מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

דוגמאות למחלוקת תנאים שכהיום יש נוהגים כך ויש כך

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
ממרומי היער
הודעות: 395
הצטרף: ה' יוני 20, 2013 4:33 pm

דוגמאות למחלוקת תנאים שכהיום יש נוהגים כך ויש כך

הודעהעל ידי ממרומי היער » א' יולי 28, 2019 3:35 pm

דוגמא ראשונה:
איסור חדש בחוץ לארץ, שיש המתירים, ורבו האוסרים.

ממרומי היער
הודעות: 395
הצטרף: ה' יוני 20, 2013 4:33 pm

Re: דוגמאות למחלוקת תנאים שכהיום יש נוהגים כך ויש כך

הודעהעל ידי ממרומי היער » א' יולי 28, 2019 3:36 pm

דוגמא שניה: (לא כל כך מוצלחת)

מחלוקת רבי יהודה ורבנן לענין פלג המנחה, דעביד כמר עביד ודעביד כמר עביד.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: דוגמאות למחלוקת תנאים שכהיום יש נוהגים כך ויש כך

הודעהעל ידי אוצר החכמה » א' יולי 28, 2019 4:19 pm

לא הבנתיאת הדוגמה הראשונה. אתה מחפש דברים שנחלקו בהם הראשונים כאיזה תנא לפסוק?

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: דוגמאות למחלוקת תנאים שכהיום יש נוהגים כך ויש כך

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » א' יולי 28, 2019 4:21 pm

אני מצטרף לשאלת הרב אוצר החכמה. אם זו כוונתך, אז אפשר לפתוח שלחן ערוך ולהתחיל לקרוא.

עזריאל ברגר
הודעות: 13962
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: דוגמאות למחלוקת תנאים שכהיום יש נוהגים כך ויש כך

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' יולי 28, 2019 5:58 pm

חנניה וחכמים בריש פרק כירה.
ר"מ ורבנן האם נותנים עיבור לעיר.
ר"י ור"ש לגבי מלאכה שא"צ לגופה - אינני יודע אם יש בזה חילוקים בפועל.

עזריאל ברגר
הודעות: 13962
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: דוגמאות למחלוקת תנאים שכהיום יש נוהגים כך ויש כך

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' יולי 28, 2019 6:01 pm

ממרומי היער כתב:דוגמא ראשונה:
איסור חדש בחוץ לארץ, שיש המתירים, ורבו האוסרים.

למיטב זכרוני זוהי דוגמא שגויה, כי אין מחלוקת תנאים בהלכה למעשה.

סגי נהור
הודעות: 5714
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: דוגמאות למחלוקת תנאים שכהיום יש נוהגים כך ויש כך

הודעהעל ידי סגי נהור » א' יולי 28, 2019 6:06 pm

שומע ומשמיע כתב:אני מצטרף לשאלת הרב אוצר החכמה. אם זו כוונתך, אז אפשר לפתוח שלחן ערוך ולהתחיל לקרוא.

כוונת פותח האשכול דווקא נראית לי ברורה. רוב מחלוקות התנאים הוכרעו בגמרא ובראשונים, או אח"כ אצל ראשוני הפוסקים האחרונים. רוב ההבדלים שיש בפועל בין העדות וכדומה אינם סביב מחלוקות תנאים. לכן מעניין למצוא את ההבדלים המעטים הנוהגים היום שמקורם במחלוקת תנאים.

יושב ירושלים
הודעות: 865
הצטרף: ד' ינואר 18, 2017 6:33 pm
שם מלא: פסח הלפרין

Re: דוגמאות למחלוקת תנאים שכהיום יש נוהגים כך ויש כך

הודעהעל ידי יושב ירושלים » א' יולי 28, 2019 7:23 pm

כוונה בק"ש [פסוק ראשון או עד על לבבך].

נשים במ"ע שהז"ג.

אתו רבים ומבטלי מחיצתא.

נתינת זלו"ק בחו"ל.

טומאת אוהל במת נכרי.


ומקומות שנוהגים כחד תנא ולא מדינא:

מנהג בני אשכנז בתשעת הימים.

הנוהגים לסגור הס"ת בשעת הברכות.

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: דוגמאות למחלוקת תנאים שכהיום יש נוהגים כך ויש כך

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » א' יולי 28, 2019 8:10 pm

חביב ושבעת המינים.
לישה בנתינת מים או בגיבול.
נערך לאחרונה על ידי שומע ומשמיע ב א' יולי 28, 2019 8:21 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: דוגמאות למחלוקת תנאים שכהיום יש נוהגים כך ויש כך

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » א' יולי 28, 2019 8:21 pm

עזריאל ברגר כתב:חנניה וחכמים בריש פרק כירה.

ר"י ור"ש לגבי מלאכה שא"צ לגופה - אינני יודע אם יש בזה חילוקים בפועל.

יש להעיר שהרבה ספרדים נהגו כחנניה. והאריך בזה ביביע אומר.
לגבי משאצל"ג, זה מובא בשו"ע כחומרא של הרמב"ם [כמו בדיקה לפני ואחרי התשמיש] זה אומר שמהחמיר תע"ב.

עזריאל ברגר
הודעות: 13962
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: דוגמאות למחלוקת תנאים שכהיום יש נוהגים כך ויש כך

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' יולי 28, 2019 10:09 pm

יושב ירושלים כתב:כוונה בק"ש [פסוק ראשון או עד על לבבך].

נשים במ"ע שהז"ג.

נתינת זלו"ק בחו"ל.

אשמח אם תבהיר דבריך בג' אלו, ולפחות תתן מ"מ לאיזו מחלוקת בדיוק כוונתך, ומיהם החולקים בדורותינו.

יושב ירושלים
הודעות: 865
הצטרף: ד' ינואר 18, 2017 6:33 pm
שם מלא: פסח הלפרין

Re: דוגמאות למחלוקת תנאים שכהיום יש נוהגים כך ויש כך

הודעהעל ידי יושב ירושלים » א' יולי 28, 2019 10:26 pm

עזריאל ברגר כתב:
יושב ירושלים כתב:כוונה בק"ש [פסוק ראשון או עד על לבבך].

נשים במ"ע שהז"ג.

נתינת זלו"ק בחו"ל.

אשמח אם תבהיר דבריך בג' אלו, ולפחות תתן מ"מ לאיזו מחלוקת בדיוק כוונתך, ומיהם החולקים בדורותינו.


א. ברכות יג:, ב"י וב"ח או"ח סג [למעשה במ"ב הובאה דעת הב"ח רק לגבי חיוב עמידה ולא לגבי כוונה].

ב. טעיתי במחלוקת האם נשים מברכות על מ"ע שהז"ג שהוא תלוי במח' התנאים בענין [ר"ה לג.] ואינו נכון! אלא הוא פלוגתא בדעת המתיר שם.

ג. חולין קלו: פלוגתא דרבי אלעאי וחכמים בענין ראשית הגז [ועי' בראשונים לגבי זלו"ק], שו"ע יו"ד סא,כא [זלו"ק], שלג,א [ראשית הגז].

עזריאל ברגר
הודעות: 13962
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: דוגמאות למחלוקת תנאים שכהיום יש נוהגים כך ויש כך

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' יולי 28, 2019 10:30 pm

יישר כח.

דרומי
הודעות: 9424
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: דוגמאות למחלוקת תנאים שכהיום יש נוהגים כך ויש כך

הודעהעל ידי דרומי » א' יולי 28, 2019 10:33 pm

מחלוקת התנאים הפופולרית שעדיין לא נס ליחה היא המחלוקת שבין רבי שמעון בר יוחאי לרבי ישמעאל בפירוש הפסוק 'ואספת דגנך גו''.

קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: דוגמאות למחלוקת תנאים שכהיום יש נוהגים כך ויש כך

הודעהעל ידי קראקובער » ב' יולי 29, 2019 11:38 am

מוקצה ביום טוב אם הלכה כר"י או כר"ש.
אכילת מצה עד חצות
סומא אם פטור ממצוות
מצוות צריכות כוונה (מבואר בפסחים שזה מחלוקת גם בברייתא)

דרומי כתב:מחלוקת התנאים הפופולרית שעדיין לא נס ליחה היא המחלוקת שבין רבי שמעון בר יוחאי לרבי ישמעאל בפירוש הפסוק 'ואספת דגנך גו''.

ודאתן להכי עוד מחלוקת שלא נס ליחה בין ר"א בברייתא ושמואל אין בין עוה"ז וימות המשיח אלא שיעבוד מלכיות בלבד.

יושב ירושלים
הודעות: 865
הצטרף: ד' ינואר 18, 2017 6:33 pm
שם מלא: פסח הלפרין

Re: דוגמאות למחלוקת תנאים שכהיום יש נוהגים כך ויש כך

הודעהעל ידי יושב ירושלים » ב' יולי 29, 2019 7:58 pm

כוונה בטבילה [חולין לא:, יו"ד קצח,מח]

עיבוד הבתים לשמה [סנהדרין מח:, או"ח לב,לז]

ק"ש דערבית לאחר חצות [ברכות ב., או"ח רלה,ג]

ציצית בטלית כפולה [מנחות מא., או"ח י,ו]

יבום או חליצה [יבמות לט:, אה"ע קסה,א]

עזריאל ברגר
הודעות: 13962
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: דוגמאות למחלוקת תנאים שכהיום יש נוהגים כך ויש כך

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' יולי 29, 2019 10:11 pm

שיעור "כיכר" וכמסתעף ממנו שיעור "פרס".

קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: דוגמאות למחלוקת תנאים שכהיום יש נוהגים כך ויש כך

הודעהעל ידי קראקובער » ג' יולי 30, 2019 11:33 am

עזריאל ברגר כתב:ר"י ור"ש לגבי מלאכה שא"צ לגופה - אינני יודע אם יש בזה חילוקים בפועל.

למעט ענבי ההדס ביו"ט באית ליה הושענא אחריתי עיין בתוספת לולב הגזל משום מלאכה שאינה צריכה לגופה התירו משום מצוה (הרמב"ם לא הזכיר אית ליה הושענא אחריתא וכבר עמדו ע"ז ואולי לפי הנ"ל לשיטתו אזלי) עוד נפק"מ לחלל שבת משום סכנת אבר.

ממרומי היער
הודעות: 395
הצטרף: ה' יוני 20, 2013 4:33 pm

Re: דוגמאות למחלוקת תנאים שכהיום יש נוהגים כך ויש כך

הודעהעל ידי ממרומי היער » ג' ינואר 14, 2020 11:13 pm

היום בדף היומי - ברכות דף י"א נוספה לי דוגמא נוספת:

אם אומרים אהבה רבה או אהבת עולם

יתן חן
הודעות: 283
הצטרף: ו' ספטמבר 09, 2016 3:30 am

Re: דוגמאות למחלוקת תנאים שכהיום יש נוהגים כך ויש כך

הודעהעל ידי יתן חן » ד' ינואר 15, 2020 12:39 am

ממרומי היער כתב:היום בדף היומי - ברכות דף י"א נוספה לי דוגמא נוספת:

אם אומרים אהבה רבה או אהבת עולם

זה רק אם תנקוט כהצד דנחלקו בפתיחת הברכה, ולא שמדובר ב2 ברכות שנות בכלל.

עזריאל ברגר
הודעות: 13962
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: דוגמאות למחלוקת תנאים שכהיום יש נוהגים כך ויש כך

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' ינואר 15, 2020 10:00 am

איני זוכר בבירור, אבל בערך:
יש מחלוקת בין הגמרא שלנו לבין המכילתא בענין בדיקת התפילין מדי שנה, שלתלמודא דידן ב"ש מחייבים לבדוק כל שנה, וב"ה פוטרים, אבל במכילתא נאמר להיפך.
והנה, כל הפוסקים פסקו שאין חייבים. אבל יש הנוהגים סלסול בעצמם ובודקים תפילין (ומזוזות) מדי שנה בשנה, וא' הטעמים לדבריהם הוא לצאת ידי דעת המכילתא.

קופא דמחטא
הודעות: 109
הצטרף: ג' יוני 12, 2018 3:50 am
מיקום: פיניקס

נט"י, לפני או אחרי קידוש

הודעהעל ידי קופא דמחטא » ד' ינואר 15, 2020 10:25 am

מחלוקת ב"ש וב"ה (ברכות נא,ב) ע"פ פי' הרי"ף
אך השוני במנהג היום אינו משום המחלוקת הנ"ל

יתן חן
הודעות: 283
הצטרף: ו' ספטמבר 09, 2016 3:30 am

Re: דוגמאות למחלוקת תנאים שכהיום יש נוהגים כך ויש כך

הודעהעל ידי יתן חן » ד' ינואר 15, 2020 6:02 pm

יתן חן כתב:
ממרומי היער כתב:היום בדף היומי - ברכות דף י"א נוספה לי דוגמא נוספת:

אם אומרים אהבה רבה או אהבת עולם

זה רק אם תנקוט כהצד דנחלקו בפתיחת הברכה, ולא שמדובר ב2 ברכות שנות בכלל.

שו"ר שבפשטות כל הראשונים והפוסקים הבינו הגמרא שהמח' היא רק על פתיחת הברכה. ורק הראמ"ה בספרו 'אהל משה' מבאר שהנידון הוא על 2 הברכות של שחרית וערבית.

יושב ירושלים
הודעות: 865
הצטרף: ד' ינואר 18, 2017 6:33 pm
שם מלא: פסח הלפרין

Re: דוגמאות למחלוקת תנאים שכהיום יש נוהגים כך ויש כך

הודעהעל ידי יושב ירושלים » ה' ינואר 16, 2020 8:08 am

ממרומי היער כתב:היום בדף היומי - ברכות דף י"א נוספה לי דוגמא נוספת:

אם אומרים אהבה רבה או אהבת עולם

'ורבנן אמרי' לגירסת הרי"ף אינם תנאים אלא אמוראים, ומסתבר שגם לגירסא דידן כן.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 140 אורחים