מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מי שגמלך טוב הוא יגמלך טוב

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
סופר-סתם
הודעות: 477
הצטרף: א' יוני 11, 2017 6:51 pm

מי שגמלך טוב הוא יגמלך טוב

הודעהעל ידי סופר-סתם » א' אוגוסט 18, 2019 2:10 am

ראשית, אברר את נוסח עניית השומעים ברכת הגומל:
השו"ע (או"ח סי' ריט ס"ב) כתב: 'והשומעים אומרים: מי שגמלך כל טוב הוא יגמלך כל טוב סלה' וכן הוא נוסח הטור, ובב"י ציין לרמב"ם (הל' ברכות פרק י הלכה ח) ולפנינו כך כתוב: 'וכל השומעין אומרים: שגמלך טוב הוא יגמלך סלה'.
ויש שגרסו (וכך הוא בהרבה סידורים) 'מי שגמלך טוב הוא יגמלך כל טוב סלה', ואע"פ שהוא נשמע לשון המתוקן, שעונים כנגדו שכשם שעשה לו המקום טובה זו כן ירבה לו טובות הרבה, הרי לכאורה יש בזה סתירה לברכת המברך שאמר 'שגמלני כל טוב' (אמנם יש לעיין שהרי הוא מודה על ענין מסוים, ומדוע הוא מברך שגמלני כל טוב ולא שגמלני טוב?).

שנית, האם יש חיוב לענות כנגד המברך, כמו אמן אחר ברכה?

סגי נהור
הודעות: 5712
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: מי שגמלך טוב הוא יגמלך טוב

הודעהעל ידי סגי נהור » א' אוגוסט 18, 2019 3:07 am

סופר-סתם כתב:(אמנם יש לעיין שהרי הוא מודה על ענין מסוים, ומדוע הוא מברך שגמלני כל טוב ולא שגמלני טוב?).

בסידור בעל התניא הנוסח הוא "שגמלני טוב". זהו גם נוסח הרמב"ם המקורי כפי שנמצא בעצם כתב ידו.

בספר ועלהו לא יבול (מהנהגות הגרש"ז אויערבאך) מובא:
נוסח ברכת הגומל בש"ק פרשת יתרו (תשנ"א) בירך הרב ברכת הגומל [הוא נפל, נפצע בראשו ונזקק לתפרים], ונוסח הברכה שבירך היה: "בא"י אמ"ה הגומל לחייבים טובות שגמלני טוב". שאלתיו האם בירך כך בדוקא "שגמלני טוב", ולא כמו הנוסח בשו"ע (סי' ריט סעיף ב') "שגמלני כל טוב"?

ויענה: באמת הנוסח בשו"ע הוא "שגמלני כל טוב", אך זה לא מובן - האם בטובה הפרטית הזאת הקב"ה כבר גמל לך "כל טוב"? אך תמיד ברכתי כמו שכתוב בשו"ע, כי אי אפשר סתם לשנות את נוסח הברכה. אמנם לאחר זמן מצאתי אצל חב"ד ובאר"י (סידור תהלת ה' עמ' 70) שהנוסח הוא "שגמלני טוב", ועונים לו הצבור: "מי שגמלך טוב הוא יגמלך כל טוב סלה", ולכן אני מברך בנוסח זה, כי אולי נפלה איזו טעות בנוסח השו"ע.



סופר-סתם כתב:שנית, האם יש חיוב לענות כנגד המברך, כמו אמן אחר ברכה?

ודאי, מה השאלה?

עובדיה חן
הודעות: 1904
הצטרף: א' מאי 21, 2017 7:27 am

Re: מי שגמלך טוב הוא יגמלך טוב

הודעהעל ידי עובדיה חן » א' אוגוסט 18, 2019 4:39 am

ד"א אני שמעתי שבאופן שמוציא אחרים יש"ל ברוך שגמלנו ולא שגמלני.

כולל יונגערמאן
הודעות: 604
הצטרף: ו' דצמבר 10, 2010 9:09 pm

Re: מי שגמלך טוב הוא יגמלך טוב

הודעהעל ידי כולל יונגערמאן » א' אוגוסט 18, 2019 8:00 am

כוונת השאלה כמובן, לא אם יש חיוב לענות אמן אלא אם יש חיוב לענות 'מי שגמלך כל טוב'.

האם נוסח זה נזכר בגמ' ובקדמונים?

סופר-סתם
הודעות: 477
הצטרף: א' יוני 11, 2017 6:51 pm

Re: מי שגמלך טוב הוא יגמלך טוב

הודעהעל ידי סופר-סתם » א' אוגוסט 18, 2019 11:06 am

סגי נהור כתב:
סופר-סתם כתב:(אמנם יש לעיין שהרי הוא מודה על ענין מסוים, ומדוע הוא מברך שגמלני כל טוב ולא שגמלני טוב?).

בסידור בעל התניא הנוסח הוא "שגמלני טוב". זהו גם נוסח הרמב"ם המקורי כפי שנמצא בעצם כתב ידו.

בספר ועלהו לא יבול (מהנהגות הגרש"ז אויערבאך) מובא:
נוסח ברכת הגומל בש"ק פרשת יתרו (תשנ"א) בירך הרב ברכת הגומל [הוא נפל, נפצע בראשו ונזקק לתפרים], ונוסח הברכה שבירך היה: "בא"י אמ"ה הגומל לחייבים טובות שגמלני טוב". שאלתיו האם בירך כך בדוקא "שגמלני טוב", ולא כמו הנוסח בשו"ע (סי' ריט סעיף ב') "שגמלני כל טוב"?

וענה: באמת הנוסח בשו"ע הוא "שגמלני כל טוב", אך זה לא מובן - האם בטובה הפרטית הזאת הקב"ה כבר גמל לך "כל טוב"? אך תמיד ברכתי כמו שכתוב בשו"ע, כי אי אפשר סתם לשנות את נוסח הברכה. אמנם לאחר זמן מצאתי אצל חב"ד ובאר"י (סידור תהלת ה' עמ' 70) שהנוסח הוא "שגמלני טוב", ועונים לו הצבור: "מי שגמלך טוב הוא יגמלך כל טוב סלה", ולכן אני מברך בנוסח זה, כי אולי נפלה איזו טעות בנוסח השו"ע.


סופר-סתם כתב:שנית, האם יש חיוב לענות כנגד המברך, כמו אמן אחר ברכה?

ודאי, מה השאלה?


תתפלל במנין בבית החלמה, ותראה אם אתה מסתדר לומר מי שגמלך 50 פעם בלעה"ר..

אכן ראיתי שציינו שכך הגירסא בספרי הרמב"ם הישנים (וכך הוא בפרנקל) את נוסח הברכה, השאלה אם יש שינוי גם בנוסח העונים כנגדו.
אולי יחכימונו שאר הרבנים אם יש שינויים בגירסת השו"ע.

אכן אם נימא כדברי הגרש"ז הכל עולה שפיר.
נערך לאחרונה על ידי סופר-סתם ב א' אוגוסט 18, 2019 11:30 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

סופר-סתם
הודעות: 477
הצטרף: א' יוני 11, 2017 6:51 pm

Re: מי שגמלך טוב הוא יגמלך טוב

הודעהעל ידי סופר-סתם » א' אוגוסט 18, 2019 11:08 am

כולל יונגערמאן כתב:כוונת השאלה כמובן, לא אם יש חיוב לענות אמן אלא אם יש חיוב לענות 'מי שגמלך כל טוב'.

האם נוסח זה נזכר בגמ' ובקדמונים?

אכן זו השאלה.

הב"י כותב שלא נזכר בגמרא אלא ברמב"ם.

סגי נהור
הודעות: 5712
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: מי שגמלך טוב הוא יגמלך טוב

הודעהעל ידי סגי נהור » א' אוגוסט 18, 2019 12:04 pm

סופר-סתם כתב:
סגי נהור כתב:
סופר-סתם כתב:שנית, האם יש חיוב לענות כנגד המברך, כמו אמן אחר ברכה?

ודאי, מה השאלה?


תתפלל במנין בבית החלמה, ותראה אם אתה מסתדר לומר מי שגמלך 50 פעם בלעה"ר..

אברך הכולל אבחן נכונה שהיתה לי טעות בהבנת השאלה...

צופה_ומביט
הודעות: 5794
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: מי שגמלך טוב הוא יגמלך טוב

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ש' נובמבר 23, 2024 7:01 pm

האם הנוסח הנכון בברכת הגומל הוא "טוֹב" בחולם או "טוּב" בשורוק?

אני שואל כי זכיתי השבת לראות בשלה"ק בפרשתן חיי שרה שיש חילוק גדול בין השניים, וזה לשונו:
הטוב האמתי שאין בו תערובת רע הוא יעקב, הוא התוכיות והפנימיות, סוד עץ החיים בתוך הגן, ועליו נרמז (בראשית כד, י) וכל טוּב אדוניו בידו, הארכתי במקום אחר (פרשת ואתחנן תורה אור ד"ה ענין שלש מתנות) בענין חילוק שבין טוֹב בחולם לטוּב במלאפום. כי טוֹב בחולם הוא תמורת רע, אבל טוּב במלאפום הוא תוכיות, ופירושו הטוביות המובחר שבטובות, ושם לא יגור רע.

יבנה
הודעות: 3949
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: מי שגמלך טוב הוא יגמלך טוב

הודעהעל ידי יבנה » ש' נובמבר 23, 2024 9:59 pm

צופה_ומביט כתב:האם הנוסח הנכון בברכת הגומל הוא "טוֹב" בחולם או "טוּב" בשורוק?

אני שואל כי זכיתי השבת לראות בשלה"ק בפרשתן חיי שרה שיש חילוק גדול בין השניים, וזה לשונו:
הטוב האמתי שאין בו תערובת רע הוא יעקב, הוא התוכיות והפנימיות, סוד עץ החיים בתוך הגן, ועליו נרמז (בראשית כד, י) וכל טוּב אדוניו בידו, הארכתי במקום אחר (פרשת ואתחנן תורה אור ד"ה ענין שלש מתנות) בענין חילוק שבין טוֹב בחולם לטוּב במלאפום. כי טוֹב בחולם הוא תמורת רע, אבל טוּב במלאפום הוא תוכיות, ופירושו הטוביות המובחר שבטובות, ושם לא יגור רע.

https://groups.google.com/g/diyuke-tfil ... Gh6I?pli=1
https://groups.google.com/g/rohav-lashon/c/C1pQnZiy1VY
https://www.ykr.org.il/question/19169/

צופה_ומביט
הודעות: 5794
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: מי שגמלך טוב הוא יגמלך טוב

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ש' נובמבר 23, 2024 10:23 pm

יישר כוח!

לדברי השלה"ק החילוק בין טוב בחולם לטוב בשורוק הוא במשמעות, ולא בדקדוק [נפרד או נסמך]. ואכן זה יכול להסביר את דעת המנקדים טוב בשורוק בברכת הגומל הגם שהוא נפרד.
לאידך גיסא, המנקדים בחולם אולי יאמרו כעין סברת הגרש"ז שהובאה לעיל, שכשבאים להודות על טובה אין לדעת איזה סוג טוב היה כאן, לבוא ולהודות על טוב בשורוק. אמנם אם אומרים "כל טוב" לכאורה מאותו הטעם [ואף בכל שכן] כבר יש לומר גם טוב בשורוק, וצ"ע.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 114 אורחים