חציי זכאי כתב:בעל אחריות כתב:אבל באותו מכתב כתב הרב לנדא זצ"ל שיש מסורה על הלעגהארן הלבן ג"כ. אז מתי מסתמכים על דבריו ומתי לא?
בדרך אגב חפשתי אחר עוף הנקרא קורניש אדום המוזכר במכתב הנ"ל. ולא מצאתי כלל רק מה שנקרא White Laced Red Cornish. וציורו כדלהלן: מכאן:
https://www.mcmurrayhatchery.com/white_ ... rnish.htmlוכי תאמר ע"ז שהוא דומה לעופות שלנו?! הלא דמות וציור המלאי והאסיל בולט בו. ותמהני היכן אכלו עוף כזה עד שנאמר שיש עליה מסורה. ועכ"פ לא ירדתי לסוף דעתו הגדולה של הרב לאנדא זצ"ל אבל כל השוחטים אומרים על הקורניש השחור שלא היו שוחטים אותו. ועדיין צ"ע.
ובכלל אם נאמין למה שכתבו הגויים שהקורניש מקורו מהמלאי והאסיל כפי כאכן נראה מדמותם וצורתם אז צריכין מסורה עליהם, ועליהם אין שום א' שיאמר שיש עליהם מסורת.
ב' בשו"ת בית אב"י כתב בהדיא שבודאי הי' מסורה על הקארניש מענגלאנד יעי"ש.
תציין נא באיזה סימן.
ג', יש גביית עדות שקיבל הג"ר משולם פאלאטשעק שליט"א במותב תלתא מאת כמה שוחטים שהעידו על הקארניש הלבן, שזהו הקארניש שהשתמשו ומשתמשין בהם הבתי תעשיי' דיש להם מסורה ברורה עליה, ונראה כהעופות ששחטו ביחד עם כל זקני השוחטים הותיקים. ד', שמעתי מאת מומחה שראה הקארניש הלבן שמשתמשים בהם כעת בבתי תעשי' להברלויע"ר, ואמר לי שנראה ממש כמו התרנגולים הישינים, ונראה כמו הברלויער בעצמו וקצת רחב מזה.
אם הקורניש הלבן בא מעירוב קורניש שחור ולעגהורן, אז צריכין לדון על הקורניש השחור ולא על התערובות, שיכולין יותר לטעות בתערובות כיון שיש לו עירוב מעוף כשר, וכן אם נאמר שזה בא ממלאי, אז כנ"ל.
ויש עוד להשיב על שאר הפרטים ועוד חזון למועד.
א. מש"כ בענין מסורת הלעגהארן, בודאי שכן הוא. אלא דמצינו לנגדו ארבעה עמודים בעלי תריסין, הרב מאיקלאד, והרב דומ"ץ סאטמאר, אדמו"ר מפאפא, והרב מערדעד, והרב מערלוי בשו"ת התעוררות תשובה. וא"כ צריך להיות מתון בקבלת המסורת באיזה הלעגהארן דמיירי, דאפשר דהי' כמה מינים וסוגים.
ואם אביא לך מסמכים שהלגהורן אינו מוכלא משום מין אחר והוא מין סגור אז מה תאמר? בע"כ תתרץ את התירוצים הדחוקים שנת' למעלה. ולגבי הקורניש המציאות הוא שהראוהו להרבה שוחטים ולא רצו לשוחטו, ואין גם א' מרבני זמנינו שיאמר שיש עליו מסורה.
וכמו שנתברר כעת, דהלעגהארן החדש בא מתערובות הלעגהארן מפרענטש והלעגהארן מדויטש, שנראים כעופות אחרים לגמרי בצורותם ותוארם,
אולי תועיל נא בטובך להביא מקור לדבריך? כפי ידיעתי החברה דיקאלב מגדלים עופות מיוחדים לכל מקום לפי הג'נעטיקס הנפוץ באותו מקום, וזה אותו לגהורן עצמו, רק ע"י חכמת הג'נעטיקס מוציאים שיהיה קרוב לאותו הנפוץ במקום שרוצין למכרו.
וא"כ צריך להזהר במסורה זו, על איזה לעגהארן קאי. אבל בהברוילע"ר הרי הוא הברוילע"ר שאכלו אבותינו ורבותינו זה שבעים שנים כולם לטובה, ואין לך מסורה גדולה מזו כמבואר בכל הפוסקים. ובאים רק לחזק המסורה על זה שאנו אוכלין,
לא אכלו קורניש וכנ"ל, ונכון להתמקד לטענתך האמיתית שגם על הקורניש יש מי שאומר שיש עליו מסורה.
ב. הקורניש אדום הכוונה להקורניש שחור שהוא נראה ג"כ אדום, וציורו נראה ממש כהתרנגולים הישינים.
11qiazc.jpg
יש לו הרבה שינויים, וא' מהם הוא הכרבולת, שאין לו כלל הכרבולת הרגיל, רק מה שנקרא "פי". ולא "סינגעל" הנהוג.
ג. בשו"ת בית אב"י (חלק ה' סימן צ"ב) ובקובץ מסורה (חוברת ג' שנת תש"נ).
עיינתי בתשובתו, ולא הבנתי. כפשטות נראה שרצה להתיר כיון שיש לה'ראק קארניש הען' צורה רגילה, ורצה להתיר מטעם שהוא מין א'. ולא הבנתי הלא עסקינו לברר אם יש להאב הקורניש שינויים, ואיזה ראי' מביא מבן התערובות? אח"כ כ' בפשטות שבוודאי יש במדינת אנגליא מסורת עליהם. ולא ביאר מנ"ל הא.
ד. מש"כ אם וכו' א', אינו רק דמיון שוא של איזה חוקרים שהקורניש הלבן בא מעירוב קורניש שחור ולעגהורן, ואי"צ להעמין להגוים כלל וכלל. ואינם נאמנים כלל, אף להטיל רעיותא. וממילא אי"צ לדון על הקורניש השחור כלל. ב', ואף אם באנו לדון על הקארניש השחור, עיינתי בהעוף הקורניש השחור ואין בהם שום שינוי מהעופות שלנו, ואין בהם שום חשש פוקפק כלל וכלל.
כך הרגשתכם...
מש"כ
ואם אביא לך מסמכים שהלגהורן אינו מוכלא משום מין אחר והוא מין סגור אז מה תאמר? בע"כ תתרץ את התירוצים הדחוקים שנת' למעלה. ולגבי הקורניש המציאות הוא שהראוהו להרבה שוחטים ולא רצו לשוחטו, ואין גם א' מרבני זמנינו שיאמר שיש עליו מסורה.
לא הבנתי מש"כ ואם אביא לך וכו' בע"כ תתרץ וכו'.
מש"כ ולגבי הקורניש וכו'. כבר כתבתי שהקורניש יש לה מסורה ברורה, א' שכן כתב בהדיא הג"ר לאנדא במכתבו, דהן הקורניש לבן והן הקורניש אדום (=שחור) יש לה מסורה. ב' שכ"כ בשו"ת בית אב"י דיש לה מסורת מענגלאנד, ג' הרב פאלאטשעק מהתאחדות הרבנים באמעריקא קיבל מסורת על זה משלשה שובי"ם מובהקים במותב תלתא בבי"ד. ד' הארג". א"ו י"ו יש להם מסורה על הקורניש הלבן והדאר"ק (=שחור) מכמה וכמה שובי"ם שאנו אוכלים משחיטתם.
אולי תועיל נא בטובך להביא מקור לדבריך? כפי ידיעתי החברה דיקאלב מגדלים עופות מיוחדים לכל מקום לפי הג'נעטיקס הנפוץ באותו מקום, וזה אותו לגהורן עצמו, רק ע"י חכמת הג'נעטיקס מוציאים שיהיה קרוב לאותו הנפוץ במקום שרוצין למכרו.
דברי מפורסם בכל המדינה, במכתב של הבתי תעשי' דיקאלב שיסודות התרנגול של דיקאלב, מעורב מג' מיני לגהורן, א' לגהורן אמרקאי, ב' לגהורן דויטש, ג' לגהורן פרענטש.
ונמצא דהעוף של דיקאלב הוא עוף חדש שאין עליה מסורה, אף מהמסורת של השובי"ם ששחטו את הלגהורן לשעבר, שלא ראו מעולם עוף זה המעורב מג' סוגי לגהורן, של אמרקאי דויטש ופרענטש, וגם הבתי תעשי' של דיקאלב הרי התחיל בהעוף שלהם אחרי התערובות של ג' סוגי הלגהורן של אמרקאי, דויטש, ופרענטש, זה איזה שנים, ולא הי' השובי"ם יכולים לקבל מסורת על זה.
(במחילה איני יכול להעלות המכתב, כי איני יודע האיך להעלות תמונות וניירות וכדומה, ונא ללמדנו ואוכל להביא לך כמה ענינים טובים בהענין)
ומש"כ וכפי ידעתי נא לפרש, לא הבנתי דבריך
לא אכלו קורניש וכנ"ל, ונכון להתמקד לטענתך האמיתית שגם על הקורניש יש מי שאומר שיש עליו מסורה.
הרבה שוב"ים אומרים שאכלו ואכלו קארניש, כן שמעתי בעצמי מפי כמה שובי"ם.
ובלא"ה נא להתמקד לאמיתית הענין, דיש על הקורניש מסורה ברורה, וכנ"ל
א' שכן כתב בהדיא הג"ר לאנדא במכתבו, דהן הקורניש לבן והן הקורניש אדום (=שחור) יש לה מסורה. ב' שכ"כ בשו"ת בית אב"י דיש לה מסורת מענגלאנד, ג' הרב פאלאטשעק מהתאחדות הרבנים באמעריקא קיבל מסורת על זה משלשה שובי"ם מובהקים במותב תלתא בבי"ד. ד' הארג". א"ו י"ו יש להם מסורה על הקורניש הלבן והדאר"ק (=שחור) מכמה וכמה שובי"ם שאנו אוכלים משחיטתם.
יש לו הרבה שינויים, וא' מהם הוא הכרבולת, שאין לו כלל הכרבולת הרגיל, רק מה שנקרא "פי". ולא "סינגעל" הנהוג.
א. נא בבקשה להעלות גם תמונה מהנקבה, שנראית בעליל כמו שאר תרנגולים שלנו. (ואיני יודע איך להעלותו)
ב. בענין הכרבולת, א' היות שיש לנו מסורת על הקורניש וכנ"ל, אין נפק"מ בצורות הכרבולת, שכן הוא המסורה שהוא עוף טהור, ונאכל במסורת. ב' ראיתי הכרבולת, ואין זה שום שינוי משאר הכרבולת, ונראה ככרבולת רגיל. ובלא"ה אין נפק"מ וכנ"ל דיש לנו מסורת עליהם. ג', לכמה פוסקים לא חשוב שינוי הכרבולת לשינוי. ובלא"ה אין נפק"מ רק בעוף חדש, כמו הלגהורן החדש המעורב מג' סוגי לגהורן אמעריקאי, דויט"ש, ופרענטש, בזה יש להחמיר בענין שינוי הכרבולת שנראה משונה עד מאוד, אשר השובי"ם אומרים שלא ראו מעולם כרבולת משונה כזה, אבל הכרבולת של הקורניש, מלבד שיש לנו מסורה עליה, הרי לא נשתנה משאר כרבולת.
עיינתי בתשובתו, ולא הבנתי. כפשטות נראה שרצה להתיר כיון שיש לה'ראק קארניש הען' צורה רגילה, ורצה להתיר מטעם שהוא מין א'. ולא הבנתי הלא עסקינו לברר אם יש להאב הקורניש שינויים, ואיזה ראי' מביא מבן התערובות? אח"כ כ' בפשטות שבוודאי יש במדינת אנגליא מסורת עליהם. ולא ביאר מנ"ל הא.
ביאור דבריו כך, א' דיש לנו בודאי מסורת ממדינת אנגליא, ב' ואת"ל דאין לבנות על מסורת מאנגליא, הרי אין לו שום שינוי מצורת התרנגולת שהי' רגילים בהם ביורא"פ דיש עליהם מסורת, וא"כ יש לנו ס"ס, ספק כשיטת הפוסקים דיש לסמוך על מסורת של מדינה אחרת, וממילא יש לסמוך על מסורת מאנגליא, ב' וספק כשיטת הפוסקים דכשהועף נראית ממש בלי שום שינוי כהעוף שיש לנו מסורה, אי"צ מסורה בפנ"ע. ואיך שיהי', הרי לנו מסורה ברורה על הקורניש מאנגליא.
כך הרגשתכם...
כן הוא הרגשותי, והרגשת כמה וכמה תלמידי חכמים, ובלא"ה הרי לנו מסורה ברורה על הקורניש השחור, מהרב לאנדא, ומאנגליא כנ"ל בשו"ת בית אב"י.