במסכת כריתות מבואר כי קרבן ממין נקבה נחשב קרבן יותר כבד מקרבן ממין זכר, וחומר הוא שהחמירה תורה בחוטא שיביא קרבן חטאתו נקבה. שכן שנינו בפרק ארבעה מחוסרי כפרה:עושה חדשות כתב:למה עולה בזכר דוקא ובחטאת רק נקבה?
ומכאן תשובה על דברי הרמב"ן סוף פרשת ויקרא, כי קרבן אשם עולה בחומרתו על קרבן חטאת.מַה בֵּין שִׁפְחָה לְבֵין כָּל הָעֲרָיוֹת, שֶׁלֹּא שָׁוְתָה לָהֶן לֹא בְּעֹנֶשׁ וְלֹא בְּקָרְבָּן. שֶׁכָּל הָעֲרָיוֹת בְּחַטָּאת, וְשִׁפְחָה בְּאָשָׁם; כָּל הָעֲרָיוֹת בִּנְקֵבָה, וְשִׁפְחָה בְּזָכָר; כָּל הָעֲרָיוֹת אֶחָד הָאִישׁ וְאֶחָד הָאִשָּׁה שָׁוִין בְּמַכּוֹת וּבְקָרְבָּן, וּבְשִׁפְחָה לֹא הִשְׁוָה לֹא הָאִישׁ לָאִשָּׁה בְּמַכּוֹת, וְלֹא הִשְׁוָה אִשָּׁה לְאִישׁ בְּקָרְבָּן; כָּל הָעֲרָיוֹת עָשָׂה בָּהֶן אֶת הַמְעָרֶה כַּגּוֹמֵר, וְחַיָּב עַל כָּל בִּיאָה וּבִיאָה. זוֹ חֹמֶר הֶחְמִיר בְּשִׁפְחָה, שֶׁעָשָׂה בָּהּ אֶת הַמֵּזִיד כַּשּׁוֹגֵג.
ביקורת תהיה כתב:במסכת כריתות מבואר כי קרבן ממין נקבה נחשב קרבן יותר כבד מקרבן ממין זכר, וחומר הוא שהחמירה תורה בחוטא שיביא קרבן חטאתו נקבה. שכן שנינו בפרק ארבעה מחוסרי כפרה:עושה חדשות כתב:למה עולה בזכר דוקא ובחטאת רק נקבה?ומכאן תשובה על דברי הרמב"ן סוף פרשת ויקרא, כי קרבן אשם עולה בחומרתו על קרבן חטאת.מַה בֵּין שִׁפְחָה לְבֵין כָּל הָעֲרָיוֹת, שֶׁלֹּא שָׁוְתָה לָהֶן לֹא בְּעֹנֶשׁ וְלֹא בְּקָרְבָּן. שֶׁכָּל הָעֲרָיוֹת בְּחַטָּאת, וְשִׁפְחָה בְּאָשָׁם; כָּל הָעֲרָיוֹת בִּנְקֵבָה, וְשִׁפְחָה בְּזָכָר; כָּל הָעֲרָיוֹת אֶחָד הָאִישׁ וְאֶחָד הָאִשָּׁה שָׁוִין בְּמַכּוֹת וּבְקָרְבָּן, וּבְשִׁפְחָה לֹא הִשְׁוָה לֹא הָאִישׁ לָאִשָּׁה בְּמַכּוֹת, וְלֹא הִשְׁוָה אִשָּׁה לְאִישׁ בְּקָרְבָּן; כָּל הָעֲרָיוֹת עָשָׂה בָּהֶן אֶת הַמְעָרֶה כַּגּוֹמֵר, וְחַיָּב עַל כָּל בִּיאָה וּבִיאָה. זוֹ חֹמֶר הֶחְמִיר בְּשִׁפְחָה, שֶׁעָשָׂה בָּהּ אֶת הַמֵּזִיד כַּשּׁוֹגֵג.
מדקתני סיפא 'זה חומר החמיר בשפחה', מכלל דרישא קולי קולי קתני.עזריאל ברגר כתב:אינני רואה במשנה זו אמירה מה חמור יותר אלא ציון ההבדלים.
ביקורת תהיה כתב:מדקתני סיפא 'זה חומר החמיר בשפחה', מכלל דרישא קולי קולי קתני.עזריאל ברגר כתב:אינני רואה במשנה זו אמירה מה חמור יותר אלא ציון ההבדלים.
ביקורת תהיה כתב:במסכת כריתות מבואר כי קרבן ממין נקבה נחשב קרבן יותר כבד מקרבן ממין זכר, וחומר הוא שהחמירה תורה בחוטא שיביא קרבן חטאתו נקבה. שכן שנינו בפרק ארבעה מחוסרי כפרה:עושה חדשות כתב:למה עולה בזכר דוקא ובחטאת רק נקבה?ומכאן תשובה על דברי הרמב"ן סוף פרשת ויקרא, כי קרבן אשם עולה בחומרתו על קרבן חטאת.מַה בֵּין שִׁפְחָה לְבֵין כָּל הָעֲרָיוֹת, שֶׁלֹּא שָׁוְתָה לָהֶן לֹא בְּעֹנֶשׁ וְלֹא בְּקָרְבָּן. שֶׁכָּל הָעֲרָיוֹת בְּחַטָּאת, וְשִׁפְחָה בְּאָשָׁם; כָּל הָעֲרָיוֹת בִּנְקֵבָה, וְשִׁפְחָה בְּזָכָר; כָּל הָעֲרָיוֹת אֶחָד הָאִישׁ וְאֶחָד הָאִשָּׁה שָׁוִין בְּמַכּוֹת וּבְקָרְבָּן, וּבְשִׁפְחָה לֹא הִשְׁוָה לֹא הָאִישׁ לָאִשָּׁה בְּמַכּוֹת, וְלֹא הִשְׁוָה אִשָּׁה לְאִישׁ בְּקָרְבָּן; כָּל הָעֲרָיוֹת עָשָׂה בָּהֶן אֶת הַמְעָרֶה כַּגּוֹמֵר, וְחַיָּב עַל כָּל בִּיאָה וּבִיאָה. זוֹ חֹמֶר הֶחְמִיר בְּשִׁפְחָה, שֶׁעָשָׂה בָּהּ אֶת הַמֵּזִיד כַּשּׁוֹגֵג.
ביקורת תהיה כתב:במסכת כריתות מבואר כי קרבן ממין נקבה נחשב קרבן יותר כבד מקרבן ממין זכר, וחומר הוא שהחמירה תורה בחוטא שיביא קרבן חטאתו נקבה. שכן שנינו בפרק ארבעה מחוסרי כפרה:עושה חדשות כתב:למה עולה בזכר דוקא ובחטאת רק נקבה?ומכאן תשובה על דברי הרמב"ן סוף פרשת ויקרא, כי קרבן אשם עולה בחומרתו על קרבן חטאת.מַה בֵּין שִׁפְחָה לְבֵין כָּל הָעֲרָיוֹת, שֶׁלֹּא שָׁוְתָה לָהֶן לֹא בְּעֹנֶשׁ וְלֹא בְּקָרְבָּן. שֶׁכָּל הָעֲרָיוֹת בְּחַטָּאת, וְשִׁפְחָה בְּאָשָׁם; כָּל הָעֲרָיוֹת בִּנְקֵבָה, וְשִׁפְחָה בְּזָכָר; כָּל הָעֲרָיוֹת אֶחָד הָאִישׁ וְאֶחָד הָאִשָּׁה שָׁוִין בְּמַכּוֹת וּבְקָרְבָּן, וּבְשִׁפְחָה לֹא הִשְׁוָה לֹא הָאִישׁ לָאִשָּׁה בְּמַכּוֹת, וְלֹא הִשְׁוָה אִשָּׁה לְאִישׁ בְּקָרְבָּן; כָּל הָעֲרָיוֹת עָשָׂה בָּהֶן אֶת הַמְעָרֶה כַּגּוֹמֵר, וְחַיָּב עַל כָּל בִּיאָה וּבִיאָה. זוֹ חֹמֶר הֶחְמִיר בְּשִׁפְחָה, שֶׁעָשָׂה בָּהּ אֶת הַמֵּזִיד כַּשּׁוֹגֵג.
לא נכתוב רחמנא בחטאת ותיתי מהנך, מה להנך שכן זכרים
יושב ירושלים כתב:בזבחים נ. מבואר להדיא שקרבן זכר הוא חומרא.
לָא לִכְתֹּב צָפוֹנָה בְּאָשָׁם וְתֵיתֵי מִבִּנְיַן אָב מֵחַטָּאת.
אִיכָּא לְמִפְרַךְ, מַה לְּחַטָּאת שֶׁכֵּן מְכַפֶּרֶת עַל חַיָּבֵי כְּרֵתוֹת.
לא אדע שחרהּ של הנחה זו. פשוט הדבר, כי כתמוּת כן זכרוּת מעלה יתרה היא בקרבן.לענין כתב:אף על פי שאין זו מעלה בעצם.
ביקורת תהיה כתב:יושב ירושלים כתב:בזבחים נ. מבואר להדיא שקרבן זכר הוא חומרא.
ושם מבואר להדיא כי קרבן חטאת חמור מקרבן אשם:לָא לִכְתֹּב צָפוֹנָה בְּאָשָׁם וְתֵיתֵי מִבִּנְיַן אָב מֵחַטָּאת.
אִיכָּא לְמִפְרַךְ, מַה לְּחַטָּאת שֶׁכֵּן מְכַפֶּרֶת עַל חַיָּבֵי כְּרֵתוֹת.
כדכד כתב:והרי חטאת בת דנקא ואשם בכסף שקלים? ש"מ שאשם יקר יותר
אולי מפני הגיל שחטאת היא בת שנתה והאיל הוא בשנתו השניה
כדכד כתב:נכון אבל לא יוצדק לומר חטאת בת דנקא אם תמיד נקבה יקרה יותר מזכר
כדכד כתב:לא הבנתי את השאלה הזו
אם חטאת עשויה לעלות דנקא יש הצדקה לומר שיש חומרא באשם שאמור לעלות בכסף שקלים לעומתה אבל אם ידוע שנקבה עולה יותר מזכר הרי שלא הגיוני שחטאת תעלה דנקא
מה שאני רוצה להוכיח מזה הוא שנקבה לא יותר יקרה מזכר
כח עליון כתב:כתיב (מלאכי א)
וְאָרוּר נוֹכֵל, וְיֵשׁ בְּעֶדְרוֹ זָכָר, וְנֹדֵר וְזֹבֵחַ מָשְׁחָת, לַאדֹנָי:
ביקורת תהיה כתב:ומכאן תשובה על דברי הרמב"ן סוף פרשת ויקרא, כי קרבן אשם עולה בחומרתו על קרבן חטאת.מַה בֵּין שִׁפְחָה לְבֵין כָּל הָעֲרָיוֹת, שֶׁלֹּא שָׁוְתָה לָהֶן לֹא בְּעֹנֶשׁ וְלֹא בְּקָרְבָּן. שֶׁכָּל הָעֲרָיוֹת בְּחַטָּאת, וְשִׁפְחָה בְּאָשָׁם; כָּל הָעֲרָיוֹת בִּנְקֵבָה, וְשִׁפְחָה בְּזָכָר; כָּל הָעֲרָיוֹת אֶחָד הָאִישׁ וְאֶחָד הָאִשָּׁה שָׁוִין בְּמַכּוֹת וּבְקָרְבָּן, וּבְשִׁפְחָה לֹא הִשְׁוָה לֹא הָאִישׁ לָאִשָּׁה בְּמַכּוֹת, וְלֹא הִשְׁוָה אִשָּׁה לְאִישׁ בְּקָרְבָּן; כָּל הָעֲרָיוֹת עָשָׂה בָּהֶן אֶת הַמְעָרֶה כַּגּוֹמֵר, וְחַיָּב עַל כָּל בִּיאָה וּבִיאָה. זוֹ חֹמֶר הֶחְמִיר בְּשִׁפְחָה, שֶׁעָשָׂה בָּהּ אֶת הַמֵּזִיד כַּשּׁוֹגֵג.
ביקורת תהיה כתב:חומר בזכר מבנקבה, וחומר בנקבה מבזכר.
חומר בזכר – שקרבן זכר הוא קרבן מהודר יותר, והיינו שמעתא דאיזהו מקומן;
וחומר בנקבה - שקרבן נקבה הוא קרבן כבד יותר (חשיבותה הכלכלית של הנקבה עולה בהרבה על זו של הזכר; היחס בין הזכרים והנקבות בעדרי הצאן הוא אחד לשלשים בממוצע), והיינו מתניתין דארבעה מחוסרי כפרה.
ועליו אמר קהלת: דִּבְרֵי פִי חָכָם חֵן.דודי צח כתב:קיבלתי מחכם אחד.
יושב ירושלים כתב:ובאמת לגבי הקדמת זכר לנקבה, מבואר לכאורה בהוריות יג. דאין בזה טעם להקדים, שהרי אמרו שם הטעם ששעיר נשיא קודם לשעירת יחיד הוא משום שזה מלך וזה הדיוט, ולא אמרו להקדים הזכר לנקבה, ולכן לכאורה צדקו דברי הגראי"ל בפירושו השני, שהרי בפירכא לצד השוה עסקינן, דפרכינן גם 'פירכא כל דהו' ולאו דוקא 'קולא וחומרא' [חולין קטו:], וצ"ל דדוקא באדם זכר עדיף מנקבה אבל בבהמה לא מצינו חומר בזה מבזה.
ביקורת תהיה כתב:קרבן מן החי – מהותו היא הקרבת נפשו של בעל החיים; הקרבה זו אפשר לה שתיעשה בשותפות.
לעומתו קרבן מן הצומח – כל עצמו אינו אלא הקרבת נפשו של המקריב, ולכן עליו להיות של המקריב ביחוד. (שמעתי)
וְהֶבֶל הֵבִיא גַם הוּא מִבְּכֹרוֹת צֹאנוֹ וּמֵחֶלְבֵהֶן וַיִּשַׁע ה' אֶל הֶבֶל וְאֶל מִנְחָתוֹ:
וּשְׁלֹמֹה הָיָה מוֹשֵׁל בְּכָל הַמַּמְלָכוֹת מִן הַנָּהָר אֶרֶץ פְּלִשְׁתִּים וְעַד גְּבוּל מִצְרָיִם מַגִּשִׁים מִנְחָה וְעֹבְדִים אֶת שְׁלֹמֹה כָּל יְמֵי חַיָּיו:
עָלָיו עָלָה שַׁלְמַנְאֶסֶר מֶלֶךְ אַשּׁוּר וַיְהִי לוֹ הוֹשֵׁעַ עֶבֶד וַיָּשֶׁב לוֹ מִנְחָה: וַיִּמְצָא מֶלֶךְ אַשּׁוּר בְּהוֹשֵׁעַ קֶשֶׁר אֲשֶׁר שָׁלַח מַלְאָכִים אֶל סוֹא מֶלֶךְ מִצְרַיִם וְלֹא הֶעֱלָה מִנְחָה לְמֶלֶךְ אַשּׁוּר כְּשָׁנָה בְשָׁנָה וַיַּעַצְרֵהוּ מֶלֶךְ אַשּׁוּר וַיַּאַסְרֵהוּ בֵּית כֶּלֶא:
וַיֵּלֶךְ חֲזָאֵל לִקְרָאתוֹ וַיִּקַּח מִנְחָה בְיָדוֹ וְכָל טוּב דַּמֶּשֶׂק מַשָּׂא אַרְבָּעִים גָּמָל וַיָּבֹא וַיַּעֲמֹד לְפָנָיו וַיֹּאמֶר בִּנְךָ בֶן הֲדַד מֶלֶךְ אֲרָם שְׁלָחַנִי אֵלֶיךָ לֵאמֹר הַאֶחְיֶה מֵחֳלִי זֶה:
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 106 אורחים