מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אכילה קודם מעריב בסיום התענית

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
לוח ההלכות והמנהגים
הודעות: 11
הצטרף: ג' אוקטובר 04, 2011 11:57 pm

אכילה קודם מעריב בסיום התענית

הודעהעל ידי לוח ההלכות והמנהגים » ד' אוקטובר 05, 2011 2:39 pm

נהגו העולם שלא לאכול קודם מעריב בסיום התענית ולא ידענו מקורם את אחינו נבקש לגלות

חבר
הודעות: 49
הצטרף: א' יוני 20, 2010 4:37 pm

Re: אכילה קודם מעריב בסיום התענית

הודעהעל ידי חבר » ד' אוקטובר 05, 2011 2:55 pm

בפשוטו יסוד המנהג הוא משום שמתפללים מעריב קודם הזמן

חיים
הודעות: 1224
הצטרף: ש' מאי 08, 2010 10:58 pm

Re: אכילה קודם מעריב בסיום התענית

הודעהעל ידי חיים » ד' אוקטובר 05, 2011 3:22 pm

במקום שבו אני מתפלל הכיבוד מוגש לקהל לפני תפלת ערבית, כדי שלא יחטפו את התפלה. [מלבד ביו"כ שמקדימים להתפלל ערבית]
כנראה שתשובתו של 'חבר', היא הנכונה.
נערך לאחרונה על ידי חיים ב ה' אוקטובר 06, 2011 2:46 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

גאולה בקרוב
הודעות: 1872
הצטרף: ב' מאי 02, 2011 1:59 am

Re: אכילה קודם מעריב בסיום התענית

הודעהעל ידי גאולה בקרוב » ד' אוקטובר 05, 2011 8:50 pm

כך נהגו בישיבת קלם, לאכול מעט תחילה, כדי שיוכלו להתפלל אח"כ מעריב במתינות גדולה.
מקורות לעובדה זו:
א. ספר תנועת המוסר ח"ב (מהד' ישנה עמ' 213 מהד' פלדהיים עמ' 174)
ב. ספר לקט רשימות למשגיח מלייקווד ימים נוראים עמ' קלו

גוראריה
הודעות: 1546
הצטרף: ב' אוגוסט 23, 2010 5:59 pm

Re: אכילה קודם מעריב בסיום התענית

הודעהעל ידי גוראריה » ד' אוקטובר 05, 2011 10:29 pm

וכך נוהגים בכו"כ קהילות חשובות.

חיס
הודעות: 1505
הצטרף: ב' יולי 18, 2011 2:03 pm

Re: אכילה קודם מעריב בסיום התענית

הודעהעל ידי חיס » ד' אוקטובר 05, 2011 10:32 pm

במנהגי "החתם סופר" כתוב שבעל הח"ס נהג: "בתשעה באב אחרי צאת הכוכבים קודם תפלת ערבית שתה משקה קאפפע."

שבטיישראל
הודעות: 1849
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 12:37 am

Re: אכילה קודם מעריב בסיום התענית

הודעהעל ידי שבטיישראל » ד' אוקטובר 05, 2011 10:37 pm

ומה עם הבדלה ?

(ובמיוחד בהאי שתא כשחל יו"כ בש"ק)

יאיר
הודעות: 10738
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: אכילה קודם מעריב בסיום התענית

הודעהעל ידי יאיר » ד' אוקטובר 05, 2011 10:39 pm

לא דובר על יו"כ אלא על שאר ימי תענית.

שבטיישראל
הודעות: 1849
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 12:37 am

Re: אכילה קודם מעריב בסיום התענית

הודעהעל ידי שבטיישראל » ד' אוקטובר 05, 2011 10:54 pm

גם בת"ב יש לפעמים בעיה כשחל ת"ב במוצ"ש דאז מבדילין במוצאי ת"ב

יאיר
הודעות: 10738
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: אכילה קודם מעריב בסיום התענית

הודעהעל ידי יאיר » ד' אוקטובר 05, 2011 10:56 pm

ועל כך כאמור לא דובר.

שבטיישראל
הודעות: 1849
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 12:37 am

Re: אכילה קודם מעריב בסיום התענית

הודעהעל ידי שבטיישראל » ד' אוקטובר 05, 2011 11:01 pm

לגופו של ענין אפשר להבדיל גם קודם ערבית
וכפי הנראה באמת אין טעם למנהג כי אם זה שנהגו להתפלל ערבית מבעו"י, ותו לא מידי

יאיר
הודעות: 10738
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: אכילה קודם מעריב בסיום התענית

הודעהעל ידי יאיר » ד' אוקטובר 05, 2011 11:05 pm

מותר להבדיל לכתחילה על היין לפני "אתה חוננתנו"?

גאולה בקרוב
הודעות: 1872
הצטרף: ב' מאי 02, 2011 1:59 am

Re: אכילה קודם מעריב בסיום התענית

הודעהעל ידי גאולה בקרוב » ד' אוקטובר 05, 2011 11:11 pm

כעין זה נוהגים שלא לטעום לפני תפילת מעריב וקריאת המגילה, למרות שמעכב משמעותית את הצום, וגם נכנס לפורים מעונה

יאיר
הודעות: 10738
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: אכילה קודם מעריב בסיום התענית

הודעהעל ידי יאיר » ד' אוקטובר 05, 2011 11:18 pm

מענין לענין מדוע בקידוש לבנה חייב לטעום קודם?
(אולי משום שלא יאה להקביל את המלך כשהוא מעונה?).

חצקל
הודעות: 112
הצטרף: ה' ספטמבר 22, 2011 9:01 pm

Re: אכילה קודם מעריב בסיום התענית

הודעהעל ידי חצקל » ה' אוקטובר 06, 2011 11:41 am

חשוב מאד:
שמעתי מחכם אחד שביו"כ עד שלא מבדילים יש דעות שתוספת יו"כ חלה מעצמה והשותה נכשל. יש לזכור כי מותר לכתחילה לשתות מים [ורק מים] לפני הבדלה, ולכן מי שלפני מעריב במוצאי יו"כ מרגיש צמא ורוצה להתפלל בישוב הדעת יכול לומר "ברוך המבדיל" [חייב לומר], ולשתות כמה שרוצה

עשוי לנחת
הודעות: 2759
הצטרף: ב' יוני 20, 2011 11:10 pm

Re: אכילה קודם מעריב בסיום התענית

הודעהעל ידי עשוי לנחת » ה' אוקטובר 06, 2011 12:11 pm

למה א"א גם לאכול קצת שיהיה יישוב הדעת למעריב, ולא במרוצה כמנהג העוילם..? עד כמה שהוא הבדיל, הרי אינו בתענית כבר, ומה הפשרה של מים ולא שאר דברים?

חצקל
הודעות: 112
הצטרף: ה' ספטמבר 22, 2011 9:01 pm

Re: אכילה קודם מעריב בסיום התענית

הודעהעל ידי חצקל » ה' אוקטובר 06, 2011 12:14 pm

למה א"א גם לאכול קצת שיהיה יישוב הדעת למעריב, ולא במרוצה כמנהג העוילם..? עד כמה שהוא הבדיל, הרי אינו בתענית כבר, ומה הפשרה של מים ולא שאר דברים?[/quote]

מה לא ברור? הבדלה היא על הכוס, ולפניה מותר רק לשתות ורק מים. כלום לא יותר. ומה שאמרתי שיגיד "ברוך המבדיל בין קודש לחול" הוא כדי לצאת מתוספת יוה"כ שממשיכה מדאוריתא לכמה פוסקים עד שיבדיל [אפי' בפה].

פשוט וקל

תולעת ספרים07
הודעות: 1548
הצטרף: א' פברואר 06, 2011 12:36 am

Re: אכילה קודם מעריב בסיום התענית

הודעהעל ידי תולעת ספרים07 » ה' אוקטובר 06, 2011 1:32 pm

מה שכתבו כאן כמה רבנים שנוהגים להתפלל ערבית במוצאי יוהכ"פ לפני הזמן (ומטעם זה אין נוהגים לאכול לפני ערבית)
א. לכאו' הדברים מפורשים נגד דברי המחבר סימן רצג שכתב שם: מאחרין תפלת ערבית כדי להוסיף מחול על הקודש. ובסעיף ג' שם: מי שהוא אנוס כגון וכו' יכול להתפלל של מוצאי שבת מפלג המנחה ע"ש.
ב. עד כמה שזכור לי כרגע, המתפלל מעריב במוצאי שבת מבעוד יום שוב אינו יכול להמשיך עליו תוספת שבת, שהרי כבר אמר ברכו, ואתה חוננתנו, והרי ביוהכ"פ לדעת כל הראשונים עליו להמשיך תוספת יום הכיפורים, ולא יתכן כדבר הזה שיאמר ברוך המבדיל, ברכו, ואתה חוננתנו, ואח"כ ימשיך עליו תוספות יוהכ"פ.
ג. במידה ומתפלל ערבית לפני הזמן יש לו בעיה עם המלך הקדוש - דאפשר שגם אם המדובר בתפילת ערבית השייך למחר מ"מ הרי הוא עומד עדיין בימי דין ויתכן שצריך לומר המלך הקדוש.

חבר
הודעות: 49
הצטרף: א' יוני 20, 2010 4:37 pm

Re: אכילה קודם מעריב בסיום התענית

הודעהעל ידי חבר » ה' אוקטובר 06, 2011 6:37 pm

תולעת ספרים07 כתב:מה שכתבו כאן כמה רבנים שנוהגים להתפלל ערבית במוצאי יוהכ"פ לפני הזמן (ומטעם זה אין נוהגים לאכול לפני ערבית)

לא שמת לב, אבל לא דובר על מוצאי יו"כ, כי אם על שאר הצומות

שי אבי דוד
הודעות: 900
הצטרף: ב' ספטמבר 26, 2011 3:48 pm

Re: אכילה קודם מעריב בסיום התענית

הודעהעל ידי שי אבי דוד » ו' אוקטובר 07, 2011 2:43 pm

בספר איש ודורו שזה עתה הופיע על הגה"צ רבי מרדכי קופרמן זצ"ל מופיע שנהג לאכול קודם ורק אחר כך התפלל ביחידות! בכדי שתהא תפילתו מתוך ישוב הדעת

שיבר
הודעות: 856
הצטרף: ב' מאי 17, 2010 12:07 am

Re: אכילה קודם מעריב בסיום התענית

הודעהעל ידי שיבר » ש' אוקטובר 08, 2011 11:35 pm

יאיר כתב:מותר להבדיל לכתחילה על היין לפני "אתה חוננתנו"?


בשש"כ מדייק מדברי המשנ"ב בשעה"צ שכל עוד לא הבדיל בתפילה אין הבדלה על הכוס מתירתו באכילה (כמובן שאם שכח בתפלתו לומר אתה חוננתנו כבר פרחה ממנו מצוה זו). הגר"ש וואזנר בשבט הלוי, לא מסכים עם זה ומבאר את דברי השעה"צ באופן אחר (אך דבריו של השעה"צ לכאו' נוטים יותר לאיסור, ויתכן שהרב וואזנר לא בא אלא ליישבם ואפי' בדוחק, אך מהם בנה פינה להתיר)

עמכם הסליחה שאין מ"מ תח"י.

מיוחס
הודעות: 71
הצטרף: א' יוני 05, 2011 9:39 am

Re: אכילה קודם מעריב בסיום התענית

הודעהעל ידי מיוחס » א' אוקטובר 09, 2011 12:31 pm

שי אבי דוד כתב:בספר איש ודורו שזה עתה הופיע על הגה"צ רבי מרדכי קופרמן זצ"ל מופיע שנהג לאכול קודם ורק אחר כך התפלל ביחידות! בכדי שתהא תפילתו מתוך ישוב הדעת

הגה"צ רבי מרדכי צוקרמן זיע"א

אליהוא
הודעות: 1055
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 5:18 pm

Re: אכילה קודם מעריב בסיום התענית

הודעהעל ידי אליהוא » א' אוקטובר 09, 2011 8:42 pm

חידושי מרן רי"ז הלוי

גם זה הבל
הודעות: 344
הצטרף: ג' ינואר 11, 2011 10:42 pm

Re: אכילה קודם מעריב בסיום התענית

הודעהעל ידי גם זה הבל » ב' אוקטובר 10, 2011 3:08 pm

עמכם הסליחה שאין מ"מ תח"י.

או"ח סי' רצ"ט כן משמע במשנ"ב ס"ק א' בסופו ויעויין בשעה"צ ס"ק ה'. [ואף שמביא שהפמ"ג חולק משמש שבמשנ"ב בא להכריע כמ"א.]

גימפעל
הודעות: 3500
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: אכילה קודם מעריב בסיום התענית

הודעהעל ידי גימפעל » ב' אוקטובר 10, 2011 3:20 pm

במשנ"ב לא מפרש איסור אכילה לפני מעריב משום הבדלה בתפילה ואולי מפני שאסור לאכול לפני תפילת ערבית ולאו דווקא במוצ"ש.

גם זה הבל
הודעות: 344
הצטרף: ג' ינואר 11, 2011 10:42 pm

Re: אכילה קודם מעריב בסיום התענית

הודעהעל ידי גם זה הבל » ב' אוקטובר 10, 2011 3:26 pm

במשנ"ב, מפורש איסור אכילה לאחר הבדלה בתפילה קודם הבדלה על הכוס!!!

גימפעל
הודעות: 3500
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: אכילה קודם מעריב בסיום התענית

הודעהעל ידי גימפעל » ב' אוקטובר 10, 2011 4:25 pm

סליחה אני התכונתי למו"מ אם מותר לאכול לאחר הבדלה על הכוס ולפני הבדלה בתפילה שע"ז הביא שיבר דיוק מהמשנ"ב והוא בסו"ס רצט ס"ק לה, אך לאכול אחר הבדלה בתפילה קודם הבדלה על הכוס מאן דכר שמיה ?

שבטיישראל
הודעות: 1849
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 12:37 am

Re: אכילה קודם מעריב בסיום התענית

הודעהעל ידי שבטיישראל » ב' אוקטובר 10, 2011 6:11 pm

יאיר כתב:מותר להבדיל לכתחילה על היין לפני "אתה חוננתנו"?


למה לא ?
ומה עם שכח לומר "אתה חוננתנו" בחונן הדעת ונזכר אחר שאמר השם של ברכת חונן הדעת דפסקינן דאינו חוזר כיון דיבדיל על הכוס !!!

היא שיחתי
הודעות: 3514
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

Re: אכילה קודם מעריב בסיום התענית

הודעהעל ידי היא שיחתי » ב' אוקטובר 10, 2011 7:58 pm

יש נושא נוסף בתענית אסתר קודם קריאת המגילה לקוראים בי"ד
שם יש שמקפידים מטעם מצווה דמגילה
אכן הדברים צ"ע דהאיסור הוא בכביצה וגם אז יעמיד שומר ומ"ש מכל תפילת מעריב
ויש בזה אריכות דברים וסתירות במשנ"ב לגבי כמה מצוות

יאיר
הודעות: 10738
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: אכילה קודם מעריב בסיום התענית

הודעהעל ידי יאיר » ב' אוקטובר 10, 2011 8:20 pm

שבטיישראל כתב:
יאיר כתב:מותר להבדיל לכתחילה על היין לפני "אתה חוננתנו"?
למה לא ?
ומה אם שכח לומר "אתה חוננתנו" בחונן הדעת ונזכר אחר שאמר השם של ברכת חונן הדעת דפסקינן דאינו חוזר כיון דיבדיל על הכוס !!!

http://www.otzar.org/forums/viewtopic.p ... 449#p56985
ראייתך אינה ראיה משום שאני שאלתי על לכתחילה.
[במילים אחרות: מותר להבדיל לכתחילה לפני תפילת ערבית?].

שבטיישראל
הודעות: 1849
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 12:37 am

Re: אכילה קודם מעריב בסיום התענית

הודעהעל ידי שבטיישראל » ב' אוקטובר 10, 2011 8:32 pm

שוב, איני רואה שום סיבה שלא יהי' מותר לעשות כן

יאיר
הודעות: 10738
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: אכילה קודם מעריב בסיום התענית

הודעהעל ידי יאיר » ש' אוקטובר 15, 2011 10:33 pm

כדי להבדיל על הכוס (לפני תפילת ערבית) צריך להדליק את הנר ולפני שמדליק הנר יהיה צריך לומר "ברוך המבדיל וכו'".
ומדברי הקיצוש"ע לכאורה משמע שלא ראוי לעשות כן לכתחילה ונסתפקתי בכך בדבריו לפני שנים וכך הוא כותב בסימן צו:

סעיף א':
"נוהגין שמאחרין תפלת ערבית, ובאמירת והוא רחום וברכו ממשיכין בנגון כדי להוסיף מחול על הקודש. בתפלת ערבית אומרים אתה חוננתנו, ואם שכח ולא אמר, אם נזכר קודם שאמר את השם מן הברכה, אומרו במקום שנזכר וגו' אומר וחננו וכו', אבל אם נזכר עד לאחר שאמר את השם גומר את הברכה חונן הדעת, ואינו חוזר שהרי יבדיל אחר כך על הכוס, רק שיזהר מאד שלא לעשות שום מלאכה ושלא יטעום כלום קודם שיבדיל על הכוס, ואם עשה מלאכה או טעם צריך לחזור ולהתפלל (ומי שאין לו כוס להבדיל עליו, ושכח לומר אתה חוננתנו יש לו דינים אחרים)."

ובסעיף ה' כותב:
"גם מלאכה אין לעשות קודם הבדלה, והנשים שצריכין להדליק נרות קודם הבדלה יאמרו תחלה "ברוך המבדיל בין קודש לחול בין אור לחושך בין ישראל לעמים בין יום השביעי לששת ימי המעשה ברוך המבדיל בין קודש לחול", ואם חל יום טוב ביום ראשון יסיימו המבדיל בין קודש לקודש".

האם לדעתו, מותר למי ששכח להבדיל בתפילה לומר "ברוך המבדיל וכו'" קודם שיבדיל על הכוס, כדי לעשות מלאכה או לא יעשה מלאכה עד שיבדיל
על הכוס ומישהו אחר ידליק בשבילו את הנר? (או שמא יברך בפה"ג ואח"כ ידליק הנר).


חזור אל “פורים וארבע פרשיות”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 10 אורחים