לענין כתב:מישהו יכול לאשר או להכחיש או להסביר?
בתבונה כתב:אותו קורן טען שהתכלת בתורה הוא סגול, בניגוד למקורות ישראל שהוא כחול * והוא מנסה להתעקש ולאחוז בקרנות המזבח.
החילזון שבלי אמצעים מודרנים ניתן לצבוע בו כחול הוא המורקס טרונקולוס, והוא הנמצא בחפירות ובמטבעות ובתיאורים המדוייקים (וריד הפרח השחור) ובממצאים הכימיים.
*הגמ' שדומה לים יותר מלרקיע הרמב"ם שתכלת הוא צבע השמים וכן ביד החזקה שהוא זהה לאיסטיס ובפיה"מ לאנדיגו וכן בערוך ועוד שמבארים שקלא אילן הוא אינדיגו ועוד מקורות רבים מאוד וכן הוא מסורת ישראל.
ומלאה הארץ דעה את ה כתב:אדברה, אם ימצאו עוד חלזונות ימיים שצובעים כעין הרקיע צבע טבעי שלא יורד גם בחומרים חזקים זה יהיה כשר לכתחילה!
חגי פאהן כתב:ומלאה הארץ דעה את ה כתב:החברותא שלי הולך עם ראדזין שלא יורד בכביסה, ואמר לי שהצובעים של הראדזין הרשמי לא יודעים לצבוע ולכן הצבע שלהם יורד בכביסה, משום שהם טובלים את הפתיל בצבע רק לאחר השזירה. והוא הולך עם אותו חומר על צמר שנצבע לפני השזירה, וטען שעברו עליו כל מימות שבעולם ולא ירד הצבע.
חגי פאהן כתב:ומלאה הארץ דעה את ה כתב:אדברה, אם ימצאו עוד חלזונות ימיים שצובעים כעין הרקיע צבע טבעי שלא יורד גם בחומרים חזקים זה יהיה כשר לכתחילה!
אני בעד הארגמון. אבל החברותא שלי הולך עם ראדזין שלא יורד בכביסה, ואמר לי שהצובעים של הראדזין הרשמי לא יודעים לצבוע ולכן הצבע שלהם יורד בכביסה, משום שהם טובלים את הפתיל בצבע רק לאחר השזירה. והוא הולך עם אותו חומר על צמר שנצבע לפני השזירה, וטען שעברו עליו כל מימות שבעולם ולא ירד הצבע.
אוצר החכמה כתב:לא הבנתי מה הוא רוצה.
הלא תומכי התכלת אינם טוענים שזה החילזון היחיד שמייצר תכלת. הם גם לא יכולים לטעון את זה כי מנין הם יודעים שאין עוד.
הטענה היא שהמורקס מזוהה לפי כתבי אוה"ע והמימצאים הארכיאולוגיים. אז למה עובדת היות 50 חלזונות נוספים בים משפיעה על הטענה שלהם.
נקדש את שמך בעולם כתב:
חגי פאהן כתב:באמת שנים שתהיתי, אם הכרחי לחשוף את הצבע לשמש, כיצד זה לא מוזכר בהלכה? (אולי "וראיתם אותו"? אך לא מוזכר.)
חגי פאהן כתב:באמת שנים שתהיתי, אם הכרחי לחשוף את הצבע לשמש, כיצד זה לא מוזכר בהלכה? (אולי "וראיתם אותו"? אך לא מוזכר.)
זה ראיה לסתור.לענין כתב:נכון מאד.
אבן זועקת כתב:זה ראיה לסתור.לענין כתב:נכון מאד.
כתוב כאן שאפילו שמרתיחים חובה לחשוף לשמש.
אגב כפית צבע נשמע מאד מעט. מדובר על צבע מרוכז באיזו דרך?
נקדש את שמך בעולם כתב:יש מאמר שלו באנגלית, שבנוי על דברים שאמר בכנס ארכיאולוגי בהולנד בשנת 2001.
עמקן כתב:נקדש את שמך בעולם כתב:יש מאמר שלו באנגלית, שבנוי על דברים שאמר בכנס ארכיאולוגי בהולנד בשנת 2001.
המאמר מתייחס לארגמן, וצבע תכלת הוזכר רק בדרך אגב.
אבל דבר אחד אני כן מוציא ממאמר הזה, וזה לא פעם הראשון שהרגשתי את זה. כשרואים הידע העצום שדרוש להבין הענין ולבוא לידי החלטה נבנוה בענין זה, אני מאד לא מתפעל מכל אלו בתוך ציבור החרדי [וגם מחוץ, אבל זה לא עניני], הטוענים שהם בדקו הענין. לא נראה שיש להם הידע והבנה כדי לקבל החלטה בזה. ושקוראים רק מה שהוצג אחר זה נראה כמעט תמיד משכנע, ואם אין לך הכלים לבדוק את זה בודאי תחשוב שהוא צודק.
אני בעצמי התחלתי לבדוק ענין התכלת קצת, והבנתי שזה לא פשוט. וכדי להגיע למסקנה אצטרך להקדיש לכה"פ חודש שלם, אם לא הרבה יותר, כדי ללמוד הענין מספיק. וגם אז לא ברור שיהיה אפשר לי לקבוע זהות החלזון ותכלת. והיות שהגדולים והרבנים הכי גדולים ומקובלים בציבור שלנו לא קבלו התכלת, ולא אמרו שיש חיוב להשתדל בזה, וכן ראיתי אצל רבותי, משכתי ידי.
יוצא פוניבז' כתב:עמקן כתב:נקדש את שמך בעולם כתב:יש מאמר שלו באנגלית, שבנוי על דברים שאמר בכנס ארכיאולוגי בהולנד בשנת 2001.
המאמר מתייחס לארגמן, וצבע תכלת הוזכר רק בדרך אגב.
אבל דבר אחד אני כן מוציא ממאמר הזה, וזה לא פעם הראשון שהרגשתי את זה. כשרואים הידע העצום שדרוש להבין הענין ולבוא לידי החלטה נבנוה בענין זה, אני מאד לא מתפעל מכל אלו בתוך ציבור החרדי [וגם מחוץ, אבל זה לא עניני], הטוענים שהם בדקו הענין. לא נראה שיש להם הידע והבנה כדי לקבל החלטה בזה. ושקוראים רק מה שהוצג אחר זה נראה כמעט תמיד משכנע, ואם אין לך הכלים לבדוק את זה בודאי תחשוב שהוא צודק.
אני בעצמי התחלתי לבדוק ענין התכלת קצת, והבנתי שזה לא פשוט. וכדי להגיע למסקנה אצטרך להקדיש לכה"פ חודש שלם, אם לא הרבה יותר, כדי ללמוד הענין מספיק. וגם אז לא ברור שיהיה אפשר לי לקבוע זהות החלזון ותכלת. והיות שהגדולים והרבנים הכי גדולים ומקובלים בציבור שלנו לא קבלו התכלת, ולא אמרו שיש חיוב להשתדל בזה, וכן ראיתי אצל רבותי, משכתי ידי.
קודם כל תבדוק אם אלו שאתה כן מתפעל מהם הם באמת אובייקטיבים או שרק מנסים להביע את כאבם על כך שיש כאלו שהסיקו מסקנות עוד לפני שהתייעצו עם הפרופסור הדגול שהוא המבין מספר אחד בענינים אלו
עמקן כתב:נקדש את שמך בעולם כתב:יש מאמר שלו באנגלית, שבנוי על דברים שאמר בכנס ארכיאולוגי בהולנד בשנת 2001.
המאמר מתייחס לארגמן, וצבע תכלת הוזכר רק בדרך אגב.
אבל דבר אחד אני כן מוציא ממאמר הזה, וזה לא פעם הראשון שהרגשתי את זה. כשרואים הידע העצום שדרוש להבין הענין ולבוא לידי החלטה נבנוה בענין זה, אני מאד לא מתפעל מכל אלו בתוך ציבור החרדי [וגם מחוץ, אבל זה לא עניני], הטוענים שהם בדקו הענין. לא נראה שיש להם הידע והבנה כדי לקבל החלטה בזה. ושקוראים רק מה שהוצג אחר זה נראה כמעט תמיד משכנע, ואם אין לך הכלים לבדוק את זה בודאי תחשוב שהוא צודק.
אני בעצמי התחלתי לבדוק ענין התכלת קצת, והבנתי שזה לא פשוט. וכדי להגיע למסקנה אצטרך להקדיש לכה"פ חודש שלם, אם לא הרבה יותר, כדי ללמוד הענין מספיק. וגם אז לא ברור שיהיה אפשר לי לקבוע זהות החלזון ותכלת. והיות שהגדולים והרבנים הכי גדולים ומקובלים בציבור שלנו לא קבלו התכלת, ולא אמרו שיש חיוב להשתדל בזה, וכן ראיתי אצל רבותי, משכתי ידי.
מלבב כתב:אני לא מבין למה צריך כ"כ הרבה מחקר, ולא מספיק שחוות יאיר ושלטי גבורים ועוד כמה אחרונים כתבו כן, ושהמהריל כתב שבקל יכול לחזור התכלת ע"י הסימנים שכתב הסמ"ג, והרי קיימי לן סימנים דאורייתא, והירושלמי שכתב לפי חלק מהמפרשים שכל מן החי כשר, ובתוספתא כתוב שרק שלא מן החילזון פסול.
עמקן כתב:מלבב כתב:אני לא מבין למה צריך כ"כ הרבה מחקר, ולא מספיק שחוות יאיר ושלטי גבורים ועוד כמה אחרונים כתבו כן, ושהמהריל כתב שבקל יכול לחזור התכלת ע"י הסימנים שכתב הסמ"ג, והרי קיימי לן סימנים דאורייתא, והירושלמי שכתב לפי חלק מהמפרשים שכל מן החי כשר, ובתוספתא כתוב שרק שלא מן החילזון פסול.
כשבאים בטענות פשטניות כזו, כ"ש שקשה לקבל טענות האומרים שהם מצאו התכלת.
להזכירך גם האדמו"ר מאדזין טען טענה זו לתמוך במסקנתו, והיום מוסכם שהוא טעה בגדול. זה לא אומר דזה שהוא טעה מחייב שאף אחד לא יצליח לגלות האמת. אבל אם אחד טוען שזה כל מה שצריך, הוא לא רציני ואינו ראוי ליותר התייחסות.
לענין כתב:אין ספק שמי שמשתכנע תוך דקה שזו היא התכלת, הוא פשוט בבעיה. מזכיר קצת את הבע"ת שחזרו בתשובה ברגע אחד... בסוף גם עשו את ההיפך...
זה דורש עיון עמוק, וחקירה של תחומים רבים. ראו נא גם ראו, המצ''ב מהרב זילברמן זצ''ל, לקח לו יותר מכמה חדשים כדי להשתכנע.
אך במחילה, המרחיקים את הדבר כאילו 'בשמים היא' [וזאת אולי על פי קריאה שטחית של דברי פרופסור דגול מסוים], קצת חוטאים לאמת. ויתירה מכך, דוקא בגלל שנושא זה כבר ביררוהו היטב ת"ח רבים, והעלו מה שהעלו - בין לחיוב ובין לשלילה, על כן הבא להכנס בשערי התכלת, קל לו הדבר, כיון שה'סוגיא' כבר קיימת, ולא צריך להתחיל לגשש מאפס.
דומני שהקרדיט מגיע לינקלביץ שיזם את הוצאת 'משיכיר', הספר שכינס לפונדק אחד קבוצה של ספרי תכלת חשובים, מה שנתן בהחלט כלים ביד הלומדים, ליצור גישה אישית בסוגיא, לאור הנתונים המרובים, והניתוחים השונים.
עמקן כתב:ר' יצחק זילברמן הוא דוקא אחד שאני מעריץ. הוא היה חכם גדול, מחפש אמת בלי דעות קדומות, ומעיין היטב לפני שהוא הגיע למסקנות. והוא פעל עד הסוף כדי לנהוג באופן הראוי ע"פ הבנתו.
אבל לגבי תכלת, גם הוא לקח לו כמה חדשים לחקור את זה, כמו שכתב בעצמו. וזה מחזיק מה שכתבתי שיקח הרבה זמן ללמוד הנושא, לפני שיהיה אפשר להגיע למסקה.
אלא שאקבל מסקנתו של ר' זילברמן. לצערי, למרות ההערצה שלי לר' זילברמן האיש, א"א לקבל מסקנותיו. היה לו שיטות זרות, אולי משום שהוא קיבל ספר קול התור כהלל"מ, למרות שדי ברור שזה לא ספר אמין. ובאיזה מקום כאן בפורום הובא מה שהוא אמר נגד חסידים, שהוא מלא דברים הזויים, ואני כותב את זה כמתנגד. למה עלי לחשוב שדוקא בנושא תכלת יהיה מסקנתו יותר מקובלת עלי.
ולידיעתך, גם אני דברתי עם הרב טבגר באופן אישי, ולא התשכנעתי.
מלבב כתב:עמקן כתב:ר' יצחק זילברמן הוא דוקא אחד שאני מעריץ. הוא היה חכם גדול, מחפש אמת בלי דעות קדומות, ומעיין היטב לפני שהוא הגיע למסקנות. והוא פעל עד הסוף כדי לנהוג באופן הראוי ע"פ הבנתו.
אבל לגבי תכלת, גם הוא לקח לו כמה חדשים לחקור את זה, כמו שכתב בעצמו. וזה מחזיק מה שכתבתי שיקח הרבה זמן ללמוד הנושא, לפני שיהיה אפשר להגיע למסקה.
אלא שאקבל מסקנתו של ר' זילברמן. לצערי, למרות ההערצה שלי לר' זילברמן האיש, א"א לקבל מסקנותיו. היה לו שיטות זרות, אולי משום שהוא קיבל ספר קול התור כהלל"מ, למרות שדי ברור שזה לא ספר אמין. ובאיזה מקום כאן בפורום הובא מה שהוא אמר נגד חסידים, שהוא מלא דברים הזויים, ואני כותב את זה כמתנגד. למה עלי לחשוב שדוקא בנושא תכלת יהיה מסקנתו יותר מקובלת עלי.
ולידיעתך, גם אני דברתי עם הרב טבגר באופן אישי, ולא התשכנעתי.
מה שאמר הרב זילברמן על החסידים זה באמת קיצוני, אבל אל תשכח שעד לפני שבעים שנה היו הרבה כאלה, והוא, סך הכל הוא היה האחרון מאלה, ואינני בטוח אם דיעותיו של רבי חיים קנייבסקי על החסידים הוא הרבה שונה, עיין הסכמה שלו על הספר על הגאון מוילנא.
גם אני לא כ"כ השתכנעתי מטיעוניו של הרב טבגר, אבל הוא היה הראשון, ומאז כבר יצאו דברים יותר חזקים כמו למשל חותם של זהב ועוד.
חזור אל “תכלת ודין הקרבה בזמה"ז”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 37 אורחים