מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מסר משמיים - הרגשה סובייקטיבית

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
מן השורה
הודעות: 300
הצטרף: א' דצמבר 22, 2013 8:59 pm

Re: מסר משמיים - הרגשה סובייקטיבית

הודעהעל ידי מן השורה » ה' מרץ 09, 2017 4:18 pm

אוצר החכמה כתב:
מן השורה כתב:ע"פ שכל ודאי אפשר להאמין, זה הכי הגיוני שיש. למי אני יאמין אם לא לאאע"ה.
אבל לעבור איסור תורה, לעבור על פי ה', על מושכלות אנושיות, מחויבויות של ז' מצוות, ע"פ אדם יחיד אי אפשר!,
אלא רק בגלל היותו מוחזק בנבואה, והתורה עצמה אמרה להאמין לאחד כזה שהוא מוחזק בנבואה [עי' בפיהמ"ש בהקדמה לזרעים]. ממילא היא אמרה והיא אמרה.
ותל"מ.


תו מידי ומידי. גם לפני מתן תורה היתה נבואה. וכשם שעתה אנו מקבלים את מה שהתורה אומרת בגלל שזה דברי ה'. לפני מתן תורה אם האמנת לאברהם אבינו שזה מה שציווה ה' למה לא תשמע?

תלוי למי ולמה,
דהיינו, אם כל הידיעות שלי אני שואב מאברהם אבינו, פשיטא שאקבל כל מה שיאמר, לא נעשה פלגינן בחד גברא.
אבל אם הידיעות שלי הם מעצמי, [הכרת הבורא וקבלת מצוותיו מעצמי, מושכלות אנושיות לפי השכל האנושי שלי], אינני יכול לסמוך על אדם אחר, יהיה מי שיהיה, אם זה סותר למה שאני מכיר מעצמי. - אלא רק בגלל שאותה התורה בעצמה ציוותה גם לקבל נביא מוחזק לנבואה [והוא גמרא בסנהדרין פ"ט:, שיצחק קיבל דברי אברהם מה"ט. ולא כמו שציינתי רק לפיה"מ], ולכן יצחק אבינו שהשיג מעצמו, המושכלות והכרת הבורא וציוויו, קיבל דברי אברהם משום שהשיג גם שהתורה אומרת לקבל כל מה שיאמר נביא מוחזק לנבואה.
(ועי' חת"ס או"ח סי' ר"ח, שכתב כ"ז אבל מצד מצות אמונת חכמים, - ואגב עי"ש מה שנוגע לפורים].

אם לא נאמר כך, אלא נחשוב שנקבל כל דברי נביא שיאמר גם דברים הנוגדים את הדת, ע"פ הסברא שהוא אדם נאמן וישר, איזה טענה יש לנו על אויבי ישראל שהורגים בנו, הלא כמו שאנו מאמינים ועושים ציווי משה רבינו להרוג כל עמלקי, מעולל ועד יונק, כך [להבדיל] הם עושים מה שהם מאמינים ועושים ציווי נביאם [או חושבים שציווה כך]. - אלא אצלינו האמונה היא בגלל ש'בעינינו ראינו', ממילא נקבל כל ציווי, גם להרוג אחרים, אפילו לעקוד את בנינו. אבל הם, שסומכים על דברי אדם, מלהיב ככל שיותר, סו"ס הוא אדם אחר ואי אפשר לעשות להרוג אנשים - שזה הבנה עצמית שאדם מבין מעצמו- ע"פ דברים שאמר מישהו אחר. וכנ"ל. - ויסוד הדברים שמעתי פעם מהרב נויגרשל.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: מסר משמיים - הרגשה סובייקטיבית

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ה' מרץ 09, 2017 4:51 pm

אחר מחילת כבודך, ואני מכבד את דבריך.

לא הבנתי מה החילוק של הפלגינן באדם אחד. אותו שכל שאומר ליצחק אבינו שיש בורא ויש לשמוע לדבריו וצריך להיות מוסר וכולי הוא אותו שכל בדיוק שאומר לו שאברהם אבינו נאמן כנביא לה'.


ובקשר לגויים אני לא מבין על איזה הסתכלות אתה בונה את הדברים שלך.

יש בעולם אמת ושקר. לא כל מה שאדם חושב זכותו לחשוב כך. ולכן משה רבינו היה נביא אמת וכשצווה להרוג את העמלקים זה היה צודק ורצון ה'. "נביאם" שאמר להם להרוג היה שוטה ורשע ולא דברי הבורא אמר. ואין להם את הזכות לטעות ולחשוב כך בשקר.


כך שאמנם לנו אחר מתן תורה הכל נקבע לפי התורה וכך ראוי להיות אבל יצחק אבינו שהיה חכם גדול וידע שאמת הוא שאברהם אבינו הוא נביא אמיתי וכל מה שהוא אומר הוא רצון ה'. למה שלא יעשה את זה.
אם אתה רואה בעיניך שלחתוך למישהו את היד יציל את חייו אינך עושה זאת? מה ההבדל בין זה ובין לשמוע בקול ציווי ה' בנבואתו. יש הבדל ביכולת שלנו לעשות את זה וזהו הנסיון שעמד בו אברהם אבינו אבל לא בעיקרון שצריך לשמוע בקול ה'.

מן השורה
הודעות: 300
הצטרף: א' דצמבר 22, 2013 8:59 pm

Re: מסר משמיים - הרגשה סובייקטיבית

הודעהעל ידי מן השורה » א' מרץ 12, 2017 2:01 am

אוצר החכמה כתב:אחר מחילת כבודך, ואני מכבד את דבריך.

לא הבנתי מה החילוק של הפלגינן באדם אחד. אותו שכל שאומר ליצחק אבינו שיש בורא ויש לשמוע לדבריו וצריך להיות מוסר וכולי הוא אותו שכל בדיוק שאומר לו שאברהם אבינו נאמן כנביא לה'.


ובקשר לגויים אני לא מבין על איזה הסתכלות אתה בונה את הדברים שלך.

יש בעולם אמת ושקר. לא כל מה שאדם חושב זכותו לחשוב כך. ולכן משה רבינו היה נביא אמת וכשצווה להרוג את העמלקים זה היה צודק ורצון ה'. "נביאם" שאמר להם להרוג היה שוטה ורשע ולא דברי הבורא אמר. ואין להם את הזכות לטעות ולחשוב כך בשקר.


כך שאמנם לנו אחר מתן תורה הכל נקבע לפי התורה וכך ראוי להיות אבל יצחק אבינו שהיה חכם גדול וידע שאמת הוא שאברהם אבינו הוא נביא אמיתי וכל מה שהוא אומר הוא רצון ה'. למה שלא יעשה את זה.
אם אתה רואה בעיניך שלחתוך למישהו את היד יציל את חייו אינך עושה זאת? מה ההבדל בין זה ובין לשמוע בקול ציווי ה' בנבואתו. יש הבדל ביכולת שלנו לעשות את זה וזהו הנסיון שעמד בו אברהם אבינו אבל לא בעיקרון שצריך לשמוע בקול ה'.

תודה רבה שאתה מכבד אותי, וגם מקדיש זמן לענות לי,


אני מסביר את הדברים בגישה קרה, אולי בריסקאית, [דרך אגב, דרך זו נראית בכללות גישה קרה ואנליטית, הכל 'דינים' ללא שום רגש. -דהיינו, קשה כשיש דין הפוך, ומיושב כשיש דין ישר, אבל נטול רגש.- אבל באמת אותם החושבים כך אינם יודעים כלל מהו בריסק. מעולם לא דרכו בבית מדרשה, ולא הריחו ריח ניחוחה -הממלא כל חדרי הלב-, ובמקום אחר אאריך בעה"י כשאתפנה]. ואתה בדרך לבבית, שוה לכל נפש.

ויכוח אחד יש לי איתך,

אתה מבאר שאותו השכל שאומר ליצחק וכו' אומר לשמוע לאברהם וכו'. ואני אומר שזה בגלל שיש דין, לא ע"פ שכל.

אני טוען כך, שע"פ שכל אפשר לעשות דברים שאני מבין, ואילו לעשות את מה שאני לא מבין, כגון העקידה שענינה היה עשייה בלי הבנה, דהיינו עשייה המנוגדת לכאו' לעקרונות היהדות [ובאמת הרי כתוב לא ציויתי ולא דיברתי וכו', עי' חגיגה ד'.] אין זה רק שכל, כי השכל אומר ומבין רק להאמין לדברי הנביא, אבל להבין את דבריו [בציווי העקידה] זה מחוץ להשגה שלו.
ממילא אי אפשר לציית להוראה שאינני מבין. אחרת, אם אדם צריך לעשות דברים שהוא לא מבין, מה תוכל לתבוע מאדם על מעשיו, כל גוי יתנצל שהיה צריך לעשות מה שהוא לא מבין וכו'. [ומה שכתבת שברור לנו שזה שקר, אין זה תשובה מספקת לאותם שלא מכירים את היהדות, והיהדות איננה חייבת לומר לגוי תאמין ואז תבין, אלא יש תשובה שכלית לכל דבר].

אלא מאי, כיון שאני מבין שתורה מן השמים, בעיני השכל שלי אז זה ברמה של 'בעינינו ראינו', אז ממילא אני מקבל כל ציווי שנאמר שם. כי בעיני ראיתי שמה שכתוב בתורה נאמר מפי הגבורה. ושם הלא נאמר לשמוע בקול נביא, ממילא כבר איני צריך להבין את דבריו.

וכן יצחק אבינו נעשו לו כליותיו כשתי מעינות לדעת את התורה באופן שאבות קיימו כל התורה עד שלא נתנה, א"כ הוא משיג שלהרוג א"ע זה מאבד עצמו לדעת, זאת אומרת שהוא מבין שרצון ה' שלא לעשות כך, א"כ, אם בא אברהם שהוא מוחזק לנביא, ואומר לו ההיפך, הלא ברור כשמש שאם היה שייך שיהיה 'סתימה דקה' במעיינותיו של יצחק, ולא היה משיג את הענין הזה שנביא המוחזק בנבואה יכול לעקור דבר מן התורה, לא היה שומע לו כלל אפילו שאותו השכל שאומר לו וכו', והוא יודע שאביו נביא אמיתי וצדיק וכו', אבל על כרחך שהוא כביכול טעה, כי הלא הוא משיג בשכלו מצות התורה שזה אסור משום מאבד עצמו לדעת, והוא גם לא רואה מקום נאמנות לנביא לעקור דבר מן התורה [אם לא היה משיג , וכנ"ל], א"כ איך ישמע לו?.
מה יעזור ויוסיף אותו השכל שאומר לו וכו', כשזה סותר למצוות התורה שהוא משיג בשכל?.
לכן כתבתי שהוא האמין לאברהם בגלל שנביא המוחזק לנבואה יש לו כח לעקור דבר מן התורה, גם בלי אות ומופת, ורק בגלל שכתוב בתורה שהוא יכול לעקור דבר מן התורה, בלי אות ומופת, לכן הוא קיבל את דבריו.

ואני לא מחדש כלום, עיקר הדברים, שקבלת יצחק את דברי אאע"ה היה משום דין מוחזק בנבואה, ולא ע"פ שכל, הוא גמרא מפורשת,
וז"ל הגמ' בסנהדרין פ"ט:, המוותר על דברי נביא, מנא ידע דאיענש?, דיהב ליה אות. והא מיכה דלא יהיב ליה אות ואיענש?, היכא דמוחזק שאני. דאי לא תימא הכי, אברהם בהר המוריה היכי שמע ליה יצחק?, אליהו בהר הכרמל היכי סמכי עליה ועבדי שחוטי חוץ?, אלא היכא דמוחזק שאני". ע"כ.
הנה מפורש שקבלת דברי נביא לעבור על ד"ת הוא בגלל דין מוחזק בנבואב ולא מסברא ע"פ השכל, דאם כוונת הגמ' דבמוחזק בנבואה יש סברא של השכל, למה הוצרכו להביא ראיה מיצחק ומאליהו, היו צריכים לומר בפשיטות דכיון דמוחזק וידוע שהוא צדיק ונביא אמת ממילא מוכרחים לשמוע לו כי זהו דבר ה'. אלא צ"ל כשנ"ת

א"כ נשאל, איך יצחק אבינו ידע את זה מעצמו, [כמו ששואלים על תמר, איך ידעה שנוח לו לאדם שיפיל וכו', אם אנחנו יודעים את זה רק ממנה], לכן אני עונה שהוא השיג את זה כמו שהשיג כל חלקי התורה.

הרואה
הודעות: 2218
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: מסר משמיים - הרגשה סובייקטיבית

הודעהעל ידי הרואה » ב' מרץ 13, 2017 1:48 am

לי אישית יש באשכול זה מסר משמים,
בדיוק היום נתקלתי באשכול, נודע לי כי אתמול נגנב כל העסק שהקמתי, וכל יום הפורים עמדתי תוהה מה המסר משמים בעניין (איפה הייתי לא בסדר בהנהלת העסק, וכמה ביטול תורה זה גרם לי וכו', ולמעשה האם לשקם או לחדול).
עכשיו נותר לי לתהות מה המסר משמים בכך שבדיוק היום נתקלתי באשכול זה.

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: מסר משמיים - הרגשה סובייקטיבית

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ב' מרץ 13, 2017 10:40 am

אוי וי, המקום ימלא חסרונך וייתן לך כוחות להתמודד.

שליטא
הודעות: 701
הצטרף: ב' אוגוסט 30, 2010 7:41 pm

Re: מסר משמיים - הרגשה סובייקטיבית

הודעהעל ידי שליטא » ה' מרץ 16, 2017 11:27 am

עושה חדשות כתב:ניקח דוגמא,
ר' פלוני משמש כמשגיח בישיבה אלמונית, ומתוקף תפקידו הוא נדרש יום אחד להכריע האם לסלק את א' הבחורים מהישיבה או לאו. ההכרעה היתה קשה, והוא פסק כא' מהצדדים ע"פ נטיית לבו והנתונים שעמדו לפניו.
בדרך חזור מהישיבה, הרכב בו נסע היה מעורב בתאונה, ונשברה ידו או רגלו של המשגיח.
בקרבו מפעמת ההרגשה כי יש לו כאן מסר משמיים כנגד ההחלטה שהחליט בבוקר, ותיכף ומיד הוא מתקשר עם ההנהלה, ומבטל את ההחלטה והופכה לכיוון הנגדי.
האם זה דבר ראוי-מחוייב או שלילי-טיפשי?
קשה לי להאריך בדוגמאות ובנימוקים, מקווה שהובנתי גם ככה, ואשמח לקבל מקורות מקדמונינו ועד זמנינו.
(השתמשתי בביטוי "הרגשה" ע"פ רש"י מו"ק יב: ודו"ק)


אסור להכנס לחשבונות שמים בשום פנים ואופן, אחרת זה חוזר לאדם כמו בומרנג.

השגחה פרטית זה רק אחרי שהאדם עשה 120% השתדלות בדרך הטבע, לפי עבודת המידות שלו בלי אינטרסים ועם המון אהבה

ממרומי היער
הודעות: 395
הצטרף: ה' יוני 20, 2013 4:33 pm

Re: מסר משמיים - הרגשה סובייקטיבית

הודעהעל ידי ממרומי היער » ו' מרץ 17, 2017 12:46 am

רש"י בשמואל א פרק יח פסוק לז:

ה' אשר הצילני מיד הארי. יודע אני שלא לחנם נזדמן לי הדבר ההוא, אלא שלעתיד אני בא לידי כיוצא בה לתשועת ישראל, ואסמוך עליה ואצא. וזה אחד משני צדיקים שנתן להם רמז, וחשו להשכיל לדבר, דוד ומרדכי, שנאמר (אסתר ב יא): ובכל יום ויום מרדכי מתהלך לפני חצר וגו', אמר: לא לחנם עלתה בצדקת זו שנתפסה במשכב הערל הזה, אלא שעתידה היא לעמוד לישראל ביום צרה.

הרואה
הודעות: 2218
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: מסר משמיים - הרגשה סובייקטיבית

הודעהעל ידי הרואה » ו' מרץ 17, 2017 2:05 am

ממרומי היער כתב:רש"י בשמואל א פרק יח פסוק לז:

ה' אשר הצילני מיד הארי. יודע אני שלא לחנם נזדמן לי הדבר ההוא, אלא שלעתיד אני בא לידי כיוצא בה לתשועת ישראל, ואסמוך עליה ואצא. וזה אחד משני צדיקים שנתן להם רמז, וחשו להשכיל לדבר, דוד ומרדכי, שנאמר (אסתר ב יא): ובכל יום ויום מרדכי מתהלך לפני חצר וגו', אמר: לא לחנם עלתה בצדקת זו שנתפסה במשכב הערל הזה, אלא שעתידה היא לעמוד לישראל ביום צרה.

דלמא בעל רוה"ק שאני.

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: מסר משמיים - הרגשה סובייקטיבית

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ו' מרץ 17, 2017 12:37 pm

הרואה כתב:
ממרומי היער כתב:רש"י בשמואל א פרק יח פסוק לז:

ה' אשר הצילני מיד הארי. יודע אני שלא לחנם נזדמן לי הדבר ההוא, אלא שלעתיד אני בא לידי כיוצא בה לתשועת ישראל, ואסמוך עליה ואצא. וזה אחד משני צדיקים שנתן להם רמז, וחשו להשכיל לדבר, דוד ומרדכי, שנאמר (אסתר ב יא): ובכל יום ויום מרדכי מתהלך לפני חצר וגו', אמר: לא לחנם עלתה בצדקת זו שנתפסה במשכב הערל הזה, אלא שעתידה היא לעמוד לישראל ביום צרה.

דלמא בעל רוה"ק שאני.

במדרש (שרש"י הביאו בקיצור) משווה זאת לשני צדיקים אחרים (כמדומני שאחד מהם הוא משה רבינו) שרמזו להם משמים ולא חשו.

ישא ברכה
הודעות: 1983
הצטרף: ש' יוני 06, 2015 11:50 pm

Re: מסר משמיים - הרגשה סובייקטיבית

הודעהעל ידי ישא ברכה » ש' מרץ 18, 2017 10:17 pm

בעזרת בורא עולם ית"ש

יש גמ' בברכות לד: שיתכן ויש לה משמעות לגבי הנידון, 'המתפלל וטעה סימן רע לו, ואם שליח צבור הוא סימן רע לשולחיו, מפני ששלוחו של אדם כמותו. אמרו עליו על רבי חנינא בן דוסא, שהיה מתפלל על החולים ואומר, זה חי וזה מת. אמרו לו מנין אתה יודע אמר להם אם שגורה תפלתי בפי יודע אני שהוא מקובל, ואם לאו יודע אני שהוא מטורף'.

וכן יש גם בגמ' בברכות נו סוגיא שלימה על ראיית דברים בחלום ומשמעותם, לכאורה זהו ג"כ ממערכת המסרים שאיננה ברורה (כמו נבואה שהיא בירור שאין בו ספק כלל וכן רוח הקודש וכדו'). ואולי חלומות זו מערכת בפנ"ע. ועוד יל"ד על המושג גורל ומשמעותו כמסר מבורא העולם.
ועוד כמדומני יש בכמה מקומות בש"ס סיפורים על חכמי ישראל שפירשו את המאורעות שהיו איתם כגון בסנהדרין צה. ועוד כ"מ, וצריך לעיין בגמ' אלו ומתוך זה לנסות לקבוע בזה דבר.

אם כי לכאורה יש לחלק בין הציורים כי הגמ' לא דנה על משמעות מעשית אלא תאורטית בלבד, דהיינו הגמ' לא דנה האם ראוי להחליץ ש"ץ בעקבות הטעות או לא וכיוצב"ז אלא רק נידון שזה סימן לא טוב, ואילו הנידון של פותח האשכול הוא על התנהגות מעשית לאור מסרים כל שהם וזה סוגיא מורכבת בהרבה.

וכידוע כל הצלחה יכולה להתפרש כסייעתא דשמיא או חלילה כמעשה שטן, כל כישלון יכול להתפרש כרמז מהבורא ית' להפסיק או כנסיון ולפום צערא אגרא.

עוד יש לדון מצד לא תנחשו הנה כתב הרמב"ם 'אין מנחשין כעכו"ם שנאמר לא תנחשו, כיצד הוא הנחש כגון אלו שאומרים הואיל ונפלה פתי מפי או נפל מקלי מידי איני הולך למקום פלוני היום שאם אלך אין חפציי נעשים, הואיל ועבר שועל מימיני איני יוצא מפתח ביתי היום שאם אצא יפגעני אדם רמאי, וכן אלו ששומעים צפצוף העוף ואומרים יהיה כך ולא יהיה כך, טוב לעשות דבר פלוני ורע לעשות דבר פלוני, וכן אלו שאומרים שחוט תרנגול זה שקרא ערבית, שחוט תרנגולת זו שקראה כמו תרנגול, וכן המשים סימנים לעצמו אם יארע לי כך וכך אעשה דבר פלוני ואם לא יארע לי לא אעשה, כאליעזר עבד אברהם, וכן כל כיוצא בדברים האלו הכל אסור וכל העושה מעשה מפני דבר מדברים אלו לוקה'. ואם היה כלי לאדם לדעת מה רצון הבורא ית' עפ"י סימני הצלחה או כישלון וכיוצב"ז לכאו' היה לזה מקום בציורים לאו, ואולי ציורים אלו הם דוקא בענינים גשמיים ולא בעניני עבודת הבורא ית'. וצ"ע.

הרואה
הודעות: 2218
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: מסר משמיים - הרגשה סובייקטיבית

הודעהעל ידי הרואה » ש' מרץ 18, 2017 11:15 pm

לכאורה יש מקום לחלק בין כמה שאלות:
א. האם יש מושג כזה מסר משמים שע"פ צריך לנהוג?
ב. האם לתחושה הסובייקטיבית יש משמעות אודות הפרשנות למסר זה, או שצריך לפרש את המסר על ידי ידע תורני?
ג. האם יש מקום לבדוק מלכתחילה על ידי מסר משמים, כגון אם אתפוס את האוטובוס וכדו'?

לענ"ד התשובה על שאלה א' - כן, שאלה ב' - איני יודע, שאלה ג' - מחלוקת בראשונים כמדומני בדיני לא תנחשו.

שליטא
הודעות: 701
הצטרף: ב' אוגוסט 30, 2010 7:41 pm

Re: מסר משמיים - הרגשה סובייקטיבית

הודעהעל ידי שליטא » א' מרץ 19, 2017 9:49 pm

ממרומי היער כתב:רש"י בשמואל א פרק יח פסוק לז:

ה' אשר הצילני מיד הארי. יודע אני שלא לחנם נזדמן לי הדבר ההוא, אלא שלעתיד אני בא לידי כיוצא בה לתשועת ישראל, ואסמוך עליה ואצא. וזה אחד משני צדיקים שנתן להם רמז, וחשו להשכיל לדבר, דוד ומרדכי, שנאמר (אסתר ב יא): ובכל יום ויום מרדכי מתהלך לפני חצר וגו', אמר: לא לחנם עלתה בצדקת זו שנתפסה במשכב הערל הזה, אלא שעתידה היא לעמוד לישראל ביום צרה.


אין לזה שום קשר לחשבונות שמים :)

ברזלים
הודעות: 563
הצטרף: ג' מאי 31, 2016 3:11 am

Re: מסר משמיים - הרגשה סובייקטיבית

הודעהעל ידי ברזלים » ה' מרץ 30, 2017 2:24 am

מצאתי כתוב:

בעיתון שחרית ב' ניסן תשע"ז הובא דו"ח אדום של מד"א, כי בשעות הבוקר מתרבים ל"ע מקרי המוות הפתאומי. דוברי מד"א מנסים לתת הסבר טבעי ומניח את הדעת לתופעה זו, אולם האמת היא ע"פ דברי חז"ל במסכת עבודה זרה דף ד' ע"ב כי שעות הבוקר הם השעות אשר בהם הקב"ה כועס והוא דן את העולם. עוד הובא שם בשם דוברי מד"א, כי יום ראשון בשבוע הוא הקטלני ביותר, ולעומתו יום שבת הוא הכי פחות קטלני. לתופעה מעניינת זו הם אפילו לא ניסו לתת הסבר מניח את הדעת. אולם כל יהודי מבין ויודע כי השבת הוא יום של רחמים ולכן הוא היום הכי פחות קטלני. אולם כאשר חלק גדול מכלל ישראל ל"ע אינם שומרים את השבת, בשל כך מתעוררת מדת הדין ל"ע ומיד אחרי שבת מתרבים מקרי המוות. שימו נא זאת אל לבכם והתחזקו בשמירת השבת ועל ידי זה ננצל מכל צרה ומצוקה.

עושה חדשות
הודעות: 12959
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: מסר משמיים - הרגשה סובייקטיבית

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' אפריל 14, 2017 1:29 pm

שאלה מקבילה,
מה המקום של פרשנות סובייקטיבית לפסוקים (ולתפילות). וכגון המסופר על הגר"י אברמסקי שהיה מכוין בתפילתו "לא לידי מתנת בשר ודם" שלא יזדקק לתרומת דם... וכיו"ב, והנה לגבי תפילה יש לזה יותר הבנה וטעם, אבל יל"ע האם יש לזה משמעות גם בלימוד פסוקי התורה וכד', לדרוש פסוק על מאורע עכשווי כאשר זה רחוק מכוונת הפסוק בפשט ובדרש.
וכן יל"ע האם השאלה הזו והשאלה הפותחת באשכול אחוזות ותלויות זב"ז או לאו, וכן האם יש לזה קשר לנידון הזה.

ולנושא האשכול, ראה עוד כאן.

עקביה
הודעות: 5712
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: ויואל משה - דיוני השקפה

הודעהעל ידי עקביה » א' אוגוסט 18, 2019 8:56 pm

יושב הארץ כתב:הדעה של הויאל משה שאין לעשות שום פעולה טבעית בקירוב הגאולה, היא כדעת זקנו ה"ישמח משה" שראה ברעש בצפת בשנת תקצ"ז אות משמים שזה לא רצון ה' מה שעולים מעצמם. "ושנה זו מהרעשת הארץ נהרגו בעוונותינו הרבים לאלפים, זה יראה שרצון השי"ת שכעת לא נלך מעצמינו ומרצונינו לארץ ישראל רק שנמתין שמשיח צדקנו יוליכנו לארצנו וקרוב יום הישועה". (נדפס במכתב בסוף ספר ישמח משה ח"א).

יש לי שאלה שלא קשורה לנושא האשכול, ואולי ראויה לאשכול משלה, אבל הדברים האלה עוררו אותה אצלי;

מקובל לומר על כל מקרה הקורה בעולם שהקב"ה מדבר אתנו, ועלינו להקשיב, להבין ולעשות את רצונו. השאלה היא כיצד אנו יכולים להבין מה הוא רוצה.
הנה למשל רעידת האדמה בצפת וטבריה. היה זה אסון נורא ואיום. בשתי הערים האלה נהרגו כ-2300 איש (מקור https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A8%D7 ... 7%AA_(1837)).

כעת, הכל משמים, אבל כיצד עלינו להבין את הזוועה הזאת? אז יהודי יקר אחד אומר שה' מראה לנו שאין רצונו שנעלה לא"י אלא נמתין בסבלנות בגולה עד שיבוא גואל [בעיניי זה רעיון שלא ניתן להולמו בשום פנים ואופן - לומר שהקב"ה שנותן לנו להבין, בתורתו, על ידי נביאיו ובדברי קודשו, שרצונו שנדרוש לציון ונעלה אליה, וכמובן שלא היה בעליות אלו שום דבר המנוגד במשהו לשלש שבועות, ופתאום הוא מתעצבן על היהודים התמימים והמסכנים שהיו בטוחים שהם עושים את רצונו, ומנחית עליהם מכת מוות].

יהודי אחר (החת"ס) אומר שעיר הקודש ירושלים תובעת את עלבונה על כך שהלכו לגור בגליל ולא בה (ולא אכחד שגם את זה קשה לי לקבל).

ומה יעשה הבן ולא יתבלבל לגמרי?

כיוצא בדבר, ראיתי באיזה קובץ שיחות של הרב ראובן הכסטר, משגיח דישיבת מיר ברכפלד, שיחה שנאמרה לאחר אסון האוטובוס קו 304, שהתהפך בדרכו ממודיעין עילית לירושלים. שתי נשים נהרגו ואחרים נפצעו.

הרב הכסטר מסביר שם שהקב"ה מדבר אתנו, ואנחנו, בני התורה, הם אלה שאמורים להכיר את השפה שלו ולהבין מה הוא אומר.
הוא מדבר ומדבר, ומה אגיד לכם, לאחר קריאת השיחה הייתי חכם בדיוק כפי שהייתי לפניה בכל הנוגע ל-מה אמר לנו הקב"ה כאשר הפך את האוטובוס הנ"ל.
ראיתי איזה עלון שטען שפשוט כביעתא בכותחא לכל מתבונן שהאוטובוס התהפך בעוון הפאות הנכריות, ומן הסתם היה איזה עלון שלא ראיתי שטען שהכל בגלל פגעי הטכנולוגיה.

קצרו של דבר, האם יש דרך לדעת מה רוצה הקב"ה לומר לנו במקרים כגון אלה, או שמא המסקנה צריכה להיות שהוא לא מתכוון לומר לנו משהו (שכן אם היה רוצה לומר הוא היה משתמש בשפה שאנחנו יכולים להבין) ובהדי כבשי דרחמנא למה לנו?

דרומי
הודעות: 9394
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: ויואל משה - דיוני השקפה

הודעהעל ידי דרומי » א' אוגוסט 18, 2019 8:58 pm

קח לדוגמא את המעשה של תלמידי רבי עקיבא. מי בדיוק הוא שקבע בוודאות שהם מתו בגלל 'שלא נהגו כבוד זה בזה'? [ובאמת יש מפרשים שאומרים שהצטרפו לכך עוד סיבות ולא היתה זו הסיבה היחידה]

עקביה
הודעות: 5712
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: ויואל משה - דיוני השקפה

הודעהעל ידי עקביה » א' אוגוסט 18, 2019 9:21 pm

טוב, אני לא מדבר על חז"ל עצמם. אבל כשחכמים מאוחרים מפרשים את המאורעות, גם כשהם עושים את זה ע"פ חז"ל, זו פרשנות שלהם שהיא לא תמיד מוכרחת. למשל, הויוא"מ טוען שהשואה היא עונש על העבירה על ג"ש ולענ"ד זה מופרך viewtopic.php?f=55&t=41784#p482265.

לייטנר
הודעות: 5598
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: ויואל משה - דיוני השקפה

הודעהעל ידי לייטנר » א' אוגוסט 18, 2019 9:24 pm

כך אמר לי אחד מגדולי הדור: חובה על אדם/עם לפשפש במעשיו אם קרהו מאורע ולנסות להבין על מה עשה ככה לעם הזה (כרמב"ם), אך אין מי שיתקע לידו שאכן הבין מה כוונתו של הקב"ה.


עקביה
הודעות: 5712
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: ויואל משה - דיוני השקפה

הודעהעל ידי עקביה » א' אוגוסט 18, 2019 9:57 pm

לייטנר כתב:כך אמר לי אחד מגדולי הדור: חובה על אדם/עם לפשפש במעשיו אם קרהו מאורע ולנסות להבין על מה עשה ככה לעם הזה (כרמב"ם), אך אין מי שיתקע לידו שאכן הבין מה כוונתו של הקב"ה.

אם אין מי שיתקע לידו שאכן הבין נכון את כוונת הקב"ה אז מה בעצם עשינו?

אני תוהה האם במחוזותינו (החרדיים) יתכן היה לראות פשקווילים בסגנון: דעת נוטה ויש מקום לצדד שהאסון האחרון בא בעוון פאה נכרית/אייפונים/עישון סמים קלים בחזרת הש"ץ/כתיבה בפורום אוצר החכמה וכו'.

לגבי הרמב"ם (תעניות פ"א), נ"ל שכוונתו דווקא לצרה הלוחצת אותנו וצריך להיחלץ ממנה, ולא לאסון שקרה וזהו. כלומר כשנהרג יהודי למשל, הכאב הוא נורא ואיום, אבל לא נ"ל שזה נכלל במה שעליו דיבר הרמב"ם.

עקביה
הודעות: 5712
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: ויואל משה - דיוני השקפה

הודעהעל ידי עקביה » א' אוגוסט 18, 2019 9:58 pm

שומע ומשמיע כתב:https://forum.otzar.org/viewtopic.php?f=17&t=32137&hilit=%D7%94%D7%A1%D7%AA%D7%A8

ייש"כ על הקישור.
אולי באמת אפשר לבקש מההנהלה שתעביר את כל הדיון שהתחלתי כאן posting.php?mode=quote&f=55&p=569686#pr569661 לשם.

לייטנר
הודעות: 5598
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: ויואל משה - דיוני השקפה

הודעהעל ידי לייטנר » א' אוגוסט 18, 2019 10:03 pm

עקביה כתב:
לייטנר כתב:כך אמר לי אחד מגדולי הדור: חובה על אדם/עם לפשפש במעשיו אם קרהו מאורע ולנסות להבין על מה עשה ככה לעם הזה (כרמב"ם), אך אין מי שיתקע לידו שאכן הבין מה כוונתו של הקב"ה.

אם אין מי שיתקע לידו שאכן הבין נכון את כוונת הקב"ה אז מה בעצם עשינו?

אני תוהה האם במחוזותינו (החרדיים) יתכן היה לראות פשקווילים בסגנון: דעת נוטה ויש מקום לצדד שהאסון האחרון בא בעוון פאה נכרית/אייפונים/עישון סמים קלים בחזרת הש"ץ/כתיבה בפורום אוצר החכמה וכו'.

לגבי הרמב"ם (תעניות פ"א), נ"ל שכוונתו דווקא לצרה הלוחצת אותנו וצריך להיחלץ ממנה, ולא לאסון שקרה וזהו. כלומר כשנהרג יהודי למשל, הכאב הוא נורא ואיום, אבל לא נ"ל שזה נכלל במה שעליו דיבר הרמב"ם.

האמירה שלו היתה שהחובה היא להתייחס למאורעות הקורים לו, ומי שמסביר שאותו מאורע קרה במקרה, הוא החוטא.
אח"כ ירד לרזולוציה של לוגיקה כיצד לעשות זאת.

עקביה
הודעות: 5712
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: ויואל משה - דיוני השקפה

הודעהעל ידי עקביה » א' אוגוסט 18, 2019 10:07 pm

לייטנר כתב:אח"כ ירד לרזולוציה של לוגיקה כיצד לעשות זאת.

אז למה שלא תחכים אותנו?

לייטנר
הודעות: 5598
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: ויואל משה - דיוני השקפה

הודעהעל ידי לייטנר » א' אוגוסט 18, 2019 10:17 pm

ממש בנקודות (מכיון שלא פרסמתי את שמו של אותו גדול, אפשר להגיד שהמצאתי הכל):
א. צריך להיות מתאם בין היחס הציבורי לדבר שעליו יש לעורר - דוגמא (שלי): להאשים ציבור גדול מאוד שהחובש לראש נשותיו פאות, במותן של שתי נשים באוטובוס שהתהפך, ס'פאסט נישט.
ב.
ג. צריך להיות קשר (רעיוני) בין היחס הציבורי לדבר שעליו יש לעורר.

לבי במערב
הודעות: 9607
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: מסר משמיים - הרגשה סובייקטיבית

הודעהעל ידי לבי במערב » ב' אוגוסט 19, 2019 12:45 am

בנוגע לדיון על קבלת יצחק אבינו ע"ה את נבואת אאע"ה לעקדו - לא 'זכיתי' להבין כיצד 'מתחילה' שאלה בזה.
אין להכביר דברים בזה, לגודל פשיטותו, אך בקצירת הא'ומר ובחפזי אדבר: אאע"ה הי' מוחזק בחסידות (וב"ב הכירו זאת טוב עוד יותר, כפשוט), וליצחק בנו הי' פשוט כביעתא בכותחא שאביו אינו "הוזה" ח"ו.
לייטנר כתב: . . ב.

מפ"מ לא זכינו להתגלות הנקודה הב'?
עושה חדשות כתב:(השתמשתי בביטוי "הרגשה" ע"פ רש"י מו"ק יב: ודו"ק)

צ"ל רגמ"ה, וכמ"ש לנכון במהדו' 'עוז והדר'.

שמואל שלומוביץ
הודעות: 868
הצטרף: א' מרץ 10, 2019 12:15 am

Re: מסר משמיים - הרגשה סובייקטיבית

הודעהעל ידי שמואל שלומוביץ » ב' אוגוסט 19, 2019 1:03 am

פעם דיבר אמו"ר שליט"א בבית כנסת בליל שבת, ואחד מן החבורה נפטר באותו השבוע, ודאגה החבורה,
ואמר, שוודאי א"א לדעת מה החטא ומה גרם, אבל הרי כולם מתעוררים בדברים נכונים, שאובייקטיבית נכון להתעורר בהם כאשר לב יודע מרת נפשו,
ולכן כל מה שמתעוררים ודאי הוא בכלל כוונת מסבב הסיבות שהעיר ישנים מתרדמתם במה שארע.
ולכן לכל התעוררות צריך להתייחס ברצינות, אבל משפט הברירה בין עיקר לטפל ישאר לשכל האדם שמכוין אותו בעולמו.

לייטנר
הודעות: 5598
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: מסר משמיים - הרגשה סובייקטיבית

הודעהעל ידי לייטנר » ב' אוגוסט 19, 2019 2:03 am

לבי במערב כתב:
לייטנר כתב: . . ב.

מפ"מ לא זכינו להתגלות הנקודה הב'?
[/size]

התלבטתי אם להעלות נקודה זו, אך כשם שמצוה וכו'. בכ"ז, השארתי את סימן האות לומר שתנא ושייר.

עושה חדשות
הודעות: 12959
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: מסר משמיים - הרגשה סובייקטיבית

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' מאי 03, 2021 12:33 am

ישא ברכה כתב:יש גמ' בברכות לד: שיתכן ויש לה משמעות לגבי הנידון, 'המתפלל וטעה סימן רע לו, ואם שליח צבור הוא סימן רע לשולחיו, מפני ששלוחו של אדם כמותו. אמרו עליו על רבי חנינא בן דוסא, שהיה מתפלל על החולים ואומר, זה חי וזה מת. אמרו לו מנין אתה יודע אמר להם אם שגורה תפלתי בפי יודע אני שהוא מקובל, ואם לאו יודע אני שהוא מטורף'.
כמדומה שהפוס' כ' מה"ט להעדיף ש"ץ שאינו טועה ונתקל בדרך כלל, בכדי שלא יהיה ח"ו סימן רע. וצ"ע.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 380 אורחים