נטורי קרתא כתב:http://www.bhol.co.il/forums/topic.asp?topic_id=2053360&forum_id=771
המהדיר כתב:בלילה הראשון משום "ט"ו ט"ו מחג המצות", שאינו קשור ל"תשבו כעין תדורו".
אליהוא כתב:קונטרס מלא וגדוש, אמנם מסקנותיו אינם נראים לענ"ד ואציין מספר הערות
א. מה שהביא באות א' מהרב מקומרנא, מה נעשה ורבינו הריטב"א מפרש להפך ממש, "מי שפך למי כו'. ק"ל דהא לפום לישנא דרישא משמע להדיא דהרב שופך לעבד, וי"ל דדלמא הכי קאמר מותר לפנות מן הדין, מיהו העושה כן דומה לעבד שמשמש לרבו וכיון שרואה שרבו אינו מסביר לו פנים שופך לו מיד קיתון לומר איני רוצה לשמשך, ואלו כן היה ראוי שלא יפנה מיד משתסרח המקפה, אבל למאי דמסקינן שהרב שופך לעבד אין לו להמתין מלפנות". [וכ"מ בתשו' הרשב"א ח"א סי' נ"ז] ועי' בברכ"י דמייתי לה וכ' דלכן הביאוהו הרי"ף והרא"ש וכו'. [שו"ר שמובא לקמן אות ה' ותמוה סידור הדברים].
ב. ומכאן גם סתירת ד' הא"א באות ג'.
ג. מש"כ באות ד' מדברי רבינו פרץ דבאכילה אין פטור של מצטער תמוה טובא, דז"ל הר"פ בהג' סמ"ק שם: "ומיהו מצטער כגון מחמת סרחון וכיוצא בו נראה דדוקא לישן אבל לאכול לא מדאמר רבא שרא ליה לרב אדא למיגני חוץ לסוכה משו' סרח' דגרגושתא ולא קאמר למיכל ושמא משום דאכילה אינה רק לפי שעה". הרי להדיא דהיינו דווקא בסירחון כה"ג ומשום שלא חשיב מצטער כלפי זה.
ד. דברי הערול"נ שהביא באות ה' תמוהין, דא"כ להצד הראשון שעבד שפך לרבו צריך להמתין, וזה ודאי אינו.
ה. גם מש"כ בשם החזון יחזקאל בתוספתא אינו מובן הדיוק, עי"ש דהכונה שם שאם לא הלך ודאי אין הפטור בפסקו גשמים.
ו. מש"כ באות י"ד מדברי המאירי לא מיירי שם שישינים בשעת הגשמים ממש כמבואר לכל מעיין.
ז. גם מה שהביא באות ט"ז מרבינו ירוחם לגבי שושבני החתן אינו ענין לירדו גשמים.
סוף דבר הכל נשמע שאין לזוז מפסק הרמ"א ע"פ הגמ"י אחר שאין בראשונים מי שחולק בזה.
צh33 כתב:לכאורה פשוט שלא שווה אצל כל אחד השיעור דמצטער ומה שנזכר בשס הוא לענין המינמום אבל לא מוכרח לצאת אם אצלו אין בכמות גשמים כזו שיעור של צער והצדיקים לגודל חשקם לא הרגישו גם במטר סוחף צער
אליהוא כתב:קונטרס מלא וגדוש, אמנם מסקנותיו אינם נראים לענ"ד ואציין מספר הערות
א. מה שהביא באות א' מהרב מקומרנא, מה נעשה ורבינו הריטב"א מפרש להפך ממש, "מי שפך למי כו'. ק"ל דהא לפום לישנא דרישא משמע להדיא דהרב שופך לעבד, וי"ל דדלמא הכי קאמר מותר לפנות מן הדין, מיהו העושה כן דומה לעבד שמשמש לרבו וכיון שרואה שרבו אינו מסביר לו פנים שופך לו מיד קיתון לומר איני רוצה לשמשך, ואלו כן היה ראוי שלא יפנה מיד משתסרח המקפה, אבל למאי דמסקינן שהרב שופך לעבד אין לו להמתין מלפנות". [וכ"מ בתשו' הרשב"א ח"א סי' נ"ז] ועי' בברכ"י דמייתי לה וכ' דלכן הביאוהו הרי"ף והרא"ש וכו'. [שו"ר שמובא לקמן אות ה' ותמוה סידור הדברים].
ב. ומכאן גם סתירת ד' הא"א באות ג'.
ג. מש"כ באות ד' מדברי רבינו פרץ דבאכילה אין פטור של מצטער תמוה טובא, דז"ל הר"פ בהג' סמ"ק שם: "ומיהו מצטער כגון מחמת סרחון וכיוצא בו נראה דדוקא לישן אבל לאכול לא מדאמר רבא שרא ליה לרב אדא למיגני חוץ לסוכה משו' סרח' דגרגושתא ולא קאמר למיכל ושמא משום דאכילה אינה רק לפי שעה". הרי להדיא דהיינו דווקא בסירחון כה"ג ומשום שלא חשיב מצטער כלפי זה.
ד. דברי הערול"נ שהביא באות ה' תמוהין, דא"כ להצד הראשון שעבד שפך לרבו צריך להמתין, וזה ודאי אינו.
ה. גם מש"כ בשם החזון יחזקאל בתוספתא אינו מובן הדיוק, עי"ש דהכונה שם שאם לא הלך ודאי אין הפטור בפסקו גשמים.
ו. מש"כ באות י"ד מדברי המאירי לא מיירי שם שישינים בשעת הגשמים ממש כמבואר לכל מעיין.
ז. גם מה שהביא באות ט"ז מרבינו ירוחם לגבי שושבני החתן אינו ענין לירדו גשמים.
סוף דבר הכל נשמע שאין לזוז מפסק הרמ"א ע"פ הגמ"י אחר שאין בראשונים מי שחולק בזה.
מה שכתב בשיטת רבינו פרץ, תמוה טובא, הרי מבואר בב"י סי' תר"מ, שר"פ מיירי בסתם מצטער, ולמד כן מגרסת האורחות חיים שהיתה לפניו בכת"י, אמנם הגרסה הנדמ"ח שונה ונקט ביחוד רק מצטער מסרחון, אבל מלבד שיש לפרש שכל הדומה לכך בכלל ואולי גם בגשמים מרובים ניתן לאכול, וכמוש"כ לגבי כזית בדברי מלכיאל. ובכל אופן גרסת האו"ח והב"י 'שמסרו נפשם על כתה"י', אינה פחות אסמכתא 'מכת"י הנחפשים מהגניזות' וניתן לבאר עפי"ד את שיטת העצי עדן.
המאירי בשעת פטור משינה מחשש קרוב של גשמים ובכ"ז 'רבותינו ישנו מעט לחיבוב מצוה', ואין חילוק מצד הכלל שכל הפטור וכו' בין אם יורדים כעת או לא. ורק לפי סברת הריטב"א לחלק בין יש טורח מרובה וכו' ניתן לחלק כן.
שיטת רבינו ירוחם נאמרה בפטור של שושבינים שהוא משום דין מצטער וי"ל שגם בירידת גשמים הפטור משום מצטער וכמ"ש במרדכי (עיין שפ"א) ובאליה רבה מבואר שהו"ה בירדו גשמים, וכמש"כ.
אליהוא כתב: [גם החידוש ההיסטורי שהב"י מסר נפשו על גרסאות די מפוקפק].
הגהמ כתב:מן להענין למסור מה ששמע א' מידידיי מזקן אחד ברכסים שאמר שהוא נכח כשהביע מישהו לפני הגרי"ז מבריסק תמיהותו על שמשתמש בראי בהנחת תפילין מכיון שהדברי חיים קורא תגר על מנהג זה וקוראו מנהג הדיוט. השיב לו הגרי"ז דוקא מאדמו"ר מצאנז למדתי שלא נורא להיקרא הדיוט לצורך שמירת המצוה.
אני ממש מתפלא איך אפשר להגיד כאלה דברים אחרי שכתוב בגמרא בסוכה בדף כו שאפילו תנאים ואמוראים התירו להם לישון מחוץ לסוכה בגלל שהם היו מצטערארי במסתרים כתב:באותו עניין
מתוך שיחת אדמו"ר מסלונים שליט"א השתא ביו"ט של סוכות (לא מוגה עדיין)
היא שיחתי כתב:האם יש גדול ליטאי שאפשר לספר עליו כן ? מה הם ההסברים שניתנו לזה ?
חלמישצור כתב:היא שיחתי כתב:האם יש גדול ליטאי שאפשר לספר עליו כן ? מה הם ההסברים שניתנו לזה ?
ראה נפש דוד להאדר"ת, מהד' תש"ע, עמ' קכג-ד, עדותו על אביו הגאון רבי בנימין, רבן של פיקלין, שילל, ראגולה ווילקומיר (מדובר על כחודש לפני פטירתו, ואעפ"כ ישב בסוכה בקור גדול):
אדג כתב:בחב"ד כן הוא המנהג, בכל הדורות. מעשה שהיה, ובא' מסעודות החג וירד גשם שוטף, שלכו"ע פטורים מן הסוכה לעילא ולעילא. ובכ"ז ישב האדמו"ר [איני זוכר איזה מהם] ואכל. עד שהעיר לו א' המסובים שע"פ הלכה צריך לאכול בבית (כמדומני שהיה רב באיזה מקום, ועשה כן לבקשת הרבנית שחששה לבריאות בעלה), ונכנס, אך לא המשיך לאכול.
עמקן כתב:לא כתוב שהוא ישב בסוכה מחמת מצות סוכה, אלא כדי שלא יזלזלו אחרים במקום שהם חייבים.
דרומי כתב:בס' אוצר מנהגי חבד תשרי עמ' שב ואילך ליקט הרבה בענין זה.
ואולי יש להוסיף ולהעיר, ששיטת הצדיקים שלא חשו למצטער וכו', דומה קצת למה שמביאים בשם הבעש"ט בענין "המבזבז אל יבזבז יותר מחומש", שהוא רק במי שאצלו נתינת הצדקה נחשבת 'בזבוז' אך מי שנותן צדקה מתוך תענוג וכו' אין זה אצלו בזבוז ומותר לו לתת יותר מחומש, ודו"ק
חלמישצור כתב:עמקן כתב:לא כתוב שהוא ישב בסוכה מחמת מצות סוכה, אלא כדי שלא יזלזלו אחרים במקום שהם חייבים.
דבריו מפורשים. השבתי לשאלתו של פותח האשכול.
קראקובער כתב:אדג כתב:בחב"ד כן הוא המנהג, בכל הדורות. מעשה שהיה, ובא' מסעודות החג וירד גשם שוטף, שלכו"ע פטורים מן הסוכה לעילא ולעילא. ובכ"ז ישב האדמו"ר [איני זוכר איזה מהם] ואכל. עד שהעיר לו א' המסובים שע"פ הלכה צריך לאכול בבית (כמדומני שהיה רב באיזה מקום, ועשה כן לבקשת הרבנית שחששה לבריאות בעלה), ונכנס, אך לא המשיך לאכול.
ומאי שנה משינה שיש אצלם "פטור" מצטער?
קראקובער כתב:כנראה שיש בקיאים בשיחות הרבי יותר ממני, אולי בכ"ז תגיד לנו בקיצור איזה פנינה לא ידעתי.
אגב, זו תופעה שחוזרת על עצמו, בר"ה מקפידים לא לשתות אפילו מים לפני התקיעות ובשאר ימות השנה אוכלים סעודת שלמה בשעתו לפני התפילה, הכל הפוך על הפוך.
יש מי שכתב, שמכיון דקי''ל (סוכה ט.) עצי סוכה אסורים בהנאה כל שבעה, שנאמר חג הסוכות שבעת ימים לה', ואמר ר' יהודה בן בתירה כשם שחל שם שמים על שלמי חגיגה, (לאוסרם עד לאחר הקטרת אימורין, ובתר הכי זכו בהו משלחן גבוה, כעבד הנוטל פרס. רש''י), כך חל שם שמים על הסוכה. לפי זה היה נראה שאסור מן התורה לישב בסוכה בשעה שהוא פטור מישיבה בסוכה, כגון כשירדו גשמים. ומיהו אם כבר היה יושב בסוכה וירדו גשמים, י''ל דלא ניתנה תורה למלאכי השרת שלא ישהה אפילו רגע אחד משהתחילו הגשמים לרדת, וכיו''ב אמרו ביומא (סט.) [עונג יום טוב סימן מט]. אולם לדינא אין בזה איסור תורה, ויש בזה רק משום שנקרא הדיוט. [חזון עובדיה סוכות עמ' עט בהערה].
סגי נהור כתב:אין שום בעיה להעביר ביקורת ולדון כדרכה של תורה באשכולות המתאימים לכך, כשם שאין שום בעיה להביא ד"ת יקרים מגדולי ישראל באשכולות השייכים לאותם ד"ת. ואדרבה, עבור המבקשים להסתגר בבית מדרש פרטי משלהם, ולדון רק בדברי גדולי התורה השייכים לחוגם הפרטי, יש מסגרות אחרות.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 25 אורחים