משולש כתב:המתכתבים שהעליתי לעיל הם גם מר' משה מגיד.
הדרשות שבספר המגיד דורש ציון נמסרו ע"י ר' זלמן חיים ריבלין שהשאיר הרבה כתבים.
משולש כתב:לגבי ר' שלמה זלמן. חבל באמת שהכל כתב בתימצות. אפילו את הדרשות שלו עצמו במדרש שלמה כתובים בתימצות. כל דרשה ממוצע עמוד. (לדבריך שהוא היה מסוגל להמציא את הפזמונים הוא היה יכול גם להמציא דרשות של כמה שעות ולמלא עשרות דפים)
מקדש מלך כתב:איש גלילי כתב:לענין כתב:ובכן לאחר קריאה עיונית...
סלח לי, אבל אני פשוט לא מבין מה אתה רוצה.
אני רואה את הדברים הפוך לגמרי. בעיניהם של כמה חוקרים, כל מי שהראה תפיסה ושאיפה משיחית כלשהי - הופך מיד לשבתאי או שבתאי למחצה; אבל מי שעינים לו בראשו, יודע שתפיסה ושאיפה משיחית היא פשוט נאמנות לדברי ה' ותל"מ.
לכאורה אין ספק שכל הדמויות הנזכרות היו בעלי תפיסות ושאיפות משיחיות מובהקות, וכמותם כל רבותינו.
אם תוכנית להקריב את קרבן התמיד אינה משיחיות בעיניך, מה היא כן משיחיות לדבריך?
לא הבנתי, מי אמר שהוא קישר את זה לגאולה, או האמין שהדבר יקרב את הגאולה?
אולי סתם רצה לקיים מצוות קרבנות, בדיוק כמו מצוות תרומות ומעשרות?
שמואל שלומוביץ כתב:משולש כתב:המתכתבים שהעליתי לעיל הם גם מר' משה מגיד.
הדרשות שבספר המגיד דורש ציון נמסרו ע"י ר' זלמן חיים ריבלין שהשאיר הרבה כתבים.
לא ראיתי מילה שקושרה לענין בציטוטים שהבאת לעיל מר"מ מגיד.
שום קשר למשנת קול התור. וכי כבר אסור לדבר על ירושלים בלשון של חיבה בלי להיות קול התורני'ק.
והלא היא עיר קדשינו ותארתינו, וכל פילותינו עליה, ולשם פנינו, כי היא עיר אלוקינו, אשר עינו וליבו שם כל הימים, ולשם תחזינה עינינו לזכות לראות בשוב ה' שמה, ותבנה העיר בתפארתה כבתחילה.
ומה זה היה לך שכל מי שמדבר בדרך כבוד וגעגועים ותחינה על ירושלים, ושמח לראות בישובה באנשים אשר מבני ישראל המה. אתה חושד אותו בהשקפות גאוליות ואקטיביות.
וכי באיזה שפה רצית שהוא יכתוב. בערבית? בגרמנית?
כל היהודים שמחים בבנין ירושלים!!!
אם אני הייתי מצטט את המידע הזה שבהודעתך, אף אחד לא היה מדמה שיש בהם איזה הוכחה לקול התור.
משולש כתב:אתה צודק מאה אחוז, אבל למה לפני זה גדולי ישראל לא עוררו שיש חילול השם כל רגע שירושלים חרבה, ולא חשו לבנותה בעצמם משום כך?
משולש כתב:לכן כשהגאון כותב שמאז שנת ת"ר זה תחילת משיח בן יוסף שפועל דרך הטבע ואז אין בין ימות העולם הזה לימות המשיח אלא שעבוד מלכויות, הכל מתחיל להסתדר ולהייתשב על הלב.
משולש כתב:אלא שקול התור מסביר זאת מפורש זה הכל
באמת אינך מבין?איש-אחד כתב:הרב משולש הלא הסכים לעיל שקוה"ת הוא עכ"פ ספר מעובד שיש בו בעיות.
אני בסך הכל שואל שאלה פשוטה, אם אכן כך מדוע להשתמש בו כמקור למשהו?
איש-אחד כתב:צודק.
אוצר החכמה כתב:עד שכתבתי הסכמת עם שמואלביץ וחבל.
אני ממש לא מסכים עמו. משולש מתווכח לפי דרכו מביא ראיות שבעיניו הן ראיות ובעיניכם לא ואתם עונים לו על כך בראיות וטענות שבעיניו הן לא ראיות. אני לא חושב שהוא נוקט בתעמולה יותר מהצד השני. והטיעונים שלו על גדולי ירושלים בעיקרם הם כסיבה לדעתו ולא כהתקפה על אחרים. לפעמים הדברים גולשים אבל זה קורה משני הצדדים כל אחד בנקודות שלו.
בכלל בויכוח ובפרט בכתב מצוי מאד שכל אדם כותב את טענותיו לפי הבנתו והויכוח ממשיך כשכל אחד ממשיך מצדו וקשה לקורא לראות איך ענו איש על שאלת רעהו. בהרבה ויכוחים בתשובות אפשר לראות את הדבר. יתכן שתופעה זו הביאה את החזון איש לומר מה שאמר על ויכוחים וחוסר הטעם שבהם. מצד שני הרבה מרבותינו התווכחו כך שחשבו שבכל אופן יש תועלת בדבר.
משולש כתב:כמו ששמתם לב אני משתדל להיות "מודה על האמת".
כל הזמן טענתי וכך היתה הרגשתי שיסודות קול התור קדומים, אך הספר משוכתב עם רעיונות שקיבל רש"ז מקודמיו או שחידשם בעצמו.
אמש שמתי לב לדבר שכבר בעלון קדושת ציון דיבר על כך ברמז , אך התמיהה גדולה ביותר, באחד מקנ"ו בחינות כתוב שם:
קיח) פדויי ה׳ ישובון ובאו ציון ברנה (ישעי׳ ל״ה) – כל לשון פדיון הוא ביעודו של משיח בן יוסף שעל ידו קבוץ גלויות כביאור רבנו ע״ז באריכות בחיבורו סוד האותיות (ספר ליקוטי הגר״א).
קמז) ששון ושמחה – בפסוק: ופדויי ה׳ ישובון וכו׳ ששון ושמחה ישיגו (ישעי׳ ל״ה). ששון ושמחה הם ב׳ המשיחין ועיקרו של ששון הוא משיח בן יוסף שעליו נאמר בפסוק זה, ופדויי ה׳ ישובון עפ״י רבנו בסוד האותיות חפ״ף (בספר לקוטי הגר״א)
וכן: מכאן נוכל להבין היטב את דברי רבנו בפרק "סוד האותיות" שבקיבוץ גלויות יגבר הסטרא אתרא (הערת המעתיק : בספר ליקוטי הגר"א "סוד האותיות" דף מ' שם מביא "באר יצחק" את דברי הגר"א על הפסוק: "ופדויי ה' ישובון" שזה נאמר על משיח בן יוסף שהוא הגואל הראשון ועל ידו יהיה קיבוץ גלויות ואז יגבר הסט"א ביותר בעקבות משיחא).
בליקוטי הגר"א אין שום איזכור שפדיון הוא ביעודו של משיח בן יוסף וכ"ש שהוא לא כותב ע"ז באריכות שם שבקיבוץ גליות יגבר הסט"א. כל הדברים האלו כתובים שם מהבאר יצחק מר' יצחק אייזיק חבר. (אכן הדברים הללו שבעקבות משיחא ובזמן משיח בן יוסף יגבר הסט"א כתובים בביאור הגר"א על סד"צ, אך בלשון אחר לגמרי)
משהו לא מסתדר כאן, בלשון המעטה. האם היה לפניהם ליקוטי הגר"א אחר שבו היו אריכות הדברים האלו? או שמישהו חשב שגם דברי הבאר יצחק הם מהגר"א.
האם הקנ"ו בחינות נכתבו ע"י ר' הלל בקיצור, ורש"ז או מי מקודמיו הכניסו בהם הרחבות?
בפזמונים מוזכר קנ"ו הבחינות רק פעמיים בקיצור בעמ' 234 ו245. וכן מזכיר פ"א ספר ליקוטי הגר"א שנדפס מתרמ"ב (זה לא סתירה כ"כ כי ר' יושעה נפטר בתרנ"ז וכמו שמוכח מתוך הכתבים שחלק מהפזמונים נכתבו בסוף ימיו) ולא מצאתי שמזכיר כלל את העניין של ופדויי ה' ישובון ויתגבר הסט"א.
בקול התור מהדורת תשכ"ט כתוב על הקטע השלישי שהעליתי: (הערת המעתיק : בספר ליקוטי הגר"א "סוד האותיות" דף מ' שם מביא "באר יצחק" את דברי הגר"א על הפסוק: "ופדויי ה' ישובון" שזה נאמר על משיח בן יוסף שהוא הגואל הראשון ועל ידו יהיה קיבוץ גלויות ואז יגבר הסט"א ביותר בעקבות משיחא), מי זה המעתיק ? ההם אלו שהוציאו את המהדורה בתשכ"ט, או שכבר רש"ז כתב כך במהדורה שלו בתש"ז. לפי דברי המעתיק הבאר יצחק ציטט לפנינו קטע שלא ידוע לנו מאחד מכתבי הגר"א על הכתוב ופדויי ה' ישובון, שאולי זה יכול לתת הסבר לפליאות שהעליתי. וצע"ג.
וה' יאיר עיננו ונזכה לכוון לאמיתה של תורה וללכת בדרכי אמת.
בריושמא כתב:באשכול סמוך כתבו ונתווכחו על עליית תלמידי הגר"א ועל ספר קול התור וכל המסתעף.
.....
א.
עוסקים בספר קול התור ומעמיקים ברעיונותיו. רעיון רודף רעיון, ושואלים למי החותמת ולמי הפתילים. ואני בעוניי מבקש מלים, מלה אחר מלה.
במה דברים אמורים?
ספר קול התור יצא במהדורה עם הערות שוליים. וכלל גדול הוא – ספר עם הערות שוליים הוא מהדורה מדעית, מהדורה שמבררת את הנוסח ואת מקורותיו וכו'. על מהדורה מדעית מן הראוי בוודאי לסמוך.
ואכן, המהדיר מצא מקורות לספר קול התור. רעיון יסודי בספר הוא טצ"ץ ביסוד. בלעדיו הספר לא קיים. יגע המהדיר ומצא מקור לטצ"ץ ביסוד – ליקוטי הגר"א, דף מא ע"א. ומעתה ברור כשמש בצהריים – ספר קול התור נכתב על ידי הגר"א, או לפחות על ידי אחד מתלמידיו רואי פניו.
האם פתח מישהו את ליקוטי הגר"א לבדוק מה כתוב בו? אכן, נכתב בו על טצ"ץ ביסוד. חצי משפט מתוך משפט אחד מתוך דרוש קצר, כדרכו של הגר"א, על אותיות אי"ק בכ"ר וכו'. וכך כתב שם הגר"א: 'טצ"ץ ביסוד. ט' ידוע שנק' טוב הרואה ט' כו' וכן צ' ידוע. ואלף כנ"ל'. האם נכתב כאן על הגאולה? על המשיח? מאומה. אף לא מלה אחת. לא בפירוש ולא ברמז, וגם לא בסוד. מה עשה מחבר קול התור? ראה את הספר ליקוטי הגר"א, לקח ממנו את הגימטריה טצ"ץ ביסוד, ובנה עליה את רעיונותיו שלו על המשיח ועל הגאולה.
אלא שמחבר קול התור לא יכול היה לסמוך רעיונותיו על ליקוטי הגר"א ללא תיווך. הוא לקח דברים שכתב ר' יצחק אייזיק חבר, דברים שכתב ר' יצחק אייזיק כהנא, ועל אלה בנה בניינו. דברים יפים ונכוחים כתבו רבנים אלו, אבל הם אינם נמצאים בדברי הגר"א עצמו.
אילו כתב מחבר קול התור כי את הספר כתב תלמידו של ר' יצחק אייזיק חבר – החרשתי. אלא שמשום מה הוא לא עשה כן.
.....
וכי אין הדבר מפורש שחור על גבי לבן בהקדמת רש"ז ריבלין?משולש כתב:כל הזמן טענתי וכך היתה הרגשתי שיסודות קול התור קדומים, אך הספר משוכתב עם רעיונות שקיבל רש"ז מקודמיו או שחידשם בעצמו.
... העבודה המרובה והקשה לערוך את הביאורים הנחוצים לרוב הדברים של החיבור שנכתבו ברמזים סתומים... בצירוף ביאורים לכל ענין וענין וכוונותיהם העמוקות הצפונות בדבר החבור הזה... עבודת הצמצום להוציא קיצור ותמצית מתוך חומר רב של הכתבים שהם עתיקים ומיושנים. 2) לתת לכל ענין לבוש חיצוני כל כמה שאפשר על דרך הפשט. בשביל שכל הדברים נכתבו בעמקי סודות הקבלה, ורבים מהם סתומים ברמזים ובלשון תורת הקבלה.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 312 אורחים