מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

השותה מים לצמאו מברך שהכל, מהו שיעור הצמאון?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
מדה
הודעות: 40
הצטרף: ב' פברואר 26, 2018 10:16 pm

Re: השותה מים לצמאו מברך שהכל, מהו שיעור הצמאון?

הודעהעל ידי מדה » ה' אוגוסט 23, 2018 4:53 pm

סגי נהור כתב:
מדה כתב:
יואל שילה כתב:
מים או שאר משקין אין לברך עליהם בתוך הסעודה ואפילו שותה לצמאו ולא לשרות המאכל שבמעיו

אין כוונתו שתדייק שאם שותה מים לשרות המאכל שבמעיו ולא לצמאו - אינו מברך אף שאינו אנוס לשתות.
אלא כוונתו לדברי הגמ' שמה שלא מברכים על יין בסעודה הא מפני שהיין בא לשרות האכילה שבמעיו, וממילא הוא נחשב כדברים הבאים מחמת הסעודה, משא"כ אם היין בא שלא לשרות האכילה - הרי שנחשב כבא שלא מחמת הסעודה - ומברכים עליו.
ועל זאת בא לומר שבמים שבתוך הסעודה הגדר הוא אחרת, ואין מברכים אפילו כששותה שלא לשרות האכילה שבמעיו - כי המים תמיד נחשבים כבאים מחמת הסעודה [ולא כי אין נהנים מהם, כי דין ברכה על מאכל בתוך הסעודה - תלוי בכך שיהא שלא מחמת הסעודה, והוא שונה מברכה שלא בתוך הסעודה - שתלויה בהנאה], דלא כבן איש חי שהבאתי לעיל שגם מים שבתוך הסעודה נחשבים כבאים שלא מחמת הסעודה, ובעקרון אין נפטרים בברכת הפת.
מ"מ, אין מדבריו שם נדנוד ראיה לומר שכששותה מים מחוץ לסעודה, ושלא מחמת אונס - שלא יברך עדי שיהא תנאי חיובי של הנאה, אלא כל שתיה שלא מחמת אונס היא היא ההנאה המחייבת ברכה.

הבאתי הדין של מים בתוך הסעודה, כיון שמשמע ממנו אשר לא רק כשיש אונס אין מברכים, ולמנוע הסברה שהזכרת שמשמע מדבריו שרק כשחנקתיה אומצא שהוא אונס אין לברך. אמנם כבר פירשו כבודו בצורה שמסלק הקושיה, והוא שכוונתו שלעולם המים לצמאו, ודלא כיין.
אמנם פירוש זה אינו מתקבל אצלי, שהרי (מלבד אשר פירושו נראה דחוק בלשון "אפילו",) אם נקבל שכל ששותה מים נחשב כהנאה לחיך מחמת צמאון, אם כן גם כשחנקתיה אומצא יהיה הנאת החיך, ולמה אין לברך.

לא נראה לי שכוונת הרב יואל שילה היא כדבריך (במודגש), אלא ש"לצמאו" האמור כאן פירושו שונה, כי אינו אמור לענין ברכה על המים (שבזה נכללו לדעתו כל האופנים שאינם אונס) אלא לדיני ברכה בתוך הסעודה, ובזה "לצמאו" פירושו - שלא ע"מ לשרות המאכל. ולפי זה אין קושיא מהלשון "אפילו".

צדקת, ואמנם פירוש נכון כתב הרב יואל שילה, ואודה על האמת.

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: השותה מים לצמאו מברך שהכל, מהו שיעור הצמאון?

הודעהעל ידי משולש » ה' אוגוסט 23, 2018 9:53 pm

פרנקל תאומים כתב:מבחינת הכנת הגוף לצום, אין תועלת בשתיית כמות גדולה בבת אחת.

מקור?

דווקא הרב אסחייק ממליץ על כוס של חצי ליטר:

עדיף להשתמש בכוסות גדולות, של שלש מאות סמ"ק, או של חצי ליטר עם ידית, ובזה כבר פתרנו חצי מהבעיה, כי בדרך כלל אנחנו סופרים כוסות, והטרחה כל פעם לגשת ולמלא כוס נוספת מפריעה, וכמעט באותה קלות ששותים כוס קטנה אפשר לשתות כוס גדולה.

פרנקל תאומים
הודעות: 4589
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: השותה מים לצמאו מברך שהכל, מהו שיעור הצמאון?

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ו' אוגוסט 24, 2018 1:51 pm

משולש כתב:
פרנקל תאומים כתב:מבחינת הכנת הגוף לצום, אין תועלת בשתיית כמות גדולה בבת אחת.

מקור?

דווקא הרב אסחייק ממליץ על כוס של חצי ליטר:

עדיף להשתמש בכוסות גדולות, של שלש מאות סמ"ק, או של חצי ליטר עם ידית, ובזה כבר פתרנו חצי מהבעיה, כי בדרך כלל אנחנו סופרים כוסות, והטרחה כל פעם לגשת ולמלא כוס נוספת מפריעה, וכמעט באותה קלות ששותים כוס קטנה אפשר לשתות כוס גדולה.

חצי ליטר אולי כן. אבל ליטר שלם זה לכאו' יותר מדאי. כששותים כמות גדולה בבת אחת, המים לא נספגים בדם כראוי, ורובם פשוט יוצאים תוך זמן קצר החוצה, דוק ותשכח. כך קראתי פעם, אולי אפי' אצל ר"י אסחייק, אני לא זוכר.

לבי במערב
הודעות: 9607
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: השותה מים לצמאו מברך שהכל, מהו שיעור הצמאון?

הודעהעל ידי לבי במערב » ד' יולי 17, 2019 3:46 pm

משולש כתב:אולי בשביל זה טוב לשתות בכל פעם מכלי אחד גדול של ליטר שלוש פעמים ביום וגמרנו סיפור. וכך אין חששות.

לא זו בלבד שאין בכך משום תועלת להצום (כדכתב לעיל הרב 'פרנקל תאומים'), אלא שאף יש בכך משום סכנה.

לבי במערב
הודעות: 9607
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: השותה מים לצמאו מברך שהכל, מהו שיעור הצמאון?

הודעהעל ידי לבי במערב » ד' יולי 17, 2019 3:52 pm

מדה כתב:ולהעיר שאין שו"ע הרב כשאר פוסקים בזה, וכפי שכתב הרבי מליובאוויטש (ליקוטי שיחות חלק ד ע' 1126-1127):
איז פון די כללים אין דעם אלטן רבי'נס שולחן ערוך - ע"ד ווי דער זעלבער כלל ביים רמב"ם אין זיין ספר הי"ד - אז דער רמב"ם בריינגט ניט (בפירוש) קיין דינים מחודשים (אויסער באיזה מקומות וואו ער זאגט יראה לי). ער (אדה"ז) איז בלויז מוסיף דעם טעם ההלכה (אויך מפרט ההלכה), וואס פון דעם טעם קען מען ארויסלערנען נאך פרטי דינים.


תרגום הדברים (לתועלת מי שאינו דובר אידיש), באופן חפשי (בחצ"ר - הוספות המתרגם, לשם הקריאה הרציפה):
מהכללים דשו"ע רבנו הזקן - ע"ד הכלל הזהה דהרמב"ם בספרו, הי"ד [החזקה] - שהרמב"ם אינו מביא (בפירוש) דינים מחודשים כלל (חוץ מבאיזה מקומות שכותב "יראה לי"). הוא (אדה"ז) מוסיף רק את טעם ההלכה (וכמו"כ מפרט [את] ההלכה), ומהטעם [דההלכה] יכולים ללמוד ולהוציא עוד פרטי דינים.

אוהב עמו
הודעות: 860
הצטרף: ג' יוני 05, 2018 9:48 pm

Re: השותה מים לצמאו מברך שהכל, מהו שיעור הצמאון?

הודעהעל ידי אוהב עמו » ה' יולי 18, 2019 9:21 pm

בלת"ק
ראיתי בס' כאיל תערוג שהגראי"ל היה סנדק בט"ב נדחה, ואמרו לו שיאכל, ומיאן כי צריך להבדיל ואין לנו חמר מדינה בזה"ז כהחזו"א.
ואמרו לו שישתה מים ששרי קודם הבדלה, והשיב שהוא מסופק אם הוא לצמאו, ולכן אינו יכול לשתות.
מצ"ב
קבצים מצורפים
אוצר החכמה_609714.jpg
אוצר החכמה_609714.jpg (223.85 KiB) נצפה 1452 פעמים
נערך לאחרונה על ידי אוהב עמו ב ה' יולי 18, 2019 11:30 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

עזריאל ברגר
הודעות: 13932
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: השותה מים לצמאו מברך שהכל, מהו שיעור הצמאון?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' יולי 18, 2019 10:39 pm

אוהב עמו כתב:בלת"ק
ראיתי בס' כאיל תערוג שהגראי"ל היה סנדק בט"ב נדחה, ואמרו לו שיאכל, ומיאן כי צריך להבדיל ואין לנו חמר מדינה בזה"ז כהחזו"א.
ואמרו לו שישתה מים ששרי קודם הבדלה, והשיב שהוא מסופק אם הוא לצמאו, ולכן אינו יכול לשתות.

אם זה לא לצמאו - נפל פותא בבירא, וא"א לעולם לברך שהכל על מים.
נשאלתי לגבי הביטוי "נפל פותא בבירא", והוא משבת, סו ע"ב, ואח"כ העירוני מברכות נו,א וילע"ע.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 169 אורחים