מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אשכול אביעה חידות

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
עתניאל בן קנז
הודעות: 2269
הצטרף: ד' מאי 22, 2013 8:27 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עתניאל בן קנז » ב' אוגוסט 26, 2019 7:36 pm

לב חיים כתב:איך יתכן אדם מוכר רכב יגואר F-TYPE לחבירו, אם יש בו 10 פגמים – המקח קיים.
אבל אם יש בו רק "פגם אחד" – המקח מבוטל?


האם ברצונך לפגוע בפרנסתו של ר' דוד נתנאל שווארץ???
וכן, האם לדעתך מגיע לך פרס, אם לקחת את התשובה מאשכול זה?

אבני גזית
הודעות: 1361
הצטרף: א' אוגוסט 26, 2018 11:09 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי אבני גזית » ב' אוגוסט 26, 2019 9:14 pm

עתניאל בן קנז כתב:
לב חיים כתב:איך יתכן אדם מוכר רכב יגואר F-TYPE לחבירו, אם יש בו 10 פגמים – המקח קיים.
אבל אם יש בו רק "פגם אחד" – המקח מבוטל?


האם ברצונך לפגוע בפרנסתו של ר' דוד נתנאל שווארץ???
וכן, האם לדעתך מגיע לך פרס, אם לקחת את התשובה מאשכול זה?


בסך הכל הוא עשה לו פרסום נאה...

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' אוגוסט 26, 2019 10:20 pm

לב חיים כתב:איך יתכן אדם מוכר רכב יגואר F-TYPE לחבירו, אם יש בו 10 פגמים – המקח קיים.
אבל אם יש בו רק "פגם אחד" – המקח מבוטל?

שפחה זו שוטה היא משועממת היא וכו'...

לב חיים

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי לב חיים » ג' אוגוסט 27, 2019 1:57 am

עזריאל ברגר כתב:
לב חיים כתב:איך יתכן אדם מוכר רכב יגואר F-TYPE לחבירו, אם יש בו 10 פגמים – המקח קיים.
אבל אם יש בו רק "פגם אחד" – המקח מבוטל?

שפחה זו שוטה היא משועממת היא וכו'...

באר כוונתך בבקשה.

לבי במערב
הודעות: 9607
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי לבי במערב » ג' אוגוסט 27, 2019 2:09 am

ב"מ פ, א:
אמר רבי יוחנן: המוכר פרה לחבירו, ואמר לו: פרה זו נגחנית היא, נשכנית היא, בעטנית היא, רבצנית היא, והי' בה מום אחד וסנפו בין המומין - הרי זה מקח טעות; מום זה ומום אחר - אין זה מקח טעות. תניא נמי הכי: המוכר שפחה לחבירו, ואמר לו: שפחה זו שוטה היא, ניכפית היא, משועממת היא, והי' בה מום אחד וסנפו בין המומין - הרי זה מקח טעות; מום זה ומום אחר - אין זה מקח טעות. א"ל רב אחא ברי' דרבא לרב אשי: היו בה כל המומין הללו - מהו? אמר לי' רב מרדכי לרב אשי: הכי אמרינן משמיה דרבא: היו בה כל המומין הללו - אין זה מקח טעות:

רש"י (על-אתר) כתב:הי' בה מום אחד. אחד מן המומין הללו הי' בה:
וסנפו בין מומין אחרים. שלא היו בה:
הרי זה מקח טעות. לפי שהכיר הלוקח בשאר מומין שאינן, וכסבור הוא - בכולן משקר, אלא להשליך מעליו תרעומת הוא אומר; הילכך מקח טעות הוא, דאדעתא דהכי לא זבן:
מום זה ומום אחר. שפירש לו שֵם אותו מום לבדו, ואמר לו - 'מום זה בה, ועוד מומין אחרים':
אין זה מקח טעות. דכיון דאותו המום הזכיר לו לבדו - בו הי' לו לבדוק:
וסנפו. חִבְּרוֹ, כמו - 'סניפין עשאום', דתענית:
נכפית. נופלת מחולי:
משועממת. משוגעת:
הי' בה מום אחד. מאלו המומין, והשאר אין בה:
היו בה כל המומין הללו. ואינו מקפיד אלא על האחד; ובא וטוענו: 'כסבור הייתי שאתה כולל בה מה שאין בה ומה שיש בה; ואילו ידעתי שזה בה - לא הייתי לוקחה', מאי:
אפילו. לא גרסינן, והכי גרסינן: "הכי אמרינן משמיה דרבא: היו בה כל המומין האלו - אין זה מקח טעות":

לב חיים

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי לב חיים » ג' אוגוסט 27, 2019 2:14 am

לבי במערב כתב:ב"מ פ, א:
אמר רבי יוחנן: המוכר פרה לחבירו, ואמר לו: פרה זו נגחנית היא, נשכנית היא, בעטנית היא, רבצנית היא, והי' בה מום אחד וסנפו בין המומין - הרי זה מקח טעות; מום זה ומום אחר - אין זה מקח טעות. תניא נמי הכי: המוכר שפחה לחבירו, ואמר לו: שפחה זו שוטה היא, ניכפית היא, משועממת היא, והי' בה מום אחד וסנפו בין המומין - הרי זה מקח טעות; מום זה ומום אחר - אין זה מקח טעות. א"ל רב אחא ברי' דרבא לרב אשי: היו בה כל המומין הללו - מהו? אמר לי' רב מרדכי לרב אשי: הכי אמרינן משמיה דרבא: היו בה כל המומין הללו - אין זה מקח טעות:

רש"י (על-אתר) כתב:הי' בה מום אחד. אחד מן המומין הללו הי' בה:
וסנפו בין מומין אחרים. שלא היו בה:
הרי זה מקח טעות. לפי שהכיר הלוקח בשאר מומין שאינן, וכסבור הוא - בכולן משקר, אלא להשליך מעליו תרעומת הוא אומר; הילכך מקח טעות הוא, דאדעתא דהכי לא זבן:
מום זה ומום אחר. שפירש לו שֵם אותו מום לבדו, ואמר לו - 'מום זה בה, ועוד מומין אחרים':
אין זה מקח טעות. דכיון דאותו המום הזכיר לו לבדו - בו הי' לו לבדוק:
וסנפו. חִבְּרוֹ, כמו - 'סניפין עשאום', דתענית:
נכפית. נופלת מחולי:
משועממת. משוגעת:
הי' בה מום אחד. מאלו המומין, והשאר אין בה:
היו בה כל המומין הללו. ואינו מקפיד אלא על האחד; ובא וטוענו: 'כסבור הייתי שאתה כולל בה מה שאין בה ומה שיש בה; ואילו ידעתי שזה בה - לא הייתי לוקחה', מאי:
אפילו. לא גרסינן, והכי גרסינן: "הכי אמרינן משמיה דרבא: היו בה כל המומין האלו - אין זה מקח טעות":

פרט את התשובה.[אני נמוך השכל]

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' אוגוסט 27, 2019 4:34 pm

מהסוגיא הנ"ל עולה (וכן נפסק ברמב"ם) שאם המוכר פירט לקונה עשרה מומים, והיו במקח את כל המומים שמנה - נקנה המקח, אבל אם מכולם היה רק אחד, והוא מום שאינו ניכר, ובין המומים שמנה היה מום הניכר - בטל המקח.
והיינו פתרון לחידתך.

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' אוגוסט 27, 2019 4:59 pm

עזריאל ברגר כתב:כמה הם?
עשרה? שבעה? ששה? אולי ששה בספירה קצת שונה? אולי חמשה? אולי שלשה? ולפעמים כולם נמנים כאחד!
מי הם?

עמי כנען:
בברית בין הבתרים - עשרה.
בכמה מקומות בודדים - שבעה.
בדרך כלל התורה מונה רק ששה, בהשמטת הגרגשי.
בתפילת שחרית של כל יום (בפיסקה המתחלת "וכרות עמו הברית") - ששה, בהשמטת החוי.
בסוף פרשת בא - בפרשת קדש (שרבים אומרים אותה בתפילין - אם בתפילין דרש"י או בתפילין דר"ת) - חמשה, בהשמטת הפריזי והגרגשי.
בפרשת משפטים "וְשָׁלַחְתִּי אֶת הַצִּרְעָה לְפָנֶיךָ וְגֵרְשָׁה אֶת הַחִוִּי אֶת הַכְּנַעֲנִי וְאֶת הַחִתִּי מִלְּפָנֶיךָ" - שלשה.
ופעמים רבות נקראים כולם בשם "כנעני".

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' אוגוסט 27, 2019 4:59 pm

היכי תמצי יהודי שטמא ומטמא את כל הנוגע בו (לא רק קדשים וכדו'), ועליו לעשות מעשה לטהרתו, ובמעשה זה הוא יהיה טהור לגמרי (לכאורה אפילו לא "טבול יום"), אך המעשה הזה איננו טבילה, ולא הבאת קרבן?

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ד' אוגוסט 28, 2019 9:55 am

עזריאל ברגר כתב:איכא למ"ד שאם התעברה האם לאחר מיתת האב (כגון באופן מלאכותי) - הילד הזה לא יפטור אותה מייבום, כיוון שבשעת מיתת בעלה לא היו בנים, ולא פוקע חיוב היבום לאחר מכן.
הן דברי החכמים פה אחד: ישתקע הדבר ולא יאמר!

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' אוגוסט 28, 2019 1:15 pm

עזריאל ברגר כתב:היכי תמצי יהודי שטמא ומטמא את כל הנוגע בו (לא רק קדשים וכדו'), ועליו לעשות מעשה לטהרתו, ובמעשה זה הוא יהיה טהור לגמרי (לכאורה אפילו לא "טבול יום"), אך המעשה הזה איננו טבילה, ולא הבאת קרבן?

רמז: הוא כבר טבל לטומאתו, ונותר לו מעשה לעשות, שבדרך כלל עושים אותו לפני הטבילה.
ההלכה מפורשת ברמב"ם, וכן בפירוש רבינו עובדיה מברטנורא למשנה.

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' אוגוסט 28, 2019 6:27 pm

ביקורת תהיה כתב:
עזריאל ברגר כתב:איכא למ"ד שאם התעברה האם לאחר מיתת האב (כגון באופן מלאכותי) - הילד הזה לא יפטור אותה מייבום, כיוון שבשעת מיתת בעלה לא היו בנים, ולא פוקע חיוב היבום לאחר מכן.
הן דברי החכמים פה אחד: ישתקע הדבר ולא יאמר!

למקורות בנושא - http://din.org.il/2012/09/05/%D7%94%D7% ... %97%D7%9C/

עני בן פחמא
הודעות: 526
הצטרף: ש' מרץ 02, 2019 8:12 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עני בן פחמא » ה' אוגוסט 29, 2019 12:10 am

עזריאל ברגר כתב:
עזריאל ברגר כתב:היכי תמצי יהודי שטמא ומטמא את כל הנוגע בו (לא רק קדשים וכדו'), ועליו לעשות מעשה לטהרתו, ובמעשה זה הוא יהיה טהור לגמרי (לכאורה אפילו לא "טבול יום"), אך המעשה הזה איננו טבילה, ולא הבאת קרבן?

רמז: הוא כבר טבל לטומאתו, ונותר לו מעשה לעשות, שבדרך כלל עושים אותו לפני הטבילה.
ההלכה מפורשת ברמב"ם, וכן בפירוש רבינו עובדיה מברטנורא למשנה.


יש כסף משנה (סוף פ"ו שאר אבות הטומאה) שמחדש שאדם טמא אנו נטהר מטומאתו עד שיוצא מהמים ולא די בהכנסו למים, לפ"ז אפשר לומר שמדובר באדם שטבל ועודנו בתוך המים (יש מחל' באחרונים אם צריך שיצא לגמרי או די שיוציא איבר).

זה הייתי אומר בלי הרמז, לאחר הרמז, אפשר לומר שהכוונה לטובל ושרץ בידו שאינו נטהר עד שישליך השרץ מעליו.

עני בן פחמא
הודעות: 526
הצטרף: ש' מרץ 02, 2019 8:12 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עני בן פחמא » ה' אוגוסט 29, 2019 12:13 am

לב חיים כתב:היכי משכחת לה שראובן חטא ב100 עבירות .בא שמעון ועשה משהו אפילו ללא ידיעת והכל נהפך למצוות ?[שאלני בני נר"ו]

סיפר עליו לשון הרע, לפי דברי החרדים שהעבירות עוברות למספר.

לבי במערב
הודעות: 9607
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי לבי במערב » ה' אוגוסט 29, 2019 1:25 am

עני בן פחמא כתב:סיפר עליו לשון הרע, לפי דברי החרדים שהעבירות עוברות למספר.

לב חיים כתב: . . הכל נהפך למצוות?

עני בן פחמא
הודעות: 526
הצטרף: ש' מרץ 02, 2019 8:12 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עני בן פחמא » ה' אוגוסט 29, 2019 12:11 pm

לבי במערב כתב:
עני בן פחמא כתב:סיפר עליו לשון הרע, לפי דברי החרדים שהעבירות עוברות למספר.

לב חיים כתב: . . הכל נהפך למצוות?

והמצוות של המספר עוברות למסופר. (ואפשר גם לומר שלמסופר היו 100 מצוות).

אפשר גם, שמעון קידש אחת משתי נשים לראובן אפשר מדין זכין, ראובן בא על אחת מהן 100 פעמים, ולאחר מכן שמעון מברר שזו שראובן בא עליה מקודשת לו.

או, ראובן אסר בקונם מצווה כל שהיא באופן שהיה ספק אם חל הנדר שאז אסור לו לעשות זאת או שהנדר לא חל שאז הוי מצוה, ופסק לו הרב שהוי נדר, ואעפ"כ ראובן עשה את המצווה ועבר ב100 עבירות, מעון שהוא גדול הדור למד את הסוגיא והכריע שהנדר לא חל וממילא כל העבירות הפכו למצוות (אפשר להקצין קצת יותר ולומר ששמעון מצא כת"י של הספר שהרב התבסס עליו לאסור ושם מבואר אחרת מהנדפס...).

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' אוגוסט 29, 2019 3:00 pm

עזריאל ברגר כתב:
עזריאל ברגר כתב:היכי תמצי יהודי שטמא ומטמא את כל הנוגע בו (לא רק קדשים וכדו'), ועליו לעשות מעשה לטהרתו, ובמעשה זה הוא יהיה טהור לגמרי (לכאורה אפילו לא "טבול יום"), אך המעשה הזה איננו טבילה, ולא הבאת קרבן?

רמז: הוא כבר טבל לטומאתו, ונותר לו מעשה לעשות, שבדרך כלל עושים אותו לפני הטבילה.
ההלכה מפורשת ברמב"ם, וכן בפירוש רבינו עובדיה מברטנורא למשנה.

רמב"ם פרה אדומה יא,ב (ועיין כסף-משנה שם), ממסכת פרה פי"ב משנה י"א (ורע"ב שם).

עני בן פחמא
הודעות: 526
הצטרף: ש' מרץ 02, 2019 8:12 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עני בן פחמא » ה' אוגוסט 29, 2019 5:25 pm

עזריאל ברגר כתב:
עזריאל ברגר כתב:
עזריאל ברגר כתב:היכי תמצי יהודי שטמא ומטמא את כל הנוגע בו (לא רק קדשים וכדו'), ועליו לעשות מעשה לטהרתו, ובמעשה זה הוא יהיה טהור לגמרי (לכאורה אפילו לא "טבול יום"), אך המעשה הזה איננו טבילה, ולא הבאת קרבן?

רמז: הוא כבר טבל לטומאתו, ונותר לו מעשה לעשות, שבדרך כלל עושים אותו לפני הטבילה.
ההלכה מפורשת ברמב"ם, וכן בפירוש רבינו עובדיה מברטנורא למשנה.

רמב"ם פרה אדומה יא,ב (ועיין כסף-משנה שם), ממסכת פרה פי"ב משנה י"א (ורע"ב שם).

יפה, אבל זה לא סותר את מה שאני עניתי.

עני בן פחמא
הודעות: 526
הצטרף: ש' מרץ 02, 2019 8:12 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עני בן פחמא » ה' אוגוסט 29, 2019 5:33 pm

ביקורת תהיה כתב:קל וחומר לאו דממונא מלאו דאיסורא.

טעות!

וכי עשה של ד' מינים דוחה ל"ת של לא תגנובו?!

וכבר ידוע היסוד של ר' שמעון שקופ של יינימס (שייכות).

קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי קראקובער » ה' אוגוסט 29, 2019 6:24 pm

עני בן פחמא כתב:יש כסף משנה (סוף פ"ו שאר אבות הטומאה) שמחדש שאדם טמא אנו נטהר מטומאתו עד שיוצא מהמים ולא די בהכנסו למים, לפ"ז אפשר לומר שמדובר באדם שטבל ועודנו בתוך המים (יש מחל' באחרונים אם צריך שיצא לגמרי או די שיוציא איבר).

לדבריו לצאת מן המים זה חלק מהטבילה ולא נקרא שטבל כבר.

קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי קראקובער » ה' אוגוסט 29, 2019 6:29 pm

עזריאל ברגר כתב:היכי תמצי יהודי שטמא ומטמא את כל הנוגע בו (לא רק קדשים וכדו'), ועליו לעשות מעשה לטהרתו, ובמעשה זה הוא יהיה טהור לגמרי (לכאורה אפילו לא "טבול יום"), אך המעשה הזה איננו טבילה, ולא הבאת קרבן?

ואיך יתכן הפוך [לפי חידוש ידוע של אחד מהאחרונים]
אדם שנגע במת ואחר כך נגע בכלים או באדם הכול טהור (מדאורייתא עכ"פ) אבל אם יטבל במקוה כשרה אחר כך הכול יטמא למפרע?

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות - חידות נוספות.

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' ספטמבר 03, 2019 7:50 pm

נאשער כתב:
נאשער כתב:כשאקבל התשובה הנכונה אספר סיפר מאוד יפה על המלבי"ם זצ"ל שאצלו היה מעשה עם שני מילים אלו..

מהו המעשה עם המלבי"ם בקשר להרחמה והקדחת?



פ"א הגיע משכיל אחד למלבי"ם [שהיה כידוע בקיא גדול בחכמת הדקדוק והמשכילים באו לבוחנו בענין זה] ושאלו היכן מצינו בתורה מילה אחת אשר מנוקדת בארבע נקודות קמ"ץ אחד אחרי השני,המלבי"ם חשב אך לא זכר פתרונה, א"ל המשכיל הכוונה למילה 'הָרָחָמָה'...וסיים..'האלט דאס ביי דיר'-קח את זה איתך[כשהכוונה זכור את זה..כשכוונתו גם שיזכור שלא ידע..].
על אתר השיב לו המלבי"ם בשאלה והיכן מצינו מילה עם ארבע נקודות פת"ח אחד אחרי השני,וכשחשב המשכיל ולא מצא פיתרון אמר לו המלבי"ם-זהו פתרונו:'הַקַדַחַת'.אבער האלט דאס ביי דיר..-קח את זה איתך...[כשהכוונה ברורה שיקח את הקדחת איתו..].

א. חבר דובר אידיש אמר שהפירוש של הביטוי "האלט דאס ביי דיר" הוא שהאומר מבקש: תשמור לי את פתרון החידה ואל תגלה אותו לאחרים.
ב. הכיוון הנסתר בדברי המשכיל היה לכאורה שהוא מבקש מהמלבי"ם שיתנהג במידת הרחמנות (ולא כשיטתם הנלוזה, שהחשיבו את הרבנים לאכזרים רח"ל).

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' ספטמבר 03, 2019 7:52 pm

ישבב הסופר כתב:
נאשער כתב:עוד רגע אדבר ואעופה אשכונה.

איפה מצינו בתורה מילה עם 4 נקודות קמץ אחד אחרי השני ואיפה מצינו מילה עם 4 נקודות פתח אחד אחרי השני?

כשאקבל התשובה הנכונה אספר סיפר מאוד יפה על המלבי"ם זצ"ל שאצלו היה מעשה עם שני מילים אלו..

ד' קמצים בתורה? לא נראה לי שיש. ביחזקאל כו ב' "אִמָּלְאָה הָחֳרָבָה"
ד' פתחין זאח"ז אמנם יש בתורה [ויקרא כו טז] "אֶת הַשַּׁחֶפֶת וְאֶת הַקַּדַּחַת"

אותו חבר שהזכרתי בהודעה הקודמת, הביא שיש עוד כמה (וכולם שלא בחטפים, ודלא כ"החרבה"):
הָרָחָמָה (דברים יד,יז)
הָרָמָתָה (8 פעמים בספר שמואל)
הַטַּבַּעַת (פעמיים - בתרומה ובויקהל)
בַקַּלַּחַת (שמואל א, ב, יד)
הַצַּלַּחַת (מלכים ב, כא, יג) [אבל "בצלחת" - פעמיים בספר משלי - הלמ"ד קמוצה]
הַקַּדַּחַת (ויקרא כו, טז), וגם: וּבַקַּדַּחַת (דברים כח, כב)
בַגַּבַּחַת (ויקרא יג, מב)
וְלַסַּפַּחַת (ויקרא יד, נו) [גם כאן יש וא"ו החיבור, כמו "ובקדחת"]

ויש גם תיבה שמנוקדת בארבעה חיריקים, ולפניה 4 קמצים, ורמז נתן בה: למה? ככה!

יושב ירושלים
הודעות: 865
הצטרף: ד' ינואר 18, 2017 6:33 pm
שם מלא: פסח הלפרין

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי יושב ירושלים » ג' ספטמבר 03, 2019 8:33 pm

קראקובער כתב:ואיך יתכן הפוך [לפי חידוש ידוע של אחד מהאחרונים]
אדם שנגע במת ואחר כך נגע בכלים או באדם הכול טהור (מדאורייתא עכ"פ) אבל אם יטבל במקוה כשרה אחר כך הכול יטמא למפרע?

גר שמל ולא טבל כשטבל נעשה גר למפרע [הרוגוצ'ובר].

קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי קראקובער » ג' ספטמבר 03, 2019 9:25 pm

יפה.

לבנון
הודעות: 990
הצטרף: א' ספטמבר 01, 2013 11:00 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי לבנון » ד' ספטמבר 04, 2019 8:48 am

עזריאל ברגר כתב:ויש גם תיבה שמנוקדת בארבעה חיריקים, ולפניה 4 קמצים, ורמז נתן בה: למה? ככה!

שמואל א יט יז
וַיֹּאמֶר שָׁאוּל אֶל מִיכַל לָמָּה כָּכָה רִמִּיתִנִי

הפשטן
הודעות: 987
הצטרף: א' יוני 11, 2017 1:43 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי הפשטן » ד' ספטמבר 04, 2019 5:19 pm

עזריאל ברגר כתב:הָרָחָמָה
הָרָמָתָה (8 פעמים בספר שמואל)
הַטַּבַּעַת (פעמיים - בתרומה ובויקהל)
הַקַּלַּחַת
הַצַּלַּחַת
הַקַּדַּחַת, וגם: וּבַקַּדַּחַת
בַגַּבַּחַת
וְלַסַּפַּחַת (גם כאן יש וא"ו החיבור, כמו "ובקדחת")


הַקַּלַּחַת? אין מילה כזאת בכל התנ"ך. לכן, מסתמא נפלה ט"ס בדבריך, וצ"ל בַּקַּלַּחַת.
ומעניין לעניין: היכן מצינו ארבע קמצין באותה מילה, חוץ משתי הדוגמאות שהבאת בשם אותו חבר? רמז: לא מדובר בקמצין רצופים.

הפשטן
הודעות: 987
הצטרף: א' יוני 11, 2017 1:43 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי הפשטן » ד' ספטמבר 04, 2019 5:30 pm

לבנון כתב:
עזריאל ברגר כתב:ויש גם תיבה שמנוקדת בארבעה חיריקים, ולפניה 4 קמצים, ורמז נתן בה: למה? ככה!

שמואל א יט יז
וַיֹּאמֶר שָׁאוּל אֶל מִיכַל לָמָּה כָּכָה רִמִּיתִנִי


ארבע זה כסף קטן. יש ניקוד שמופיע באותה מילה אפילו חמש פעמים (רמז: מדובר בניקוד שו"א).

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' ספטמבר 04, 2019 6:38 pm

הפשטן כתב:הַקַּלַּחַת? אין מילה כזאת בכל התנ"ך. לכן, מסתמא נפלה ט"ס בדבריך, וצ"ל בַּקַּלַּחַת.

צודק. תיקנתי בגוף ההודעה, והוספתי מ"מ.

יושב ירושלים
הודעות: 865
הצטרף: ד' ינואר 18, 2017 6:33 pm
שם מלא: פסח הלפרין

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי יושב ירושלים » ד' ספטמבר 04, 2019 7:05 pm

הפשטן כתב:
לבנון כתב:
עזריאל ברגר כתב:ויש גם תיבה שמנוקדת בארבעה חיריקים, ולפניה 4 קמצים, ורמז נתן בה: למה? ככה!

שמואל א יט יז
וַיֹּאמֶר שָׁאוּל אֶל מִיכַל לָמָּה כָּכָה רִמִּיתִנִי


ארבע זה כסף קטן. יש ניקוד שמופיע באותה מילה אפילו חמש פעמים (רמז: מדובר בניקוד שו"א).

לְאַרְתַּחְשַׁסְתְּא (עזרא ז,ז).

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' ספטמבר 04, 2019 8:54 pm

הפשטן כתב:
עזריאל ברגר כתב:הָרָחָמָה
הָרָמָתָה (8 פעמים בספר שמואל)
הַטַּבַּעַת (פעמיים - בתרומה ובויקהל)
הַקַּלַּחַת
הַצַּלַּחַת
הַקַּדַּחַת, וגם: וּבַקַּדַּחַת
בַגַּבַּחַת
וְלַסַּפַּחַת (גם כאן יש וא"ו החיבור, כמו "ובקדחת")


הַקַּלַּחַת? אין מילה כזאת בכל התנ"ך. לכן, מסתמא נפלה ט"ס בדבריך, וצ"ל בַּקַּלַּחַת.
ומעניין לעניין: היכן מצינו ארבע קמצין באותה מילה, חוץ משתי הדוגמאות שהבאת בשם אותו חבר? רמז: לא מדובר בקמצין רצופים.

אותו חבר מצא גם את הפתרון הזה, וכתבתי לו בתגובה: חי חי יודוך.
וזה רמז...

הפשטן
הודעות: 987
הצטרף: א' יוני 11, 2017 1:43 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי הפשטן » ה' ספטמבר 05, 2019 10:34 am

עזריאל ברגר כתב:
הפשטן כתב:
עזריאל ברגר כתב:הָרָחָמָה
הָרָמָתָה (8 פעמים בספר שמואל)
הַטַּבַּעַת (פעמיים - בתרומה ובויקהל)
הַקַּלַּחַת
הַצַּלַּחַת
הַקַּדַּחַת, וגם: וּבַקַּדַּחַת
בַגַּבַּחַת
וְלַסַּפַּחַת (גם כאן יש וא"ו החיבור, כמו "ובקדחת")


הַקַּלַּחַת? אין מילה כזאת בכל התנ"ך. לכן, מסתמא נפלה ט"ס בדבריך, וצ"ל בַּקַּלַּחַת.
ומעניין לעניין: היכן מצינו ארבע קמצין באותה מילה, חוץ משתי הדוגמאות שהבאת בשם אותו חבר? רמז: לא מדובר בקמצין רצופים.

אותו חבר מצא גם את הפתרון הזה, וכתבתי לו בתגובה: חי חי יודוך.
וזה רמז...


?

(אתה מתכוון למאמר חי חי יודוך?)

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' ספטמבר 05, 2019 1:16 pm

עזריאל ברגר כתב:
הפשטן כתב:ומעניין לעניין: היכן מצינו ארבע קמצין באותה מילה, חוץ משתי הדוגמאות שהבאת בשם אותו חבר? רמז: לא מדובר בקמצין רצופים.

אותו חבר מצא גם את הפתרון הזה, וכתבתי לו בתגובה: חי חי יודוך.
וזה רמז...

הרמז הוא ב"חי חי", ו"יודוך" לשון הודאה לידידי שפתר את החידה.

הפשטן
הודעות: 987
הצטרף: א' יוני 11, 2017 1:43 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי הפשטן » ה' ספטמבר 05, 2019 6:34 pm

עזריאל ברגר כתב:
עזריאל ברגר כתב:
הפשטן כתב:ומעניין לעניין: היכן מצינו ארבע קמצין באותה מילה, חוץ משתי הדוגמאות שהבאת בשם אותו חבר? רמז: לא מדובר בקמצין רצופים.

אותו חבר מצא גם את הפתרון הזה, וכתבתי לו בתגובה: חי חי יודוך.
וזה רמז...

הרמז הוא ב"חי חי".


?

שברי לוחות
הודעות: 2094
הצטרף: ג' ינואר 29, 2013 5:40 am
מיקום: ניו יורק

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי שברי לוחות » ה' ספטמבר 05, 2019 6:38 pm

החרבה?

הפשטן
הודעות: 987
הצטרף: א' יוני 11, 2017 1:43 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי הפשטן » ה' ספטמבר 05, 2019 9:10 pm

שברי לוחות כתב:החרבה?

לא, כי האות ח' אינה קמוצה.

שברי לוחות
הודעות: 2094
הצטרף: ג' ינואר 29, 2013 5:40 am
מיקום: ניו יורק

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי שברי לוחות » ה' ספטמבר 05, 2019 9:40 pm

הערבתה

הפשטן
הודעות: 987
הצטרף: א' יוני 11, 2017 1:43 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי הפשטן » ה' ספטמבר 05, 2019 10:01 pm

שברי לוחות כתב:הערבתה


ייש"כ.
ואני עדין תוהה אל מה התכוון הרב עזריאל, אז נא שיואיל בטובו להחכימנו, ושכמ"ה.

שברי לוחות
הודעות: 2094
הצטרף: ג' ינואר 29, 2013 5:40 am
מיקום: ניו יורק

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי שברי לוחות » ה' ספטמבר 05, 2019 10:05 pm

הפשטן כתב:
שברי לוחות כתב:הערבתה


ייש"כ.
ואני עדין תוהה אל מה התכוון הרב עזריאל, אז נא שיואיל בטובו להחכימנו, ושכמ"ה.

יהושע פרק ח"י פסוק ח"י

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' ספטמבר 05, 2019 10:57 pm

שברי לוחות כתב:
הפשטן כתב:
שברי לוחות כתב:הערבתה


ייש"כ.
ואני עדין תוהה אל מה התכוון הרב עזריאל, אז נא שיואיל בטובו להחכימנו, ושכמ"ה.

יהושע פרק ח"י פסוק ח"י

אכן לזאת התכוונתי.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 676 אורחים