אגרת כתב:ראה נפש שמשון על אמונה עמ' 182 באוצר ועמ' קפג' בספר ממעשה זה שדוחהו
וכותב ע"כ דהוא שקר.
צדיק כתב:מפורסם המעשה הנורא על משה רבנו בתפאת ישראל סוף קידושין, [יובא להלן בקיצור] וההתנגדות של גדולי החסידים למעשה זה, שזה לא יתכן, דהא מפורש במדרש שנולד כבר נתמלא כל הבית כולו אורה.
וכעת הראוני שהמהרש"ם בתשובה מתיחס למעשה זה מאוד ברצינות, ומביא לו מקור מס' הקדמון בן המלך והנזיר.
וז"ל המהרש"ם חלק ג סימן רנו
וראיתי בס' אור פני משה בשם בן המלך והנזיר וכן בתפי"ש על המשניות סוף קדושין ובמפרש לעקדה פ' חקת שבימי מרע"ה שלח מלך א' להביא לפניו ציור דמות דיוקנו של מרע"ה והכיר בחכמת הפרצוף שמדותיו רעות בתכלית ונסע לראות צורתו והי' מכוון כן. וא"ל מרע"ה שאדרבה ע"י שנולד במדות רעות והוא זיכך אותם לכן זכה למעלתו. עכ"ל.
הנה בס' בן המלך והנזיר שבאוצר לע"ע לא מצאתי. מישהו ראה בפנים?
שנית: מהי סמכותו ומיהמנותו של הספר הנ"ל???
אודה מראש ללומדים.
חיס כתב:צדיק כתב:מפורסם המעשה הנורא על משה רבנו בתפאת ישראל סוף קידושין, [יובא להלן בקיצור] וההתנגדות של גדולי החסידים למעשה זה, שזה לא יתכן, דהא מפורש במדרש שנולד כבר נתמלא כל הבית כולו אורה.
וכעת הראוני שהמהרש"ם בתשובה מתיחס למעשה זה מאוד ברצינות, ומביא לו מקור מס' הקדמון בן המלך והנזיר.
וז"ל המהרש"ם חלק ג סימן רנו
וראיתי בס' אור פני משה בשם בן המלך והנזיר וכן בתפי"ש על המשניות סוף קדושין ובמפרש לעקדה פ' חקת שבימי מרע"ה שלח מלך א' להביא לפניו ציור דמות דיוקנו של מרע"ה והכיר בחכמת הפרצוף שמדותיו רעות בתכלית ונסע לראות צורתו והי' מכוון כן. וא"ל מרע"ה שאדרבה ע"י שנולד במדות רעות והוא זיכך אותם לכן זכה למעלתו. עכ"ל.
הנה בס' בן המלך והנזיר שבאוצר לע"ע לא מצאתי. מישהו ראה בפנים?
שנית: מהי סמכותו ומיהמנותו של הספר הנ"ל???
אודה מראש ללומדים.
צריך עיון על המהרש"ם שכותב: וראיתי בספר אור פני משה בשם בן המלך והנזיר וכו' ראה בספר אור פני משה בפרשת חקת, שהוא מביא את זה שמעתי אומרים דאיתא בספר וכו' ולא מביא בשם הספר בן המלך והנזיר. [הספר אור פני משה נדפס בשנת תק"ע והוא דפוס ראשון יקר המציאות]
סורגים כתב:ראיתי בספרי רבי צדוק הכהן ז"ל שכתב להסביר פשט בגמ' שרק רבי עקיבא נענה וירדו גשמים ולא רבי אלעזר בן הורקנוס, ומסבירה הגמ' מפני שזה מעביר על מידותיו וזה אינו מעביר, שרבי אלעזר נולד קדוש ועל כן לא נענה משא"כ רבי עקיבא עבד על מידותיו על כן נענה באומרו אבינו מלכנו.
שפופרת של ביצה כתב:לכאורה זו גמרא מפורשת במסכת מגילה יא. : "הוא אהרן ומשה הן בצדקן מתחילתן ועד סופן".
אבןטובה כתב:רמב"ם פ"ה מה'תשובה ה"ב שכל אחד יכוללהיות צדיק כמשה אבל לא נביא כמשה
ובט"ז יו"ד סי' רמב סק"כ דהאומר אפילו אם היית כמשה לא הייתי מקבל דבריך מלקין אותו דבלתי אפשר להיות כמשה
וצ"ל דמיירי שאמר אפילו אם היית כמשה בנבואה וכ"ה בכס"מ פ"ט מה' יסוה"ת ה"ג והפר"ח בחי' על הרמב"ם חולק
נהר שלום כתב:המהרי"ל דיסקין (היכן?) הובא בומתוק האור.
שומר-הגחלת כתב:דברי המהרי"ל דיסקין הובאו בהסכמתו לכליל תפארת.
נהר שלום כתב:בהערות למשניות כתבו לעיין בנועם המדות סוף אות מ’ [מצאתי הספר בה"ב אבל עמוד זה חסר].
בקרו טלה כתב:נהר שלום כתב:בהערות למשניות כתבו לעיין בנועם המדות סוף אות מ’ [מצאתי הספר בה"ב אבל עמוד זה חסר].
אולי לזאת הכוונה ונמצא בה"ב
וכן היה הענין במשה רבינו שהוצרך תחילה להסיר קצת מדות רעות שהיה בו...והיה לו קצת מדות פחיתות....מורה על פחיתות מדת משה
סורגים כתב:ראיתי בספרי רבי צדוק הכהן ז"ל שכתב להסביר פשט בגמ' שרק רבי עקיבא נענה וירדו גשמים ולא רבי אלעזר בן הורקנוס, ומסבירה הגמ' מפני שזה מעביר על מידותיו וזה אינו מעביר, שרבי אלעזר נולד קדוש ועל כן לא נענה משא"כ רבי עקיבא עבד על מידותיו על כן נענה באומרו אבינו מלכנו.
יהושע100 כתב:לאחר הכתיבה הזכירוני כי נכתב ד"ז כבר. וכשהסתכלתי ראיתי שאכן יהודי אחד המכונה יהושע100 כבר כתב זאת...
יהושע100 כתב:בספר 'שער שמעון' ישנה הסכמה של הראי"ה קוק זצ"ל ובתוך הספר הדפיס הרב המחבר הערה ממנו נגד נקודה מסוימת בספר.
(בספר הזכיר את הסיפור שהביא התפארת ישראל בסוף קידושין על מרע"ה ושצריך ללמוד מזה וכו' והרב כתב נגד זה)
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 139 אורחים