מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הערות בפיוטי הימים הנוראים

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
היא שיחתי
הודעות: 3514
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

הערות בפיוטי הימים הנוראים

הודעהעל ידי היא שיחתי » א' אוקטובר 02, 2011 1:57 am

היום תאמצנו
היש נוסח מלא עם כל הא' ב'?
היכן הוא בנמצא?

מדוע בסוף הפיוט הפכו את סדר הא' ב' והקדימו ש' לק' ?
וכן דילגו לסירוגין מש' ק' לת' ?

היא שיחתי
הודעות: 3514
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

פיוט-אחות קטנה

הודעהעל ידי היא שיחתי » א' אוקטובר 02, 2011 2:00 am

לפני מעריב בבית האחרון
"חזקו וגילו כי שוד גמר
לצור הוחילו בריתו שמר לכם
ותעלו לציון ואמר
סלו סלו מסילותיה

לכאורה תיבת לכם צריכה ללכת על השורה שלאחריה מב' סיבות
א' החרוז הוא אר
ב' השורה השלישית היא רק בעלת 3 תיבות
וא"כ איך יתפרש הפיוט? האם יש כאן טעות בתיבת לכם?

אותה בעיה קיימת באותיות ח' וז' בפיוט זה
האם כן דרך הפייטנים?

היא שיחתי
הודעות: 3514
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

פיוט-ונתנה תוקף

הודעהעל ידי היא שיחתי » א' אוקטובר 02, 2011 2:03 am

בקולמוס בחזית הופיע עמוד ממחזור וורמייזא
אין שם תיבת דממה "דקה"
וכן סדר המי בחרב וכו' שונה
כמו"כ אין סופר ומונה

מהו הנוסח הקדום ביותר של נתנה תוקף הידוע?

כרם
הודעות: 738
הצטרף: ב' אוגוסט 01, 2011 11:48 pm

Re: פיוט-אחות קטנה

הודעהעל ידי כרם » א' אוקטובר 02, 2011 3:07 am

היא שיחתי כתב:לפני מעריב בבית האחרון
"חזקו וגילו כי שוד גמר
לצור הוחילו בריתו שמר לכם
ותעלו לציון ואמר
סלו סלו מסילותיה

לכאורה תיבת לכם צריכה ללכת על השורה שלאחריה מב' סיבות
א' החרוז הוא אר
ב' השורה השלישית היא רק בעלת 3 תיבות
וא"כ איך יתפרש הפיוט? האם יש כאן טעות בתיבת לכם?

אותה בעיה קיימת באותיות ח' וז' בפיוט זה
האם כן דרך הפייטנים?

הדבר מצוי בהרבה פיוטים, שהחרוז והמשמעות אינם שלובי זרוע.
דוגמה בולטת מאד בזמירות של שבת:
זה יהיה שכרו, אשר חפץ ביקרו, יוסף חצה, דג ומצא, מרגלית בבשרו.
והפיסוק הנכון:
זה יהיה שכרו, אשר חפץ ביקרו יוסף, חצה דג, ומצא מרגלית בבשרו.

ישבב הסופר
הודעות: 2765
הצטרף: ו' אוקטובר 22, 2010 7:37 pm

Re: פיוט-אחות קטנה

הודעהעל ידי ישבב הסופר » א' אוקטובר 02, 2011 3:14 am

היא שיחתי כתב:לפני מעריב בבית האחרון
"חזקו וגילו כי שוד גמר
לצור הוחילו בריתו שמר לכם
ותעלו לציון ואמר
סלו סלו מסילותיה

לכאורה תיבת לכם צריכה ללכת על השורה שלאחריה מב' סיבות
א' החרוז הוא אר
ב' השורה השלישית היא רק בעלת 3 תיבות
וא"כ איך יתפרש הפיוט? האם יש כאן טעות בתיבת לכם?

אותה בעיה קיימת באותיות ח' וז' בפיוט זה
האם כן דרך הפייטנים?


ודאי ! כך היא דרכם של הפייטנים!
ומדוע לא הוספת לתמוה על בית נוסף ב'אחות קטנה' "חילה קבעו, הגוי כלו,
וטובה שבעו, ובזזו איש-לו,
ולבה קרעו, ובכל זאת לא,
ממך נעו, מעגלותיה."
הלא השורה האחרונה נזקקת למילת "לא" שבשורה הקודמת.

יאיר
הודעות: 10738
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: פיוט-ונתנה תוקף

הודעהעל ידי יאיר » א' אוקטובר 02, 2011 3:15 am


כרם
הודעות: 738
הצטרף: ב' אוגוסט 01, 2011 11:48 pm

Re: פיוט-אחות קטנה

הודעהעל ידי כרם » א' אוקטובר 02, 2011 3:20 am

רבי ישבב, במחכ"ת, רמז רמזו, באמרו: "אותה בעיה קיימת באותיות ח' וז' בפיוט זה".

ישבב הסופר
הודעות: 2765
הצטרף: ו' אוקטובר 22, 2010 7:37 pm

Re: פיוט-אחות קטנה

הודעהעל ידי ישבב הסופר » א' אוקטובר 02, 2011 3:26 am

צודק, לא שמתי לב.
אבל התשובה ברורה, וכמו שפירטת מפיוט 'יום שבת קודש הוא'.
וכן 'מה יפית' מלא בחרוזים כאלו, למשל "יהי לזוכרך ולשומרך וינצל, מכל רע וישכון בצל, עצי עדן ושם אצל, ישרים יותן."

ישבב הסופר
הודעות: 2765
הצטרף: ו' אוקטובר 22, 2010 7:37 pm

Re: פיוט-היום תאמצנו

הודעהעל ידי ישבב הסופר » א' אוקטובר 02, 2011 3:55 am

היא שיחתי כתב:היש נוסח מלא עם כל הא' ב'?
היכן הוא בנמצא?

מדוע בסוף הפיוט הפכו את סדר הא' ב' והקדימו ש' לק' ?
וכן דילגו לסירוגין מש' ק' לת' ?


מחזור גולדשמידט, כמובן.
גם במחזור 'כתר מלכות' - (הוצאת סידור ווילנא) תמצאנו.

שבטיישראל
הודעות: 1849
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 12:37 am

Re: פיוט-היום תאמצנו

הודעהעל ידי שבטיישראל » א' אוקטובר 02, 2011 4:42 am

היא שיחתי כתב:היש נוסח מלא עם כל הא' ב'?
היכן הוא בנמצא?

מדוע בסוף הפיוט הפכו את סדר הא' ב' והקדימו ש' לק' ?
וכן דילגו לסירוגין מש' ק' לת' ?


יש כמה מנהגים איזה חרוזים לומר (ועי' בלבוש), ומנהגנו לומר ז' חרוזים נגד הפסוק "ואתם הדבקים בה' אלוקיכים" שיש בו ז' תיבות.

יצויין שהפיוט מיועד לכל יו"ט ולאו דווקא לימים הנואים, ובצרפת אכן נהגו לאומרו גם אחר תפילת טל וגשם

שבטיישראל
הודעות: 1849
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 12:37 am

Re: פיוט-אחות קטנה

הודעהעל ידי שבטיישראל » א' אוקטובר 02, 2011 4:45 am

הכי גרוע מכולם זה בפיוט "יום זה הוא משקל כל חטאתי" ביוכ"ק
"אכן בחבלי שב עון מושך, אחור. לך ק-לי באתי נצב"
שע"פ פיסוק החרוזה צ"ל "אחור לך ק-לי באתי נצב" ח"ו ....

שבטיישראל
הודעות: 1849
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 12:37 am

Re: פיוט-ונתנה תוקף

הודעהעל ידי שבטיישראל » א' אוקטובר 02, 2011 4:48 am

היא שיחתי כתב:בקולמוס בחזית הופיע עמוד ממחזור וורמייזא
אין שם תיבת דממה "דקה"
וכן סדר המי בחרב וכו' שונה
כמו"כ אין סופר ומונה

מהו הנוסח הקדום ביותר של נתנה תוקף הידוע?


עי' במחזור גולדשמידט שמביא כת"י עם תיבת "דקה" ובלי תיבת "דקה", וה"ה אצל "וסופר ומונה"
וכמו"כ הרטע "קוראים ומשלשים בשלוש קדושה בקודש" חסר בכמה כת"י
ולק"מ

איסתרא בלגינא
הודעות: 440
הצטרף: ו' מאי 07, 2010 11:12 am

Re: הערות בפיוטי הימים הנוראים

הודעהעל ידי איסתרא בלגינא » א' אוקטובר 02, 2011 3:39 pm

היא שיחתי כתב:היום תאמצנו
היש נוסח מלא עם כל הא' ב'?
היכן הוא בנמצא?



הנוסח המקורי הוא פתיחה ל'לחיים טובים תכתבנו' ומסודר מא' עד כ' היום תכתבנו לחיים ובספר החיים וכו'

אבודרהם.JPG
אבודרהם.JPG (269.84 KiB) נצפה 14325 פעמים

שבטיישראל
הודעות: 1849
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 12:37 am

Re: הערות בפיוטי הימים הנוראים

הודעהעל ידי שבטיישראל » א' אוקטובר 02, 2011 3:43 pm

האובדרהם מביא ממה שהיה נהוג בימיו ובמקומו
וא"א להביא ראי' מדבריו על צורתו המקורי של הפיוט

איסתרא בלגינא
הודעות: 440
הצטרף: ו' מאי 07, 2010 11:12 am

Re: הערות בפיוטי הימים הנוראים

הודעהעל ידי איסתרא בלגינא » א' אוקטובר 02, 2011 4:52 pm

האם יש נוסחאות מתקופות קדומות/קרובות לאבודרהם של כל הא"ב?

ישבב הסופר
הודעות: 2765
הצטרף: ו' אוקטובר 22, 2010 7:37 pm

Re: הערות בפיוטי הימים הנוראים

הודעהעל ידי ישבב הסופר » א' אוקטובר 02, 2011 4:55 pm

איסתרא, כבר עניתי ע"ז לעיל.

איסתרא בלגינא
הודעות: 440
הצטרף: ו' מאי 07, 2010 11:12 am

Re: הערות בפיוטי הימים הנוראים

הודעהעל ידי איסתרא בלגינא » א' אוקטובר 02, 2011 5:19 pm

איסתרא בלגינא כתב:האם יש נוסחאות מתקופות קדומות/קרובות לאבודרהם של כל הא"ב?

ישבב הסופר כתב:איסתרא, כבר עניתי ע"ז לעיל.


הדגש היה על תקופות קרובות/קדומות לאבודרהם.

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: הערות בפיוטי הימים הנוראים

הודעהעל ידי חכם באשי » א' אוקטובר 02, 2011 6:23 pm

היום תאמצנו מצוי בנוסח שלם יותר בעֵדי נוסח קדומים ביותר:
http://hebrew-treasures.huji.ac.il/reso ... 3%F7%7D%22

אפרקסתא דעניא
הודעות: 2452
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

על הפיוט 'היום תאמצינו'

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » ג' ספטמבר 18, 2012 10:23 pm

פיוט זה מונה אצלנו שבעה בתים בלבד, אך נראה שהוא מיוסד על א"ב, שהרי ארבעת בתיו הראשונים הם א' עד ד', ושלושת האחרונים נראה הם ש', ק' ות' - אותיות מסוף הא"ב. השאלה היא האם היה זה פיוט ארוך יותר שנתקצר, והיכן ניתן לראות את הפיוט המלא?

ברזילי
הודעות: 3236
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: היום תאמצנו

הודעהעל ידי ברזילי » ג' ספטמבר 18, 2012 10:44 pm

בבמחזורי הספרדים נמצא הפיוט השלם, ראה למשל כאן http://www.daat.ac.il/daat/sidurim/mizr ... usaf.htm#2 או חפש באוצר "היום-תהדרנו".
לפי גולדשמידט הפיוט המלא אינו נמצא בכ"י אשכנזיים, אלא רק במח' רומא וספרד.
שלשת הבתים האחרונים שנוהגים האשכנזים לומר אינם, כנראה, מסדר הפיוט המקורי, אלא תוספת מאוחרת.

אפרקסתא דעניא
הודעות: 2452
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

Re: היום תאמצנו

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » ד' ספטמבר 19, 2012 12:33 am

יפה. יישר כח!

ברזילי
הודעות: 3236
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: היום תאמצנו

הודעהעל ידי ברזילי » ד' ספטמבר 19, 2012 11:43 am

במחשבה נוספת, הנוסח היום תאמצנו עד תתמכנו בימין צדקך מסתבר שהוא על יסוד הפסוק "אמצתיך אף עזרתיך אף תמכתיך בימין צדקי", ולכן שמא דווקא נוסחת האשכנזים (לבית האחרון, אות ת') היא המקורית, אך אם כדברי גולדשמידט אין שום כ"י המוסר סדר שלם של א"ב המסתיים בתתמכנו בימין צדקך.

עשוי לנחת
הודעות: 2759
הצטרף: ב' יוני 20, 2011 11:10 pm

Re: היום תאמצנו

הודעהעל ידי עשוי לנחת » ד' ספטמבר 19, 2012 11:47 am

ומעניין, שבפירוש המקובל במחזורים אשכנזיים יש גם פירוש לכמה מהקטעים שאינם נאמרים ע"י האשכנזים, ואינו תח"י כעת עיי"ש.

עושה חדשות
הודעות: 12959
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: היום תאמצנו

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' ספטמבר 27, 2016 11:01 pm

נקודה נוספת, הפיוט הנ"ל מוכר לנו רק מימים הנוראים, וע"ז הדרך פי' בערוגת הבושם (ג-485 והלאה) את הפיוט מ-תאמצנו ועד תתמכנו, דעסיק בענין העזרה משמים אל התשובה, והקדים שם וכ' "זו היא תפילת בעלי תשובה ולא ידעו לקובעה באמצע וקבעוה בסוף התפילה".
אכן מצינו בס' המחכים ובמחזור ויטרי ובסדר טרוייש (ובארחו"ח לענין הוש"ר, וי"ל) שהפיוט הזה מוזכר גם בשאר יו"ט.
אז מה במקור?

אפרקסתא דעניא
הודעות: 2452
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

Re: הערות בפיוטי הימים הנוראים

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » ג' אוקטובר 04, 2016 10:45 pm

היום ראיתי באחד המחזורים שכתב טעם שהפיוט הזה כולל שבעה בתים, משום שהוא נתחבר כנגד מילות הפסוק המובא לפניו - "ואתם הדבקים בה' אלקיכם חיים כלכם היום".

לא צוין שם מקור.

לפי הנכתב לעיל נראה משונה לקבוע כך, שהרי במקור זה פיוט יותר הארוך. ושמא לכן קיצרוהו והעמידוהו על שבעה.

חד ברנש
הודעות: 6077
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: הערות בפיוטי הימים הנוראים

הודעהעל ידי חד ברנש » ג' אוקטובר 04, 2016 11:15 pm

אפרקסתא דעניא,
מעניין כיצד אותו מחזור יסביר את שיבושי הפיוטים האחרים המצויים במחזורים שלנו, כמו השמטת רוב 'מלך אביון'.

י. אברהם
הודעות: 2992
הצטרף: ש' ינואר 30, 2016 10:05 pm

Re: הערות בפיוטי הימים הנוראים

הודעהעל ידי י. אברהם » ג' אוקטובר 04, 2016 11:20 pm

חד ברנש כתב:אפרקסתא דעניא,
מעניין כיצד אותו מחזור יסביר את שיבושי הפיוטים האחרים המצויים במחזורים שלנו, כמו השמטת רוב 'מלך אביון'.

האם באוצה"ח יש מחזור בו נמצא כל הפיוט מלך אביון ?

חברא
הודעות: 487
הצטרף: ה' מרץ 26, 2015 8:00 pm

Re: פיוט-ונתנה תוקף

הודעהעל ידי חברא » ג' אוקטובר 04, 2016 11:23 pm

היא שיחתי כתב:מהו הנוסח הקדום ביותר של נתנה תוקף הידוע?

viewtopic.php?p=190833#p190833

viewtopic.php?p=113648#p113648

viewtopic.php?p=239284#p239284

viewtopic.php?p=191260#p191260

תבא
הודעות: 433
הצטרף: ד' אוגוסט 03, 2016 3:52 pm

Re: הערות בפיוטי הימים הנוראים

הודעהעל ידי תבא » ג' אוקטובר 04, 2016 11:31 pm

י. אברהם כתב:
חד ברנש כתב:אפרקסתא דעניא,
מעניין כיצד אותו מחזור יסביר את שיבושי הפיוטים האחרים המצויים במחזורים שלנו, כמו השמטת רוב 'מלך אביון'.

האם באוצה"ח יש מחזור בו נמצא כל הפיוט מלך אביון ?

מחזור המפורש (ויינגרטן) בעמוד אחרון.
(אינני יודע אם ישנו באוצה"ח)

חד ברנש
הודעות: 6077
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: הערות בפיוטי הימים הנוראים

הודעהעל ידי חד ברנש » ד' אוקטובר 05, 2016 12:23 am

במחזורו של ר"ד גולדשמידט נמצא הפיוט בשלמותו.

אלי בנאי
הודעות: 264
הצטרף: ו' מאי 14, 2010 12:50 pm

השתונן והכון (בפיוט יה שנך ארוממך)

הודעהעל ידי אלי בנאי » ד' אוקטובר 02, 2019 11:06 am

גמר חתימה טובה לכל חברי הפורום
קראנו בשחרית של רה"ש, ביום השני
באופן לריה"ל: 'יה שנך ארוממך':
"השתונן והכון והתבונן בסודך".
המילה 'השתונן' משכה אותי, ניסיתי לברר
ולבאר מוצאה והובילו אותי המפרשים
לפסוק בתהילים: "כי יתחמץ לבבי וכליותי אשתונן" (תה' עג, 21).
הפרשנים חלוקים לפירוש המילה 'אשתונן'
רש"י, רד"ק וראב"ע אומרים מגזרת שנון חד ומביאים אסמכתא
ממשלי כה, 18 "מפיץ וחרב וחץ שנון..." .
מחברות מנחם (א, קנ"ח), שולל את אשתונן מגזרת 'שנונים'
ואומר שראוי שיהיה ממוצא 'משנה' או משתנה', כמו באיוב:
"תתקפהו לנצח ויהלך משנה פניו ותשלחהו" (איוב יד, 20).
[להקל על כולנו, אני מביא את המחברת כלשונה:
אשתּונן
‎גם פתרו הפותרים כי יתחמץ לבבי וכליותי אשתונן (תהלים עג, כא), העמידו 'אשתונן' מגזרת 'שנונים', חצי גבור שנונים (שם קב, ד), וכן לא יתכן, כי לא יפל התיו, כי אם על המדבר כמו אשתמר, אשתפך, אשתעשע. וראוי להיות אשתונן מגזרת משנה פניו ותשלחהו (איוב יד, כ), וכה יפתר כי יחחמץ לבבי וכליותי, אשתונן אני, ישתנו יצורי, לבבי וכליותי לבד ואשתונן לבד, ובעשותך ככה תעמד המלה על אמתה ולא האל"ף במלה יסור.
מחברת מנחם, א, קנ"ח
(כ) תִּתְקְפֵ֣הוּ לָ֭נֶצַח וַֽיַּהֲלֹ֑ךְ מְשַׁנֶּ֥ה פָ֝נָ֗יו וַֽתְּשַׁלְּחֵֽהוּ: איוב פרק יד].
התרגום לארמית של הפסוק בתהילים לוקח אותנו למקום אחר לגמרי:
אֲרוּם יְחוּשׁ לִיבְבִי וְכוּלְיָיתַיי בָּעֲרָן כְּאֶישָּׁא : התרגום הארמי לתהילים.
[וכיליותי בערו כאש).
לאור כל האמור: מה פירוש למילה 'השתונן' ואיך היא משתלבת בפיוט
'יה שמך' של ריה"ל.
תודה רבה
אלי בנאי

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: השתונן והכונן (בפיוט יה שמך ארוממך)

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ד' אוקטובר 02, 2019 11:46 am

מתוך מלון אבן-שושן ערך 'שנן':
הִשְׁתּוֹנֵן [בהשאלה] הִתְחַדֵּד בְּחוּשָׁיו, הִתְאַמֵּץ: 'וְאֶת עֲפָרָיו אֲחוֹנֵן כִּי אֶשְׁתּוֹנֵן וְאֶתְבּוֹנֵן' (יהודה הלוי).

אלי בנאי
הודעות: 264
הצטרף: ו' מאי 14, 2010 12:50 pm

Re: השתונן והכון (בפיוט יה שנך ארוממך)

הודעהעל ידי אלי בנאי » ד' אוקטובר 02, 2019 4:14 pm

ל'ביקורת תהיה'
תודה רבה
עזרת לי מאוד
גמר חתימה טובה

אברהם וינברג
הודעות: 5
הצטרף: ש' יולי 22, 2017 9:34 pm

פיוט ר"ה תְּשַׁכְלֵל הֵיכַל קָדְשְׁךָ מְהֵרָה וְאַל תִּתְיָאֵשׁ

הודעהעל ידי אברהם וינברג » א' אוקטובר 06, 2019 3:39 pm

בביאור הפיוט בראש השנה תְּשַׁכְלֵל הֵיכַל קָדְשְׁךָ מְהֵרָה וְאַל תִּתְיָאֵשׁ:

ראיתי לשתף את חברינו היקרים במה שמצאתי בביאור מהאדמור ממונקאטש זצ"ל "בפירוש הפיוט שאומרין בראש השנה שחרית בתוך קדושה שְׁעֵה שַׁוְעַת עַמְּךָ. בֵּית יַעֲקֹב אֵשׁ: תְּשַׁכְלֵל הֵיכַל קָדְשְׁךָ מְהֵרָה וְאַל תִּתְיָאֵשׁ:תְּמִימֶיךָ יַמְלִיכוּךָ. כְּמַלְאֲכֵי רוּחַ מְשָׁרְתֵי אֵשׁ:ופירש שם המפרש שהכונה בזה שמרוב אריכת הגלות בל נתייאש מהגאולה. ולכאורה קשה דאם כן היה לו לומר בלשון 'ואל נתייאש' היינו אנחנו מה שאין כן הלשון 'תתייאש' משמע על הקב"ה בעצמו כביכול ואיך שייך לומר עליו כן ח"ו. אולם העניין בזה לאשר כל ישראל יש להם חלק אלקי ממעל כל אחד לפי ערכו ומדרגתו שזוכה נמצא בי אם בני ישראל נופלים תחת ענין היאוש על ידי רוב אריכות הגלות וההסתר פנים ממילא עושה רושם על ידי החלק אלקי ממעל שבו שנופל כביכול היאוש בו יתברך שמו ועל כן קראו שפיר ואל תתייאש שהבחינה של יאוש שייך להשם יתברך גם כן שהיא החלק אלקי ממעל שבאדם" (סדר שנה אחרונה עמ' קצח).


אולי יש לומר שבא לרמוז שכאשר יהודי אומר זאת להקב"ה שיבנה את מקדשו ולא יציאש הוא מבטא בכך שכשם שהי"ת לא מתיאש מאתנו כך הוא עצמו גם לא מתיאש מהקב"ה

הבאר ההיא
הודעות: 514
הצטרף: א' אוגוסט 30, 2020 8:57 pm

Re: הערות בפיוטי הימים הנוראים

הודעהעל ידי הבאר ההיא » ו' ספטמבר 30, 2022 4:09 am

1. בפיוט אמנם אשמינו עצמו מספר 'אשר לא הקשבנו גערה כמבין אפפונו מכות ככסיל הזדנו'.
וראיתי במחזור המפורש (ווינגרטן) שפירש מחמת שלא הקשבנו גערה כמבין והזדנו כדרך הכסיל על כן אפפונו מכות, והוא מלשון הכתוב 'תחת גערה במבין מהכות כסיל מאה', ולכאו' הדגש הוא שגם לאחר שאפפונו מכות המשכנו להזיד כדרך הכסיל וכמבואר בפסוק שהמכות אינם מועילות לכסיל.

2. בפיוט אותך אדרש ואליך אתודע 'הן לא טוב לצדיק לענוש כי ירבה אלוק מענוש'.
וראיתי במחזורים מפורשים (וינגרטן וגולדשמידט) שצדיק הכוונה לקב"ה שלפי שהוא צדיק אין ראוי לו לענוש, וגולדשמיט ציין שהפסוק נדרש על הקב"ה בברכות ז' ע"א אך המעיין יראה שאין הכרח שם שנדרש על הקב"ה ולפי פשוטו אדרבה הגמ' מדברת על צדיק בשר ודם (במעשה דריב"ל שרצה להעניש את שכנו הצדוקי), ומה מתקו לפי"ז דברי הפייט על דרך ק"ו כי אם לצדיק בשר ודם לא ראוי להעניש למי שחטא נגדו הרי הקב"ה שצדקותו גדולה יותר עאכ"ו.

מתגעגע
הודעות: 48
הצטרף: ג' אפריל 20, 2021 5:35 pm

Re: הערות בפיוטי הימים הנוראים

הודעהעל ידי מתגעגע » ו' ספטמבר 22, 2023 1:37 am

בתפילת החזן הנני העני ממעש "שכל המלאכים שהם פועלי תפלות יביאו תפילתי לפני כסא כבודך ויפיצו אותה לפניך" איפה מצינו לשון כזה הפצת התפילות?

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2777
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: הערות בפיוטי הימים הנוראים

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ו' ספטמבר 22, 2023 4:53 am

אפרקסתא דעניא כתב:היום ראיתי באחד המחזורים שכתב טעם שהפיוט הזה כולל שבעה בתים, משום שהוא נתחבר כנגד מילות הפסוק המובא לפניו - "ואתם הדבקים בה' אלקיכם חיים כלכם היום".

לא צוין שם מקור.

לפי הנכתב לעיל נראה משונה לקבוע כך, שהרי במקור זה פיוט יותר הארוך. ושמא לכן קיצרוהו והעמידוהו על שבעה.

כן כתב בפירוש למחזור כל בו, והוא מבעלי התוספות. הרבה מחזורים וותיקים יש להם את הפירוש הזה, ומובא ב'אמרי פנחס' שברוה"ק נכתבו, והיינו שהם דברי הראשונים ולא פירוש המדפיס.


חזור אל “אלול וימים נוראים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 62 אורחים