עזריאל ברגר כתב:עלו היום לדיון שתי שאלות בהלכות קריאת התורה, ועלה בלבי שכדאי לפתוח אשכול, שבע"ה יתפתח לדיונים בהלכות אלו:
א. לא היה כהן ונתנו ללוי עליה ראשונה. הגבאי טעה וחשב שאחרי הלוי צריך לתת לעוד לוי ואח"כ ישראל, וקרא ללוי אחר לשני.
האם היה צריך לעלות או לקרוא לישראל במקומו?
עזריאל ברגר כתב:ב. משפחה שהתאספו ועשו מנין לרגל שמחתם וכיו"ב, והם אב אחד, הרבה בנים, ושני גיסים, וכעת הם עומדים בפני ג' אפשרויות:
1. לקרוא לאנשים זרים שיטרחו ויבואו להשתתף בתפילתם.
2. להעלות אב ובנו, או שני אחים, בזה אחר זה.
3. להעלות את הגיסים שוב ושוב כדי להפריד בין הקרובים.
היכי לידיינו דייני להאי דינא?
תשובה: יעלה וימתין עד שיקראו לישראל לקרוא שני, ולאחריו יקרא שלישי.עזריאל ברגר כתב:א. לא היה כהן ונתנו ללוי עליה ראשונה. הגבאי טעה וחשב שאחרי הלוי צריך לתת לעוד לוי ואח"כ ישראל, וקרא ללוי אחר לשני. האם היה צריך לעלות או לקרוא לישראל במקומו?
ויש פנים לומר, שבמקרה דנן, אם אי אפשר לדחות את הלוי לקרוא שלישי (כגון בתענית צבור שהשלישי הוא המפטיר והמצוה נמכרה) – כיון שעלה לא ירד, וקורא שני אף שהוא לוי אחר לוי; שכן, כאמור, מעיקר הדין מותר לקרוא אף לכתחילה ללוי אחר לוי במקום שנתפרדה החבילה.אִם טָעוּ וְקָרְאוּ לְכֹהֵן אוֹ לְלֵוִי בְּאֶמְצַע מִנְיַן הַקְּרוּאִים, אִם אֶפְשָׁר לְהַחֲלִיף בַּמַּפְטִיר אוֹ בָּאַחֲרוֹן – יַמְתִּין בַּתֵּבָה וְיִקְרְאוּ אַחֵר בִּמְקוֹמוֹ, וְהוּא יַעֲלֶה לְאַחֲרוֹן אוֹ לְמַפְטִיר; וְאִם אִי אֶפְשָׁר – כֵּיוָן שֶׁעָלָה
לֹא יֵרֵד, וִיבָרֵךְ, וּכְמוֹ שֶׁמְּסַיֵּם הָרַמָ"א: וּבִמְקוֹם צֹרֶךְ וּדְחָק יֵשׁ לִסְמֹךְ אַסְּבָרָא רִאשׁוֹנָה.
ועפ"ז יש ליישב מה שנמצא בסידורים ישנים לסיים עם הכהן בסדר ואתה תצוה פ' א' אחר הפרשה דליכא למיגזר כלום דהכל יודעין שהכהן מתחיל מראש הסדר ועכשיו חדשים מקרוב באו ושינו הפרשה ממקומו ולא דקדקו יפה וגם בפ' וילך מסיימים באזניהם אף על פי שהוא ב' פסוקים סמוך לפרשה דהכל יודעים שאין קוראים אחר השלישי כלום בחול דלא כסדורים חדשים שהוסיפו ב' פסוקים
הפשטן כתב:מקדמת דנא תהיתי, למה - אין מחברין את ויגש ויחי - במקום לחבר את מטות מסעי, וכך היו מרויחין תרתי - כדלהלן - מן הקל אל הכבד:
חדא - דבזה היו ממעטין בטירחא דציבורא - שהלא החיבור של שתי הראשונות הרבה יותר קצר מזה של שתי האחרונות (תדע דהא מהאי טעמא אין מחברין פרשיות ארוכות יותר מאשר מטות מסעי ומעי"ז מובא בש"ע דבקריאת ס"ת ממעטינן בטירחא דציבורא), ותו - דהתחברות שתי הראשונות מופיעה כבר בתוך ספר התורה עצמו - שהלא בו הן אינן מופסקות זו מזו ע"י פרשה פתוחה או סתומה (תדע דהא כבר רש"י בתחילת ויחי נרגש מחיבורן בתוך ספר התורה: "למה נסתמה וכו").
במסתרים כתב:האם יש שום מניעה לסיים עלייה בפסוק וידבר ה' אל משה לאמר (וכיו"ב) שמפסיק בסכינא חריפא בין הדבקים כאשר אינו ממשיך לפסוק שלאחריו?
השאלה נוגעת למי שרוצה להוסיף עלייה בפרשת וילך, ולכאורה המקום היחיד האפשרי (בלי להזדקק לקריאת פסוק אחד פעמיים) הוא אחרי פסוק כה (ויצו משה את הלוים נושאי ארון ברית ה' לאמר).
והנה במג"א סימן קלח כתוב:ועפ"ז יש ליישב מה שנמצא בסידורים ישנים לסיים עם הכהן בסדר ואתה תצוה פ' א' אחר הפרשה דליכא למיגזר כלום דהכל יודעין שהכהן מתחיל מראש הסדר ועכשיו חדשים מקרוב באו ושינו הפרשה ממקומו ולא דקדקו יפה וגם בפ' וילך מסיימים באזניהם אף על פי שהוא ב' פסוקים סמוך לפרשה דהכל יודעים שאין קוראים אחר השלישי כלום בחול דלא כסדורים חדשים שהוסיפו ב' פסוקים
הרי שהעדיפו לסיים ב'באזניהם' אף שאין אחריו ג' פסוקים, ולא בפסוק הקודם "ויצו משה אותם לאמר מקץ שבע שנים במועד שנת השמטה בחג הסכות".
עזריאל ברגר כתב:ב. משפחה שהתאספו ועשו מנין לרגל שמחתם וכיו"ב, והם אב אחד, הרבה בנים, ושני גיסים, וכעת הם עומדים בפני ג' אפשרויות:
1. לקרוא לאנשים זרים שיטרחו ויבואו להשתתף בתפילתם.
2. להעלות אב ובנו, או שני אחים, בזה אחר זה.
3. להעלות את הגיסים שוב ושוב כדי להפריד בין הקרובים.
היכי לידיינו דייני להאי דינא?
כדכד כתב:לפי הזכור לי המשנה ברורה מביא דעה שאפשר לקרוא לוי אחר לוי ולכן אם כבר קראו ללוי שני נראה ללי כדברי הרב ביקורת תהיה שלא ירד ואיני יודע מה פגם גדול יותר בעליתו מירידתו
הפשטן כתב:מקדמת דנא תהיתי, למה - אין מחברין את ויגש ויחי - במקום לחבר את מטות מסעי, וכך היו מרויחין תרתי - כדלהלן - מן הקל אל הכבד:
חדא - דבזה היו ממעטין בטירחא דציבורא - שהלא החיבור של שתי הראשונות הרבה יותר קצר מזה של שתי האחרונות (תדע דהא מהאי טעמא אין מחברין פרשיות ארוכות יותר מאשר מטות מסעי ומעי"ז מובא בש"ע דבקריאת ס"ת ממעטינן בטירחא דציבורא), ותו - דהתחברות שתי הראשונות מופיעה כבר בתוך ספר התורה עצמו - שהלא בו הן אינן מופסקות זו מזו ע"י פרשה פתוחה או סתומה (תדע דהא כבר רש"י בתחילת ויחי נרגש מחיבורן בתוך ספר התורה: "למה נסתמה וכו").
כדכד כתב:מצאתי בספר אחד (דומני נוהג כצאן יוסף או יוסף אומץ של רבני פרנקפורט) שאין זה נכון שלפעמים מחבריפם פרשות אלא שלפעמים מפרידים פרשות, דהיינו תזריע מצורע למשל זו פרשה אחת העוסקת בענינים דומים אלא שלפעמים יש להפריד ביניהם וע"ז הדרך גם שאר הפרשיות
לבנון כתב:כדכד כתב:מצאתי בספר אחד (דומני נוהג כצאן יוסף או יוסף אומץ של רבני פרנקפורט) שאין זה נכון שלפעמים מחבריפם פרשות אלא שלפעמים מפרידים פרשות, דהיינו תזריע מצורע למשל זו פרשה אחת העוסקת בענינים דומים אלא שלפעמים יש להפריד ביניהם וע"ז הדרך גם שאר הפרשיות
מובא בתוקני זוהר ובזוהר חדש כמה פעמים, שיש ג"ן פרשיות בתורה. ורבים התקשו הלא לפי המנין שלפנינו יש נ"ד פרשיות. ולא ראיתי מישהו שתירץ שתזריע ומצורע הם פרשה אחת. (יעויין חומת אנך לחיד"א ריש תצוה).
הגר"א בביאורו לתקונים (לו ע"ב במהדורת וילנא עם ביאורו) תירץ שאלה זו, שנצבים וילך הם באמת פרשה אחת, אלא שמחלקים אותם בשביל ב"ג ר"ה (שיש שבת נוספת בין יוה"כ לסוכות). ובאמת בכה"ג אין שום אפשרות אחרת, כי צריך לקרוא נצבים קודם ר"ה בשביל תכלה שנה וקללותיה, והאזינו בשבת לאחר יוה"כ.
ומדבריו נראה שמלבד זה אין שום חלוקה של פרשה אחת לשנים.
עוד נראה לי, שכאשר נצבים וילך מחוברים, אפשר לקרוא ארבעה עולים בנצבים ושלשה בוילך (לאלו שלא מקפידים על החלוקה שבחומשים). כי כל מה שאמרו לחלק את העליות חצים לפרשה זו וחצים לזו, והרביעי יקרא בין שתיהם, הוא רק כשמחברים שתי פרשיות, אבל כאשר היא פרשה אחת, אפשר לחלק בה את העליות בכל דרך שהיא.
כדכד כתב:למה יצא ב"נשבה" במקום "נשבע" ? הרי זה שינוי משמעות גמור
עושה חדשות כתב:לבנון כתב:כדכד כתב:מצאתי בספר אחד (דומני נוהג כצאן יוסף או יוסף אומץ של רבני פרנקפורט) שאין זה נכון שלפעמים מחבריפם פרשות אלא שלפעמים מפרידים פרשות, דהיינו תזריע מצורע למשל זו פרשה אחת העוסקת בענינים דומים אלא שלפעמים יש להפריד ביניהם וע"ז הדרך גם שאר הפרשיות
מובא בתוקני זוהר ובזוהר חדש כמה פעמים, שיש ג"ן פרשיות בתורה. ורבים התקשו הלא לפי המנין שלפנינו יש נ"ד פרשיות. ולא ראיתי מישהו שתירץ שתזריע ומצורע הם פרשה אחת. (יעויין חומת אנך לחיד"א ריש תצוה).
הגר"א בביאורו לתקונים (לו ע"ב במהדורת וילנא עם ביאורו) תירץ שאלה זו, שנצבים וילך הם באמת פרשה אחת, אלא שמחלקים אותם בשביל ב"ג ר"ה (שיש שבת נוספת בין יוה"כ לסוכות). ובאמת בכה"ג אין שום אפשרות אחרת, כי צריך לקרוא נצבים קודם ר"ה בשביל תכלה שנה וקללותיה, והאזינו בשבת לאחר יוה"כ.
ומדבריו נראה שמלבד זה אין שום חלוקה של פרשה אחת לשנים.
עוד נראה לי, שכאשר נצבים וילך מחוברים, אפשר לקרוא ארבעה עולים בנצבים ושלשה בוילך (לאלו שלא מקפידים על החלוקה שבחומשים). כי כל מה שאמרו לחלק את העליות חצים לפרשה זו וחצים לזו, והרביעי יקרא בין שתיהם, הוא רק כשמחברים שתי פרשיות, אבל כאשר היא פרשה אחת, אפשר לחלק בה את העליות בכל דרך שהיא.
ראה במצורף מסידור רס"ג
יוצא פוניבז' כתב:כדכד כתב:למה יצא ב"נשבה" במקום "נשבע" ? הרי זה שינוי משמעות גמור
כך משמעות השו"ע.
והטעם לכאו' כי כשאנשים מדברים הם מחליפים בין מילות אלו, והכוונה ניכרת לפי הענין, ואולי אפי' באינה ניכרת מהני כיון שיכול להתפרש כך.
לבנון כתב:כדכד כתב:מצאתי בספר אחד (דומני נוהג כצאן יוסף או יוסף אומץ של רבני פרנקפורט) שאין זה נכון שלפעמים מחבריפם פרשות אלא שלפעמים מפרידים פרשות, דהיינו תזריע מצורע למשל זו פרשה אחת העוסקת בענינים דומים אלא שלפעמים יש להפריד ביניהם וע"ז הדרך גם שאר הפרשיות
מובא בתוקני זוהר ובזוהר חדש כמה פעמים, שיש ג"ן פרשיות בתורה. ורבים התקשו הלא לפי המנין שלפנינו יש נ"ד פרשיות. ולא ראיתי מישהו שתירץ שתזריע ומצורע הם פרשה אחת. (יעויין חומת אנך לחיד"א ריש תצוה).....
כדכד כתב:יוצא פוניבז' כתב:כדכד כתב:למה יצא ב"נשבה" במקום "נשבע" ? הרי זה שינוי משמעות גמור
כך משמעות השו"ע.
והטעם לכאו' כי כשאנשים מדברים הם מחליפים בין מילות אלו, והכוונה ניכרת לפי הענין, ואולי אפי' באינה ניכרת מהני כיון שיכול להתפרש כך.
אני לא זוכר משמעות כזו בשו"ע. אולי יורנו כת"ר מקום ההלכה הזו בשו"ע?
שמואל דוד כתב:בעל קורא שטעה וקרא ״מנורה ואת כליו״ במקום ״כליה״ האם יצאו יד״ח?
לבי במערב כתב:ב. האם עכ"פ קרא התיבה שטעה בה מתוך הכתב?
לבי במערב כתב:ייש"כ.לבי במערב כתב:ב. האם עכ"פ קרא התיבה שטעה בה מתוך הכתב?
לבי במערב כתב:האם עכ"פ קרא התיבה שטעה בה מתוך הכתב?
לפו"ר יתכן לומר שאינו נחשב לשינוי משמעות גמור (וממילא יצאו ידי חובתן), אך יש לשאול בזה למורה־הוראה מובהק.שמואל דוד כתב:כן
שאם לא קראה מתוך הכתב, לא יצאו י"ח אף בלאה"כ.במסתרים כתב:למאי נפק"מ?
לבי במערב כתב:שאם לא קראה מתוך הכתב, לא יצאו י"ח אף בלאה"כ.
א. תיבת 'כליו' אין היא, לכאו', נחשבת כ"אין לו משמעות כלל אא"כ נצרף אותו לתיבה אחרת".במסתרים כתב:ז"ל מג"א סימן קמג סק"ד "וכ"כ מהר"ל מפראג בספר נר ישראל דף ס"ו דתיבה אחד שאין לו משמעות כלל אא"כ נצרף אותו לתיבה אחרת מותר לאומר' בע"פ".
טעם זה לבדו אינו פוסל הקריאה.במסתרים כתב:והכא שאני קצת ששינה אות ג"כ
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 128 אורחים