מקדש מלך כתב:חידה נחמדה ששמעתי.
באיזה מצב החזון איש מודה שניתן לקיים מצוות דאורייתא לכתחילה בשיעורו של רבי חיים נאה?
לענין כתב:בכלל לא פשוט.
אם הוא טבל במקוה של ר' חיים נאה, אז חסר לו בקבלת מצוות.
וגם הב"ד שגייר אותו לא ראויים להקרא ב"ד, וממילא מקרי שלא התגייר בפני שלשה.
כ"ז לפו"ר ול"ע כה"צ.
עזריאל ברגר כתב:מקדש מלך כתב:חידה נחמדה ששמעתי.
באיזה מצב החזון איש מודה שניתן לקיים מצוות דאורייתא לכתחילה בשיעורו של רבי חיים נאה?
גר שהתגייר במקווה שיש בו מ סאה רק להגרא"ח נאה.
קראקובער כתב:עזריאל ברגר כתב:מקדש מלך כתב:חידה נחמדה ששמעתי.
באיזה מצב החזון איש מודה שניתן לקיים מצוות דאורייתא לכתחילה בשיעורו של רבי חיים נאה?
גר שהתגייר במקווה שיש בו מ סאה רק להגרא"ח נאה.
ואיך יתכן הפוך שאם נמצא כרגע במקוה עם ארבעים סאה בשיעור רבי חיים נאה לפי החזון איש הוא יהודי ולפי רח'"נ הוא גוי?
בוצינא כתב:איך יתכן מצב ששנים יגנבו את אותו דבר באותו זמן באותה כמות לאותו צורך מאותו סוג ואחד יקיים מצוה מדאוריתא והשני יעבור איסור מן התורה?
דוקא אי בעידנא דמיעקר לאו מקיים עשה, משא"כ בנידון דידן דבעידנא דגניב לא מקיים מצות אכילת מצה.שום בעל בכי כתב:אם בכדי לקיים מצוה בשיעור שלם אתה צריך לעבור על עבירה של חצי שיעור, דוחה המצווה את העבירה.
שום בעל בכי כתב:בוצינא כתב:איך יתכן מצב ששנים יגנבו את אותו דבר באותו זמן באותה כמות לאותו צורך מאותו סוג ואחד יקיים מצוה מדאוריתא והשני יעבור איסור מן התורה?
פורסמה התשובה -
שניים שגנבו חתיכת מצה קטנה שאין בה שווה פרוטה, לצורך אכילת מצה בליל הסדר. רק ההבדל ביניהם הוא, שלראשון יש שיעור כזית מצה לקיום המצווה. ואם כן, החתיכה שגנב, אמנם היא חצי שיעור, אבל חצי שיעור אסור מהתורה, ולכן עבר איסור תורה של גניבה. אבל השני שיש לו כזית חסר קצת, וכאשר גנב את החתיכה נשלם לו שיעור לכזית, פסק הרב יצחק אלחנן ספקטור בספרו באר יצחק, שאם בכדי לקיים מצוה בשיעור שלם אתה צריך לעבור על עבירה של חצי שיעור, דוחה המצווה את העבירה. ולפי זה, כיוון שהחתיכה שגנב, פחותה משווה פרוטה ודינה כחצי שיעור, נדחה איסור זה בכדי לקיים מצוה מן התורה של אכילת מצה.
ביקורת תהיה כתב:דוקא אי בעידנא דמיעקר לאו מקיים עשה, משא"כ בנידון דידן דבעידנא דגניב לא מקיים מצות אכילת מצה.שום בעל בכי כתב:אם בכדי לקיים מצוה בשיעור שלם אתה צריך לעבור על עבירה של חצי שיעור, דוחה המצווה את העבירה.
נחלי אפרסמון כתב:היכן הבאר יצחק?
גלאגוזים כתב:עי' שו"ת רעק"א מהדו"ק סי' כ"ט ול'.
המסקנה העולה לכאורה מכל הלין היא, כי המערב ברגליו עומד במקום שקונה בו שביתה, מברך 'על מצות עירוב' וגומר בלבו 'שביתתי במקום זה'.א. כְּשֵׁם שֶׁמְּבָרְכִין עַל עֵרוּבֵי חֲצֵרוֹת וְשִׁתּוּפֵי מְבוֹאוֹת כָּךְ מְבָרְכִין עַל עֵרוּבֵי תְּחוּמִין.
ב. עִקַּר עֵרוּבֵי תְּחוּמִין לְעָרֵב בְּרַגְלָיו. וְלֹא אָמְרוּ לְעָרֵב בְּהַנָּחַת מְזוֹן שְׁתֵּי סְעוּדוֹת אַף עַל פִּי שֶׁלֹּא יָצָא וְלֹא עָמַד שָׁם אֶלָּא לְהָקֵל עַל הֶעָשִׁיר, שֶׁלֹּא יֵצֵא אֶלָּא יְשַׁלַּח עֵרוּבוֹ בְּיַד אַחֵר וְיַנִּיחוֹ לוֹ.
ג. מִי שֶׁיָּצָא בְּרַגְלָיו וְעָמַד בַּמָּקוֹם שֶׁקּוֹנֶה בּוֹ שְׁבִיתָה - אֵינוֹ צָרִיךְ לוֹמַר כְּלוּם, אֶלָּא כֵּיוָן שֶׁגָּמַר בְּלִבּוֹ קָנָה.
קראקובער כתב:עזריאל ברגר כתב:מקדש מלך כתב:חידה נחמדה ששמעתי.
באיזה מצב החזון איש מודה שניתן לקיים מצוות דאורייתא לכתחילה בשיעורו של רבי חיים נאה?
גר שהתגייר במקווה שיש בו מ סאה רק להגרא"ח נאה.
ואיך יתכן הפוך שאם נמצא כרגע במקוה עם ארבעים סאה בשיעור רבי חיים נאה לפי החזון איש הוא יהודי ולפי רח'"נ הוא גוי?
נחלי אפרסמון כתב:איך יתכן אדם ששותה כוס קפה מהביל ומסיים לגמוע אותו כליל. מברך ברכה אחרונה בקול וממשיך לשתות בלי לברך שהכל?
נחלי אפרסמון כתב:איך יתכן אדם ששותה כוס קפה מהביל ומסיים לגמוע אותו כליל. מברך ברכה אחרונה בקול וממשיך לשתות בלי לברך שהכל?
עזריאל ברגר כתב:חידת "הוא והיא" לתשעה באב:
הוא - צאצאיו נרמזו במגילת איכה.
היא - כינוי לעם ישראל, שמופיע כמה פעמים במגילת איכה, וגם בהפטרת תשעה באב, ובעוד כמה נבואות, כולן נבואות פורענות.
לענין כתב:עזריאל ברגר כתב:חידת "הוא והיא" לתשעה באב:
הוא - צאצאיו נרמזו במגילת איכה.
היא - כינוי לעם ישראל, שמופיע כמה פעמים במגילת איכה, וגם בהפטרת תשעה באב, ובעוד כמה נבואות, כולן נבואות פורענות.
הוא - כל מכבדיה הזילוה.
היא - viewtopic.php?f=43&t=46986.
עזריאל ברגר כתב:לענין כתב:עזריאל ברגר כתב:חידת "הוא והיא" לתשעה באב:
הוא - צאצאיו נרמזו במגילת איכה.
היא - כינוי לעם ישראל, שמופיע כמה פעמים במגילת איכה, וגם בהפטרת תשעה באב, ובעוד כמה נבואות, כולן נבואות פורענות.
הוא - כל מכבדיה הזילוה.
היא - viewtopic.php?f=43&t=46986.
הוא - אינני מכיר פירוש כזה. רש"י מפרש על שני פסוקים אחר כך.
היא - לולא חרשתם בעגלתי לא מצאתם חידתי...
נהר שלום כתב:
[להורדה עם התשובות]
עזריאל ברגר כתב:היכי תמצי בן יהודי כשר שאינו יורש את אביו, לא בגלל צוואה וכיו"ב, אלא בגלל שיש מי שקודם לו בסדר הירושה?
לחילופין: היכי תמצי אדם שקיבל דברים בירושה כהלכה, ובחייו תיעקר הירושה ממנו ותנתן לבנו של המנוח?
שני צדדי הספק - לפי דעה מסוימת באחרונים.
לב חיים כתב:היכי משכחת לה שראובן חטא ב100 עבירות .בא שמעון ועשה משהו אפילו ללא ידיעת והכל נהפך למצוות ?[שאלני בני נר"ו]
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 355 אורחים