סגי נהור כתב:אינני חושב שהשיר שאתה מדבר עליו קשור באמת לאמירת "איזהו מקומן". השיר פשוט עושה שימוש ספרותי-רטורי במלים "איזהו מקומן של זבחים" במשמעות - היכן הוא מקומן של זבחים?! איה בית המקדש?!
דרך אגב, האם ידוע לך מה מקור הלחן היפהפה?
ישועות ישראל כתב:כל נדרי. הנראה לי בענין התפלה זו ביום האדיר והקדוש הזה, אשר קודם לכל התפלות בזה היום אנו מתחילים תפלת "כל נדרי",
אך הנה ידוע כי מיום שחרב ביהמ"ק וגלינו מארצנו, השכינה הק' ג"כ עמנו בגלות, וזה שכתוב והוא אסור בזיקים, לרמז על השכינה הק', ותכלית כל כוונתינו בתפלותינו צריך לשום לב על השכינה שתוושע במהרה, וממילא גם אנחנו נוושע בכל הטוב, ע"כ קודם התחלת כל התפלות ביום הקדוש והאדיר הזה, אנו מתחילין כל נדרי וכו' "ואסרנא לא אסרי", היינו שהשכינה תחזור במהרה למקומה ולא יהיה מסך המבדיל על ידי עונותינו, ולא תהא עוד במאסר עמנו וכו'. והנה אנחנו עם קדושו כשאנו רואים שבעונותינו הרבים נמשך כ"כ זמן רב והשכינה הק' עמנו בגלות, אנו מתפללים שהשכינה הק' מהרה תשוב למקומה ולא תהא במאסר עוד, ואף שמחמת עונותינו הרבים עוד אין אנו מוכנים לגאולה השלימה, עכ"פ למה תהא היא עמנו בגלות, ואף שנשבע השי"ת שלא יבא לירושלים שלמעלה עד שיבנה ירושלים שלמטה, הנה אנו מתירים השבועה זו ואומרים "ושבועתנא לא שבועות", היינו השבועה שהוא עבורנו כנ"ל לא שבועות, (תפארת שלמה).
לענין כתב:למה לא מביאים כאן את ההליכות שלמה המפורסם?
עקביה כתב:שמעתי או קראתי פעם שר' הלל זקס אמר שלבכות בכל נדרי זה כמו לבכות בכל חמירא וחמיעא.
קראקובער כתב:עקביה כתב:שמעתי או קראתי פעם שר' הלל זקס אמר שלבכות בכל נדרי זה כמו לבכות בכל חמירא וחמיעא.
תתפלא לשמוע..
איש_ספר כתב:לענין כתב:למה לא מביאים כאן את ההליכות שלמה המפורסם?
כמדומה שכבר הובא כאן בפורום ושם נתבאר יותר ממש"כ בהליכות שלמה שסתמו שמו של אותו חכם וכאן גילוהו...
אוהב עמו כתב:הוא לא מדבר על בכי אלא פחד נורא שהיה מסתמא מהאיסור חמץ במשהו
עקביה כתב:שמעתי או קראתי פעם שר' הלל זקס אמר שלבכות בכל נדרי זה כמו לבכות בכל חמירא וחמיעא.
ע"כ יש חרדה ובכיה ערב יוה"כ לעת ערב, שאז שעה אחרונה של עשרת ימי תשובה, וביוה"כ לית ליה רשותא לאיסטוני, ע"כ בא השטן בכל כחו לקטרג על כל אדם, ומזלם חזי, ע"כ בוכים אנשים ונשים וטף.
ביליצר כתב:מדובר בשאלה בפסיכולוגה אז נענה עליו באותה מטבע,
אז כך, ראשית אם כל נדרי היה נאמר בסגנון שמעו נא רבותי זה היה נראה אותו דבר .
אלא מה,גולת הכותרת "כל נדרי בשעה.... " פתיחת הארון ,חשובי וזקני המתפללים בצללי ערב בלבוש הדור וטלית על ראשם מקיפים את הבימה ,על דעת המקום ,כל נדרי שבמשך הרבה דורות יש עליו נוסח וניגון מרגש במיוחד אשר כל ילד מגיל קטן לומד אותו ומתפעל מהמחזה הנאמר לאט ובמתינות כולם בלבוש מלאכי עם קיטל וטלית על הראש,הנוסח מתפרש עם הגיל תמיד כבקשה שכל אסרי =העבירות יהיו בטלין ומבוטלין מיום כיפורים זה עד וכו,שביתין ושביקין לא שרירין ולא קיימין ,לשונינו המבטל תורה ומדבר איסור ואינו מקיים תמיד את דבריו וכו,גם יתבטלו ,מיד לאחר מכן ונסלח לכל עדת בני ישראל וכן, ויאמר ה סלחתי כדבריך .
שִׁמְעוּ נָא רַבּותַי דַּיָּנִים מֻמְחִים, כָּל נֶדֶר או שְׁבוּעָה או אִסָּר או קונָם או חֵרֶם, שֶׁנָּדַרְתִּי או נִשְׁבַּעְתִּי בְּהָקִיץ או בַחֲלום, או נִשְׁבַּעְתִּי בַּשֵּׁמות הַקְּדושִׁים שֶׁאֵינָם נִמְחָקִים וּבְשֵׁם הוי"ה בָּרוּךְ הוּא, וְכָל מִינֵי נְזִירוּת שֶׁקִּבַּלְתִּי עָלַי וַאֲפִלּוּ נְזִירוּת שִׁמְשׁון, וְכָל שׁוּם אִסּוּר, וַאֲפִלּוּ אִסּוּר הֲנָאָה שֶׁאָסַרְתִּי עָלַי או עַל אֲחֵרִים.
הַכּל יִהְיוּ מֻתָּרִים לָךְ, הַכּל מְחוּלִים לָךְ, הַכּל שְׁרוּיִם לָךְ, אֵין כַּאן לא נֶדֶר, וְלא שְׁבוּעָה, וְלא נְזִירוּת, וְלא חֵרֶם, וְלא אִסּוּר וְלא קונָם וְלא נִדּוּי, וְלא שַׁמְתָּא, וְלא אָרוּר.
יונת אלם כתב:מטה אפרים תרי"ט באלף המגן סקי"ט: " על כן יש חרדה ובכיה והתעוררות גדול לכל אדם בערב יוהכ"פ לעת ערב, מפני שאז באהשטן לקטרג על כל אחד בכח גדול מפני שהוא שעה אחרטנה של עשי"ת דביוהכ"פ לית ליה רשותא לאסטוני, ע"כ בוכים אז אנשים ונשים וטף"
סגי נהור כתב:יונת אלם כתב:מטה אפרים תרי"ט באלף המגן סקי"ט: " על כן יש חרדה ובכיה והתעוררות גדול לכל אדם בערב יוהכ"פ לעת ערב, מפני שאז באהשטן לקטרג על כל אחד בכח גדול מפני שהוא שעה אחרטנה של עשי"ת דביוהכ"פ לית ליה רשותא לאסטוני, ע"כ בוכים אז אנשים ונשים וטף"
https://forum.otzar.org/viewtopic.php?f ... 40#p492418
"ויעורר אדם לבו מאוד אל הבכי בעת אמירת כל נדרי לתקן ..."
דרך ישרה כתב:... ואכן זהו ההקדמה לכל נדרי, אנו מתירין להתפלל עם העברינים, וזהו הסיום לכל נדרי, ונסלח וכו'.
אגב, לפי המקובל ה- הניגון ששרים בכל נדרי הוא מזמן אנוסי ספרד, שזה היה הפעם היחידה בשנה שהם היו באים בחשאי ובמסירות נפש לבית הכנסת. אם תרצו דוקא יתכן שזהו המנהג להתרגש, ברגעים אלו היו רואים את הכאב הגדול, איך יהודים נדחו כ"כ ובעניותם הם כואבים את מצבם ובאים לאמירת כל נדרי. זה היה הזמן להבין את שפל מצבם בגלותם הנוראה, אז התעוררו לבכיה.
פרנצויז כתב:ובאחד הספרים המפורסמים (כמדומה בספר התודעה) כותב שההקדמה "אנו מתירים להתפלל עם העבריינים" נתחברה בזמן אנוסי ספרד, עבורם!
אך זו טעות מפורסמת, כי הנוסח נזכר כבר בקדמונים, כמדומה ע"י התשב"ץ תלמיד מהר"ם מרוטנבורג, ונזכר בטור וכו'.
פרנצויז כתב:מעניין לשמוע באיזה ספר או עיתון הופיע לראשונה הקשר בין כל נדרי לאנוסים, בין בענין ההקדמה "אנו מתירים להתפלל...", בין לגבי הניגון של כל נדרי.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 33 אורחים