מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

על פירוש המשנה לר"פ קהתי

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
זאב ערבות
הודעות: 9283
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am
שם מלא: זאב וגנר

Re: משניות קהתי וגמרא שטיינזלץ

הודעהעל ידי זאב ערבות » א' נובמבר 18, 2018 6:05 pm

עקביה כתב:
זאב ערבות כתב:אחד המסייעים הוא פרופסור השנוי מאוד במחלוקת שספריו לא ימצאו באף בית של אדם חרדי.

שמא נתחלף לך ישעיהו ליבוביץ' ביהושע ליבוביץ'?

אכן כבר העירו לי כמה ותיקנתי מיד את הדברים ושלחו לי לינק לוויקיפדיה:
https://he.m.wikipedia.org/wiki/%D7%99% ... 7%99%D7%A5

פרשת_דרכים
הודעות: 142
הצטרף: א' דצמבר 14, 2014 8:52 pm

Re: גמרא שטיינזלץ

הודעהעל ידי פרשת_דרכים » א' נובמבר 18, 2018 6:55 pm

עובר ושב כתב:
פרשת_דרכים כתב:אלא מאי, דברי הכפירה אינם כלל כאלה. בקישור הנ"ל שמביא ר' זאב מופיעים מספר ציטוטים שניתן בהחלט להולמם לפי המקום והשעה, אך אינם מנוסחים עבור בן ישיבה, ולכן "חורקים" במקצת. (למשל, המשפט המופיע עם סיומת "עפ"ל": "התלמוד כולל בתוכו את אוצר החכמה היהודית של עם ישראל במשך אלפי שנים, בהיותו אוסף של חוק, אגדה ופילוסופיה, של שיטה לוגית מיוחדת, של חכמת חיים מעשית, של היסטוריה ומדע של סיפורי מעשיות ושל הומור." --- וכי מישהו יכחיש את קיומו של ההומור בתלמוד? בן ישיבה היה מנסח זאת אחרת. "הומור" אינו הומור חלילה, אלא "מילתא דבדיחותא" או "לחידודא" וכיו"ב)


זה מדיף ריח רע מאוד.

ושוב, אני חושב שהמחבר יר"ש, רק שברצונו להנגיש את התלמוד עבור המון העם, ולדבר בשפה עכשווית, הגיע לכתיבת שטויות והבלים כאלה שתצלנה אוזניים משמוע.

אם הטקסט הזה מופיע בש"ס של שטיינזלץ, הייתי תומך בהוצאתו מבתי המדרש, כיוון שלא הייתי רוצה שהבן שלי יקרא דברים מבחילים שכאלה: "אוסף של סיפורי מעשיות ושל הומור".

יש לברך על כך שלא הוסיף וכתב שהתלמוד כולל גם מדע בדיוני (סיפורי רבה בר בר חנה) ועוד כמה הגדרות "עכשוויות" שהיה יכול לתת לסיפורים המופיעים בגמ' או להלכות נדה.

וכעת אני חושב שההכללה "משניות קהתי וגמרא שטיינזלץ", למרות שזה מזרוחניק וזה חרדי, עושה עוול לזה המזרוחניק, שלא נמצא שום דופי בפירושו, למרות שלעיתים חצב מבורות נשברים.


כנראה ששטיינזלץ לא נכתב עבור הבן של כבודו. (וכמו שהתלונן כאן מישהו על תעתיק יווני הרווח בביאור שטיינזלץ - כנראה שגם אליו לא התכוין המבאר...)

ביטויים כפי שצוטטו מספרו "נשים במקרא" צורמים גם לי, ומכאן שהספר אינו מיועד עבורי.


ונפשי בשאלתי:

א. האם לא נתקל כת"ר אגב לימודו גמרא בעניינים שהם לחידודי בעלמא?

ב. אם היה כת"ר נדרש להסביר את מהותו ותוכנו של התלמוד הבבלי לחסרי-רקע, כיצד היה מגדיר אותו?

ללא ספק, כל אחד יגדיר את התלמוד בצורה שונה, בהתאם להשקפתו, כמו גם בהתאם לעולם המושגים של השומע. בעיני, הגדרתו של הרב שטיינזלץ לגיטימית. קשה לי למצוא בה משהו הסותר לעיקרי האמונה עליהם חונכתי.

עובר ושב
הודעות: 2616
הצטרף: א' אפריל 01, 2018 1:05 am

Re: משניות קהתי וגמרא שטיינזלץ

הודעהעל ידי עובר ושב » א' נובמבר 18, 2018 9:34 pm

ללא ספק, הייתי מגדיר זאת אחרת לגמרי, גם אם הייתי מדבר לקהל החילוני.

דרומי
הודעות: 9394
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: משניות קהתי וגמרא שטיינזלץ

הודעהעל ידי דרומי » א' נובמבר 18, 2018 11:04 pm

לך בכוחך זה והושע את ישראל!

זאב ערבות
הודעות: 9283
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am
שם מלא: זאב וגנר

Re: משניות קהתי וגמרא שטיינזלץ

הודעהעל ידי זאב ערבות » א' נובמבר 18, 2018 11:11 pm

ברצוני ללמד זכות על שטיינזלץ. כשהוציא את המסכת הראשונה בסביבות שנת תש"ל היה אדם צעיר שהגה רעיון יפה וניגש לבצע אותו ואכן צלח הדבר בידו. הבעיה היא שעשה כמה משגים שבסופו של דבר היו בעוכרו.
1. לא קיבל הסכמות, או יתכן שקיבל אך לא הדפיס אותם. הסיבות לא משנות כעת. אם קיבל ולא הדפיס צ"ע מדוע. אם לא קיבל מאלו סיבות כלשהן, היה צריך להתחשב בדעת המסכימים.
2. לא ציין מי העוזרים לו במלאכתו, אם היו כאלה כפי שהתבטא מאוחר יותר.
3. ליטול על עצמך כתיבת פירוש על כל הש"ס זו משימה לא בלתי אפשרית, אך דורשת מיומנות גדולה ושליטה מוחלטת בחומר, קשה לתאר שאם כל גאונתו, כאשר התחיל ללמוד בגיל 16 בלבד, שבגיל 30 כבר שלט בכל חלקי התורה שיוכל לכתוב פירוש מהימן. אולי הגרח"ק בגיל 30 שכבר היה לו שליטה מלאה בכל חלקי התורה היה מסוגל לכתוב פירוש, והנה אף הוא בכל ספריו שכתב בלי יוצא מן הכלל מתקן משפץ מגיה ומשכלל בלי הרף ואילו שטיינזלץ לא הוציא מהדורה שניה של אף מסכת! האם סבר שפירושו מושלם?
השאלה היא האם היה מודע לבעיות אלו והאם היה קשוב לדעת הגדולים ולדעת ציבור רוכשי הספרים. לכאורה נראה שלא וזה היה בעוכריו כשיצאו המתחרים כגון שוטנשטיין וכפי שכתבתי הציבור (ואפילו החרדל"י) הצביע בכיסו! דרך אגב זה מעשים שבכל יום בעולם העסקים כאשר חברה מייצרת מוצר מבוקש וחושבת שהשוק שלה ומזלזלת בדעת הקונים עד שבאה חברה מתחרה ולומדת מהטעויות של הראשונה ובהרבה מקרים הראשונה נעלמת או נעשית בלתי רלוונטית.

זאב ערבות
הודעות: 9283
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am
שם מלא: זאב וגנר

Re: משניות קהתי וגמרא שטיינזלץ

הודעהעל ידי זאב ערבות » ב' נובמבר 19, 2018 12:42 am

נגשתי להתפלל מנחה מעריב בבית הכנסת לשעבר של רב בערל וויין, שהוא כידוע חרדל"י ביותר לעשות צילומים ממסכתות אחרות של שטיינזלץ, ומה הופתעתי שאין שם ולו גמרא אחת ולעומת זאת 3 כונניות בגמרות שוטנשטיין. פגשתי בפנים את אחד המתפללים הותיקים כבן 85 שהוא גם ת"ח חובש כיפה סרוגה כהלכתה, שאלתי אותו איך יתכן שאין אפילו גמרא שטיינזלץ אחד וענה אין בקוש. שאלתי אותו האם הוא השתמש אי פעם בשטיינזלץ וענה שלא כיוון שכשיצא לאור לפני 50 שנה לא ראה בפירושו תועלת. שאלתי הלאה האם אתה משתמש בשוטנשטיין וענה בוודאי, והוסיף שהגמרא שלהם טובה מאוד ועוזרת להבין את הסוגיא בצורה יסודית. לבסוף שאלתי מה עם קהתי? חייך ואמר: קהתי זה פירוש מעולה ואני משתמש בו כל הזמן. זה מה שכתבתי לעיל שהציבור מדבר בכיסו.
בתור הדרן פיקנטי נשלח לי קישור זה http://www.ranaz.co.il/kodesh/article5_19750309.asp בו נשאל שטיינזלץ על מה שמבאר בברכות. (כדאי לראות את הביוגרפיה של כותב הדברים!). בתפריט אודות האתר בראש העמוד מובאים כל הניקים שהתחבא מאחריהם.
נערך לאחרונה על ידי זאב ערבות ב ג' נובמבר 20, 2018 3:45 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

דעת_האברך
הודעות: 624
הצטרף: ו' ינואר 29, 2016 9:44 am

Re: משניות קהתי וגמרא שטיינזלץ

הודעהעל ידי דעת_האברך » ב' נובמבר 19, 2018 1:06 am

הרה"ג אהוד גודלברג זצ"ל נלב"ע לפני כשנתיים וחצי. כיון שנזכר כאן שמו אנצל במה זו להספידו בכמה מילים; הוא היה תלמיד חכם חרד יקר מאד, משכונת בית וגן (אחיו הוא הג"ר שמעון אשר גולדברג שליט"א מזקני רבני בית וגן ומראשי ישיבת פורת יוסף), צנוע ועניו, מהלך בצידי דרכים שייף עייל ושייף נפיק וגריס באורייתא תדירא. היה נאמן ודייקן ביותר, ומשכך, אם הוא חתום על שטיינזלץ מסכת הוריות הרי שניתן ללמוד מסכת זו לפחות בלב שקט ובטוח.
בשנת השמיטה האחרונה לפני פטירתו הוציא את מסכת שביעית ירושלמי עם פירוש ותרגום [קצת דומה למתכונת של ש"ס שטיינזלץ החדש], ותחת אמתחתו היו עוד מסכתות ירושלמי שעבד עליהם לפני שנטרפה שעתו מחמת מחלה קשה בה דוכא בייסורים. נפטר בשם טוב מן העולם. תנצב"ה.

זאב ערבות
הודעות: 9283
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am
שם מלא: זאב וגנר

Re: משניות קהתי וגמרא שטיינזלץ

הודעהעל ידי זאב ערבות » ב' נובמבר 19, 2018 5:28 pm

דעת_האברך כתב:הרה"ג אהוד גודלברג זצ"ל נלב"ע לפני כשנתיים וחצי. כיון שנזכר כאן שמו אנצל במה זו להספידו בכמה מילים; הוא היה תלמיד חכם חרד יקר מאד, משכונת בית וגן (אחיו הוא הג"ר שמעון אשר גולדברג שליט"א מזקני רבני בית וגן ומראשי ישיבת פורת יוסף), צנוע ועניו, מהלך בצידי דרכים שייף עייל ושייף נפיק וגריס באורייתא תדירא. היה נאמן ודייקן ביותר, ומשכך, אם הוא חתום על שטיינזלץ מסכת הוריות הרי שניתן ללמוד מסכת זו לפחות בלב שקט ובטוח.
בשנת השמיטה האחרונה לפני פטירתו הוציא את מסכת שביעית ירושלמי עם פירוש ותרגום [קצת דומה למתכונת של ש"ס שטיינזלץ החדש], ותחת אמתחתו היו עוד מסכתות ירושלמי שעבד עליהם לפני שנטרפה שעתו מחמת מחלה קשה בה דוכא בייסורים. נפטר בשם טוב מן העולם. תנצב"ה.

האם ידוע לך משהו על הסידור שהו"ל?

פרנקל תאומים
הודעות: 4589
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: משניות קהתי וגמרא שטיינזלץ

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ג' נובמבר 20, 2018 3:22 pm

שמשון כתב:בענין הנידון, סיפור אמיתי. ובדיחה גם היא, לדאבון הלב, אמיתית.
א. מעשה במלמד אחד בת"ת חשוב ומפואר שלא סיפק בידו להכין השיעור במשניות עם המפרשים, והיה מעיין בסתר ובגניבה בפי' קהתי. מחוסר ידיעה היה נדמה לו חנוך אלבק כאחד מן ה"מפרשים". פעם אחת לימד את תלמידיו שיש מחלוקת בין ר"ע מברטנורא לבין המהר"ח אלבק. וכשהגיע הבוחן ושמע את התלהבות התלמידים בהסבר המחלוקת בין הרע"ב למהר"ח אלבק חשכו עיניו, וכדאי בזיון וקצף.

אגב, יש לציין שכיום זכינו ל"מהר"ח אלבק" אמיתי, הלא הוא נכדו שליט"א של חנוך אלבק ז"ל, ששמו כשמו, והינו ת"ח גדול וחתנו של אחד מגדולי הת"ח זצ"ל, ומשמש בקודש כרבה של קהילת אברכים חשובה.

זאב ערבות
הודעות: 9283
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am
שם מלא: זאב וגנר

Re: משניות קהתי וגמרא שטיינזלץ

הודעהעל ידי זאב ערבות » ג' נובמבר 20, 2018 3:47 pm

פרנקל תאומים כתב:
שמשון כתב:בענין הנידון, סיפור אמיתי. ובדיחה גם היא, לדאבון הלב, אמיתית.
א. מעשה במלמד אחד בת"ת חשוב ומפואר שלא סיפק בידו להכין השיעור במשניות עם המפרשים, והיה מעיין בסתר ובגניבה בפי' קהתי. מחוסר ידיעה היה נדמה לו חנוך אלבק כאחד מן ה"מפרשים". פעם אחת לימד את תלמידיו שיש מחלוקת בין ר"ע מברטנורא לבין המהר"ח אלבק. וכשהגיע הבוחן ושמע את התלהבות התלמידים בהסבר המחלוקת בין הרע"ב למהר"ח אלבק חשכו עיניו, וכדאי בזיון וקצף.

אגב, יש לציין שכיום זכינו ל"מהר"ח אלבק" אמיתי, הלא הוא נכדו שליט"א של חנוך אלבק ז"ל, ששמו כשמו, והינו ת"ח גדול וחתנו של אחד מגדולי הת"ח זצ"ל, ומשמש בקודש כרבה של קהילת אברכים חשובה.

ומדוע שלא נדע מיהו "מגדולי הת"ח זצ"ל"? נשמע כמו בפירוש המאירי שאינו מזכיר שמות.

ספרן
הודעות: 434
הצטרף: ב' אוגוסט 02, 2010 10:58 am

Re: משניות קהתי וגמרא שטיינזלץ

הודעהעל ידי ספרן » ג' נובמבר 20, 2018 6:14 pm

זאב ערבות כתב:
פרנקל תאומים כתב:
שמשון כתב:בענין הנידון, סיפור אמיתי. ובדיחה גם היא, לדאבון הלב, אמיתית.
א. מעשה במלמד אחד בת"ת חשוב ומפואר שלא סיפק בידו להכין השיעור במשניות עם המפרשים, והיה מעיין בסתר ובגניבה בפי' קהתי. מחוסר ידיעה היה נדמה לו חנוך אלבק כאחד מן ה"מפרשים". פעם אחת לימד את תלמידיו שיש מחלוקת בין ר"ע מברטנורא לבין המהר"ח אלבק. וכשהגיע הבוחן ושמע את התלהבות התלמידים בהסבר המחלוקת בין הרע"ב למהר"ח אלבק חשכו עיניו, וכדאי בזיון וקצף.

אגב, יש לציין שכיום זכינו ל"מהר"ח אלבק" אמיתי, הלא הוא נכדו שליט"א של חנוך אלבק ז"ל, ששמו כשמו, והינו ת"ח גדול וחתנו של אחד מגדולי הת"ח זצ"ל, ומשמש בקודש כרבה של קהילת אברכים חשובה.

ומדוע שלא נדע מיהו "מגדולי הת"ח זצ"ל"? נשמע כמו בפירוש המאירי שאינו מזכיר שמות.


"משפחתו
גיסו של הרב מן היה הרב שמשון פינקוס מאופקים. חתנו הראשון הוא הרב יעקב פרבשטיין, דיין בבית הדין של הרב ניסים קרליץ בבני ברק ובנו של הרב משה מרדכי פרבשטיין. חתן אחר הוא הרב חנוך אלבק, בנם של פרופ' שלום ופליאה אלבק. בנו הרב יהושע מן ממלא את מקומו כראש הישיבה, כהוראתו בצוואתו. בנו הרב משה מן מכהן כר"מ בישיבת דברי מרדכי לצעירים בבני ברק" [ויקי' בערך (הרב) דוד יצחק מן]

זאב ערבות
הודעות: 9283
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am
שם מלא: זאב וגנר

Re: משניות קהתי וגמרא שטיינזלץ

הודעהעל ידי זאב ערבות » ג' נובמבר 20, 2018 7:01 pm

ספרן כתב:
זאב ערבות כתב:
פרנקל תאומים כתב:
שמשון כתב:בענין הנידון, סיפור אמיתי. ובדיחה גם היא, לדאבון הלב, אמיתית.
א. מעשה במלמד אחד בת"ת חשוב ומפואר שלא סיפק בידו להכין השיעור במשניות עם המפרשים, והיה מעיין בסתר ובגניבה בפי' קהתי. מחוסר ידיעה היה נדמה לו חנוך אלבק כאחד מן ה"מפרשים". פעם אחת לימד את תלמידיו שיש מחלוקת בין ר"ע מברטנורא לבין המהר"ח אלבק. וכשהגיע הבוחן ושמע את התלהבות התלמידים בהסבר המחלוקת בין הרע"ב למהר"ח אלבק חשכו עיניו, וכדאי בזיון וקצף.

אגב, יש לציין שכיום זכינו ל"מהר"ח אלבק" אמיתי, הלא הוא נכדו שליט"א של חנוך אלבק ז"ל, ששמו כשמו, והינו ת"ח גדול וחתנו של אחד מגדולי הת"ח זצ"ל, ומשמש בקודש כרבה של קהילת אברכים חשובה.

ומדוע שלא נדע מיהו "מגדולי הת"ח זצ"ל"? נשמע כמו בפירוש המאירי שאינו מזכיר שמות.


"משפחתו
גיסו של הרב מן היה הרב שמשון פינקוס מאופקים. חתנו הראשון הוא הרב יעקב פרבשטיין, דיין בבית הדין של הרב ניסים קרליץ בבני ברק ובנו של הרב משה מרדכי פרבשטיין. חתן אחר הוא הרב חנוך אלבק, בנם של פרופ' שלום ופליאה אלבק. בנו הרב יהושע מן ממלא את מקומו כראש הישיבה, כהוראתו בצוואתו. בנו הרב משה מן מכהן כר"מ בישיבת דברי מרדכי לצעירים בבני ברק" [ויקי' בערך (הרב) דוד יצחק מן]

אם איני טועה פרופ' אלבק הוא אחיה של אשתו הראשונה של הגר"א נבנצאל.

ספרן
הודעות: 434
הצטרף: ב' אוגוסט 02, 2010 10:58 am

Re: משניות קהתי וגמרא שטיינזלץ

הודעהעל ידי ספרן » ג' נובמבר 20, 2018 7:37 pm

[ן[/b]][/quote]
אם איני טועה פרופ' אלבק הוא אחיה של אשתו הראשונה של הגר"א נבנצאל.[/quote]

הגרא''נ "נישא לשפרה, בתו של הרב חיים זאב פינקל, המשגיח בישיבת מיר" (ויקי' בערכו)

"פרופ' שלום אלבק נישא לפליאה שרה, בתו של יצחק ארנסט נבנצאל" (ויקי' בערכו)

כלומר שפרופ' אלבק היה נשוי לאחותו של הרב נבנצל (ולא להיפך)

פרנקל תאומים
הודעות: 4589
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: משניות קהתי וגמרא שטיינזלץ

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ג' נובמבר 20, 2018 8:10 pm

ספרן כתב:
זאב ערבות כתב:
פרנקל תאומים כתב:
שמשון כתב:בענין הנידון, סיפור אמיתי. ובדיחה גם היא, לדאבון הלב, אמיתית.
א. מעשה במלמד אחד בת"ת חשוב ומפואר שלא סיפק בידו להכין השיעור במשניות עם המפרשים, והיה מעיין בסתר ובגניבה בפי' קהתי. מחוסר ידיעה היה נדמה לו חנוך אלבק כאחד מן ה"מפרשים". פעם אחת לימד את תלמידיו שיש מחלוקת בין ר"ע מברטנורא לבין המהר"ח אלבק. וכשהגיע הבוחן ושמע את התלהבות התלמידים בהסבר המחלוקת בין הרע"ב למהר"ח אלבק חשכו עיניו, וכדאי בזיון וקצף.

אגב, יש לציין שכיום זכינו ל"מהר"ח אלבק" אמיתי, הלא הוא נכדו שליט"א של חנוך אלבק ז"ל, ששמו כשמו, והינו ת"ח גדול וחתנו של אחד מגדולי הת"ח זצ"ל, ומשמש בקודש כרבה של קהילת אברכים חשובה.

ומדוע שלא נדע מיהו "מגדולי הת"ח זצ"ל"? נשמע כמו בפירוש המאירי שאינו מזכיר שמות.


משפחתו
גיסו של הרב מן היה הרב שמשון פינקוס מאופקים. חתנו הראשון הוא הרב יעקב פרבשטיין, דיין בבית הדין של הרב ניסים קרליץ בבני ברק ובנו של הרב משה מרדכי פרבשטיין. חתן אחר הוא הרב חנוך אלבק, בנם של פרופ' שלום ופליאה אלבק. בנו הרב יהושע מן ממלא את מקומו כראש הישיבה, כהוראתו בצוואתו. בנו הרב משה מן מכהן כר"מ בישיבת דברי מרדכי לצעירים בבני ברק" [ויקי' בערך הרב דוד יצחק מן]

אגב, אחרי כותבי את הנ"ל, ראיתי בעיתון את שמו של הג"ר חנוך אלבק שליט"א במדור המאורסים, הוא אירס אמש את בתו בשעטו"מ..
אמו עו"ד פליאה אלבק הינה אחותו של הגאון ר' אביגדור נבנצאל שליט"א. חמיו, כפי שכתבו כאן, היה הגאון ר' דוד מן זצ"ל ראש ישיבת 'כפר חסידים'.

לייטנר
הודעות: 5598
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: משניות קהתי וגמרא שטיינזלץ

הודעהעל ידי לייטנר » ג' נובמבר 20, 2018 8:17 pm

.
נערך לאחרונה על ידי לייטנר ב ג' אוגוסט 29, 2023 8:44 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

זאב ערבות
הודעות: 9283
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am
שם מלא: זאב וגנר

Re: משניות קהתי וגמרא שטיינזלץ

הודעהעל ידי זאב ערבות » א' נובמבר 25, 2018 6:54 pm

קטע מהגרח"ק המובא בספר כל משאלותיך בענין גמרות שוטנשטיין
קבצים מצורפים
גמרות שוטנשטיין.jpg
גמרות שוטנשטיין.jpg (151.35 KiB) נצפה 11777 פעמים

שמשון
הודעות: 299
הצטרף: ב' אפריל 18, 2016 7:19 pm

Re: משניות קהתי וגמרא שטיינזלץ

הודעהעל ידי שמשון » ה' נובמבר 29, 2018 9:42 pm

לייטנר כתב:
פרנקל תאומים כתב:אגב, אחרי כותבי את הנ"ל, ראיתי בעיתון את שמו של הג"ר חנוך אלבק שליט"א במדור המאורסים, הוא אירס אמש את בתו בשעטו"מ..
אמו עו"ד פליאה אלבק הינה אחותו של הגאון ר' אביגדור נבנצאל שליט"א. חמיו, כפי שכתבו כאן, היה הגאון ר' דוד מן זצ"ל ראש ישיבת 'כפר חסידים'.

היתה. ז"ל.

פליאה אלבק השופטת המפורסמת?

אוהב עמו
הודעות: 860
הצטרף: ג' יוני 05, 2018 9:48 pm

Re: משניות קהתי וגמרא שטיינזלץ

הודעהעל ידי אוהב עמו » ה' נובמבר 29, 2018 9:46 pm

שמשון כתב:
לייטנר כתב:
פרנקל תאומים כתב:אגב, אחרי כותבי את הנ"ל, ראיתי בעיתון את שמו של הג"ר חנוך אלבק שליט"א במדור המאורסים, הוא אירס אמש את בתו בשעטו"מ..
אמו עו"ד פליאה אלבק הינה אחותו של הגאון ר' אביגדור נבנצאל שליט"א. חמיו, כפי שכתבו כאן, היה הגאון ר' דוד מן זצ"ל ראש ישיבת 'כפר חסידים'.

היתה. ז"ל.

פליאה אלבק השופטת המפורסמת?

היא לא היתה שופטת, אלא מנהלת מחלקה בפרקליטות המדינה.

חיימשה
הודעות: 1956
הצטרף: ב' מאי 29, 2017 2:49 pm

Re: משניות קהתי

הודעהעל ידי חיימשה » ה' נובמבר 29, 2018 10:26 pm

פרנקל תאומים כתב:א) ההבדל בין מה שעשה שטיינזלץ ובין מה שעשו שוטנשטיין הוא שמים וארץ. שטיינזלץ פשוט עשה בש"ס שלנו כבתוך שלו, ובלי לשאול אף אחד.
ב) ההתקפה החזיתית הגדולה יצאה בעיקר בשל כתביו האחרים של ר"ע שטיינזלץ. מה שלא היה קיים אצל שוטנשטיין.
ג) שוטנשטיין בלה"ק לא היה קיים או לכה"פ לא היה נפוץ בכלל, בימי בריאותו ואיתנותו של רשכבה"ג רבינו הרב שך נבג"מ.


האמנם כל הדברים הנ"ל אינם אמת ברורה ופשוטה עד כדי שאין שום צורך להתעקם להסתרבל ולהתפתל עם הסברים אחרים????
האמנם הכל כדאי רק בשביל המצווה הגדולה של המצאת "צריך עיון" על איש האלוקים רבינו הרב שך זי"ע??

והשתא דאתינן לסייעתא מפורשת ממרן הגראי''ל, מה יאמר הרב פ''ת ? האמנם? להתעקם להסתרבל ולהתפתל?

הפצת המעיינות
הודעות: 1255
הצטרף: ב' יוני 11, 2018 11:23 pm
שם מלא: ג'ינג'י

Re: משניות קהתי וגמרא שטיינזלץ

הודעהעל ידי הפצת המעיינות » ה' נובמבר 29, 2018 10:30 pm

"איש האלוקים"
הרב פ"ת זכית להיות הראשון לתארו בתואר הנ"ל
מעניין איך היה הוא עצמו מגיב על זה

זאב ערבות
הודעות: 9283
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am
שם מלא: זאב וגנר

Re: משניות קהתי וגמרא שטיינזלץ

הודעהעל ידי זאב ערבות » ה' נובמבר 29, 2018 10:39 pm

.
נערך לאחרונה על ידי זאב ערבות ב ו' נובמבר 30, 2018 2:38 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

פרנקל תאומים
הודעות: 4589
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: משניות קהתי

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ה' נובמבר 29, 2018 11:04 pm

חיימשה כתב:
פרנקל תאומים כתב:א) ההבדל בין מה שעשה שטיינזלץ ובין מה שעשו שוטנשטיין הוא שמים וארץ. שטיינזלץ פשוט עשה בש"ס שלנו כבתוך שלו, ובלי לשאול אף אחד.
ב) ההתקפה החזיתית הגדולה יצאה בעיקר בשל כתביו האחרים של ר"ע שטיינזלץ. מה שלא היה קיים אצל שוטנשטיין.
ג) שוטנשטיין בלה"ק לא היה קיים או לכה"פ לא היה נפוץ בכלל, בימי בריאותו ואיתנותו של רשכבה"ג רבינו הרב שך נבג"מ.


האמנם כל הדברים הנ"ל אינם אמת ברורה ופשוטה עד כדי שאין שום צורך להתעקם להסתרבל ולהתפתל עם הסברים אחרים????
האמנם הכל כדאי רק בשביל המצווה הגדולה של המצאת "צריך עיון" על איש האלוקים רבינו הרב שך זי"ע??

והשתא דאתינן לסייעתא מפורשת ממרן הגראי''ל, מה יאמר הרב פ''ת ? האמנם? להתעקם להסתרבל ולהתפתל?

אכן כן. להתעקם להסתרבל ולהתפתל.
והדברים המובאים כאן בשם מרנא הגראי"ל נ"ע מאשרים את דבריי. לתלמוד המבואר של רע"ש הי"ו גם רבינו הגראי"ל זי"ע התנגד בכל תוקף, והחילוקים הפשוטים שבין רע"ש ושוטנשטיין הם כנ"ל.

פרנקל תאומים
הודעות: 4589
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: משניות קהתי וגמרא שטיינזלץ

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ה' נובמבר 29, 2018 11:13 pm

הפצת המעיינות כתב:"איש האלוקים"
הרב פ"ת זכית להיות הראשון לתארו בתואר הנ"ל
מעניין איך היה הוא עצמו מגיב על זה

מה כואב לך?
הלא אם שם משפחתו היה האגר, רוקח, אלתר, שניאורסון, בידרמן, טברסקי, רוזנבוים או לייפר, הכל היה בסדר.
ואילו הוא זי"ע היה ראוי לתואר הזה הרבה יותר מכל מיני בנש"קים המתוארים בשפע של סופרלטיביים משל היו שרפים ואופנים.

הפצת המעיינות
הודעות: 1255
הצטרף: ב' יוני 11, 2018 11:23 pm
שם מלא: ג'ינג'י

Re: משניות קהתי וגמרא שטיינזלץ

הודעהעל ידי הפצת המעיינות » ה' נובמבר 29, 2018 11:22 pm

זה בסדר רק אם זה נהוג לכנות את האדם כך, ואם לא זה משונה. כן, גם אם שמו ברשימה שכתבת two wrongs dont make a right
אפילו הג"ר משה מרדכי לא עלה על דעתו

מה לא בסדר להיות עומד בין היושבים?

חיימשה
הודעות: 1956
הצטרף: ב' מאי 29, 2017 2:49 pm

Re: משניות קהתי

הודעהעל ידי חיימשה » ה' נובמבר 29, 2018 11:52 pm

פרנקל תאומים כתב:
חיימשה כתב:
פרנקל תאומים כתב:א) ההבדל בין מה שעשה שטיינזלץ ובין מה שעשו שוטנשטיין הוא שמים וארץ. שטיינזלץ פשוט עשה בש"ס שלנו כבתוך שלו, ובלי לשאול אף אחד.
ב) ההתקפה החזיתית הגדולה יצאה בעיקר בשל כתביו האחרים של ר"ע שטיינזלץ. מה שלא היה קיים אצל שוטנשטיין.
ג) שוטנשטיין בלה"ק לא היה קיים או לכה"פ לא היה נפוץ בכלל, בימי בריאותו ואיתנותו של רשכבה"ג רבינו הרב שך נבג"מ.


האמנם כל הדברים הנ"ל אינם אמת ברורה ופשוטה עד כדי שאין שום צורך להתעקם להסתרבל ולהתפתל עם הסברים אחרים????
האמנם הכל כדאי רק בשביל המצווה הגדולה של המצאת "צריך עיון" על איש האלוקים רבינו הרב שך זי"ע??

והשתא דאתינן לסייעתא מפורשת ממרן הגראי''ל, מה יאמר הרב פ''ת ? האמנם? להתעקם להסתרבל ולהתפתל?

אכן כן. להתעקם להסתרבל ולהתפתל.
והדברים המובאים כאן בשם מרנא הגראי"ל נ"ע מאשרים את דבריי. לתלמוד המבואר של רע"ש הי"ו גם רבינו הגראי"ל זי"ע התנגד בכל תוקף, והחילוקים הפשוטים שבין רע"ש ושוטנשטיין הם כנ"ל.
מי מעקם?
אני טענתי שהרב שך עפ"י דרכו אמור היה להתנגד לשוטנשטיין, אתה טענת בתוקף שהרב שך כלל לא ראה,
בא הגראי"ל ומעיד א. ראה גם ראה, ב. התנגד, ג. החליש אח"כ את ההתנגדות. הכל מתאים עם דברי, אבל דברי הגראי"ל מסייעים לך, פלא פלאים!

פרנקל תאומים
הודעות: 4589
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: משניות קהתי

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ו' נובמבר 30, 2018 1:04 am

אתה טענת שמי שמתנגד לשטיינזלץ צריך להתנגד באותה המידה גם לשוטנשטיין, ואם הוא לא התנגד באותה המידה גם לשוטנשטיין, הרי שזה צ''ע ואתה טענת שמרנא הרב שך לא התנגד בפועל לשוטנשטיין, ולכן צ''ל ששוטנשטיין הסיתו אותו לצאת נגד שטיינזלץ כדי לחסל אותו ע''מ שהם יצליחו עם הגמרות שלהם (ולמה באמת הוא לא יצא נגד שוטנשטיין? הלא לדבריך הוא היה צריך להתנגד לו באותה המידה?).

ואילו אני טענתי שההבדל בין שטיינזלץ ושוטנשטיין הוא שמים וארץ, ואין כל קושיא למה נגד שטיינזלץ הרעישו עולמות ונגד שוטנשטיין לא, וממילא גם אין כל צ''ע, כך שגם אין צורך לחפש קונספירציות או לטעון לאיפה ואיפה.

אמת שגם כתבתי שבימי איתנותו של ה'אבי עזרי' נ''ע שוטנשטיין בלה''ק לא היה קיים או עכ''פ לא היה נפוץ, וממילא אין כל ראיה ממה שלא הרעיש כנגדו.

ובכן, מה מצאת בדברי רבינו הגראי''ל נ''ע? שמרנא הרב שך ראה את שוטנשטיין? הלא גם אני כתבתי שיתכן שהיה קיים אך עוד לא היה נפוץ (עד כדי שיהיה צריך לפרוץ בסערה נגדו), וחוץ מזה, הלא באנגלית וודאי כבר היה קיים, ואולי הראו לו ועם התנגדותו עדיין לא מצא לנכון להרעיש, היות שבא''י עוד לא היה קיים/נפוץ.
ומה היא כוונת הגראי''ל שהוא התנגד? פתח במלחמה? הלא אנו יודעים שהוא לא פתח במלחמה נגד שוטנשטיין, כך שגם אם הביע התנגדות או אי נחת (וברור לחלוטין שהוא לא היה אוהב גם את שוטנשטיין), הרי שלא מצא לנכון להרעיש נגדם, גם בגלל שעוד לא היו נפוצים באר"י וגם בגלל שעם כל הביקורת (לשיטתו) עדיין ההבדל בינם ובין שטיינזלץ הוא שמים וארץ מהטעמים שפירטתי.
ומה שמובא בדברי מרנא הגראי''ל נ''ע שמרנא הרב שך אח''כ החליש את התנגדותו, משמע מדבריו שזה בגלל שהוא כנראה הגיע למסקנה שבדורינו יש בזה צורך ומוטב יאכלו שוטנשטיין שהוא עכ''פ ראוי בשעת הדחק ואל יאכלו שטיינזלץ שלדעתו לא היה ראוי אף בשעת הדחק.

מה לא ברור?


ואדרבה, לדבריך, מדוע מרנא הרב שך החליש את התנגדותו? ומדוע מרנא הגראי''ל שהתנגד בתוקף לשטיינזלץ, נתן את הסכמתו לשוטנשטיין?

חיימשה
הודעות: 1956
הצטרף: ב' מאי 29, 2017 2:49 pm

Re: משניות קהתי וגמרא שטיינזלץ

הודעהעל ידי חיימשה » ו' נובמבר 30, 2018 2:08 am

יש כאן דו שיח של חרשים.
הנחת הנחה שלמדתי את דעתו של הרב שך מכך שהתנגד לשטיינזאלץ.
ובכן, לא מיניה ולא מקצתיה, אולי כדאי שתקרא את האשכול מההתחלה.
הרב שך התנגד לדברים שהם אפילו לא מקצת משוטנשטיין.
הוא יצא למלחמה נגד מי שהתחיל להוציא חומש עם פירוש על רש"י, התנגד לנגיעה בצורת המשנה ברורה, ואף התנגד לדף עם פסוקים ללומדים בבא קמא.
וע"כ היה ברור שיצא למלחמה עשרת מונים כאשר יגעו בשס, יהיה מה שיהיה ואיך שיהיה.
הרב שך היה יוצא למלחמת חרמה גם אם מישהו היה מוציא לאור גמרא מנוקדת בקזחסטן.
זה לא קרה אצל שוטנשטיין.

אין לכך בינתיים שום הסבר, פרט להשערה שהעליתי, שהיא לגיטימית ושאין בה שום המעטה בכבודו של הרב שך.

ואמנם הגראי"ל מעיד שהוא התנגד לשוטנשטיין כפי ששיערתי שמוכרח להיות . הוא גם מעיד שהוא החליש את הביקורת, (הוא אינו מסביר מדוע, ובעיני פשוט שהוא לא סבר כהרב שך בכל המהלך הזה) וההסבר הפשוט להחלשת הביקורת הוא מה שטענתי, שכאשר הראו לו את שטיינזאלץ הוא הבין שאין מנוס מלוותר במלחמה הזאת כדי שלא יזדקקו ל שטיינזאלץ.

אני רק העליתי השערה שהחבר'ה המשופשפים מארטסקול רצו להיות מבוטחים מהביקורת של הרב שך לפני שהם משקיעים עשרים מליון דולר במהדורה העברית, וע"כ דאגו להביא בפני הרב שך את הגמרות של שטיינזאלץ ולסדר את העניין עצהי''ט.
אחרי כל האשכול אני עדיין די משוכנע שזה מה שקרה.

רון
הודעות: 911
הצטרף: ב' מרץ 21, 2016 9:02 am

Re: משניות קהתי וגמרא שטיינזלץ

הודעהעל ידי רון » ו' נובמבר 30, 2018 8:28 am

החילוק בין ב' סוגי הגמרות הוא כל כך פשוט שתמהני שלא עמדו על הדברים הכותבים הנכבדים.
באיזה גמרא חילוני יהיה מוכן ללמוד? בודאי שלא בשוטנשטיין!
למה?
זה כבד! זה רציני מדאי! ההערות למטה מוכיחות לכל שהתורה היא עסק רציני!
זה לא עוד אנציקלופדיה לתלמוד, אלא ספר לימוד מעמיק.
זה התלמוד!

וזה ההיפך הגמור מהגמרא השניה שמביאה הרבה פולקלור עממי ויהודי,
נחמד כזה נעים כזה, תנאים בין אלי יון, אמוראים בין הספורטאים באתונה,
הומור קליל,
בקיצור, מי שלומד בגמ' אחת יוצא עם הרגשה שהתורה היא אותה תורה שלמדו כל השנים,
ובגמ' השניה לא.

זה נשמע קצת סמנטיקה ונוסטלגיה,
אבל זה לא,
זה שאלה מהותית מהי יהדות

ונושא זה הוא מעבר למה שהרב שך התנגד לכל שינוי שהוא בכל מיני ספרים.

חיימשה
הודעות: 1956
הצטרף: ב' מאי 29, 2017 2:49 pm

Re: משניות קהתי וגמרא שטיינזלץ

הודעהעל ידי חיימשה » ו' נובמבר 30, 2018 9:02 am

כל מילה שכתבת נכונה

ארזי הלבנון
הודעות: 1341
הצטרף: ו' דצמבר 09, 2016 1:34 pm

Re: משניות קהתי וגמרא שטיינזלץ

הודעהעל ידי ארזי הלבנון » ו' נובמבר 30, 2018 10:14 am

רון כתב:החילוק בין ב' סוגי הגמרות הוא כל כך פשוט שתמהני שלא עמדו על הדברים הכותבים הנכבדים.
באיזה גמרא חילוני יהיה מוכן ללמוד? בודאי שלא בשוטנשטיין!
למה?
זה כבד! זה רציני מדאי! ההערות למטה מוכיחות לכל שהתורה היא עסק רציני!
זה לא עוד אנציקלופדיה לתלמוד, אלא ספר לימוד מעמיק.
זה התלמוד!

וזה ההיפך הגמור מהגמרא השניה שמביאה הרבה פולקלור עממי ויהודי,
נחמד כזה נעים כזה, תנאים בין אלי יון, אמוראים בין הספורטאים באתונה,
הומור קליל,
בקיצור, מי שלומד בגמ' אחת יוצא עם הרגשה שהתורה היא אותה תורה שלמדו כל השנים,
ובגמ' השניה לא.

זה נשמע קצת סמנטיקה ונוסטלגיה,
אבל זה לא,
זה שאלה מהותית מהי יהדות

ונושא זה הוא מעבר למה שהרב שך התנגד לכל שינוי שהוא בכל מיני ספרים.


א. אז היהדות היא 'כבדה' ו'רצינית מדי'?
ב. חילונים לומדים גם בשוטנשטיין.
ג. איני יודע מה אתה שח בדבר אלי יון וספורטאים בהקשר תנאים ואמוראים. אכן, הרב שטיינזלץ מחבר את פרשנותו לרוח אותה תקופה, ולא מצאנו בזה שום פסול.

וסתם סיפור,
ביריד החסידות בבנייני האומה ראיתי יהודי חרדי יקר, שהחזיק בידיו את סדרת ספרי 'התוועדות', שלעת עתה יצאו ממנה שלושה כרכים - הרבנים שטיינזלץ, סלביטצקי וגופין, אך בידיו היו רק האחרונים מהנ"ל ללא הרב שטיינזלץ. לצידם החזיק גם את ספרם החדש של אליטוב ושרקי - 'צמאה'.
שאלתיו מדוע בחר את השניים האחרונים, ואילו את של הרב שטיינזלץ לא? שמא יש לו אותו בביתו וכעת ברצונו להשלים הסדרה?
הלה ענה ואמר שהוא לא קונה כי "כידוע" דבריו מלאים באפיקורסות, והרב שך התנגד אליו.
עניתי ואמרתי, וליריד הזה תחת חסות אותה חסידות הרב שך לא התנגד? הוא חייך.
שאלתיו, ומהו הספר השני שבידך? אולי תמליץ לי עליו ואקנהו גם אני?
ענה ואמר, הספר ממש טוב, מפשט מושגים בחסידות בצורה נעימה הפלא ופלא.
ומי המחבר? שאלתי בתמימות.
ענה לי אף הוא בתמימות שאינו יודע, והצביע על שמות המחברים המופיעים על הכריכה.
אף אני הצבעתי על שמו של שרקי המופיע על הכריכה ואמרתי - יאיר שרקי, כתב חדשות ערוץ 2.
הלה הזדעק: מה?! ושמט הספר מידו.
אמרתי לו: אבל הרגע המלצת לי לקנותו?
לא, הוא ענה, לא ידעתי שהוא כתב חדשות, ערוץ חילוני עוד מילא... אבל מתוקף תפקידו הוא ודאי מחזיק אייפון...

לסיכום דבריו:
הרב שטיינזלץ לא - הרב שך התנגד.
חב"ד כן - אז מה אם הרב שך התנגד.
ספר 'צמאה' מומלץ - כי הוא 'הפלא ופלא'.
ספר 'צמאה' דקה אחרי זה כבר לא...

רון
הודעות: 911
הצטרף: ב' מרץ 21, 2016 9:02 am

Re: משניות קהתי וגמרא שטיינזלץ

הודעהעל ידי רון » ו' נובמבר 30, 2018 10:39 am

אני מקוה שזה לא חידוש בשביל כבודו, אבל אכן כן!

היהדות היא עסק רציני, רציני מאד, מאד מאד אפילו!

יהדות מצריכה כובד ראש וישוב דעת.
אולי נבהלת כי זה מזכיר לך את מה שאתם סבורים שהליטאים הם איזה אנשים
שבודקים מה קרה להם כשהם מרגישים קצת שמחה בלב.......
אז בא נצא מהסטיגמות והשטויות, ונתמקד בעיקר.

אורח חיים שבו יש יש משמעות לכל מילה שלך ולכל פעולה שלך, זה אורח חיים רציני.
המצריך כובד ראש וישוב דעת על כל פעולה ומחשבה ודיבור. אין לי הגדרה אחרת לכזה אורח חיים.

ולזה התכונתי שמי שלומד בשוטנשטיין מרגיש מיד שהעסק רציני. צריך להעמיק ויש כמה צדדים וכמה תירוצים והנפ"מ וכו' בקיצור עסק לא פשוט.

ארזי הלבנון
הודעות: 1341
הצטרף: ו' דצמבר 09, 2016 1:34 pm

Re: משניות קהתי וגמרא שטיינזלץ

הודעהעל ידי ארזי הלבנון » ו' נובמבר 30, 2018 10:52 am

זה לא חידוש בשבילי.
אבל זה בדיוק ההבדל בין הגמרות:
כפית עד הפה מה הקושיא ומה התירוץ, או פירוש 'מלמעלה' ותפעיל את הראש.
חילוני הלומד גמרא - אם ירצה להעמיק יפתח שוטנשטיין, ואם ירצה להפעיל את הראש יפתח שטיינזלץ, ואם ירצה - לא יפתח כלום! ושלושת הנ"ל קיימים בקרב הציבור החילוני, וביודעיי ומכריי קאמינא.
וצר לי על ההכללה 'מה שאתם סבורים'...

דעת_האברך
הודעות: 624
הצטרף: ו' ינואר 29, 2016 9:44 am

Re: משניות קהתי וגמרא שטיינזלץ

הודעהעל ידי דעת_האברך » ו' נובמבר 30, 2018 2:56 pm

כפי שכתבו כאן מאד מסתבר שהרב שך היה מתנגד גם לשוטנשטיין אם היה נפוץ בימיו. אולם על זה נאמר "דור דור ושופטיו, דור דור ופרנסיו, דור דור וחכמיו". כמה שהזמן קצר כביכול מאז הרב שך הנהיג את היהדות החרדית, הרי שבזמן זה של 30-40 שנה נעשו שינויים מופלגים בצורת הדור ובחילו לאורייתא, כמו שפעם היה שינוי לאחר 100 או 150 שנה, ולפי הדור היום ש"ס שוטנשטיין הוא הצלה לרבים רבים.
אי לכך אין לזה משמעות אם הרב שך היה מתנגד או לא, כי חכמי דורנו ממש שהקב"ה שתלם להמשיך להנהיג את דורנו - ה"ה הרב אלישיב והרב שטיינמאן זצ"ל סמכו ידיהם על ש"ס זה כידוע וכמפורסם.

גביר
הודעות: 3065
הצטרף: ה' אפריל 03, 2014 4:33 pm

Re: משניות קהתי וגמרא שטיינזלץ

הודעהעל ידי גביר » א' פברואר 24, 2019 8:26 am

על התנגדות להדפסת ספרים בלע"ז כבר בראשית ימי הדפוס, בעיקר מחשש מהנגשת התורה לגויים, יעוין: מאיר בניהו, הסכמה ורשות בדפוסי ויניציאה, ירושלים תשל"א, עמ' 222-219

חיימשה
הודעות: 1956
הצטרף: ב' מאי 29, 2017 2:49 pm

Re: משניות קהתי וגמרא שטיינזלץ

הודעהעל ידי חיימשה » א' פברואר 24, 2019 9:34 am

דעת_האברך כתב:כפי שכתבו כאן מאד מסתבר שהרב שך היה מתנגד גם לשוטנשטיין אם היה נפוץ בימיו. אולם על זה נאמר "דור דור ושופטיו, דור דור ופרנסיו, דור דור וחכמיו". כמה שהזמן קצר כביכול מאז הרב שך הנהיג את היהדות החרדית, הרי שבזמן זה של 30-40 שנה נעשו שינויים מופלגים בצורת הדור ובחילו לאורייתא, כמו שפעם היה שינוי לאחר 100 או 150 שנה, ולפי הדור היום ש"ס שוטנשטיין הוא הצלה לרבים רבים.
אי לכך אין לזה משמעות אם הרב שך היה מתנגד או לא, כי חכמי דורנו ממש שהקב"ה שתלם להמשיך להנהיג את דורנו - ה"ה הרב אלישיב והרב שטיינמאן זצ"ל סמכו ידיהם על ש"ס זה כידוע וכמפורסם.

זהו תירוץ נהדר למי שרואה עצמו מחויב לדעתו של הרב שך כמו להלכה בשו''ע וזקוק להיתר ללמוד בשוטנשטיין.
האמת הפשוטה היא שלהרב שך היתה דעה קיצונית בנושא זה, ומרנן הגרישא והגראיל לא ס''ל כוותיה, לא כעת ולא לפני חצי יובל.
ואני מציע לכל מי שרואה את עצמו ראוי לזה, לנסות לכתוב בעצמו דף אחד או שלושה עם שוטנשנטיין, ביאור ללא הערות, ולהשוות אח"כ ולבדוק, האם באמת בלימודו הוא מבין בעצמו את הגמרא ברמה מושלמת. זהו מבחן מביך במעט.

כח עליון
הודעות: 566
הצטרף: ה' דצמבר 08, 2016 8:08 pm

Re: משנת ארץ ישראל - משנה אחת סילופים ושיבושים רבים

הודעהעל ידי כח עליון » ד' יולי 17, 2019 3:05 am

אפרקסתא דעניא כתב:
img770 כתב:
אגב השמועה אומרת שמשניות קהתי כמעט חפה לגמרי מטעויות. האם מישהו מצא שם פעם טעות?


עיין בסוכה פ"א א, בפירוש שיעור סוכה ז' על ז', שהוא טעות גמור, (אמנם מביא זאת בשם ר' צבי הרכבי).
הוא מביא ששיעור סוכה הוא ז' על ז' וכפי שביארו ששה על ששה לראשו ורובו וטפח על טפח לשולחנו.
ושואל שא"כ הם 6*6=36 ועוד טפח לשולחנו הם 37 ולא 49. ומכוח קושיא זו יצא שם לטעות שיש לגרוס ו' על ז' ועוד פס לשולחנו, (ומביא סייעתא מרש"ש).

והדברים ברורים בלא זה, שכן אם נתן לאדם ו' על ו', הרי צריך להיות מקום לשלוחנו בכל מקום שישב בסוכה. דהיינו, אם ישב ופניו לצפון, הרי צריך שיהיה לו שם מקום טפח לשולחנו, וכן אם פניו לדרום או למזרח וכו'. וא"כ, הוא ו' על ו' (36), ותמיד צריך שיהיה טפח מולו ובצידו (13). (כלומר, הוא הבין בקושיא שהשלחן הוא טפח על טפח במקום אחד, אך האמת היא שזה צריך להיות בשני פסים, וא"צ לשנות הגי' ק"ל).


השאלה שלו טובה מן התירוץ שלך (וכמובן מן התירוץ שלו). ולטעמיך, למה לא נצריך גם טפח לצפון וטפח למערב, והסוכה תהיה ח' על ח'? ובכל מקרה, מה עם הקרנות החורגים כבר מהטפח הסמוך לאדם?


שער הציון סימן תרלד
ולכאורה הרי אדם יושב בוי"ו טפחים וטפח לשולחנו, ודי בוי"ו על ז', ואפשר דכיון דבעינן שבעה מצד אחד, צריך להיות ז' מכל צד כדי שיוכל האדם לישב בכל מקום ומקום [מאמר מרדכי]. וממגן אברהם משמע עוד טעם בשם רש"י, לפי שדרך סעודתן בהסבה ואין אוכלין זקופין ויושבין כמונו, לפיכך צריך ז' על ז' להיות בזה ראשו ורובו ושלחנו [אך הפרי מגדים פקפק דלא נמצא זה ברש"י], ואפילו לדידן שיושבין זקופים והוי סגי בוי"ו על זי"ן [דהיינו, עם השולחן], מכל מקום בעינן ז' על ז', דבציר מזה לאו דירה היא כלל אלא דירה סרוחה, כמו שכתב הר"ן בפרק ב.

נחלי אפרסמון

Re: משניות קהתי וגמרא שטיינזלץ

הודעהעל ידי נחלי אפרסמון » ו' יולי 26, 2019 2:57 am

בבית נאמן השבוע יש התייחסות לשטיינזלץ יעלו המבינים.
אגב שמעתי את הגאון רבי יעקב חיים סופר אומר הרבה פעמים לבחורים תלמד בכחול באדום בירוק העיקר תלמד.

זאב ערבות
הודעות: 9283
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am
שם מלא: זאב וגנר

Re: משניות קהתי וגמרא שטיינזלץ

הודעהעל ידי זאב ערבות » ו' יולי 26, 2019 7:39 am

יש כלל ציבור לא טועה, כלומר הכח הקולקטיבי של הציבור מבחין בין דבר הראוי לדבר שאינו ראוי. וניתן ליישם כלל זה גם כאן, למרות שקהתי נמנה על חוגי המזרחי פירושו התקבל על כל מגזרי הציבור ונמכר בכמויות גדולות עד היום למרות כל המתחרים שקמו לו, ואילו תלמוד שטיינלץ מונח בקרן זוית ואין כמעט דורש, למרות כל המאמצים לשווק אותו בכריכה מהודרת ובסידור חדש.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: משניות קהתי וגמרא שטיינזלץ

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ו' יולי 26, 2019 8:34 am

מבחינה תוכנית אין שום קשר בין שני הדברים.
משניות קהתי הוא פירוש קלאסי לחלוטין מבחינת כל התוכן שלו. סיכום שיטות הראשונים וביאור מפורט. השינוי הוא רק בצורה ובפטנט של שילוב על המשנה בפירוש.

יעקב11
הודעות: 24
הצטרף: ו' אפריל 22, 2011 6:16 pm

Re: משניות קהתי וגמרא שטיינזלץ

הודעהעל ידי יעקב11 » ו' יולי 26, 2019 9:27 am

רון כתב:החילוק בין ב' סוגי הגמרות הוא כל כך פשוט שתמהני שלא עמדו על הדברים הכותבים הנכבדים.
באיזה גמרא חילוני יהיה מוכן ללמוד? בודאי שלא בשוטנשטיין!
למה?
זה כבד! זה רציני מדאי! ההערות למטה מוכיחות לכל שהתורה היא עסק רציני!
זה לא עוד אנציקלופדיה לתלמוד, אלא ספר לימוד מעמיק.
זה התלמוד!

וזה ההיפך הגמור מהגמרא השניה שמביאה הרבה פולקלור עממי ויהודי,
נחמד כזה נעים כזה, תנאים בין אלי יון, אמוראים בין הספורטאים באתונה,
הומור קליל,
בקיצור, מי שלומד בגמ' אחת יוצא עם הרגשה שהתורה היא אותה תורה שלמדו כל השנים,
ובגמ' השניה לא.

זה נשמע קצת סמנטיקה ונוסטלגיה,
אבל זה לא,
זה שאלה מהותית מהי יהדות

ונושא זה הוא מעבר למה שהרב שך התנגד לכל שינוי שהוא בכל מיני ספרים.


שוטנשטיין אמנם יכול להיות "כבד" יותר למי שלומד אותו מכריכה לכריכה עם כל ההערות, אך מצד שני מי שלומד בעיקר את הפירוש עצמו הוא הרבה יותר קל ללימוד ולהבנה (במיוחד מול הגמרות של שטיינזלץ שבעיקרון די מתרגמים את לשון הגמרא בלי הסבר).
אם תשימו לב, רק מאז שיצא שוטנשטיין החלו אצל המזרוחניקים ללמד גמרא לנשים ויש לימוד תורה "נשי" למרות האיסור ההלכתי בדבר (עיין יו"ד רמ"ו) והחלו להיות "יועצות הלכה" וכל שאר התחלואים הפמיניסטיים שזה הגיע למצב שהן "פוסקות" הלכה ומציעות לבטל קידושין, חליצה וממזרות..., ויש "בתי מדרש" חילוניים ש"מנגישים להם" את הגמרא באמצעות שוטנשטיין והם עושים עם הגמרא כראות עיניהם, ולעניות דעתי זה נבע מהקלות שכיום ניתן ללמוד גמרא באמצעות הגמרות של שוטנשטיין.
אז מצד אחד יש זכות גדולה בגמרות הללו , אבל מצד שני זה גם גרם נזק גדול מאד שזה הגיע לידיים שלא אמרות להגיע אליהם (ואני לא מדבר על כך שיש תרגום לערבית של שוטנשטיין שנוצר ע"י ירדנים...)
"ישרים דרכי ה', צדיקים ילכו בם ופושעים יכשלו בם"...


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 617 אורחים