נחלי אפרסמון כתב:העתקתי זאת מכיון שרב ספרדי מפורסם דרש ברבים לא לחוש ואיני מבין דבריו.
יוסף חיים אוהב ציון כתב:הלילה יחול התקופה. איני מבין את הר"י משאש לעיל נגד ראשונים?
עקביה כתב:נחלי אפרסמון כתב:העתקתי זאת מכיון שרב ספרדי מפורסם דרש ברבים לא לחוש ואיני מבין דבריו.
מה לא מובן? הרי ר"י קארו לא חשש לזה והשמיט דבר זה הן בב"י והן בשו"ע.
וונדרבר כתב:ידוע שהרב יוסף משאש זצ"ל לא היה בר סמכא בעניני הלכה. וכבר נכתב באריכות באשכולות אחרים.
ובענינים שהיו נראים לו מיסטיים, הוא היה "אלרגי" במיוחד, ומכנה את זה "דמיון". [אפשר לחפש בספריו את המילה "דמיון" והטיותיה, ולמצוא מה מכונה אצלו כך].
מה שמעניין, הוא רק מה כתבו הברי סמכא בענין זה.
יוסף חיים אוהב ציון כתב:הלילה יחול התקופה. איני מבין את הר"י משאש לעיל נגד ראשונים?
כמעיין המתגבר כתב:עקביה כתב:נחלי אפרסמון כתב:העתקתי זאת מכיון שרב ספרדי מפורסם דרש ברבים לא לחוש ואיני מבין דבריו.
מה לא מובן? הרי ר"י קארו לא חשש לזה והשמיט דבר זה הן בב"י והן בשו"ע.
תראה בבית יוסף סימן תנה שכתב בזה.
כמעיין המתגבר כתב:כלל נקוט בידינו לקבל גם מה שכתב בבית יוסף.
ורק אם רואים סיבה טובה להשמטה אומרים שהשמיט בכוונה, וכאן אין סיבה כזאת.
יוסף בניהו כתב:מרן הרב מאזוז מחמיר בזה כידוע
ובשיעורו האחרון דיבר בזה
וונדרבר כתב:ידוע שהרב יוסף משאש זצ"ל לא היה בר סמכא בעניני הלכה. וכבר נכתב באריכות באשכולות אחרים.
עקביה כתב:כמעיין המתגבר כתב:כלל נקוט בידינו לקבל גם מה שכתב בבית יוסף.
ורק אם רואים סיבה טובה להשמטה אומרים שהשמיט בכוונה, וכאן אין סיבה כזאת.
מה שכתוב בב"י מקובל ללא ספק.
אבל מהשמטתו בשו"ע רואים שלא חש לכך הלכה למעשה.
כמובן שיש סיבה טובה להשמטה. הסיבה היא שהוא לא חשב שצריך לחשוש לכך.
עקביה כתב:ייש"כ!
עכ"פ בנד"ד השו"ע השמיט עניין זה פעמיים, ולכן יותר נראה דלא ס"ל כך להלכה.
כמעיין המתגבר כתב:שו"ת אוהל יוסף מולכו יו"ד סי' כ"ט ול': כיון דקיבלנו הוראות מרן הב"י נקטינן כמש"כ בבית יוסף (ס"ס נז) בשם מצאתי כתוב, אף שלא הביאו להלכה בש"ע, ואפי' מור"ם ואלף כמוהו יחלקו על מרן אנן בני ספרד בתר מרן גררינן בין להקל ובין להחמיר.
וכן בברכ"י חו"מ סי' כה ס"ק כח דבא"י ומצרים שנהגו כפסקי מרן, לא זו בלבד שנוהגים כמו שפסק בב"י וש"ע אלא גם כמו שפסק בתשובה וכו'.
שו"ת חקרי לב או"ח סי' נד: דברי מרן בבית יוסף יותר עיקר הם מדבריו בש"ע.
לעומת זה,
מרן החיד"א במחב"ר (יו"ד סי' מז סק"ד) כתב דזימנין דמרן הב"י רוח על פניו יהלוך בחיבור הש"ע, וחזר בו ממה שכתב בב"י בראותו כמה פוסקים שכתבו להיפך, והדר הוא לכל חסידיו, ע"כ.
וכך כתב הגאון רבי אפרים לניאדו בשו"ת רועי ישראל (ח"ג סי' ג') וז"ל: ואודיעך קושט דברי אמת וכלל גדול זה נקוט בידך, שבכ"מ שאנו יכולים למצוא סיבה כל שהיא וקצת עילה לתת טעם להשמטת מרן הש"ע איזה דין שהובא בטור או בב"י, ולומר דס"ל שהוא שלא כהלכה, אז אמרינן הכי בודאי בפה מלא, שמשום שראה שאין הדין הזה כהלכה השמיטו מספר פסקי הלכותיו, דהיינו הש"ע.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 125 אורחים