מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

עבודה זרה לתאבון

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
מתושלח
הודעות: 95
הצטרף: א' אוקטובר 19, 2014 12:36 pm

עבודה זרה לתאבון

הודעהעל ידי מתושלח » ו' אוקטובר 04, 2019 9:36 am

האם גם באיסור עבודה זרה יש חילוק בין לתאבון ללהכעיס? האם הראשונים או האחרונים אשר מפיהם אנו חיים דנו בענין הזה?
לכאורה בשלמא לגבי מאכלות אסורות או איסורי ביאה, יש חילוק בין אם כוונתו להשיג הנאה גופנית או רק להכעיס הבורא יתב"ש. אבל גבי האיסור ע"ז לכאורה אין כזה דבר הנאה גופנית (עכ"פ בזה"ז כשאין יצה"ר לע"ז) וכל העובד ע"ז אינו אלא להכעיס. או כלך לדרך זו, כל עיקר הענין של ע"ז הוא להשיג התוצאות המבוקשות מהאליל ואולי זה נקרא לתיאבון.

קו ירוק
הודעות: 5889
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: עבודה זרה לתאבון

הודעהעל ידי קו ירוק » ו' אוקטובר 04, 2019 10:47 am

לכאו' אם להכעיס אינו 'עובד' באמת. אלא שאולי אף זה נחשב לעובד ע"ז, כגון אם עשה א' מד' עבודות.

ברור שזה לתאבון שירויחו מזה, ועל זה מקנא ה' - יותר משאר עבירות. שזו כפירה בעיקר מציאותו והשגחתו וכוחו של הבורא.

סמל אישי של המשתמש
שטייגעניסט
הודעות: 799
הצטרף: ד' אפריל 02, 2014 8:41 pm

Re: עבודה זרה לתאבון

הודעהעל ידי שטייגעניסט » ו' אוקטובר 04, 2019 11:40 am

מתושלח כתב:האם גם באיסור עבודה זרה יש חילוק בין לתאבון ללהכעיס? האם הראשונים או האחרונים אשר מפיהם אנו חיים דנו בענין הזה?
לכאורה בשלמא לגבי מאכלות אסורות או איסורי ביאה, יש חילוק בין אם כוונתו להשיג הנאה גופנית או רק להכעיס הבורא יתב"ש. אבל גבי האיסור ע"ז לכאורה אין כזה דבר הנאה גופנית (עכ"פ בזה"ז כשאין יצה"ר לע"ז) וכל העובד ע"ז אינו אלא להכעיס. או כלך לדרך זו, כל עיקר הענין של ע"ז הוא להשיג התוצאות המבוקשות מהאליל ואולי זה נקרא לתיאבון.

לדעת הרמב"ם עובד מאהבה הכוונה שמצפה לקבל ממנה טובת הנאה.

סמל אישי של המשתמש
ר_חיים_הקטן
הודעות: 2229
הצטרף: ו' ספטמבר 23, 2011 1:56 pm
מיקום: ביתר עילית (שכונת הרב שך)
שם מלא: הק' ראובן חיים קליין
יצירת קשר:

Re: עבודה זרה לתאבון

הודעהעל ידי ר_חיים_הקטן » ש' אוקטובר 05, 2019 9:59 pm

ראיתי בקובץ קול התורה (תשרי תש"פ) שיצא לאור לאחרונה שיש מאמר על זה, אך ראיתי את הכותרת בלבד ולא קראתי את תוכן המאמר. ואולי חברי הפורום יעלו את דבריו או לפחות תמצית דבריו.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 305 אורחים