שברי לוחות כתב:מעניין שבעמוד זה יש שלשה דברים יוצאים מן הכלל
כינוי תוארו של הקב"ה "השם" כמה פעמים, מה שלא זכור לי ממקום אחר
אמורא בשם רב אהרן
ומה שרש"י מביא בשם עוקר הרים
שברי לוחות כתב:מעניין שבעמוד זה יש שלשה דברים יוצאים מן הכלל
כינוי תוארו של הקב"ה "השם" כמה פעמים, מה שלא זכור לי ממקום אחר
אמורא בשם רב אהרן
ומה שרש"י מביא בשם עוקר הרים
י. אברהם כתב:כתב יד קאופמן (נמצא באוצר)
מיללער כתב:שברי לוחות כתב:מעניין שבעמוד זה יש שלשה דברים יוצאים מן הכלל
כינוי תוארו של הקב"ה "השם" כמה פעמים, מה שלא זכור לי ממקום אחר
במשניות שקלים פרק ו' משנה ו' הבשר לשם והעורות לכהנים.
דאורייתא נקבע לפי העיקרון, ועבד הוקש לקרקע, דרבנן זה גזירות של תיקון העולם וכיוצב וזה נקבע לפי המציאות שעבד מיטלטל.עושה חדשות כתב:תוס' ב"ק יב.
אנא מתניתא ידענא. אע"ג דבכמה דוכתין אשכחן דכמקרקעי דמי לענין אונאה ושבועה אור"י דהכא לא איירי אלא במילי דרבנן ולגבות מיתמי ומלקוחות וסבר שעבודא לאו דאורייתא ולא גבי אלא מדרבנן ולענין פרוזבול וקנין אגב דהוי נמי מדרבנן וקרא דערים מצורות אסמכתא בעלמא היא ולקמן דקאמר להך לישנא דאמר עבדא כמקרקעי דמי למה לי עומדים בתוכה למ"ד נמי כמטלטלי דמי הוה מצי למיפרך דהא לא חשיב כמטלטלי אלא לענין מילי דרבנן אלא דבלאו הכי פריך שפיר והא דבעי למידק בפ' המוכר את הבית (ב"ב סח.) אי עבדא כמטלטלי דמי או כמקרקעי דמי ממתני' דהיו בה עבדים ובהמה כולן מכורין ומייתי לה נמי בפרק מי שמת (שם קנ.) גבי מטלטלין של פלוני לא שייכא הכא כלל דהתם בלשון בני אדם תלינן.
מהו הטעם לחילוק זה, דבמילי דאו' עבדים כקרקעות ובמילי דרבנן ה"ה כמטלטלין?
מגופת חבית כתב:כן מסתבר [ובאמת לפי''ז יש להבין המ''ד בור משום הבל, והא איכא חבטה ודוק]
האם יש למעלתו ראיה?
מגופת חבית כתב:כונתי הי' על מציאות הדברים למה לא אמרי' שכל ההיזק הי' מן החבטה
שמואל דוד כתב:א) ר' יהודה ארס נחש בין שיניו כו' חכמים ארס נחש מעצמו מקיא. ותמוה טובא דמשמע דפליגי במציאות וזה לא יתכן.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 15 אורחים