קו ירוק כתב:כשאני רואה שם האשכול זה מעביר בי סלידה.
ראוי היה לשנות את שמו של האשכול הצורם/המתריס, אולי 'הכרת הטוב במדינת ישראל', או האם יש 'טוב' במהותה של מדינת ישראל.
לשבח להקב"ה אנו צריכים על הפקידה שפקד את עמו, ויש פה קיבוץ גדול של נדחי ישראל ויראי השם עובדי השם בטהרה.
לשבח להקב"ה צריך על שהתקיימה 'נבואת' החפץ חיים זיע"א, 'ובהר ציון תהיה פליטה והיה קודש'.
לשבח על המדינה. האם אנחנו הזויים? אני משפשף את עיני ולא יודע להחליט.
הישות הנקראת מדינה היא קריאת תיגר יומיומית ושעה שעה נגד אלוקים ועמו, ונגד כל אמות המידה המוסריות. מלחמה על הנפש להחריב את עם השם.
וכי מדינת ישראל הטיבה עם עם השם? ומה אמר ר' שמעון, 'כל מה שעשו לצורך עצמן עשו', בנו שווקים להושיב בהם זונות - בנו מדינה לזנות נגד השם (כפי שהזכירו כבר).
ואנחנו מתברכים בה?
איש גלילי כתב:אם אתה לא יכול, קיבלתי את התנצלותך.
משולש כתב:איש גלילי כתב:אם אתה לא יכול, קיבלתי את התנצלותך.
כנראה לא ירדת לעומק דברי העמוקים מני ים.
אשאלך שאלה:
מה הופך אדם לרשע? זה תכונה שנולדים אתה?
ע. התשבי כתב:ג. לא התכוונתי לשאלה על ידי מי זה נעשה, אלא על עצם המחשבה שכוחי ועוצם ידי יקבץ את הגלויות. וכן לצורה הנפשעת שבה זה נעשה.
משה נטע כתב:יושב ירושלים כתב:שוב פעם: הנושא הוא לא מידת הרשעות של הפועלים, יש כאן שאלה עקרונית: האם אנחנו מקבלים את פעולות הקב"ה כמות שהן, או שמקבעים אותם לדפוסים שקבענו בשכלנו הקט.
אבל יש הבדל עצום בין אדם הרשע לעצמו (ועוד גוי) לבין מחטיאי הרבים באונס וברצון...
אי אפשר לראות אנשים מתכננים עליה המונית של יהודים כחלק מתוכניתם לחלן אותם, לסגור את האוזניים ולצעוק קיבוץ גלויות...
אינני חולק על כך שזהו אכן קיבוץ גלויות, זו עובדה, אבל שוב - אין לזה שום קשר למדינה ולציונות שעשו את זה כחלק מתוכנית רעה ומרושעת. מי שהתאמץ ומתאמץ לתקן את ההרס שהם חוללו אלו אך ורק גדולי התורה והיהודים הנאמנים להקב"ה.
ע. התשבי כתב:איש גלילי כתב:א. אבל אמרת שכך הבטיחנו הקב"ה, ועדיין לא מצאנו היכן הבטיחנו, ולכה"פ יש דעה מפורשת שלא כן יהיה.
ב. הרמב"ם מדבר על זיהוי משיח, ואומר שאם יעשה כך וכך, זה יספיק להגדירו כמשיח, ואין צריך לאותות ומופתים (ואגב, אין כזה פסוק).
ג. אמרתי שעניין איך תבוא הגאולה אינו קשור לפסיקת הלכה, כי איננו פוסקים הלכה לקב"ה. ואם כבר משהו מעורב עם ההלכה זה סדר התפילה, ואת זה הגמ' מבארת באופן זה.
ב. דהיינו שקיבוץ גלויות היא פעולה ששייכת למשיח, וצריך לעשות אותה אותו אחד שעושה את שאר הפעולות (שהרי אם כבר נתקבצו הגלויות, לא שבקת למשיח איך להוכיח עצמו). (אכן טעיתי בפסוק, והתכוונתי לסגנון כמו "אם מזבח אבנים" (והפעם בדקתי...))
יושב ירושלים כתב:ע. התשבי כתב:ג. לא התכוונתי לשאלה על ידי מי זה נעשה, אלא על עצם המחשבה שכוחי ועוצם ידי יקבץ את הגלויות. וכן לצורה הנפשעת שבה זה נעשה.
חשוב מאוד לשים לב שטענה זו חמורה עשרת מונים מטענתו של הרב משולש, הרב משולש טען, שהעובדה שהפעולה נעשתה ע"י רשעים מוכיחה שזאת פעולה רעה אך עדיין ממפעלות ה' בעולמו, אך מדברי הרב התשבי מתבאר שס"ל שהוא "כוחי ועוצם ידי", וזה כבר גובל בכפירה, ואכן כדבריו כתב הרב מסטמר בקונטרס שהוציא לאחר מלחמת ששת הימים (על הגאולה ועל התמורה), כדי להוכיח שלא היו שם ניסים כלל והכל מעשי בנ"א [רח"ל], (וכידוע מה שאמרו שהראשון שאמר על "ששת הימים" שהוא "כחי ועוצם ידי" היה הוא), וז"ל שם: "ומכש"כ המהללים נסי הרשעים ואפילו אם כוונתם לשבח להבורא יתברך, ה"ה מכחישים וכופרים ביכלתו ית' לעשות נסים נגלים אמיתיים, ואומרים בגלוי שכזה כן זה, וכן היו גם נסי יצי"מ, והלוא הם מכחישים בנסי השי"ת והוא כפירה גמורה רח"ל" עכ"ל.
ומעשה באחד מחסידי סטמר שאמר לבנו על המדינה והמלחמה שהכל הוא "מעשה שטן", ואמר לו בנו: אם השטן כזה מוצלח אולי נעבוד אותו... ונורא למתבונן!
משה נטע כתב:ומה, תאמר שאין זה כוחי ועוצם ידי? והרי כן הוא...
משה נטע כתב:ומה, תאמר שלא נעשה כל זה רק על מנת לעקור התורה ולומדיה ונאמניה, הפרמטיבים והפאנאטים והחשוכים? והרי כך הצהירו...
משה נטע כתב:אלא מאי? זה נוח ונעים סו פארוואס נישט...
משה נטע כתב:לגבי התגובה השניה, אכן כן הוא, ומה לך מגונן על המדינה? הקמת המדינה היתה רעה, אך הטובות שבאו באותו זמן באו מכוונתו של הקב"ה ואין להם קשר עם המדינה. להיפך מי יודע כמה קלקלו ה"י...
יושב ירושלים כתב:ע. התשבי כתב:ב. דהיינו שקיבוץ גלויות היא פעולה ששייכת למשיח, וצריך לעשות אותה אותו אחד שעושה את שאר הפעולות (שהרי אם כבר נתקבצו הגלויות, לא שבקת למשיח איך להוכיח עצמו).
ולכן צריך ליזהר מאוד גם לא 'לכוף כל ישראל לילך בה ולחזק בדקה' ח"ו, שכן אז לא יהיה למשיח איך להוכיח את עצמו רח"ל, ואפ' שבגלל זה לא יבא כלל.. [אך קצ"ע לפי"ז איך בן דוד בא בדור שכולו זכאי, וי"ל בדוחק שזה לא נפסק להלכה..] ודו"ק בכ"ז כי קצרתי טובא.
ע. התשבי כתב:יושב ירושלים כתב:ע. התשבי כתב:ג. לא התכוונתי לשאלה על ידי מי זה נעשה, אלא על עצם המחשבה שכוחי ועוצם ידי יקבץ את הגלויות. וכן לצורה הנפשעת שבה זה נעשה.
חשוב מאוד לשים לב שטענה זו חמורה עשרת מונים מטענתו של הרב משולש, הרב משולש טען, שהעובדה שהפעולה נעשתה ע"י רשעים מוכיחה שזאת פעולה רעה אך עדיין ממפעלות ה' בעולמו, אך מדברי הרב התשבי מתבאר שס"ל שהוא "כוחי ועוצם ידי", וזה כבר גובל בכפירה, ואכן כדבריו כתב הרב מסטמר בקונטרס שהוציא לאחר מלחמת ששת הימים (על הגאולה ועל התמורה), כדי להוכיח שלא היו שם ניסים כלל והכל מעשי בנ"א [רח"ל], (וכידוע מה שאמרו שהראשון שאמר על "ששת הימים" שהוא "כחי ועוצם ידי" היה הוא), וז"ל שם: "ומכש"כ המהללים נסי הרשעים ואפילו אם כוונתם לשבח להבורא יתברך, ה"ה מכחישים וכופרים ביכלתו ית' לעשות נסים נגלים אמיתיים, ואומרים בגלוי שכזה כן זה, וכן היו גם נסי יצי"מ, והלוא הם מכחישים בנסי השי"ת והוא כפירה גמורה רח"ל" עכ"ל.
ומעשה באחד מחסידי סטמר שאמר לבנו על המדינה והמלחמה שהכל הוא "מעשה שטן", ואמר לו בנו: אם השטן כזה מוצלח אולי נעבוד אותו... ונורא למתבונן!
כל נסיון לקשר את דבריי לטענות הרב מסאטמר גובל בהטעיה. וציינתי זאת במפורש לעיל.
לגוף הענין - השאלה היא מהו החץ ומהי המטרה.
אתה החלטת שהקמת המדינה היא קיבוץ גלויות, אם כן בודאי מקימיה אינם אלא משיחי ה', והטוען אחריהם אינו אלא כופר בשליחות ה'.
טענתי היא שקיבוץ גלויות שייך למשיח ה', לכן ודאי שהקמת המדינה אינה קיבוץ גלויות (ואינו סותר שיתכנו טובות אחרות שבהקמתה).
יושב ירושלים כתב:כמדומה שדבריי לא הובנו כל צרכם. להבנתי, אתה הוכחת שהקמת המדינה אינה קיבוץ גלויות, שכן לא יתכן ש'כוחי ועוצם ידי יקבץ את הגלויות' כלשונך, דהיינו: הנחת היסוד היא שהקמת המדינה היתה 'כוחי ועוצם ידי', בתרגום חפשי ללשוננו: מעשה אדם לא ע"י תכנון אלוקי, ועל הנחה זו כתבתי שהיא גובלת בכפירה.
ע. התשבי כתב:ג. לא התכוונתי לשאלה על ידי מי נעשו שאר הטובות הצומחות לעם ישראל, אלא על הסתירה שבין עצם המחשבה שאדם המסתמך על כוחי ועוצם ידי יקבץ את הגלויות לדרישת ההלכה משליח ה' לקבץ הגלויות (הוגה בתורה וכו'). וכן לצורה הנפשעת שבה זה נעשה.
ע. התשבי כתב:יושב ירושלים כתב:כמדומה שדבריי לא הובנו כל צרכם. להבנתי, אתה הוכחת שהקמת המדינה אינה קיבוץ גלויות, שכן לא יתכן ש'כוחי ועוצם ידי יקבץ את הגלויות' כלשונך, דהיינו: הנחת היסוד היא שהקמת המדינה היתה 'כוחי ועוצם ידי', בתרגום חפשי ללשוננו: מעשה אדם לא ע"י תכנון אלוקי, ועל הנחה זו כתבתי שהיא גובלת בכפירה.ע. התשבי כתב:ג. לא התכוונתי לשאלה על ידי מי נעשו שאר הטובות הצומחות לעם ישראל, אלא על הסתירה שבין עצם המחשבה שאדם המסתמך על כוחי ועוצם ידי יקבץ את הגלויות לדרישת ההלכה משליח ה' לקבץ הגלויות (הוגה בתורה וכו'). וכן לצורה הנפשעת שבה זה נעשה.
איש גלילי כתב:משולש כתב:איש גלילי כתב:אם אתה לא יכול, קיבלתי את התנצלותך.
כנראה לא ירדת לעומק דברי העמוקים מני ים.
אשאלך שאלה:
מה הופך אדם לרשע? זה תכונה שנולדים אתה?
עכשיו באמת לא ירדתי לעומק דבריך.
משולש כתב:א. ההגדרה של רשע זה אדם שעושה מעשים רעים. וההגדרה של צדיק זה אדם שעושה מעשים טובים.
משולש כתב:ב. האומר שפלוני מעשיו טובים הרי הוא כאומר "פלוני צדיק".
משולש כתב:ג. המזכיר צדקותיו ומעשיו הטובים של הרשע הרי הוא מצדיק רשע ועוונו חמור מאוד.
משולש כתב:ד. המשבח את הקב"ה על מעשי הרשע הרי הוא מצדיק רשע כנ"ל.
איש גלילי כתב:משולש כתב:א. ההגדרה של רשע זה אדם שעושה מעשים רעים. וההגדרה של צדיק זה אדם שעושה מעשים טובים.
ברור.משולש כתב:ב. האומר שפלוני מעשיו טובים הרי הוא כאומר "פלוני צדיק".
ברור שלא.
איש גלילי כתב:לפי דבריך יש בעולם שני סוגי אנשים בלבד.
א. אנשים שכל מעשיהם טובים.
ב. אנשים שכל מעשיהם רעים.
אבל בשטח לרוב האנשים יש מעשים טובים ורעים, לצדיק יש הרבה מעשים טובים ורק קצת מעשים רעים (תלוי בגודל צדקותו), ולרשע יש הרבה מעשים רעים ורק קצת מעשים טובים (תלוי בגודל רשעותו). וכמובן שיש עוד הרבה דרגות באמצע (וגם יש צדיקים גמורים ללא עבירות ורשעים גמורים ללא מצוות, אבל הם יחידים בכל דור, וכמעט שאינם מצויים, ואפילו פושעי ישראל מלאים מצוות כרימון).
מ"מ בנ"ד גם נושא זה אינו שייך, כי כשהכופרים רצו מדינה רק בגלל שהם חשבו שכך ינצלו מאימת האומות (כמו שהם אמרו), או מפני שהם רצו להעביר את ישראל על דת (לדעת י"א), זה אינו נוגע לתוצאה שקרתה בפועל. אמור מעתה, אינני משבח את מעשיו של דב"ג שר"י, אלא את מעשי ה' ש(לדעתך)השתלשלו ע"י מעשי דב"ג שר"י וחבריו.
משולש כתב:איש גלילי כתב:לפי דבריך יש בעולם שני סוגי אנשים בלבד.
א. אנשים שכל מעשיהם טובים.
ב. אנשים שכל מעשיהם רעים.
אבל בשטח לרוב האנשים יש מעשים טובים ורעים, לצדיק יש הרבה מעשים טובים ורק קצת מעשים רעים (תלוי בגודל צדקותו), ולרשע יש הרבה מעשים רעים ורק קצת מעשים טובים (תלוי בגודל רשעותו). וכמובן שיש עוד הרבה דרגות באמצע (וגם יש צדיקים גמורים ללא עבירות ורשעים גמורים ללא מצוות, אבל הם יחידים בכל דור, וכמעט שאינם מצויים, ואפילו פושעי ישראל מלאים מצוות כרימון).
מ"מ בנ"ד גם נושא זה אינו שייך, כי כשהכופרים רצו מדינה רק בגלל שהם חשבו שכך ינצלו מאימת האומות (כמו שהם אמרו), או מפני שהם רצו להעביר את ישראל על דת (לדעת י"א), זה אינו נוגע לתוצאה שקרתה בפועל. אמור מעתה, אינני משבח את מעשיו של דב"ג שר"י, אלא את מעשי ה' ש(לדעתך)השתלשלו ע"י מעשי דב"ג שר"י וחבריו.
ולפי זה נראה לענ"ד מדבריו שמותר להודות לקב"ה על מדינת ישראל בתנאי שבאותה נשימה יזכיר את רשעתה וגנותה של המדינה בכל עוצמתה. ואז יתכן שמותר.
יושב ירושלים כתב:משולש כתב:איש גלילי כתב:לפי דבריך יש בעולם שני סוגי אנשים בלבד.
א. אנשים שכל מעשיהם טובים.
ב. אנשים שכל מעשיהם רעים.
אבל בשטח לרוב האנשים יש מעשים טובים ורעים, לצדיק יש הרבה מעשים טובים ורק קצת מעשים רעים (תלוי בגודל צדקותו), ולרשע יש הרבה מעשים רעים ורק קצת מעשים טובים (תלוי בגודל רשעותו). וכמובן שיש עוד הרבה דרגות באמצע (וגם יש צדיקים גמורים ללא עבירות ורשעים גמורים ללא מצוות, אבל הם יחידים בכל דור, וכמעט שאינם מצויים, ואפילו פושעי ישראל מלאים מצוות כרימון).
מ"מ בנ"ד גם נושא זה אינו שייך, כי כשהכופרים רצו מדינה רק בגלל שהם חשבו שכך ינצלו מאימת האומות (כמו שהם אמרו), או מפני שהם רצו להעביר את ישראל על דת (לדעת י"א), זה אינו נוגע לתוצאה שקרתה בפועל. אמור מעתה, אינני משבח את מעשיו של דב"ג שר"י, אלא את מעשי ה' ש(לדעתך)השתלשלו ע"י מעשי דב"ג שר"י וחבריו.
ולפי זה נראה לענ"ד מדבריו שמותר להודות לקב"ה על מדינת ישראל בתנאי שבאותה נשימה יזכיר את רשעתה וגנותה של המדינה בכל עוצמתה. ואז יתכן שמותר.
ולולי דמסתפינא מחבראי הווא אמינא שבאופן המותר הנ"ל, אפשר דאפילו מצווה איכא...
יושב ירושלים כתב:לאחר שנתיישבו כל ההדורים, ותמו הדיונים על 'מדינת ישראל' וכו' וכו', הגיע הזמן לחזור למטרתו העיקרית של האשכול: התבוננות בטובותיו של המקום, ובפרט בדורנו, וכדי לצאת ידי כל הדעות [הרב משולש והרב התשבי], שיניתי את הנוסח של הנושא ל 'הכרת הטוב להקב"ה על הטובות המיוחדות בדורנו זה', נוסח שיתקבל על כולם, ויעורר את כולנו להכיר בטובתו של מקום, כאשר לפעמים נשמעים מדרשנים למיניהם פנינים בסגנון: 'מזמן חורבן בית שני לא היה כאלו צרות', ועוד ועוד כיד הכשרון הטובה עליהם, עלינו להתחזק ולומר את האמת כדי שלא נכנס לגדר של 'הכופר בטובתו של מקום' ח"ו. קדימה..
יושב ירושלים כתב:ע. התשבי כתב:ג. לא התכוונתי לשאלה על ידי מי זה נעשה, אלא על עצם המחשבה שכוחי ועוצם ידי יקבץ את הגלויות. וכן לצורה הנפשעת שבה זה נעשה.
חשוב מאוד לשים לב שטענה זו חמורה עשרת מונים מטענתו של הרב משולש, הרב משולש טען, שהעובדה שהפעולה נעשתה ע"י רשעים מוכיחה שזאת פעולה רעה אך עדיין ממפעלות ה' בעולמו, אך מדברי הרב התשבי מתבאר שס"ל שהוא "כוחי ועוצם ידי", וזה כבר גובל בכפירה, ואכן כדבריו כתב הרב מסטמר בקונטרס שהוציא לאחר מלחמת ששת הימים (על הגאולה ועל התמורה), כדי להוכיח שלא היו שם ניסים כלל והכל מעשי בנ"א [רח"ל], (וכידוע מה שאמרו שהראשון שאמר על "ששת הימים" שהוא "כחי ועוצם ידי" היה הוא), וז"ל שם: "ומכש"כ המהללים נסי הרשעים ואפילו אם כוונתם לשבח להבורא יתברך, ה"ה מכחישים וכופרים ביכלתו ית' לעשות נסים נגלים אמיתיים, ואומרים בגלוי שכזה כן זה, וכן היו גם נסי יצי"מ, והלוא הם מכחישים בנסי השי"ת והוא כפירה גמורה רח"ל" עכ"ל.
ומעשה באחד מחסידי סטמר שאמר לבנו על המדינה והמלחמה שהכל הוא "מעשה שטן", ואמר לו בנו: אם השטן כזה מוצלח אולי נעבוד אותו... ונורא למתבונן!
משה נטע כתב:אכן ל'מתבונן' הוא נורא, אך צא ולמד ולאחר כך (אולי) תבקר.
טענותיו של רביה"ק מסאטמאר ברורות, והציטוט שהבאת הוא רק מילים אחדות ולא התמונה המליאה, אם תראה הכל תדע שאין בדבריך כלום.
חיים ושלו' כתב:יושב ירושלים כתב:ע. התשבי כתב:ג. לא התכוונתי לשאלה על ידי מי זה נעשה, אלא על עצם המחשבה שכוחי ועוצם ידי יקבץ את הגלויות. וכן לצורה הנפשעת שבה זה נעשה.
חשוב מאוד לשים לב שטענה זו חמורה עשרת מונים מטענתו של הרב משולש, הרב משולש טען, שהעובדה שהפעולה נעשתה ע"י רשעים מוכיחה שזאת פעולה רעה אך עדיין ממפעלות ה' בעולמו, אך מדברי הרב התשבי מתבאר שס"ל שהוא "כוחי ועוצם ידי", וזה כבר גובל בכפירה, ואכן כדבריו כתב הרב מסטמר בקונטרס שהוציא לאחר מלחמת ששת הימים (על הגאולה ועל התמורה), כדי להוכיח שלא היו שם ניסים כלל והכל מעשי בנ"א [רח"ל], (וכידוע מה שאמרו שהראשון שאמר על "ששת הימים" שהוא "כחי ועוצם ידי" היה הוא), וז"ל שם: "ומכש"כ המהללים נסי הרשעים ואפילו אם כוונתם לשבח להבורא יתברך, ה"ה מכחישים וכופרים ביכלתו ית' לעשות נסים נגלים אמיתיים, ואומרים בגלוי שכזה כן זה, וכן היו גם נסי יצי"מ, והלוא הם מכחישים בנסי השי"ת והוא כפירה גמורה רח"ל" עכ"ל.
ומעשה באחד מחסידי סטמר שאמר לבנו על המדינה והמלחמה שהכל הוא "מעשה שטן", ואמר לו בנו: אם השטן כזה מוצלח אולי נעבוד אותו... ונורא למתבונן!
דברים מזעזעים, חירוף וגידוף ממש, לכתוב ביטויים האלו בקדוש ישראל הרה"ק מסאטמר זי"ע, מקים עולה של תורה, טפשי לחשוב שקטן כמוך יאמר מוסר להרה"ק מסאטמר בענייני אמונה, ועצם הטענות שהעלית הם הבלים, שיחות ילדים, חסרות כל שחר, ועל זה יאית המשל הידוע של הרמב"ם מזה שצוטט מהפסוק וסרתם ועבדתם אלהים אחרים ללמוד ממנו שיש מצוה לעבוד ע"ז, אבל אני לא רוצה ליכנס לזה, אלא ידי חובת מחאה יצאתי.
שבילי דנהרדעא כתב:לפלא הוא בעיני למה אשכול שפתחתי שיש לחשוב שיש בזה אולי צל צילו של שמץ של פגיעה של א' מהרבנים שרובם המכריע של גדו"י יצאו חוצץ נגדו נמחק כעבור כמה שעות, והתגובה המחוצפת של יושב ירושלים קיים כבר כמה ימים.
משולש כתב:הרי כתוב שחזקיה היה ראוי להיות משיח ולא זכה דורו כי לא אמר שירה לפני המקום. ועד היום לא זכינו לגאולה השלמה. מי יודע איזה נזק עצום אנו גורמים על שלא מודים ומשבחים לפניו על ארץ טובה ורחבה שהנחיל לנו עם כל הבעיות החמורות שיש כאן, -לא על המדינה- אבל מי פילל שיהיה כאן מיליון שומרי שבת ויותר ומאות אלפי בחורים ואברכים שיושבים ולומדים תורה. נשבח ונודה לה' על הטוב שגמל לנו. והוציאנו משעבוד המלכויות, וממילא נזכה לצאת גם מהשאור שבעיסה שזה כל טומאת הערב רב וכל החולאים הרוחניים. למה לנו להיות כפויי טובה לפני המקום ולהסתכל רק על מה שרע פה. וכי עלינו כאן רק בזכות בן גורין שר"י והציונים, הרי כל הסבות והסבתות שלנו שעלו כאן זה בגלל שהיה רוח שנתעורר ממרום לבוא לחונן את הארץ מאירופה וכל ארצות מזרח, וכן התקיימה הנבואה כדברי הח"ח ובהר ציון תהיה פליטה אלא שהרשעים התלבשו פה ובסוף והיה קודש שכולם יחזרו לקדושה. ובזכות שנכוון בנודה לך על ארץ חמדה טובה, נזכה לרחם נא ה"א על ירושלים ועל הבית וכו'.
יושב הארץ כתב:יש לי שאלה.
רבים מגדולי ישראל (הליטאיים) ראו בניסים שהיו כאן במלחמות כפקידה וסימני גאולה כמו ר' יחזקל לוינשטיין, הרב כהנמן, ר' יחזקאל סרנא, רש"ז אוירבך ועוד רבים, חוץ משיטת הרב שך זצ"ל שאדרבה ראה בזה ניסיון משמים לא להימשך אחרי הציונים, ועכשיו בדור האחרון נראה שרוב הת"ח שבדור קיבלו דעתו.
השאלה האם זה אומר שהשיטות האחרות בטלות, כי כך רצה ה' ולכן העמיד את הרב שך בהנהגת הדור, (וכמו שאומר ר' חיים קניבסקי שליט"א שבכל דוד יש בחי' משה רבינו) וממילא אין להזכיר שיטות אחרות, וגם מי שלא תלמידו עליו להתבטל לדעתו?
אמר רבי יהודה, אם כן למה מזכירין דברי היחיד בין המרובין לבטלה, שאם יאמר האדם כך אני מקובל, יאמר לו כדברי איש פלוני שמעת. - עדיות א, ו
גביר כתב:מבואר בספורנו בכמה וכמה מקומות [מעט בפירושו לתורה, יותר להדיא בשיר השירים ובהרחבה בפירושו לתהילים] שיהיה קיבוץ גלויות עוד קודם ביאת המשיח ובנין בית המקדש, ויהיה אז עיקר הניסיון אם יחזיקו ביד לומדי תורה או יפנו רק לענייני החומר, ומשמע מדבריו שהמצב הרוחני באותו קיבוץ גלויות לא יהיה פשוט כלל, ומכל מקום כתב שיודו אז על קיבוץ הגלויות. כך או כך אם מדינת ישראל הנוכחית היא בגדר קיבוץ גלויות, או אולי אפילו התחלה שלו, הרי שלפי הספורנו יש לתת הודאה על כך [מכל מקום, ודאי שעלינו בני ארץ ישראל להודות ולשבח עד בלי די על שזכינו לישב בארץ הקודש, אשר כל העליונים והתחתונים תשוקתם אליה כלשון הגר"א, וב"ה כמעט שלא טעמנו מימינו אוויר ארץ העמים, השיר והשבח לחי עולמים].
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 83 אורחים