עושה חדשות כתב:ה' מיני קדירה, ה' טעמים,
לדעת רבי יהושע מחלקים לחטאות, ויש צד שזה גם לקולא שאינו מצטרף לכזית.
האם מצינו הסבר לדין זה?
קרוב הדבר שיסכים עם דעתו של רבי אליעזר שחייב על כל אחת ואחת.ביליצר כתב:מה יסבור רבי יהושע בעשה מלאכות הרבה מעין מלאכה אחת?
עושה חדשות כתב:הקושי כמובן הוא רק בחלוקה של תמחויין, כי חלוקה של מלאכות או של העלמות ודאי יש בה הבנה, משא"כ תמחויין שהם לכאו' חסרי משמעות בהגדרת האיסור, (או בהגדרת השגגה).
כנראה מבואר כאן ש'טעמים' שונים של איסור יש בהם הגדרה בגוף האיסור, לומר שהוא אכל "שתיים" ולא רק אכילה אחת גדולה.
שמא יל"ד גם באוכל ב' כזיתים במזיד, מחמת שנאנס או נסתכן וכד', האם מחוייב לבחור בתמחוי אחד מדין 'הקל הקל תחילה'. וזכורני שדנו בזה.
אם התרו בו פעמיים ילקה שתיים, ואם לאו ילקה אחד. ל"ש 'מחלק' במזיד לחומרא אלא רק לקולא, שלא לצרף כזית אחד מדברים חלוקים.ביליצר כתב:חידה, מי שיוסיף מלח על 1 מ2 הקוביות בשר גולאש שיש לו בקדרה אחת ילקה 2 על שני טעמים?
מה כמובן, מה פשוט, ומה ופשוט?ביליצר כתב:כמובן פשוט ופשוט ,
מתפעל כתב:יישר כח, בדיוק התחבטתי בזה וחיפשתי והגעתי לכאן
חשבתי אולי סברא לומר שתמחויין מחלקין שזה כעין שמות מוחלקין, לזה קורין חלב צלוי ולזה קוראין חלב מבושל, ואף שעיקר ענין שמות מוחלקין הוא בשם האיסור, שזה משמעותי מאד, רבי יהושע מרחיב את ענין שמות מוחלקין.
ולפי זה, השאלה תהיה, חלב שהתבשל מלוח וחלב שהתבשל מתוק, האם נקרא כל אחד לפי הטעם.
אם לא קיבל שם חדש, לית לן בה.
עוד יש להעיר, למה הגמרא לא שואלת על שיטת רבי יהושע, מנא ליה. לא צריך לימוד מפסוק לחדש כזה דבר?
הרי לשיטת רבנן החולקים, הרי הוא מביא חולין בעזרה.
הדברים נערכו מחדש, במגמה לתת הסבר מניח את הדעת לדין 'תמחויין מחלקין'.עושה חדשות כתב:והשאלה עומדת במקומה.
א. תניא דמסייעא לך: 'וְעָשָׂה אַחַת' 'וְעָשָׂה הֵנָּה' - לְחַיֵּב עַל כָּל אַחַת וְאַחַת; שֶׁאִם אָכַל חֵלֶב וָחֵלֶב, שֵׁם אֶחָד בִּשְׁנֵי הֶעְלֵמוֹת חַיָּב שְׁתַּיִם, שְׁנֵי שֵׁמוֹת בְּהֶעְלֵם אֶחָד חַיָּב שְׁתַּיִם. ומוקמינן לה בגמרא: הא דקתני 'שני שמות', כגון שאכל חלב וחלב בשני תמחויין, ואליבא דר' יהושע דאמר תמחויין מחלקין.מתפעל כתב:א. חשבתי אולי סברא לומר שתמחויין מחלקין שזה כעין שמות מוחלקין, לזה קורין חלב צלוי ולזה קוראין חלב מבושל, ואף שעיקר ענין שמות מוחלקין הוא בשם האיסור, שזה משמעותי מאד, רבי יהושע מרחיב את ענין שמות מוחלקין.
ב. למה אין הגמרא שואלת על שיטת רבי יהושע, מנא ליה. האם אין צריך לימוד מפסוק לחדש כזה דבר?
האם מישהו יכול לציין מקורות לזה.עושה חדשות כתב:שמא יל"ד גם באוכל ב' כזיתים במזיד, מחמת שנאנס או נסתכן וכד', האם מחוייב לבחור בתמחוי אחד מדין 'הקל הקל תחילה'. וזכורני שדנו בזה.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 95 אורחים