מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אשכול אביעה חידות

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
מקדש מלך
הודעות: 4637
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי מקדש מלך » ד' יולי 17, 2019 5:31 pm

חידה נחמדה ששמעתי.

באיזה מצב החזון איש מודה שניתן לקיים מצוות דאורייתא לכתחילה בשיעורו של רבי חיים נאה?

עזריאל ברגר
הודעות: 13932
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' יולי 17, 2019 6:11 pm

מקדש מלך כתב:חידה נחמדה ששמעתי.

באיזה מצב החזון איש מודה שניתן לקיים מצוות דאורייתא לכתחילה בשיעורו של רבי חיים נאה?

גר שהתגייר במקווה שיש בו מ סאה רק להגרא"ח נאה.

מקדש מלך
הודעות: 4637
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי מקדש מלך » ד' יולי 17, 2019 6:13 pm

כל הכבוד

דרומי
הודעות: 9392
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי דרומי » ד' יולי 17, 2019 6:39 pm

אפשר להסביר את העוקץ? לא הבנתי...

מקדש מלך
הודעות: 4637
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי מקדש מלך » ד' יולי 17, 2019 6:44 pm

לא הבנת את התשובה, או לא הבנת את העוקץ שבה?

התשובה פשוטה. היות והגר הזה יהודי רק לפי רבי חיים נאה, אם כן ממה נפשך, אם הלכה כחזון איש הרי הוא גוי ופטור ממצוות, שהרי טבל במקווה חסר, וכל חיובו הוא רק על הצד שהלכה כרבי חיים נאה, ולן אינו צריך להחמיר יותר משיטתו.

העוקץ? לטעמי זה חאפ יפה (בפרט בתור מענה לחידה). אם לדעתך לא (בהנחה שזה העניין הדורש ביאור), הרי שזה עניין של טעם וריח שעליו כידוע אין להתווכח.

לענין
הודעות: 3518
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי לענין » ד' יולי 17, 2019 11:34 pm

בכלל לא פשוט.
אם הוא טבל במקוה של ר' חיים נאה, אז חסר לו בקבלת מצוות.
וגם הב"ד שגייר אותו לא ראויים להקרא ב"ד, וממילא מקרי שלא התגייר בפני שלשה.
כ"ז לפו"ר ול"ע כה"צ.

עזריאל ברגר
הודעות: 13932
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' יולי 18, 2019 10:03 am

לענין כתב:בכלל לא פשוט.
אם הוא טבל במקוה של ר' חיים נאה, אז חסר לו בקבלת מצוות.
וגם הב"ד שגייר אותו לא ראויים להקרא ב"ד, וממילא מקרי שלא התגייר בפני שלשה.
כ"ז לפו"ר ול"ע כה"צ.

א. כל מה שכתבת הוא לאוחזים משיטת הצל"ח. לדידי (שאינני מקפיד תמיד על שיטת הצל"ח אפילו בשיעור סוכה דאורייתא וכיו"ב) הוא יהודי כשר למהדרין, ואני מוכן לשמוע ממנו "זכור", ולהניח תפילין שהוא כותב וכיו"ב.
ב. אפילו לדידך איכא לאוקומי שטעו במדידת המקווה, שסברו שיש בו כשיעור אף לשיטת הצל"ח, והתברר שלא כך הם הדברים.

לענין
הודעות: 3518
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי לענין » ה' יולי 18, 2019 1:54 pm

לתומי הייתי סבור כי השיטה האחרונה תוכיח לכל כי המדובר הוא בוויץ.

קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי קראקובער » ה' יולי 18, 2019 6:42 pm

עזריאל ברגר כתב:
מקדש מלך כתב:חידה נחמדה ששמעתי.

באיזה מצב החזון איש מודה שניתן לקיים מצוות דאורייתא לכתחילה בשיעורו של רבי חיים נאה?

גר שהתגייר במקווה שיש בו מ סאה רק להגרא"ח נאה.

ואיך יתכן הפוך שאם נמצא כרגע במקוה עם ארבעים סאה בשיעור רבי חיים נאה לפי החזון איש הוא יהודי ולפי רח'"נ הוא גוי?

עזריאל ברגר
הודעות: 13932
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' יולי 18, 2019 7:34 pm

קראקובער כתב:
עזריאל ברגר כתב:
מקדש מלך כתב:חידה נחמדה ששמעתי.

באיזה מצב החזון איש מודה שניתן לקיים מצוות דאורייתא לכתחילה בשיעורו של רבי חיים נאה?

גר שהתגייר במקווה שיש בו מ סאה רק להגרא"ח נאה.

ואיך יתכן הפוך שאם נמצא כרגע במקוה עם ארבעים סאה בשיעור רבי חיים נאה לפי החזון איש הוא יהודי ולפי רח'"נ הוא גוי?

אולי מקווה שנפסל בג' לוגין לשיטת הגראח"נ?
אבל כמדומני שזהו פסול דרבנן, ונכנסנו לשאלת גר שנתגייר במקווה פסול מדרבנן.

קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי קראקובער » ה' יולי 18, 2019 7:36 pm

יפה, אבל לא לזה התכוונתי.

שום בעל בכי
הודעות: 92
הצטרף: א' מאי 06, 2018 11:35 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי שום בעל בכי » ו' יולי 19, 2019 5:15 pm

בוצינא כתב:איך יתכן מצב ששנים יגנבו את אותו דבר באותו זמן באותה כמות לאותו צורך מאותו סוג ואחד יקיים מצוה מדאוריתא והשני יעבור איסור מן התורה?


פורסמה התשובה -

שניים שגנבו חתיכת מצה קטנה שאין בה שווה פרוטה, לצורך אכילת מצה בליל הסדר. רק ההבדל ביניהם הוא, שלראשון יש שיעור כזית מצה לקיום המצווה. ואם כן, החתיכה שגנב, אמנם היא חצי שיעור, אבל חצי שיעור אסור מהתורה, ולכן עבר איסור תורה של גניבה. אבל השני שיש לו כזית חסר קצת, וכאשר גנב את החתיכה נשלם לו שיעור לכזית, פסק הרב יצחק אלחנן ספקטור בספרו באר יצחק, שאם בכדי לקיים מצוה בשיעור שלם אתה צריך לעבור על עבירה של חצי שיעור, דוחה המצווה את העבירה. ולפי זה, כיוון שהחתיכה שגנב, פחותה משווה פרוטה ודינה כחצי שיעור, נדחה איסור זה בכדי לקיים מצוה מן התורה של אכילת מצה.

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » א' יולי 21, 2019 1:34 am

שום בעל בכי כתב:אם בכדי לקיים מצוה בשיעור שלם אתה צריך לעבור על עבירה של חצי שיעור, דוחה המצווה את העבירה.
דוקא אי בעידנא דמיעקר לאו מקיים עשה, משא"כ בנידון דידן דבעידנא דגניב לא מקיים מצות אכילת מצה.

נחלי אפרסמון

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי נחלי אפרסמון » א' יולי 21, 2019 2:23 am

שום בעל בכי כתב:
בוצינא כתב:איך יתכן מצב ששנים יגנבו את אותו דבר באותו זמן באותה כמות לאותו צורך מאותו סוג ואחד יקיים מצוה מדאוריתא והשני יעבור איסור מן התורה?


פורסמה התשובה -

שניים שגנבו חתיכת מצה קטנה שאין בה שווה פרוטה, לצורך אכילת מצה בליל הסדר. רק ההבדל ביניהם הוא, שלראשון יש שיעור כזית מצה לקיום המצווה. ואם כן, החתיכה שגנב, אמנם היא חצי שיעור, אבל חצי שיעור אסור מהתורה, ולכן עבר איסור תורה של גניבה. אבל השני שיש לו כזית חסר קצת, וכאשר גנב את החתיכה נשלם לו שיעור לכזית, פסק הרב יצחק אלחנן ספקטור בספרו באר יצחק, שאם בכדי לקיים מצוה בשיעור שלם אתה צריך לעבור על עבירה של חצי שיעור, דוחה המצווה את העבירה. ולפי זה, כיוון שהחתיכה שגנב, פחותה משווה פרוטה ודינה כחצי שיעור, נדחה איסור זה בכדי לקיים מצוה מן התורה של אכילת מצה.

היכן הבאר יצחק?

אפרים זלמן
הודעות: 415
הצטרף: ג' אוגוסט 02, 2016 12:44 am
מיקום: Montreal, Quebec

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי אפרים זלמן » א' יולי 21, 2019 7:09 am

ביקורת תהיה כתב:
שום בעל בכי כתב:אם בכדי לקיים מצוה בשיעור שלם אתה צריך לעבור על עבירה של חצי שיעור, דוחה המצווה את העבירה.
דוקא אי בעידנא דמיעקר לאו מקיים עשה, משא"כ בנידון דידן דבעידנא דגניב לא מקיים מצות אכילת מצה.

ותו, וכי מצינו שמצוה ידחה ל''ת שבין אדם לחברו?

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » א' יולי 21, 2019 11:46 am

קל וחומר לאו דממונא מלאו דאיסורא.

אTKH
הודעות: 165
הצטרף: ש' ינואר 08, 2011 11:13 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי אTKH » א' יולי 21, 2019 5:28 pm

לגנוב פחות משו"פ זה "חצי שיעור"?

נחלי אפרסמון

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי נחלי אפרסמון » א' יולי 21, 2019 5:29 pm

ודאי כ"כ הרב המגיד.פ"א מגניבה הלכה ב'.

סמל אישי של המשתמש
בוצינא
הודעות: 434
הצטרף: א' דצמבר 22, 2013 1:31 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי בוצינא » ג' יולי 23, 2019 9:10 am

נחלי אפרסמון כתב:היכן הבאר יצחק?

האריך בזה בכמה אופנים בסימן ט' וסימן י'
לא מצאתי שם את האופן של ההקשר ללאו דגניבה
אמנם הוא נלמד ממש"כ לענין תרומה יעו"ש

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ה' יולי 25, 2019 1:05 pm

אימתי מברכים ברכת המצוות עובר למחשבה?

גלאגוזים
הודעות: 1119
הצטרף: ב' ינואר 31, 2011 1:55 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי גלאגוזים » ה' יולי 25, 2019 2:12 pm

ברכה על הפרשת תרו"מ במחשבה. [עי' שו"ת רעק"א מהדו"ק סי' כ"ט ול']

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ה' יולי 25, 2019 6:57 pm

גלאגוזים כתב:עי' שו"ת רעק"א מהדו"ק סי' כ"ט ול'.

כתב הרמב"ם בהלכות עירובין:
א. כְּשֵׁם שֶׁמְּבָרְכִין עַל עֵרוּבֵי חֲצֵרוֹת וְשִׁתּוּפֵי מְבוֹאוֹת כָּךְ מְבָרְכִין עַל עֵרוּבֵי תְּחוּמִין.
ב. עִקַּר עֵרוּבֵי תְּחוּמִין לְעָרֵב בְּרַגְלָיו. וְלֹא אָמְרוּ לְעָרֵב בְּהַנָּחַת מְזוֹן שְׁתֵּי סְעוּדוֹת אַף עַל פִּי שֶׁלֹּא יָצָא וְלֹא עָמַד שָׁם אֶלָּא לְהָקֵל עַל הֶעָשִׁיר, שֶׁלֹּא יֵצֵא אֶלָּא יְשַׁלַּח עֵרוּבוֹ בְּיַד אַחֵר וְיַנִּיחוֹ לוֹ.
ג. מִי שֶׁיָּצָא בְּרַגְלָיו וְעָמַד בַּמָּקוֹם שֶׁקּוֹנֶה בּוֹ שְׁבִיתָה - אֵינוֹ צָרִיךְ לוֹמַר כְּלוּם, אֶלָּא כֵּיוָן שֶׁגָּמַר בְּלִבּוֹ קָנָה.
המסקנה העולה לכאורה מכל הלין היא, כי המערב ברגליו עומד במקום שקונה בו שביתה, מברך 'על מצות עירוב' וגומר בלבו 'שביתתי במקום זה'.
אך לאור המשא והמתן בתשובות רבי עקיבא איגר הנזכרות מתפקפקת מסקנה זו. והדבר צריך תלמוד.

פלגינן
הודעות: 3250
הצטרף: ג' יולי 17, 2012 10:46 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי פלגינן » ו' יולי 26, 2019 10:49 am

קראקובער כתב:
עזריאל ברגר כתב:
מקדש מלך כתב:חידה נחמדה ששמעתי.

באיזה מצב החזון איש מודה שניתן לקיים מצוות דאורייתא לכתחילה בשיעורו של רבי חיים נאה?

גר שהתגייר במקווה שיש בו מ סאה רק להגרא"ח נאה.

ואיך יתכן הפוך שאם נמצא כרגע במקוה עם ארבעים סאה בשיעור רבי חיים נאה לפי החזון איש הוא יהודי ולפי רח'"נ הוא גוי?

?

קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי קראקובער » ש' יולי 27, 2019 9:22 pm

לפי הכס"מ שאדם טהור רק כשיצא מן המים = כשאינו במצב של מקוה כשר, אז אדם שטבל ועדיין בתוך המים וריקנו את המקוה לשיעור פחות של החזון איש הוא כבר לא במקוה והגירות חלה.

נחלי אפרסמון

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי נחלי אפרסמון » ב' אוגוסט 12, 2019 3:58 pm

איך יתכן אדם ששותה כוס קפה מהביל ומסיים לגמוע אותו כליל. מברך ברכה אחרונה בקול וממשיך לשתות בלי לברך שהכל?

עזריאל ברגר
הודעות: 13932
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' אוגוסט 12, 2019 4:08 pm

חידת "הוא והיא" לתשעה באב:
הוא - צאצאיו נרמזו במגילת איכה.
היא - כינוי לעם ישראל, שמופיע כמה פעמים במגילת איכה, וגם בהפטרת תשעה באב, ובעוד כמה נבואות, כולן נבואות פורענות.

עזריאל ברגר
הודעות: 13932
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' אוגוסט 12, 2019 4:08 pm

נחלי אפרסמון כתב:איך יתכן אדם ששותה כוס קפה מהביל ומסיים לגמוע אותו כליל. מברך ברכה אחרונה בקול וממשיך לשתות בלי לברך שהכל?

ברכה אחרונה - מעין ג' על מאכלים שאכל...

אבל בטח התכוונת למשהו יותר רציני.

עתניאל בן קנז
הודעות: 2269
הצטרף: ד' מאי 22, 2013 8:27 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עתניאל בן קנז » ב' אוגוסט 12, 2019 6:42 pm

נחלי אפרסמון כתב:איך יתכן אדם ששותה כוס קפה מהביל ומסיים לגמוע אותו כליל. מברך ברכה אחרונה בקול וממשיך לשתות בלי לברך שהכל?

אולי לדעת הפוסקים, שיין אינו פוטר מברכה אחרונה, מיני משקין ששתה לפני היין.
וע"כ איירי במי ששתה שאר משקין, ואח"כ יין, ומברך ברכה אחרונה על המשקים לשתות ששתה לפני היין, וכעת ממשיך לשתות משקין שנפטרו בברכת היין.

וכן לדעת הראשונים [וכן נוטה הרמ"א], שמשקין שבתוך הסעודה אין טעונים ברכה כלל.
מי ששתה כוס קפה לפני הסעודה (באופן שאינו פותח בני מעיים, ואינו לצורך הסעודה) כשיעור רביעית. וכעת התחיל סעודתו. הוא חייב לברך ברכה אחרונה על הקפה ששתה קודם הסעודה, וכעת ממשיך לשתות על סמך הסעודה.

לענין
הודעות: 3518
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי לענין » ב' אוגוסט 12, 2019 10:56 pm

עזריאל ברגר כתב:חידת "הוא והיא" לתשעה באב:
הוא - צאצאיו נרמזו במגילת איכה.
היא - כינוי לעם ישראל, שמופיע כמה פעמים במגילת איכה, וגם בהפטרת תשעה באב, ובעוד כמה נבואות, כולן נבואות פורענות.


הוא - כל מכבדיה הזילוה.
היא - viewtopic.php?f=43&t=46986.
נערך לאחרונה על ידי לענין ב ב' אוגוסט 12, 2019 10:58 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

עזריאל ברגר
הודעות: 13932
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' אוגוסט 13, 2019 12:09 am

לענין כתב:
עזריאל ברגר כתב:חידת "הוא והיא" לתשעה באב:
הוא - צאצאיו נרמזו במגילת איכה.
היא - כינוי לעם ישראל, שמופיע כמה פעמים במגילת איכה, וגם בהפטרת תשעה באב, ובעוד כמה נבואות, כולן נבואות פורענות.


הוא - כל מכבדיה הזילוה.
היא - viewtopic.php?f=43&t=46986.

הוא - אינני מכיר פירוש כזה. רש"י מפרש על שני פסוקים אחר כך.
היא - לולא חרשתם בעגלתי לא מצאתם חידתי...

סמל אישי של המשתמש
נהר שלום
הודעות: 3042
הצטרף: ב' יוני 09, 2014 6:56 pm
מיקום: דע מאין באת ולאן אתה הולך

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי נהר שלום » ג' אוגוסט 13, 2019 1:58 am

פרפראות.jpg
פרפראות.jpg (373.07 KiB) נצפה 10359 פעמים

[להורדה עם התשובות]
קבצים מצורפים
פרפראות עם מסגרת.pdf
(238.45 KiB) הורד 262 פעמים

פרנצויז
הודעות: 1657
הצטרף: ה' מרץ 26, 2015 1:40 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי פרנצויז » ג' אוגוסט 13, 2019 2:57 am

פרפראות לחכמה, בסוף קובץ "מסורת" גליון א'
www.otzar.org/wotzar/book.aspx?146077&pageid=CM0016A
(באוצר יש י"ג חוברות)

עזריאל ברגר
הודעות: 13932
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' אוגוסט 13, 2019 1:22 pm

עזריאל ברגר כתב:
לענין כתב:
עזריאל ברגר כתב:חידת "הוא והיא" לתשעה באב:
הוא - צאצאיו נרמזו במגילת איכה.
היא - כינוי לעם ישראל, שמופיע כמה פעמים במגילת איכה, וגם בהפטרת תשעה באב, ובעוד כמה נבואות, כולן נבואות פורענות.


הוא - כל מכבדיה הזילוה.
היא - viewtopic.php?f=43&t=46986.

הוא - אינני מכיר פירוש כזה. רש"י מפרש על שני פסוקים אחר כך.
היא - לולא חרשתם בעגלתי לא מצאתם חידתי...

העירני הרב "לענין" בהודעות פרטיות לגבי "הוא", והסקנו שאם נשלב את הגמרא יומא נד,ב עם פסיקתא דרב כהנא פיסקא יט - אכן גם פסוק זה מדבר על צאצאיו של "בן עמי".
אך שני פסוקים אח"כ מדובר במפורש על הצר "אשר ... לא יבואו בקהל", והם עמון ומואב, כמפורש ברש"י על אתר.

עזריאל ברגר
הודעות: 13932
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' אוגוסט 19, 2019 12:33 pm

כמה הם?
עשרה? שבעה? ששה? אולי ששה בספירה קצת שונה? אולי חמשה? אולי שלשה? ולפעמים כולם נמנים כאחד!
מי הם?

עזריאל ברגר
הודעות: 13932
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' אוגוסט 19, 2019 12:38 pm

היכי תמצי בן יהודי כשר שאינו יורש את אביו, לא בגלל צוואה וכיו"ב, אלא בגלל שיש מי שקודם לו בסדר הירושה?

לחילופין: היכי תמצי אדם שקיבל דברים בירושה כהלכה, ובחייו תיעקר הירושה ממנו ותנתן לבנו של המנוח?

שני צדדי הספק - לפי דעה מסוימת באחרונים.

חיים שאול
הודעות: 1150
הצטרף: ג' אוגוסט 13, 2019 8:39 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי חיים שאול » ב' אוגוסט 19, 2019 1:16 pm

נהר שלום כתב:
פרפראות.jpg

[להורדה עם התשובות]

הי׳ פעם אשכול על החידות מהחזו"א ושם הובא הרבה חידות מהגרד"ל

עזריאל ברגר
הודעות: 13932
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ו' אוגוסט 23, 2019 12:01 pm

עזריאל ברגר כתב:היכי תמצי בן יהודי כשר שאינו יורש את אביו, לא בגלל צוואה וכיו"ב, אלא בגלל שיש מי שקודם לו בסדר הירושה?

לחילופין: היכי תמצי אדם שקיבל דברים בירושה כהלכה, ובחייו תיעקר הירושה ממנו ותנתן לבנו של המנוח?

שני צדדי הספק - לפי דעה מסוימת באחרונים.

איכא למ"ד שאם התעברה האם לאחר מיתת האב (כגון באופן מלאכותי) - הילד הזה לא יפטור אותה מייבום, כיוון שבשעת מיתת בעלה לא היו בנים, ולא פוקע חיוב היבום לאחר מכן.
והן קיי"ל שהמייבם יורש את אחיו, וכעת ניחזי אנן, מה יהיה דין הירושה של אדם זה שהתייבמה אשתו ואח"כ נולד לו בן (בהנחה שהבן מיוחס אחרי אביו):
את הממון ה"ראוי" לאביו - ודאי יקבל הבן ולא היבם, שאין היבם נוטל בראוי כבמוחזק, אבל את מה שהיה מוחזק בשעת מיתתו ובשעת היבום - אפשר לומר בשני אופנים:
א. אפשר לומר שהתורה גזרה שהיבם יקום על שם אחיו המת, והוא יורש את אחיו, וקודם לבנו של המת בירושה (וזה הצד הראשון בחידתי)!
ב. אפשר לומר שהיבם קם על שם אחיו לירושה רק אם אחיו לא השאיר בנים, ונמצא שהיבם נוטל את נכסי אחיו בתחילה, ואח"כ כשיוולד הבן - יעברו הנכסים לבן הזה בחייו של היבם-היורש (וזה הצד השני)!

לב חיים

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי לב חיים » א' אוגוסט 25, 2019 1:07 am

היכי משכחת לה שראובן חטא ב100 עבירות .בא שמעון ועשה משהו אפילו ללא ידיעת והכל נהפך למצוות ?[שאלני בני נר"ו]

לב חיים

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי לב חיים » ב' אוגוסט 26, 2019 2:45 pm

איך יתכן אדם מוכר רכב יגואר F-TYPE לחבירו, אם יש בו 10 פגמים – המקח קיים.
אבל אם יש בו רק "פגם אחד" – המקח מבוטל?

קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי קראקובער » ב' אוגוסט 26, 2019 4:13 pm

לב חיים כתב:היכי משכחת לה שראובן חטא ב100 עבירות .בא שמעון ועשה משהו אפילו ללא ידיעת והכל נהפך למצוות ?[שאלני בני נר"ו]

ראובן מכר 100 רכבים יגואר לחבירו והקונה חשב שיש רק פגם אחד ועבר על לא תונו ושמעון סיפר לו שיש 10 פגמים בכל רכב ועכשיו כבר אין אונאה וקיים מצוות או קנו מיד עמיתך...


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 114 אורחים