עקביה כתב:התחלנו...
תוכן כתב:עקביה כתב:התחלנו...
אתה התחלת! ואל תחנך אותי מה זה גוי? עליך לא ירקו, אותך לא נגחו בפנים עד שהפנים התמלאו בדם, בך לא שיסו כלבים, אותך לא קיללו, לא גנבו לך משקפים ומזוזות, לא הציתו את הסוכה שלך... אל תחפש לחנך אותנו מה זה גוי!!
בברכה המשולשת כתב:בוודאי שיש בזה הבדל בין יהודי לבין גוי ימש"ו.
תוכן כתב:אתה התחלת! ואל תחנך אותי מה זה גוי? עליך לא ירקו, אותך לא נגחו בפנים עד שהפנים התמלאו בדם, בך לא שיסו כלבים, אותך לא קיללו, לא גנבו לך משקפים ומזוזות, לא הציתו את הסוכה שלך... אל תחפש לחנך אותנו מה זה גוי!!
עקביה כתב:ומה לגבי חילונים?
אתה יודע איזה סיפורים יש על קאפו וכיו"ב יהודים בשואה?
עזריאל ברגר כתב:רק אניח את זה כאן: https://www.hamichlol.org.il/%D7%A8%D7% ... 7%A7%D7%99
תוכן כתב:עקביה כתב:ומה לגבי חילונים?
אתה יודע איזה סיפורים יש על קאפו וכיו"ב יהודים בשואה?
חילונים???????? אתה הזוי או מה???????? איפה שהייתי גר, לא היית יכול לצאת ב-11 בלילה, כי אז הפאבים נסגרו והגוים אהבו להפיג קצת את השיעמום. יש שכונות רבות איפה שהייתי גר, שיהודי פשוט מפחד ללכת שמה לבד. החילונים בארץ, עם כל ה'שנאה' במרכאות, והטענות, וכיוצא, אני לא מפחד מהם. לא חושב שאחד מהם ירביץ לי או ינסה להרוג אותי. אין לי בעיה להסתובב בלילה ברחוב יפו או תל אביב וכיוצא, עד היום מפליא אותי, איך שאני יכול לעבור ליד קבוצת חילונים מתחתית החבית, ושהם לא מאיימים עלי. אבל בחו"ל במקומות כאלו אין כזה דבר שיהודי יסתובב שמה בלי שיחשוש. עצם זה שאתה משוה גוי לחילוני רח"ל מהאי דעתא, מראה שאין לך מושג מה זה גוי.
ועל הקאפו בכלל אין מה להקשות, זה היה מצב של ניסיון, לא על זה אנו מדברים.
דרומי כתב:כל 'הכללה' היא בדרך כלל מטופשת (כולל 'הכללה' זו גופא...).
עקביה כתב:אבל יש סיפורים על חילונים ששיסו כלב בבחור ישיבה וסיפורים גרועים יותר. ולאו דווקא מצד היחס שלהם לחרדים, אלא בינם לבין עצמם.
כשאתה מנסה להוציא את הקאפו מהסיפור אתה אומר - אל תביא ראיה נגדי משם, כי עליה אין לי מה לענות.
מובן שהאנשים האלה הם עיקר הטענה שלי ועל זה אנו מדברים. השואה הראתה לאן האדם יכול להגיע. היו יהודים שהגיעו לשפל נורא, לא רק גויים.
וכמובן שאסור לשכוח את אלה שעלו ונתעלו לפסגות גבוהות.
תוכן כתב:על הקאפו יש לי מה לענות, וכבר עניתי. אכן יש יהודים שבמצבים מוקצנים הם בהמות, אבל אלו מקרים יוצא דופן, אצל הגוים זה מעשים שבכל יום. וגם הגרועים שבקאפוס לא הגיעו לגרועים שבאומות.
עקביה כתב:תוכן כתב:על הקאפו יש לי מה לענות, וכבר עניתי. אכן יש יהודים שבמצבים מוקצנים הם בהמות, אבל אלו מקרים יוצא דופן, אצל הגוים זה מעשים שבכל יום. וגם הגרועים שבקאפוס לא הגיעו לגרועים שבאומות.
לא ענית כלום.
לא באתי כאן להשוות בין יהודים לגויים. אתה נדחק בכוח אל הזווית הזאת ומנסה משם להפריך את מה שכן טענתי.
לענ"ד הניסוח הנכון צריך להיות "לאן האדם יכול להגיע". סיפורים קשים רבים ועצובים מלמדים שככל הנראה אין הבדל מהותי בין בני האדם בכל הנוגע ל 'לאן הם יכולים להגיע'.
עקביה כתב:אתה טוען שיש הבדל מהותי, אז אנא הצג אותו ונדעהו.
ולהזכירך, כדי שלא נסתבך ונתווכח לשווא, לא בציבורים ולא בהכללות עסקינן הכא אלא במקרים קיצוניים בלבד.
תוכן כתב:עקביה כתב:אתה טוען שיש הבדל מהותי, אז אנא הצג אותו ונדעהו.
ולהזכירך, כדי שלא נסתבך ונתווכח לשווא, לא בציבורים ולא בהכללות עסקינן הכא אלא במקרים קיצוניים בלבד.
הבדל מהותי בין יהודי לגוי, רק אפשר לדבר בהכללות, כי 'יהודי' ו'גוי' כל אחד הם כלל. אתה מבקש משהו שמבחינה לוגית סותר את עצמו.
עקביה כתב:לא בציבורים ולא בהכללות עסקינן הכא אלא במקרים קיצוניים בלבד.
תוכן כתב:האשכול עוסק בשאלה אם יש הבדל מהותי בין יהודי לגוי. עניתי לך, שרק מישהו שלא גר בין גוים יכול לשאול שאלה כזאת. עכשיו אתה יכול להסביר לי מה הבעיה בתשובה שלי?
ונתנו ידידים כתב:הקאפו אינו ראי' כי הם היו תחת יראה מהנאצי וחשבו שברשעות זו יקנו את חייהם וחפשיים,
חרסון כתב:עקרונית, כח הבחירה החופשית מאפשר לכל אדם להגיע לכל מצב.
יחד עם זאת, מבחינה מציאותית, דומה שככלל, הגיעו הנכרים לאורך ההיסטוריה לתהומות אליהם לא הדרדרו בני אברהם יצחק ויעקב.
כדכד כתב:רק אני אמרתי בהבדלה "בין ישראל לעמים"?
כדכד כתב:שההבדל בין יהודי לגוי הוא מוחלט ואלקי. ממילא אין מה לדון עליו
כדכד כתב:שההבדל בין יהודי לגוי הוא מוחלט ואלקי. ממילא אין מה לדון עליו
כדכד כתב:זה לא קשור לענין. זה ענין אידיאולוגי של ע"ז ולא ענין מוסרי.
גם ה,יורדים עד עפר" מכוון למצבם החמרי של ישראל בגלות ולא למצבם המוסרי.
הרב התמים. כן. ברור לי שבזה ההבדל. במה יהיה הבדל אם לא בזה?
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 326 אורחים