עושה חדשות כתב:שאלה פשוטה ומצויה.
אדם שמוציא קול וחותך את המילות במוצאות הפה זהו ודאי דיבור,
ה"ה כאשר אינו מוציא קול ממש אלא נופח רוח, וע"י השפתיים נשמעים דבריו, גם זה דיבור הוא.
אבל מה הדין כאשר אינו מוציא הגה וגם לא רוח, אלא רק ממלמל בשפתיו את המילים,
ואפילו אם יצמידו לפיו רמקול, לא ישמעו כלום.
זה ג"כ כמו דיבור?
ואולי יש חילוק לענין מה?
שמא כבר עסקו בזה כאן?
אודה לך מאד אם תציין כתובת.לענין כתב:בקובץ תשובות להגריש"א מבואר שזה לא דיבור
עושה חדשות כתב:אודה לך מאד אם תציין כתובת.לענין כתב:בקובץ תשובות להגריש"א מבואר שזה לא דיבור
עושה חדשות כתב:שאלה פשוטה ומצויה.
אדם שמוציא קול וחותך את המילות במוצאות הפה זהו ודאי דיבור,
ה"ה כאשר אינו מוציא קול ממש אלא נופח רוח, וע"י השפתיים נשמעים דבריו, גם זה דיבור הוא.
אבל מה הדין כאשר אינו מוציא הגה וגם לא רוח, אלא רק ממלמל בשפתיו את המילים,
ואפילו אם יצמידו לפיו רמקול, לא ישמעו כלום.
זה ג"כ כמו דיבור?
ואולי יש חילוק לענין מה?
שמא כבר עסקו בזה כאן?
עושה חדשות כתב:את"ל שזה לא נחשב דיבור, מצוי שזה משמיע קול ע"י שאיפת אויר לתוך פיו, (לא כדיבור רגיל או לחישה התלויים בהוצאת אויר). האם זה נחשב דיבור?
לא יברך אדם ברכת המזון בלבו ואם בירך יצא והוא שהוציא בשפתיו אלא שבירך בלחש כל כך עד שלא השמיע לאזנו אלא בירך בלבו אבל אם לא הוציא בשפתיו כלל אלא הרהר בלבו לבד לא יצא שהרהור אינו כדיבור...
ויש אומרים שכל הברכות אפי' ברכת המזון יוצא אדם ידי חובתו בהרהור בדיעבד ואינן דומות לקריאת שמע שנאמר בה ודברת בם והרהור אינו כדיבור אבל בברכת המזון לא נאמר ודברת אלא וברכת והמברך בלבו ג"כ שם ברכה עליה והעיקר כסברא הראשונה ומכל מקום בשאר ברכות שהן מדברי סופרים יש לסמוך על זה בשעת הדחק ולצורך גדול
עושה חדשות כתב:שאלה פשוטה ומצויה.
אדם שמוציא קול וחותך את המילות במוצאות הפה זהו ודאי דיבור,
ה"ה כאשר אינו מוציא קול ממש אלא נופח רוח, וע"י השפתיים נשמעים דבריו, גם זה דיבור הוא.
אבל מה הדין כאשר אינו מוציא הגה וגם לא רוח, אלא רק ממלמל בשפתיו את המילים,
ואפילו אם יצמידו לפיו רמקול, לא ישמעו כלום.
זה ג"כ כמו דיבור?
ואולי יש חילוק לענין מה?
שמא כבר עסקו בזה כאן?
עושה חדשות כתב:שאלה פשוטה ומצויה.
אדם שמוציא קול וחותך את המילות במוצאות הפה זהו ודאי דיבור,
ה"ה כאשר אינו מוציא קול ממש אלא נופח רוח, וע"י השפתיים נשמעים דבריו, גם זה דיבור הוא.
אבל מה הדין כאשר אינו מוציא הגה וגם לא רוח, אלא רק ממלמל בשפתיו את המילים,
ואפילו אם יצמידו לפיו רמקול, לא ישמעו כלום.
זה ג"כ כמו דיבור?
ואולי יש חילוק לענין מה?
שמא כבר עסקו בזה כאן?
מעל"ע, ראיתי שדנו כן לגבי תקיעת שופר, כשהשמעת הקול נעשתה ע"י שאיפת אויר לתוך פיו דרך השופר, ולא דרך נשיפת האויר כלפי חוץ. ראה לוח ההלכות והמנהגים (זלזניק) שנה זו.עושה חדשות כתב:את"ל שזה לא נחשב דיבור, מצוי שזה משמיע קול ע"י שאיפת אויר לתוך פיו, (לא כדיבור רגיל או לחישה התלויים בהוצאת אויר). האם זה נחשב דיבור?
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 485 אורחים