (לאפוקי אזכרות מעטות הנאמרות בתפילת כל יום ושנכתבות בשם אדנות - וממילא גם בוטאו בבית המקדש בשם אדנות - וא"כ בהן לכאו' לכו"ע סגי להתכוון שהוא אדון הכול ותו לא, כגון בשירת הים - "מקדש ד' כוננו ידיך", ובמזמור שיר חנכת הבית לדוד - "ואל ד' אתחנן", ולפני תפילת י"ח - "ד' שפתי תפתח", ובפיסקת ובא לציון - "ברוך ד' יום יום", ובסידור הספרדים - בתפלה לדוד הטה וגו' - כמה וכמה פעמים).
דורשי יחודך כתב:בודאי שיש קשר בין הקרי והכתיב...שתוכן הכתיב נמצא בקרי...ענין הכתיב נמצא גם בקרי.
דורשי יחודך כתב:כבר המקובלים הקדמונים כתבו
עושה חדשות כתב:יכוין בברכות פירוש המלות. כשיזכיר השם, יכוין פירוש קריאתו באדנות שהוא אדון הכל, ויכוין בכתיבתו ביו"ד ה"א שהיה והוה ויהיה. ובהזכירו אלהים, יכוין שהוא תקיף, בעל היכולת ובעל הכֹחות כֻּלם.
י"א... שכוונת השמות מחוייבת דוקא בברכות (וכמו הכותרת של הסימן בשו"ע) ולא באמירת פסוקים בעלמא.
מה הפירוש כתיבתן? כותבי ברכות כשורפי תורה! אולי כוונתך למשמעות הפנימית של שם ה', אבל זו מנלן אם לא שייך בהם כתיבה.עזריאל ברגר כתב:ברוב הברכות - כתיבתן בשם הוי', מלבד מקומות בודדים, כמו "אתה גבור לעולם א-דני".
עושה חדשות כתב:נכון, וע"ז הקשיתי כנ"ל.
מה באמת ההסבר לכך -בדרך הפשט- שב'אתה גבור' אין כתיבתו ביו"ד ה"א?
עושה חדשות כתב:לפמש"כ האבודרהם בשם רשב"ח על אד' שפתי תפתח, או לגירסת המקובלים בברכת אתה גבור, האם כאשר נכתב בא"ד צריך לכוין היה הווה ויהיה?
ומה דינו של מי שלא ידע שהברכות נכתבות ביו"ד ה"א, האם זה לעיכובא?
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 123 אורחים