דרך ישרה כתב:א. למה אם אני יכנס הביתה ויראה חתולה ויקח רובה ויירה בה כולם יצעקו עלי שאני אכזר, ואילו כשיש מקק בבית כולם יזעיקו אותי להרגו?
דרך ישרה כתב:א. למה אם אני יכנס הביתה ויראה חתולה ויקח רובה ויירה בה כולם יצעקו עלי שאני אכזר, ואילו כשיש מקק בבית כולם יזעיקו אותי להרגו?
דרך ישרה כתב:א. למה אם אני יכנס הביתה ויראה חתולה ויקח רובה ויירה בה כולם יצעקו עלי שאני אכזר, ואילו כשיש מקק בבית כולם יזעיקו אותי להרגו?
ב. הגמ' מספרת שרבי ראה את השפחה לוקחת עכברים כדי לזרוק אותם אמר לה עזבי אותם, צער בעלי חיים. האם אכן זוהי הדרישה מהתורה, להשאיר את העכברים שיסתובבו אצלי בבית? (וקשה לומר שרבי 'החמיר', כי קשה להגיד שלכתחילה ה' היה רוצה שאף אחד לא יזרוק את העכברים מהבית שלו).
תוכן כתב:ב. אפשר לחקור תודעה של חיות, כמה הם מכירים את בעליהם, צאצאיהם, את עצמם וכיוצא. אם אתה רוצה לעשות ניסוי, תביא לחתול אוכל ולג'וק אוכל במשך שבוע במקום וזמן מסוים, ותראה אם יש הבדל.
תוכן כתב: ולעצם השאלה, חומר נטילת חיים הוא ביחס ישיר לתודעת החיים (או פוטנציאל התודעה) של הקרבן.
תוכן כתב:מעשה שאפשר להצביע ולומר שזה מורה על תודעה. לא על סברות תלושות לכאן ולכאן.
לעולם יהיה אדם כתב:תוכן כתב:מעשה שאפשר להצביע ולומר שזה מורה על תודעה. לא על סברות תלושות לכאן ולכאן.
אני לא מעלה בדעתי שום מעשה שיכול להורות על תודעה.
מלבד אדם המספר את חוויותיו (גם על זה אפשר לערער, אבל ערעור כזה הוא מעבר לדרכי החשיבה המקובלות).
תוכן כתב:לעולם יהיה אדם כתב:תוכן כתב:מעשה שאפשר להצביע ולומר שזה מורה על תודעה. לא על סברות תלושות לכאן ולכאן.
אני לא מעלה בדעתי שום מעשה שיכול להורות על תודעה.
מלבד אדם המספר את חוויותיו (גם על זה אפשר לערער, אבל ערעור כזה הוא מעבר לדרכי החשיבה המקובלות).
אם נעמיד מראה מול חיה, והחיה תזהה את עצמה, האם זה תהיה תודעה?
לעולם יהיה אדם כתב:תוכן כתב:לעולם יהיה אדם כתב:תוכן כתב:מעשה שאפשר להצביע ולומר שזה מורה על תודעה. לא על סברות תלושות לכאן ולכאן.
אני לא מעלה בדעתי שום מעשה שיכול להורות על תודעה.
מלבד אדם המספר את חוויותיו (גם על זה אפשר לערער, אבל ערעור כזה הוא מעבר לדרכי החשיבה המקובלות).
אם נעמיד מראה מול חיה, והחיה תזהה את עצמה, האם זה תהיה תודעה?
בוודאי שלא. אפשר גם לתכנת מחשב שיוכל לזהות את התמונה שלו במראה.
תודעה לא נובעת בהכרח משום התנהגות אינטליגנטית.
תוכן כתב:לעולם יהיה אדם כתב:תוכן כתב:לעולם יהיה אדם כתב:תוכן כתב:מעשה שאפשר להצביע ולומר שזה מורה על תודעה. לא על סברות תלושות לכאן ולכאן.
אני לא מעלה בדעתי שום מעשה שיכול להורות על תודעה.
מלבד אדם המספר את חוויותיו (גם על זה אפשר לערער, אבל ערעור כזה הוא מעבר לדרכי החשיבה המקובלות).
אם נעמיד מראה מול חיה, והחיה תזהה את עצמה, האם זה תהיה תודעה?
בוודאי שלא. אפשר גם לתכנת מחשב שיוכל לזהות את התמונה שלו במראה.
תודעה לא נובעת בהכרח משום התנהגות אינטליגנטית.
אז זיהוי עצמי אינו מציין תודעה, מהי תודעה אם כך?
דרך ישרה כתב:במד' השבוע כתוב לך אל נמלה עצל וכו' שאורך חייה של נמלה הוא חצי שנה ואעפ"כ אוגרת מאכל לזמן רב שאומרת 'שמא יגזור הקב"ה עלי חיים', הוי אומר שיש לבעלי חיים תודעה.
דרך ישרה כתב:במד' השבוע כתוב לך אל נמלה עצל וכו' שאורך חייה של נמלה הוא חצי שנה ואעפ"כ אוגרת מאכל לזמן רב שאומרת 'שמא יגזור הקב"ה עלי חיים', הוי אומר שיש לבעלי חיים תודעה.
אגב, קחו לדוגמא תוכים. משעה שהטילה התוכית ביצים היא יודעת שהיא צריכה לדגור עליהם, ואף שהתוכי אין לו מנוחה רגע אחד, הוא אחוז תזזית באופן קבוע, כאן היא תשב על הביצים במשך שלשה שבועות רצוף, ולא תקום אלא לשניות בודדות כדי לאכול. בהמשך אחרי בקיעת הגוזלים היא תמשיך לסוכך עליהם, ולהאכיל אותם באופן מדוייק כמה שכל אחד צריך, (היא מאכילה אותם נוזל שהיא מפרישה מפיה), אבל רגע אחרי שהם עוזבים את הקן היא שונאת אותם בצורת מזויעה, הוא רודפת אותם, פוצעת אותם, ועלולה גם להרוג אותם.
לעולם יהיה אדם כתב:תודעה היא היכולת של ישות לחוות את עצמה. זה נראה לי פשוט, יש לך הגדרה אחרת?
אין לזה שום קשר לזיהוי עצמי, אדם עיוור אינו יכול לזהות את עצמו, למרות שברור שיש לו תודעה.
רובוט יכול לזהות את עצמו, למרות שברור שאין לו תודעה.
תוכן כתב:מה פירוש 'לחוות את עצמה', איך אני חווה את עצמי?
תוכן כתב:באשר לשאלה של הבינה המלאכותית, זה נושא מורכב, ובינתיים איני רוצה להכנס אליו. אבל מראה מקום אני לך, ניסוי החדר הסיני של ג'ון סרל.
לעולם יהיה אדם כתב:תוכן כתב:מה פירוש 'לחוות את עצמה', איך אני חווה את עצמי?
לא מבין את השאלה,
אין לי מילים להסביר מהי חוויה. אתה לא יודע מה זה?
שאלת התודעה של בעלי חיים, היא שאלה מרתקת, ומדברים עליה רבות, אבל אף פעם לא נתקלתי בשאלה מהי תודעה.
כל אדם חווה את חייו.
לעולם יהיה אדם כתב:תוכן כתב:באשר לשאלה של הבינה המלאכותית, זה נושא מורכב, ובינתיים איני רוצה להכנס אליו. אבל מראה מקום אני לך, ניסוי החדר הסיני של ג'ון סרל.
אני לא רואה שום קשר לנידון. מה רצית להראות משם?
את דוגמת הרובוט רק הבאתי כדי להראות שאינטליגנציה אינה ראיה לתודעה.
דרומי כתב:לנידון האשכול יעויין נגיד ומצוה ח"ב קרוב לתחילתו
תוכן כתב:ש פה דיון בשאלה אם לחיה יש תודעה. בכדי לענות על השאלה צריך להגדיר קודם כל מהי תודעה. אחרת אי אפשר לדון בו.
תוכן כתב:כיון שהבעת דעה שלחיות אין תודעה
תוכן כתב:יש כאלה שאומרים שכיון שרובוט יכול לחוות את עצמו, יש לו תודעה. על זה הבאתי את הניסוי הנ"ל שמפריך גישה זו. אבל לשיטתך, שהניסוי הנ"ל זר לך, אז השאלה המתבקשת היא, למה לדעתך אין לרובוט תודעה.
תוכן כתב:א. קראתי את זה באחד מספרי הביוגרפיה שלו (אם אני זוכר נכון).
תוכן כתב:חומר נטילת חיים הוא ביחס ישיר לתודעת החיים (או פוטנציאל התודעה) של הקרבן.
דרך ישרה כתב:א. למה אם אני יכנס הביתה ויראה חתולה ויקח רובה ויירה בה כולם יצעקו עלי שאני אכזר, ואילו כשיש מקק בבית כולם יזעיקו אותי להרגו?
דרך ישרה כתב:ב. הגמ' מספרת שרבי ראה את השפחה לוקחת עכברים כדי לזרוק אותם אמר לה עזבי אותם, צער בעלי חיים. האם אכן זוהי הדרישה מהתורה, להשאיר את העכברים שיסתובבו אצלי בבית? (וקשה לומר שרבי 'החמיר', כי קשה להגיד שלכתחילה ה' היה רוצה שאף אחד לא יזרוק את העכברים מהבית שלו).
תוכן כתב:דרך ישרה כתב:א. למה אם אני יכנס הביתה ויראה חתולה ויקח רובה ויירה בה כולם יצעקו עלי שאני אכזר, ואילו כשיש מקק בבית כולם יזעיקו אותי להרגו?
קודם כל ר' אברהם גנחובסקי הקפיד גם לא להרוג מקקים, אלא אם היה מוצא מקק בבית היה רודף אחריו עד שלכדו, ואז הוציאו מחוץ לביתו. ולעצם השאלה, חומר נטילת חיים הוא ביחס ישיר לתודעת החיים (או פוטנציאל התודעה) של הקרבן.
דרומי כתב:לנידון האשכול יעויין תורת מנחם רשימת היומן ע' תז.
דרך ישרה כתב:דרומי כתב:לנידון האשכול יעויין תורת מנחם רשימת היומן ע' תז.
למי הכוונה אדמור נ"ע?
דרך ישרה כתב:למה אם אני יכנס הביתה ויראה חתולה ויקח רובה ויירה בה כולם יצעקו עלי שאני אכזר, ואילו כשיש מקק בבית כולם יזעיקו אותי להרגו?
תוכן כתב:דרך ישרה כתב:א. למה אם אני יכנס הביתה ויראה חתולה ויקח רובה ויירה בה כולם יצעקו עלי שאני אכזר, ואילו כשיש מקק בבית כולם יזעיקו אותי להרגו?
קודם כל ר' אברהם גנחובסקי הקפיד גם לא להרוג מקקים, אלא אם היה מוצא מקק בבית היה רודף אחריו עד שלכדו, ואז הוציאו מחוץ לביתו. ולעצם השאלה, חומר נטילת חיים הוא ביחס ישיר לתודעת החיים (או פוטנציאל התודעה) של הקרבן.
מלבב כתב:דרך ישרה כתב:א. למה אם אני יכנס הביתה ויראה חתולה ויקח רובה ויירה בה כולם יצעקו עלי שאני אכזר, ואילו כשיש מקק בבית כולם יזעיקו אותי להרגו?
ב. הגמ' מספרת שרבי ראה את השפחה לוקחת עכברים כדי לזרוק אותם אמר לה עזבי אותם, צער בעלי חיים. האם אכן זוהי הדרישה מהתורה, להשאיר את העכברים שיסתובבו אצלי בבית? (וקשה לומר שרבי 'החמיר', כי קשה להגיד שלכתחילה ה' היה רוצה שאף אחד לא יזרוק את העכברים מהבית שלו).
צדיקים מחמירים כחוט השערה, זה לא אומר שזה דרישת התורה
ראש כתב:מלבב כתב:דרך ישרה כתב:א. למה אם אני יכנס הביתה ויראה חתולה ויקח רובה ויירה בה כולם יצעקו עלי שאני אכזר, ואילו כשיש מקק בבית כולם יזעיקו אותי להרגו?
ב. הגמ' מספרת שרבי ראה את השפחה לוקחת עכברים כדי לזרוק אותם אמר לה עזבי אותם, צער בעלי חיים. האם אכן זוהי הדרישה מהתורה, להשאיר את העכברים שיסתובבו אצלי בבית? (וקשה לומר שרבי 'החמיר', כי קשה להגיד שלכתחילה ה' היה רוצה שאף אחד לא יזרוק את העכברים מהבית שלו).
צדיקים מחמירים כחוט השערה, זה לא אומר שזה דרישת התורה
אתה סותר את עצמך.
אם זו לא דרישת התורה, לפחות כערך נעלה לבעלי דרגה, אין זו חומרא. אלא כלום.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 210 אורחים