ופעם שמעתי מהצדיק ר' מיכאל ז"ל שקרא לסַפָר (בארבער בלע"ז) צדיק דער צדיק האט נישט אויף שבת והרבנית הצדיקת לא יכלה לסבול כי ידעה שהספר אינו אפילו קרוב אצל צדיק ואמרה להצדיק ר' מיכאל ז"ל נו אויב ער איז א צדיק זיי דיר מיט איהם משדך, והשיב הצדיק בדרך בדיחותא נו ער וועט זיך משדך זיין מיט א צדיק ווי ער איז און איך וועל מיר זוכען משדך זיין א צדיק ווי איך בין מיינס גלייכען, ואם התורה אמרה לעולם ימכור אדם כל מה שיש לו וישא בת ת"ח ואפ"ה צותה התורה גם לע"ה למכור כל מה שיש לו וליקח ת"ח לבתו.
חיים ושלו' כתב:למרות שאכן לא היה חסיד, היה מקורב לכמה מגדולי האדמו"רים זצוק"ל, בראש וראשונה להרה"ק ר' מענדי'לי מסטראפקוב זי"ע, וממש היה חסיד נלהב ממנו, ואף שהה עמו בבונקר בשואה לאחר שקפץ מהרכבת.
סיפר הגאון רבי יעקב מרדכי גרינוולד:
היום ידוע ומפורסם עניין צפונות התורה, והנה, אני זכיתי לשמש את רבי מיכאל דוב וייסמנדל זצ"ל, שהיה 'אבי הקודים'. לא היה לו מחשב, הכל היה במוחו, מוח של עילוי גדול.
הייתי אצלו פעם סמוך לפורים, והוא שאל אותי: "כבר ספרת כמה אותיות יש במגילה?" אמרתי לו: "אינני יודע". והוא אמר: "אני יודע. יש שתים עשרה אלף ומאה תשעים ושש אותיות"! שאלתי: "ומה אפשר לעשות עם המספר הזה?"
"תביא לי חומש". הבאתי. "תמנה מהאות א' הראשונה בתורה כמניין האותיות שבמגילה (12,196) - תגיע לאות ס'. מאות זו תמנה שוב כמניין אותיות המגילה - תגיע לאות ת'. ומשם תשוב ותמנה כמניין אותיות המגילה ותגיע לאות ר', שזהו השם אסתר". זהו דבר פשוט נפלא!
אמרתי לו בבת צחוק: "ומה יעשה מרדכי, הרי תהיה לו עוגמת נפש"... השיב הרב: "אינני יודע, אבל תבוא בשנה הבאה".
שנה לאחר מכן, חזרתי ושאלתיו: "מה עם מרדכי?" אמר לי: "מצאתי רמז גם למרדכי, הרי אמרו חז"ל (במסכת חולין דף קל"ט:) מרדכי מן התורה מניין? דכתיב (בפרשת כי תשא, שמות ל', כ"ג): וְאַתָּה קַח לְךָ בְּשָׂמִים רֹאשׁ מָר דְּרוֹר וגו', ומתרגמינן "מירא דכיא"[1] - זהו המקום בו מרומז מרדכי בתורה. ועכשיו תמנה מהאות מ' של 'מר דרור' כמניין אותיות המגילה - תגיע לאות ר'. תמנה שוב - תגיע לאות ד'. תמנה שוב - תגיע לאות כ', ושוב תמנה ותגיע לאות י', שזהו השם מרדכי!" פלאי פלאים!!!
ממשיך הגרי"מ גרינוולד: לפני שנים רבות התארחה בביתנו אשה מאוד חכמה ומכובדת. היא שהתה בסמינר ליהדות, שם התווכחה עם כל הרבנים, והיה להם קשה איתה...
שלחו אותה להתארח אצלנו. לאחר הסעודה, היא ביקשה קצת לדבר. שאלה את כל השאלות שהיו לה, ואמרה שאינה מאמינה בתורה מן השמים, ושזה דבר שאי אפשר להשיג.
לפתע עלו במוחי הדברים הנפלאים ששמעתי מהרב וייסמנדל. סיפרתי לה את עניין הפורים, ואת רמזי "מרדכי ואסתר" בתורה. היא הקשיבה לדברים, ואחר כך קמה מהשולחן והלכה לחדרה.
בבוקר ראינו אותה טרוטת עיניים ועייפה. היא אמרה שישבה על המחשב, ועבדה על העניין, זה היה תחום עבודתה. לקח לה כמה שעות עד שעלה בידה לברר מהם אחוזי הסיכוי שדבר שכזה יקרה. ולאיזו מסקנה הגיעה? - - - "זה בלתי אפשרי מבחינה הסתברותית-סטטיסטית"!!!
שנים רבות אחרי כן, הייתי בחתונה. כשירדתי מהחופה, שמעתי אשה קוראת בשמי. אמרתי: "סליחה, אינני מכירך". אמרה לי: "אני אסתר ומרדכי... אתה רואה ברוך ה' אני הולכת בכיסוי ראש, יש לי בעל שלומד בכולל, ויש לנו ילדים שהולכים לישיבה שגם אתה תהיה מרוצה ממנה!" ('בינת המדות').
חיים ושלו' כתב:למה אין באוצר החכמה את הספר מן המצר?
מתון כתב:לבנון כתב:פרנקל תאומים כתב:כיצד ניתן להשיג את 'כחש' של בן הכט ?
הספר כמעט ואינו ניתן להשגה. ברוב (או בכל) החנויות לספרים משומשים הוא איננו.
האפשרות לכא' היחידה היא, לחפש ברשת. (כמובן שכמה שהחסימה שלך יותר חזקה, כך האפשרויות שלך מצטמצמות).
הספר "כחש" הוא רק תרגום של הספר perfidy שנכתב ע"י בן הכט באנגלית כאן מצורף לינק להורדת כל הספר באנגלית
http://netureikartaru.com/Files/perfidy.pdf
אזהרה! הספר אינו לחלושי לב.
חיים ושלו' כתב:דרך אגב, ראיתי פעם כתוב, ואיני יודע אם הוא נכון, שהגאון הגדול החסיד ר' מנחם זעמבא זצוק"ל תמך בההתקוממות של הווארשא געטא
חלמישצור כתב:מתון כתב:לבנון כתב:הספר כמעט ואינו ניתן להשגה. ברוב (או בכל) החנויות לספרים משומשים הוא איננו.
האפשרות לכא' היחידה היא, לחפש ברשת. (כמובן שכמה שהחסימה שלך יותר חזקה, כך האפשרויות שלך מצטמצמות).
הספר "כחש" הוא רק תרגום של הספר perfidy שנכתב ע"י בן הכט באנגלית כאן מצורף לינק להורדת כל הספר באנגלית
http://netureikartaru.com/Files/perfidy.pdf
אזהרה! הספר אינו לחלושי לב.
יצא לאור בשנה האחרונה במהדורה חדשה בעברית בהוצאת סלע מאיר. אכן ספר מטלטל.
פלגינן כתב:אפשר לראות כמה עמודי דוגמה?
מתפעל כתב:סיפור יפה על רמ"ד
לעומקו של דבר כתב:משנה הלכות ח"ט סי' רל"וופעם שמעתי מהצדיק ר' מיכאל ז"ל שקרא לסַפָר (בארבער בלע"ז) צדיק דער צדיק האט נישט אויף שבת והרבנית הצדיקת לא יכלה לסבול כי ידעה שהספר אינו אפילו קרוב אצל צדיק ואמרה להצדיק ר' מיכאל ז"ל נו אויב ער איז א צדיק זיי דיר מיט איהם משדך, והשיב הצדיק בדרך בדיחותא נו ער וועט זיך משדך זיין מיט א צדיק ווי ער איז און איך וועל מיר זוכען משדך זיין א צדיק ווי איך בין מיינס גלייכען, ואם התורה אמרה לעולם ימכור אדם כל מה שיש לו וישא בת ת"ח ואפ"ה צותה התורה גם לע"ה למכור כל מה שיש לו וליקח ת"ח לבתו.
הצדיק ר' מיכאל הנ"ל זה הרמד"ו?
חיים ושלו' כתב:חיים ושלו' כתב:למרות שאכן לא היה חסיד, היה מקורב לכמה מגדולי האדמו"רים זצוק"ל, בראש וראשונה להרה"ק ר' מענדי'לי מסטראפקוב זי"ע, וממש היה חסיד נלהב ממנו, ואף שהה עמו בבונקר בשואה לאחר שקפץ מהרכבת.
תמונה של הרה"ק מסראפקוב עם ר' מיכאל בער זצוק"ל
יוסף חיים אוהב ציון כתב:מתפעל כתב:סיפור יפה על רמ"ד
מה התרגום של הסוף?
יוסף חיים אוהב ציון כתב:לעומקו של דבר כתב:משנה הלכות ח"ט סי' רל"וופעם שמעתי מהצדיק ר' מיכאל ז"ל שקרא לסַפָר (בארבער בלע"ז) צדיק דער צדיק האט נישט אויף שבת והרבנית הצדיקת לא יכלה לסבול כי ידעה שהספר אינו אפילו קרוב אצל צדיק ואמרה להצדיק ר' מיכאל ז"ל נו אויב ער איז א צדיק זיי דיר מיט איהם משדך, והשיב הצדיק בדרך בדיחותא נו ער וועט זיך משדך זיין מיט א צדיק ווי ער איז און איך וועל מיר זוכען משדך זיין א צדיק ווי איך בין מיינס גלייכען, ואם התורה אמרה לעולם ימכור אדם כל מה שיש לו וישא בת ת"ח ואפ"ה צותה התורה גם לע"ה למכור כל מה שיש לו וליקח ת"ח לבתו.
הצדיק ר' מיכאל הנ"ל זה הרמד"ו?
תרגום
גביר כתב:ישנו גם ספר [לא ראיתי שהוזכר כאן יתכן שלא שמתי לב] -
קראתי ואין עונה
פרנקל תאומים כתב:כיצד ניתן להשיג את 'כחש' של בן הכט ?
עקביה כתב:אגב כחש,
סבתי שתאריך ימים טובים (ניצולת שואה) טוענת שא"א לשפוט את קסטנר, מאחר שהוא פעל בתנאים לא נורמליים, לא נורמליים, לא נורמליים (היא חוזרת על שתי מילים אלה שוב ושוב), ואנו, החיים בנחת ובשלווה, איננו יכולים לרדת לסוף דעתו.
ומ"מ לענ"ד שתי נקודות מכריעות את הכף לחובתו של קסטנר,
א. הוא ידע שהוא משרת אינטרס מובהק של הנאצים, וממילא את רעתם של היהודים.
ב. אחרי המלחמה, כאשר לא הוא היה שרוי בתנאים לא נורמליים אלא הנאצים הכלואים בנירנברג וממתינים למשפטם, הוא נסע במיוחד אל מקום המשפט על מנת להעיד לטובת ארבעה מראשי המפלצת הנאצית: בכר, קרומי, ויסליצני ויוטנר, ימח שמם וזכרם.
איזה מניע יכול להיות לו לעשות מעשה כזה מלבד מכירת נשמתו לשטן?
גביר כתב:והרבה פעמים לולא היתה הקאפו מענישה בהכאה היו הנאצים מענישים בחומרה רבה הרבה יותר, כך שהתנהגותם האכזרית לכאורה של קפואים היתה הצלה של ממש.
עקביה כתב:גביר כתב:והרבה פעמים לולא היתה הקאפו מענישה בהכאה היו הנאצים מענישים בחומרה רבה הרבה יותר, כך שהתנהגותם האכזרית לכאורה של קפואים היתה הצלה של ממש.
חוששני שבדר"כ התחושה של המוכים הייתה שהקאפו עושים זאת מתוך תאווה אכזרית, ולא לשם הצלה.
פנחסויפלל כתב:סיפרה לי דודתי זקנתי ע"ה, ילידת נייטרא. שהיתה עם רמ"ד זצ"ל ברכבת בדרך לאושוייץ. ואמר שיקפוץ מהרכבת כדי לחזור, ולנסות להציל מה שאפשר. ורבו עליו יושבי הקרון שימנעו בעדו, מחמת הסיכון שבדבר. וכשישנו כולם, קפץ וחזר.
https://www.tora-forum.co.il/viewtopic. ... A3#p424559לענ"ד, קשר ישנו, בין המסירות נפש מפורסמת שלו בשואה, לעשות להציל בני ישראל, לבין גילוי פלאי הרמזים באותיות תורה.
הרב רחמ"ד וייסמנדל עצמו זצ"ל, גילה הדבר, שמדובר אצלו בגילוי שמימי, ראה המצורף פה.
הרי "ישראל" אמרו הקדמונים, כי הוא ר"ת יש ששים ריבוא אותיות לתורה, והם כנגד ששים ריבוא ישראל, כי כל נשמה יש לה אחיזה באות אחד מהתורה הקדושה.
נמצא אפוא שבמסירות נפש להציל גופות של בני ישראל, אשר מספרים ס' ריבוא, זכה לאור של נשמות כל בני ישראל, שאחיזתם בס' ריבוא אותיות שבתורה, וע"כ נספו מספר שש מאות ריבוא ישראל: 6,000,000, לפי שרח"ל, גזירת כליה הייתה, וכעין הדור המדבר ממש.
לפני שנים מעטות נודע אף, כי מי שלמעשה השבית ועצר בפעולותיו את השואה, ואשר בגללו הפסיקו התאי גזים מפעולתם, ונעצרו משלוחי רכבות אושוויץ, שבזה הציל את שארית הפליטה, היה הרב וייסמנדל, עיין לדוגמה, המצורף (באנגלית).
באמונתו כתב:פנחסויפלל כתב:סיפרה לי דודתי זקנתי ע"ה, ילידת נייטרא. שהיתה עם רמ"ד זצ"ל ברכבת בדרך לאושוייץ. ואמר שיקפוץ מהרכבת כדי לחזור, ולנסות להציל מה שאפשר. ורבו עליו יושבי הקרון שימנעו בעדו, מחמת הסיכון שבדבר. וכשישנו כולם, קפץ וחזר.
ר' דוד קרנצלר סיפר בנוסח אחר, רעיון נועז של הגאון הקדוש ר' חמ"ד זצ"ל, מצ"ב:
חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 112 אורחים