הודעהעל ידי באמונתו » ו' אפריל 09, 2021 6:48 pm
מזבח אשר בנה יהושע בהר עיבל, במה הייתה, וכמפורש במקומות שונים בחז"ל, כמו מדרש שמואל פרשה יג סימן ב:
אמר רבי יוסי בר חנינא, לעולם אין הבמה מותרת אלא ע"י נביא, רבי יוחנן בן מרייא מייתי לה מן הדא, אז יבנה יהושע מזבח וגו'
בפשוטו, ודאי החיה נקרבת אצל במה, וכבתוספתא זבחים יג, הלכה א: עד שלא הוקם המשכן היו הבמות מותרות, מה הן מקריבין בהמה חיה ועוף גדולים וקטנים זכרים ונקבות תמימין ובעלי מומין טהורין אבל לא טמאין הכל קרב עולה וטעונה הפשט וניתוח הכותים בזמן הזה מותרין לעשות כן: הלכה ד באו לגלגל (שעת מזבח אשר בנה יהושע) הותרו הבמות וכו'
תוספתא זו מובאת אף בגמרא זבחים קטו, ב: אותביה ברייתא דשויא בכולהו, דתני': עד שלא הוקם המשכן - הבמות מותרות, ועבודה בבכורות, והכל כשירין להקריב בהמה חיה ועוף, זכרים ונקבות, תמימין ובעלי מומין, טהורין אבל לא טמאין, והכל קרבו עולות, ועולה שהקריבו ישראל במדבר - טעונה הפשט וניתוח, ונכרים בזמן הזה רשאין לעשות כן.
הפשטות שציון הזמן "עד שלא הוקם המשכן" נוגע להיתר במות שמפורש אחריו דווקא, בעוד "מה הם מקריבים" וכו', ר"ל בכל עת שהבמות מותרות, וכאילו אומר "מה הם מקריבים בבמות" תמיד, ובד"כ לא מצאנו הבדל בין עד הקמת משכן לאחריה, לבד עיקר במות, ולא בפרטי דיני הבמות, וכמובן, הלא אינו דומה לקודם מתן התורה ולאחריה, (ועיין חזון איש - קדשים דף צ' א', חמדת דניאל זבחים נ' ב' בדפי הספר).
אכן, הדבר גם מפורש בהבאת תוספתא זו, בתלמוד ירושלמי מסכת מגילה פרק א הלכה יא: הכל קרב בבמה בהמה וחיה ועופות גדולים וקטנים זכרים ונקיבות תמימין אבל לא בעלי מומין טהורים אבל לא טמאים הכל קרב עולה ואינן טעונין הפשט וניתוח, וגוים בזמן הזה רשאין לעשות כן.
כאן לא מופיע "עד שלא הוקם משכן", רק "הכל קרב בבמה" ללא הבדל. אך יותר מזה, הרי הירושלמי שם ממשיך: זכרים ונקיבות מנין (היתרם בבמה המפורש בברייתא) רבי אבהו בשם רבי יוסי בר חנינה ואת הפרות העלו עולה ליי' הרי מפורש שהברייתא מדבר בכל במה, ולאו דווקא עד שלא הוקם משכן.
גם בתוספות מפורש, שהירושלמי הוא ל"ד עד שלא הוקם משכן. התוספות חולין כב, ב: וי"מ דבבמה איירי דמשמע בירושלמי דמסכת מגילה שכל עופות כשרין בבמה ואפילו תרנגולים ואפילו חיה ולא מיעט אלא טמאין, וליתא דהתם מיירי בבמה לבני נח דבהדיא יליף לה בסוף זבחים מויבן נח מזבח ויקח מכל הבהמה הטהורה וגומר אבל בשאר במות איכא למ"ד דאין שום עוף קרב בבמה ואפילו תורים ובני יונה, ועוד דקאמר בירושלמי דעולה אינה צריכה הפשט ונתוח, ובסוף זבחים חשיב דשוותה במה גדולה לבמה קטנה לענין הפשט ונתוח, אלא ודאי בירושלמי איירי בבמת בני נח. עכ"ל.
אך כאן נחלקו "יש מפרשים" והתוספות, אם מכֻוון הירושלמי הוא בכל במה, או דווקא בבני נח. הפשטות ודאי כיש מפרשים שמדבר בכל במה, והלא בירושלמי אין נזכר כלל בני נח. אף בסופה "וגוים בזמן הזה רשאין לעשות כן", הרי משמע בבירור שע"כ בישראל מדבר, ועיין ספר ברכת שאול. (גם בשערי היכל - מס' זבחים ב').
כיו"ב כתב שו"ת עין יצחק חלק א - יורה דעה סימן ב (בתשובה להגר"ח ברלין זצ"ל): והנלע"ד די"ל דהרא"ש יפרש באופן אחר להך דזבחים. דהתוס' בחולין ד"ה והביא תחילת הציהוב כו' כתבו בשם הי"מ דכל העופות קרבים בבמה, ואף שהתוס' השיגו שם עליהם, עכ"ז באמת הסוגיא דזבחים משמע דגם בישראל כשר בבמה אף חי' ועוף, כמבואר שם להמעיין. וע"כ לדידהו יש לפרש כוונת הגמ' דזבחים במה דאמרו אווזין ותרנגולין טעמא מאי דמינא דעופות נינהו. דזהו כיון דמין עוף נינהו, וממילא קרב בבמה. א"כ מצינו בהו מין המכשיר בהקרבה ע"י מליקה ע"כ מטהר בהו מידי נבלה ע"י מליקה וכדס"ל לר"מ. וי"ל דהרא"ש יסבור כשיטת יש מפרשים הללו, ומתורץ קושיות כת"ר וקצרתי. וכו'
וגם בשאר אחרונים מפורש שאפשר שרש"י והרמב"ם ועוד, סברי כיש מפרשים נגד התוספות, ראה חתם סופר - סוגיות, מצ"ב, בנחל איתן למרן הגר"ח קניבסקי שליט"א, מצ"ב. גם בספר ברית הלוי, מצ"ב. (בדעת תורה - המהרש"ם או"ח ו' בעמוד קנ"ו, זיכרון שלמה עמוד קפ"א, בחידושי מהרי"ו, מצ"ב. בנחלת שמואל דף י"ד א', תרועת מלך דף ע"ג ב', בספר הכללים דף מ"א).
(מצ"ב בס"ד קונטרס "אז יבנה" על המזבח בהר עיבל).
-
קבצים מצורפים
-
- אז יבנה.pdf
- (2.42 MiB) הורד 791 פעמים
-
- PRINTpage.PDF
- (387.46 KiB) הורד 105 פעמים
-
- PRINTpage.PDF
- (399.57 KiB) הורד 169 פעמים
-
- PRINTpage.PDF
- (242.27 KiB) הורד 137 פעמים
-
- PRINTpage.PDF
- (330.15 KiB) הורד 122 פעמים