מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

פסול נוגע בעדות קידושין לרב מסדר הקידושין

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
יושב קרנות
הודעות: 28
הצטרף: א' דצמבר 04, 2016 8:30 pm

פסול נוגע בעדות קידושין לרב מסדר הקידושין

הודעהעל ידי יושב קרנות » ב' ינואר 30, 2017 4:44 pm

רבים מהרבנים המסדרים קידושין לשאינם שומרי תורה ומצוות - מקום שקשה למצוא בו עדים כשרים - נוהגים לקחת עמם עד כשר ולהצטרף עמו לעדות הקידושין. חכם אחד הראני את דברי הרב מוירצבורג שכתב שאין לעשות כן.
וז"ל [שו"ת יד הלוי ח"א אבן העזר סי' כ"ה]: בשם הרה"ג מו"ה אברהם בינג זלל"ה [תלמיד הרב נתן אדלר זצ"ל] שמעתי שמהסדר לא יצרף עצמו לעד, אכן טעמו לא שמעתי; ועלה בדעתי שמסתמא הוא שהמסדר קידושין הוא נוגע בעדתו, שאם לא יסדר הקידושין לא יותן לו שכר הקצוב לו על זה שהוא יותר משכירות פועלים, וכיון דאית ליה הנאה מיניה הוי כנוגע בעדות.
ולכאו' לא טוב נוהגים העושים כן.
ועלה בדעתי לומר לתרץ מנהגם, שהיות ועיקר הקפידא הוא שלא יהיו נוגעים בעדותם בשעת הקידושין עצמם, אם כן ניתן לומר שהיות והאיש והאשה מודים לעדותם ואומרים שעשו קידושין, לא יתבעו מהם את התשלום עבור הקידושין גם אם לא יעשו בפועל משום שחייבו עצמם כבר בהודאת בעלי דין שעשו קידושין [על דרך מה שכתב הקצות סי' רמ"א שכל מוכר הרי הוא כמודה בשעת הקניין]. אך יש מקום לומר שפתרון זה לא יועיל במקום בו החתן והכלה אינם יודעים מהם קידושין ורק סומכים על הרב המקדש, ואם כן אינם מודים ואם הוא יאמר שלא נעשו קידושין, יודו לדבריו, וצ"ע.
שאלתי:
האם הקפדה זו מקובלת, והאם מישהו מכיר תירוץ והתייחסות עליה?

יושב קרנות
הודעות: 28
הצטרף: א' דצמבר 04, 2016 8:30 pm

Re: פסול נוגע בעדות קידושין לרב מסדר הקידושין

הודעהעל ידי יושב קרנות » ב' ינואר 30, 2017 6:54 pm

עכשיו ראיתי שהמשנה הלכות דן בזה והתיר משום שדימה לנוטל שכר ללכת להעיד, אך לכאו' אינו מובן כלל כנ"ל, שהוא ממש נוגע וכנוטל להעיד ממש שעדותו בטלה.

ישראל אליהו
הודעות: 1803
הצטרף: ב' מרץ 02, 2015 9:32 pm

Re: פסול נוגע בעדות קידושין לרב מסדר הקידושין

הודעהעל ידי ישראל אליהו » ב' ינואר 30, 2017 8:15 pm

זכורני שהפת"ש מדבר בזה. [אולי אבה"ע סי' מ"ב].

יושב קרנות
הודעות: 28
הצטרף: א' דצמבר 04, 2016 8:30 pm

Re: פסול נוגע בעדות קידושין לרב מסדר הקידושין

הודעהעל ידי יושב קרנות » ב' ינואר 30, 2017 10:17 pm

אולי הוא מדבר באופן כללי על פסול נוגע בקידושין, מח' רמבם ושאר ראשונים.

מבקש חכמה
הודעות: 1054
הצטרף: ה' יולי 22, 2010 10:35 am

Re: פסול נוגע בעדות קידושין לרב מסדר הקידושין

הודעהעל ידי מבקש חכמה » ד' פברואר 01, 2017 9:46 pm

לכאורה השכר על סידור הקידושין ולא על העדות. אם הוא מעיד או לא מעיד אינו מעניין כלל את המשלמים לו...

יושב קרנות
הודעות: 28
הצטרף: א' דצמבר 04, 2016 8:30 pm

Re: פסול נוגע בעדות קידושין לרב מסדר הקידושין

הודעהעל ידי יושב קרנות » ה' פברואר 02, 2017 7:08 pm

אם הוא יאמר שהקידושין היו פסולים, הוא יצטרך להשיב את כספו, נמצא שהוא נוגע ולא יכול להיות עד.

מבקש חכמה
הודעות: 1054
הצטרף: ה' יולי 22, 2010 10:35 am

Re: פסול נוגע בעדות קידושין לרב מסדר הקידושין

הודעהעל ידי מבקש חכמה » ו' פברואר 10, 2017 11:31 am

אינו נאמן לומר שלא היו קידושין שכן הוא חוזר ומגיד.
ולעצם העדות אינו חייב כלל להיות עד ואינו מקבל עליה שכר.

יושב קרנות
הודעות: 28
הצטרף: א' דצמבר 04, 2016 8:30 pm

Re: פסול נוגע בעדות קידושין לרב מסדר הקידושין

הודעהעל ידי יושב קרנות » ש' פברואר 11, 2017 8:56 pm

שוב, הוא מקבל שכר שמותנה בהיות הקידושין, על כן נמצא שהוא נוגע בשעת העדות. אמנם הוא לא מקבל שכר כדי להעיד אך אם יעיד אחרת יקחו ממנו את שכרו.
מה שייך חוזר ומגיד?! וכי נחקרה עדותו?!

עושה חדשות
הודעות: 12960
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: פסול נוגע בעדות קידושין לרב מסדר הקידושין

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' יולי 24, 2019 2:27 pm

דא"ג,
בקצוה"ח (לו) ובאבנ"מ (מב) העיר דראוי לייחד את עידי הקיום, כדי שלא יהיה בגדר נמצא א' מהם קא"פ. אמנם לשונו שם שהמסדר קידושין עושה זאת. האם באמת יש סמכות למסד"ק לייחד עדים? או שהוא רק מזכיר לחתן לעשות זאת בעצמו?

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: פסול נוגע בעדות קידושין לרב מסדר הקידושין

הודעהעל ידי כדכד » ד' יולי 24, 2019 6:28 pm

כל דמקדש אדעתא דרבנן מקדש
החתן יודע שהוא טרוד והוא סומך בכל הדברים ההלכתיים על הרב המסדר וגם בזה

פלוריש
הודעות: 2614
הצטרף: ה' ינואר 15, 2015 6:17 pm
שם מלא: אריאל דוד

Re: פסול נוגע בעדות קידושין לרב מסדר הקידושין

הודעהעל ידי פלוריש » ד' יולי 24, 2019 10:00 pm

ראו באוצר הפוסקים (אבה"ע סי' מב ס"ק מה אות טז) שדן בזה.
והובאו שם דברי שו"ת בנין ציון סימן קנז:
ב"ה אלטאנא, יום ב' ה' תמוז תרכ"ז לפ"ק. לחתני הרה"ג וכו' מ"ה משה ארי' ב"ב הלוי נ"י אב"ד דק"ק קיססינגען יע"א... ועל דבר שאלתך אם המסדר קידושין יכול להיות אחד מן העדים באשר ששמעת מאביך הגאון נ"י שלא יעשה כן אם לא שמוחל על שכר ס"ק =סדור קדושין= בלב שלם דאל"כ הוי נוגע הנה משו"ת חות יאיר סי' י"ט נראה שפשוט לו שהמסדר קידושין יכול להיות עד שכתב וז"ל תמה אני מה זו שאלה הלא המסדר קידושין כהר"ז קירוויילער הי' מקרא להחתן מלה במלה והוא צופה ומביט וכו' ע"ש ומה זו תימה אולי קבל המס"ק =המסדר קדושין= שכר כנהוג אע"כ דלא מקרי זה נוגע ולענ"ד עדים המס"ק לעד מאחר דבאחר יש חשש ליקח שכר עדות דאע"ג דלפי המבואר בח"מ סי' ל"ד ס' י"ח ברמ"א שמי שאינו מחוייב להעיד והולך שם לראות ולהעיד מותר ליטול שכר עדותו הרי כבר העיר הש"ך על מה שכתב הרמ"א באהע"ז סי' ק"ל סכ"א לענין עדי גט שלא יכולים לקבל יותר משכר בטלה אם לא שיש עוד טעמים אחרים מה שלא שייך בעדי קידושין והרי המס"ק מקבל שכרו בשביל הסידור קידושין ומעיד בחנם ומסתמא כוונת מר אביך שכר בעד ס"ק ובזה נוגע בעדותו ולענ"ד יש להשיב דמסתמא שכר בעד ס"ק ובזה ובזה נוגע בעדותו ולענ"ד יש להשיב דמסתמא גם בלא עדות המס"ק יהי' עוד אחר כשר כאן להכשיר הקידושין ואפילו נימא שכולם פסולים ורק ע"י עדותו נעשה הקידושין בהכשר מכ"מ יש לו לקבל שכר ס"ק דהועיל להזוג כשמקדש שנית בפני עדים כשרים שלא צריך להיות בחופה בעשרה ולא צריך שנית ברכות אירוסין ונשואין כמבואר באהע"ז (סי' ס"א ס' א') ברמ"א אם קידש בטעות והי' לו נישואין עמה אף על פי שחוזר ומקדשה א"צ לברך שנית ז' ברכות עכ"ל וכבר כתבתי במ"א (סי' ק"מ) שה"ה שא"צ ברכת אירוסין ולא בעשרה רק שיקדש בינו לבינה לפני ב' עדים ולכן דל עדות המס"ק מכ"מ עשה את שלו לסדר קידושין בפני עשרה ולברך ברכת אירוסין אשר על זה מקבל שכרו וא"כ כשמעיד לא הוי נוגע במה שמקבל שכרו, כנלענ"ד, הקטן יעקב.
וכן הובא האהל אברהם לגר"א שאג (סי' נט), שכתב שאינו נחשב נוגע, כי שכרו אינו על העדות, ואם יבקשו ממנו לאחר מכן להעיד שהיו קידושין ולא יזכור, לא יפסיד שכרו על סידור הקידושין.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 507 אורחים