ועוד חייב בעל התשובה להכנע ולקיים עליו להתנהג על הדרך שאמרו רבותינו זכרונם לברכה (אבות ד, י): והוי שפל רוח בפני כל אדם, וישיג מזה שלא יכעוס ולא יקפיד על חבריו, וגם לכל הדברים אשר ישמע יתן אל לבו להעביר על מדותיו, ומעבירים מזה להתכפר על עונותיו, כמו שאמרו רבותינו זכרונם לברכה (ר"ה יז א): המעביר על מדותיו מעבירים לו על כל פשעיו, מדה כנגד מדה, וזה פתח תקוה נכבד מאד. ונאמר (איכה ג, כט - ל): יתן בעפר פיהו אולי יש תקוה. יתן למכהו לחי ישבע בחרפה.
נוטר הכרמים כתב:הנה לך השקפת התורה הקדושה,
מדברי רבינו יונה מגירונדי
בספרו שערי תשובה שער א פיסקא כחועוד חייב בעל התשובה להכנע ולקיים עליו להתנהג על הדרך שאמרו רבותינו זכרונם לברכה (אבות ד, י): והוי שפל רוח בפני כל אדם, וישיג מזה שלא יכעוס ולא יקפיד על חבריו, וגם לכל הדברים אשר ישמע יתן אל לבו להעביר על מדותיו, ומעבירים מזה להתכפר על עונותיו, כמו שאמרו רבותינו זכרונם לברכה (ר"ה יז א): המעביר על מדותיו מעבירים לו על כל פשעיו, מדה כנגד מדה, וזה פתח תקוה נכבד מאד. ונאמר (איכה ג, כט - ל): יתן בעפר פיהו אולי יש תקוה. יתן למכהו לחי ישבע בחרפה.
כולל יונגערמאן כתב:הנצרות לא 'גנבה' כלום מהיהדות, הנצרות זה נוסח אחד של יהדות (שלפי הסיפורים חז"ל עמלו קשות להוציאם מכלל הזרמים הלגיטימיים ביהדות, כדי שלא יטעו אחריהם). בעיניהם הנצרות זה המשך ישיר מהיהדות אז בוודאי שהכל שם בא מהיהדות מתחילה. הרי כל הנצרות בנוי על פסוקי תנ"ך, ופוק חזי כמה התווכחו קדמונינו ורבותינו עמהם שפירושם בפסוקים לא מכוון.
מסתמא ישו או חבריו הבין הפסוק באיכה כמו החבר שלך ולכן עשה מזה עיקר גדול
נוטר הכרמים כתב:איני בקי בהשקפת הנצרות,
אך סבורני שהמסר בהגשת הלחי השניה,
אינה כפשוטו, שיש מצוה להזמין עוד סבל ובזיונות,
אלא לקבל זאת באהבה ובשמחה.
נוטר הכרמים כתב:אני מביע סברא תוך שאני מדגיש שהיא רק סברא ולא באה מידיעה,
שמעתם כי נאמר 'עין תחת עין, שן תחת שן'. ואני אומר לכם שלא להתקומם על עושה הרע. אדרבא, הסוטר לך על הלחי הימנית, הפנה אליו גם את האחרת. מי שרוצה לתבע אותך לדין כדי לקחת את כתנתך, הנח לו גם את מעילך. ומי שמאלץ אותך ללכת אתו מרחק של מיל אחד, לך אתו שנים.
באשר לכותרת האשכול - הגוים אף פעם לא נהגו ע"פ שיטה זו, ולכל היותר היא אצלם בגדר הלכה ולא למעשה. ואשר לשאלתך - אין אפילו צל של ספק ששום דבר טוב לא המציאו כותבי האון-גליון מעצמם, וכל דבר טוב שכביכול אמר אותו האיש (כידוע קיים ערפול רב בלשון המעטה באשר למהימנותה של מסירות שמעותיו) הוא ע"פ מה ששאבו ממקורות תנ"כיות אמיתיות.
סליחות כתב:וראו זה פלא מה נמצא ב'מדרש רבי דוד הנגיד' (נכד הרמב"ם) על הפסוק באיכה שם.
[המתרגם הוא הרב עזרא קורח (מתרגם פיה"מ לרמב"ם במכון המאור) וסביר להניח שיצא תחת ידו דבר מתוקן. אבל ייחוס המדרש הזה לרבי דוד הנגיד נכד הרמב"ם הוא מפוקפק כמו שהעירו בהקדמה לספר שם].
בברכה המשולשת כתב:סליחות כתב:וראו זה פלא מה נמצא ב'מדרש רבי דוד הנגיד' (נכד הרמב"ם) על הפסוק באיכה שם.
[המתרגם הוא הרב עזרא קורח (מתרגם פיה"מ לרמב"ם במכון המאור) וסביר להניח שיצא תחת ידו דבר מתוקן. אבל ייחוס המדרש הזה לרבי דוד הנגיד נכד הרמב"ם הוא מפוקפק כמו שהעירו בהקדמה לספר שם].
הרמב"ם עצמו התייחס לכגון זה באגרת תימן
כיצד? לא יהא בעל חמה נוח לכעוס ולא כמת שאינו מרגיש אלא בינוני, לא יכעוס אלא על דבר גדול שראוי לכעוס עליו כדי שלא יעשה כיוצא בו פעם אחרת (משנה תורה לרמב"ם, דעות א).
חלמישצור כתב:כיצד? לא יהא בעל חמה נוח לכעוס ולא כמת שאינו מרגיש אלא בינוני, לא יכעוס אלא על דבר גדול שראוי לכעוס עליו כדי שלא יעשה כיוצא בו פעם אחרת (משנה תורה לרמב"ם, דעות א).
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 494 אורחים