אדרת אליהו על דברים פרק א פסוק ו
'ומי כעמך ישראל גוי אחד בארץ' כו' כי שניהם הן ביחוד ישראל וארץ ישראל, ישראל משבעים אומות וארץ ישראל מכל הארצות, וכמו שנקרא 'אלהי ישראל' כן נקרא 'אלהי הארץ'. וזהו מה שאמר באברהם (בראשית כד, ג), 'אלהי השמים ואלהי הארץ' ואחר כך (שם פסוק ז') לא אמר אלהי הארץ, מפני שבשעה שלקח אותו היה בחוץ לארץ. ולכן נענשו אפילו נכרים מפני שלא שמרו את התורה בארץ כמו שנאמר (מ"ב יז, כו), לא ידעו את משפט אלהי הארץ, שישראל מצווה על כל התורה בחוץ לארץ, ובארץ מצווה אפילו נכרי, ולכן נענשו הכותים שלא ידעו משפט אלהי הארץ כמו שכתבנו. וזהו מה שאמרו (כתובות קי, ב) כל הדר בחוץ לארץ דומה כמי שאין לו אלוה
אדרת אליהו על דברים פרק לב פסוק ט
כי חלק ה' עמו יעקב חבל נחלתו. כי בהנחל עליון לכל שר ושר אומה שלו בחר לחלקו את עמו ולקח ארץ ישראל לנחלה שלו ונתנה לישראל, כמו שאמרו (כתובות קי, ב), כל הדר בחוץ לארץ דומה כמי שאין לו אלוה, לפי שהוא תחת השרים, אבל ארץ ישראל אין שום ממשלה לשבעים שרים עליה. ולפיכך אפילו הגוים הדרים בארץ ישראל צריכין לקיים כל המצות, כמו שכתוב אצל הכותים (מ"ב יז, כו). ואת משפט אלהי הארץ וגו'. וזהו, "כי חלק ה' עמו", מה שלקח ה' לחלקו נתן לעמו.
עושה חדשות כתב:עבר הירדן, נחלת בני גד וראובן, האם יש בה את קדושת ארץ ישראל לגבי כל הענין הנ"ל?
קו ירוק כתב:הכוונה למצוות לא תעשה של תועבה. עריות וכישוף ועבודה זרה
משום מה אתה בטוח שהרמב"ן והגר"א מדברים על ענין אחד, ולכך אתה מוציא דבריו ממשמעותם.קו ירוק כתב:כי זו הסיבה שהאריות אכלו בכותים.
ולא הגר"א חידש את היסוד הזה. אלו כמעט המילים של הרמב"ן עה"ת המפורסמים, בפר' אחרי (ויקר' יח כה).
עושה חדשות כתב:עבר הירדן, נחלת בני גד וראובן, האם יש בה את קדושת ארץ ישראל לגבי כל הענין הנ"ל?
שמואל שלומוביץ כתב:משום מה אתה בטוח שהרמב"ן והגר"א מדברים על ענין אחד, ולכך אתה מוציא דבריו ממשמעותם.קו ירוק כתב:כי זו הסיבה שהאריות אכלו בכותים.
ולא הגר"א חידש את היסוד הזה. אלו כמעט המילים של הרמב"ן עה"ת המפורסמים, בפר' אחרי (ויקר' יח כה).
ולדעתי הגר"א אין שיטתו בזה כהרמב"ן ולדעתו חובת המצוות לישראל בחו"ל היא מפני שה' הוא אלהי ישראל, ולא משום הציבי לך ציונים כנז' בספרי, ומלבד זה עוד הוא אלהי הארץ, ומשכך יש חיוב ליושבי הארץ בכל המצוות כולם.
יש לך איזה ידיעה מה היו חטאי הכותים שעבורם אכלו בהם העריות?
קו ירוק כתב:שמואל שלומוביץ כתב:משום מה אתה בטוח שהרמב"ן והגר"א מדברים על ענין אחד, ולכך אתה מוציא דבריו ממשמעותם.קו ירוק כתב:כי זו הסיבה שהאריות אכלו בכותים.
ולא הגר"א חידש את היסוד הזה. אלו כמעט המילים של הרמב"ן עה"ת המפורסמים, בפר' אחרי (ויקר' יח כה).
ולדעתי הגר"א אין שיטתו בזה כהרמב"ן ולדעתו חובת המצוות לישראל בחו"ל היא מפני שה' הוא אלהי ישראל, ולא משום הציבי לך ציונים כנז' בספרי, ומלבד זה עוד הוא אלהי הארץ, ומשכך יש חיוב ליושבי הארץ בכל המצוות כולם.
יש לך איזה ידיעה מה היו חטאי הכותים שעבורם אכלו בהם האריות?
ראשית בפר' אחרי כתי' -'כי את כל התועבות האל עשו אנשי הארץ אשר לפניכם ותטמא הארץ, ולא תקיא הארץ אתכם בטמאכם אותה כאשר קאה את הגוי אשר לפניכם'. חטא גלות הוא ע"ז. על זה מקיאה הארץ.
ואצל הכותים ראה דהי"ב יז כד-מא ובמלב"ים שם. וזה משלים על מה מקיאה הארץ.
הגר"א לא ממציא דברים. אלו היסודות שהוא כתב בלשון קצרה.
אוצר החכמה כתב:לעניות דעתי הגר"א מדבר על העיקרון. א"י ארצו של הקב"ה ומשפט אלהי הארץ הוא קיום המצוות.
לכן באופן עקרוני גוי הדר בארץ צריך לקיים את המצוות. אבל אינו יכול לקיים את המצוות כך כי תורה ניתנה לישראל.
אם הוא גר תושב אז הוא נטפל לישראל גר ותושב וחי עמך. ודי בזה שמקיים מצוות בני נוח ומכיר בזה שתורת ה' אמת כדי להטפל לישראל. אבל הכותים שבאו במקום ישראל לא יכלו להיות כאן כי אינם מקיימים מצוות ובפועל עברו גם על מה שמחוייבים בו.
שמואל שלומוביץ כתב:
הקושי שיש בזה ידעתי והזכרתי בהודעתי הראשונה שזה סותר לכאו' לדיני גר תושב.
ולא ידעתי ליישב. בוודאי הגר"א לא המציא דברים ללא מקור או בסיס, וככל הנראה היה לו מקורות לכך גם אם נעלמו מעיננו הסומות.
מבחינתי אין לי מנוח מלמחוק את דברי הגר"א מפני שאיני מבין מקורם וביסוסם ההלכתי (ואולי דרכו בזה ע"פ פשוטו של מקרא).
איזהו גר תושב? כל שקיבל עליו בפני ג' חברים שלא לעבוד עבודה זרה, דברי ר"מ; וחכ"א: כל שקיבל עליו שבע מצות שקבלו עליהם בני נח; אחרים אומרים: אלו לא באו לכלל גר תושב, אלא איזהו גר תושב? זה גר אוכל נבילות שקבל עליו לקיים כל מצות האמורות בתורה חוץ מאיסור נבילות
קרית מלך כתב:איך ניתן לכלכל הנחה שהגויים חייבים בכל המצות בארץ ישראל, מה עם גוי ששבת חייב מיתה זה נאמר בחו"ל?
יושב ירושלים כתב:קרית מלך כתב:איך ניתן לכלכל הנחה שהגויים חייבים בכל המצות בארץ ישראל, מה עם גוי ששבת חייב מיתה זה נאמר בחו"ל?
עיין רש"י יבמות מח:, ובאמת תמהו עליו הראשונים מהא ד'גוי ששבת'.
קרית מלך כתב:יושב ירושלים כתב:קרית מלך כתב:איך ניתן לכלכל הנחה שהגויים חייבים בכל המצות בארץ ישראל, מה עם גוי ששבת חייב מיתה זה נאמר בחו"ל?
עיין רש"י יבמות מח:, ובאמת תמהו עליו הראשונים מהא ד'גוי ששבת'.
ידיעה נכבדה למי שלא יודע זאת, אך אין זה מיישב את דברי הגר"א אם הכוונה בהם כפשוטם ממש כדברי הרב שמואל שמואלביץ. ופשוט.
יושב ירושלים כתב:קרית מלך כתב:יושב ירושלים כתב:קרית מלך כתב:איך ניתן לכלכל הנחה שהגויים חייבים בכל המצות בארץ ישראל, מה עם גוי ששבת חייב מיתה זה נאמר בחו"ל?
עיין רש"י יבמות מח:, ובאמת תמהו עליו הראשונים מהא ד'גוי ששבת'.
ידיעה נכבדה למי שלא יודע זאת, אך אין זה מיישב את דברי הגר"א אם הכוונה בהם כפשוטם ממש כדברי הרב שמואל שמואלביץ. ופשוט.
לא הבנתי. מבחינת הקושיא שלך יש הבדל בין דברי הגר"א לדברי רש"י שם [אם הכוונה בהם כפשוטם ממש]?.
קו ירוק כתב:ברמזים מדברים פה.. רש"י מדבר על גר תושב בהגדרתו ההלכתית. מאיזה צד זה קשור להגר"א.
אדרת אליהו על דברים פרק ח פסוק א
... כי עיקר קיום המצות תלוי בארץ, רק עתה מחוייב כל אדם לשנות ולידע עשיית המצות אשר יצטרך לעשותם כשיבוא לארץ. ואם תאמר, מה לנו לחזור כל הימים, כאשר נבוא לארץ ישראל אז נחזור לעשות, על זה אמר "למען תחיון" בזכות שתחזרו ותלמדו בחוץ לארץ. ורביתם. תפרו ותרבו בזכות התורה. ובאתם וירשתם בזכותה את הארץ אשר נשבע ה' לאבתיכם.
שמואל שלומוביץ כתב:אוצר החכמה כתב:לעניות דעתי הגר"א מדבר על העיקרון. א"י ארצו של הקב"ה ומשפט אלהי הארץ הוא קיום המצוות.
לכן באופן עקרוני גוי הדר בארץ צריך לקיים את המצוות. אבל אינו יכול לקיים את המצוות כך כי תורה ניתנה לישראל.
אם הוא גר תושב אז הוא נטפל לישראל גר ותושב וחי עמך. ודי בזה שמקיים מצוות בני נוח ומכיר בזה שתורת ה' אמת כדי להטפל לישראל. אבל הכותים שבאו במקום ישראל לא יכלו להיות כאן כי אינם מקיימים מצוות ובפועל עברו גם על מה שמחוייבים בו.
זה כיוון מענין מאד, ואולי היה ישוב מרווח אם דברי הגר"א היו מתייחסים רק לכותים, אבל בדבריו מבואר שכוונתו לכלל הנכרים, ואת הכותים הוא מזכיר כראיה ומקור לדבר.
יישר כח.
יושב ירושלים כתב:קו ירוק כתב:ברמזים מדברים פה.. רש"י מדבר על גר תושב בהגדרתו ההלכתית. מאיזה צד זה קשור להגר"א.
מי שאינו גר תושב אסור לישב בארץ ישראל.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 162 אורחים