מאיר סובל כתב:לתומי סברתי שפטורה מחמת שהיא קרקע עולם ולא בידה. כמו שברור שפטורה מברית מילה אף אם לא היה זמן גרמה (ובכ"ז צריך ז"ג לפוטרה מלמול בנה, שבאמת גם לאיש זה עיקר מצוות ב"מ כלפי הבן הנולד).
אוצר החכמה כתב:גם הכותבים באשכול הסמוך לא העלו בדעתם שאפשר לשנות דין דאורייתא. או שקמים סנהדרין ואומרים כיוון שנשתנה המצב נדרוש דרשה אחרת לפי טעמינו. (וגם הטועים בדעת הרמב"ם וסוברים שדרשות מתחדשות לא אמרו שעושים את זה לפי השכל של מה שמתאים לימינו.)
אוצר החכמה כתב:אני לא מאשים אף אחד אבל אומר את האמת.
כבר הובהר כאן הנושא בהרבה אשכולות שאין רמב"ם כזה ולא צריך להכנס לזה שוב אפשר לחפש.
1. בכל מקרה הרעיון שבגלל שנראה לנו שהמצב השתנה נחליט לדרוש דרשה אחרת ולא בגלל שאנחנו חולקים על דרשת הקדמונים לא עלה אפילו על דעת טועני הטענה הזאת. וקשה להסביר כמה הוא סותר את כל ההבנה התורנית.
2. אם כבר הזכרת את העניין אוסיף עוד הסבר. אין לך דבר מוזר ומשונה מלבא ולומר. אני שומע לקול הרב כי הוא מבין ולא אני אבל אני מצפה שהוא יגיד בדיוק מה שאני רוצה. הגע עצמך מה אתה אומר כאן. אני מקבל שסנהדרין ורק סנהדרין יודעים לדרוש דרשות כאלה. אבל אני מצפה שהם יעשו את זה? על בסיס מה אתה מצפה שהם יעשו את זה? הרי אתה לא יודע לדרוש דרשות כאלה. תשובה אמיתית לזה. אתה בעצם חושב שדעתך מספיקה בשביל לשנות את הדין. אבל אין לך מספיק כוח וסמכות מעשיים אז אין לך ברירה אלא לצפות לסנהדרין.
מורד במלכות כתב:ביד סנהדרין לדרוש איזו דרשה שירצו כפי סברתם, וזה פשוט וברור.
עזריאל ברגר כתב:מורד במלכות כתב:ביד סנהדרין לדרוש איזו דרשה שירצו כפי סברתם, וזה פשוט וברור.
לא שירצו, אלא שיראו!
וזהו בדיוק ההבדל בין שניכם!
אוצר החכמה כתב:בקיצור. האם לדעתך בית הדין אומר את הדברים כי נראה לו טעם אחר לסתור את דין הקודמים לו. דהיינו שהוא סבור שהם טעו. או שהוא סבור שהם צדקו אבל עתה הגיע הזמן לדרוש דרשה אחרת?
אוצר החכמה כתב:א. ברור שאתה צודק!.
וביחס לדברי מורד במלכות מהרמב"ם. הרמב"ם שהבאת רק אומר שאם סנהדרין חושבים שהקודמים להם טעו בדרשתם והם דורשים דרשה אחרת כך הדין. וזה פשוט. אין פה שום רמז לאמירה של הסנהדרין שבגלל איזו שהיא סיבה הדין היה צריך להיות פעם כך ופעם כך. הסנהדרין האחרון תמיד טוענים שכך היה ראוי להיות הדין תמיד וכך קיבל משה מסיני.
מורד במלכות כתב:[ ולא עוד אלא שהסנהדרין נמלכים בקטנים שבהם ובתלמידים, ואם מת אחד מן הסנהדרין מושיבים ביניהם א' מן התלמידים, ולמה ייגרע חלקי שלא אוכל לומר סברתי בדרשה זו כל עוד שאינני חלק מן הסנהדרין? בעז"ה אחכים ואזכה לישב בסנהדרין הגדולה! ואף אם לא אזכה - מגדר תלמיד לא נפקתי.
מאיר סובל כתב:מורד במלכות כתב:[ ולא עוד אלא שהסנהדרין נמלכים בקטנים שבהם ובתלמידים, ואם מת אחד מן הסנהדרין מושיבים ביניהם א' מן התלמידים, ולמה ייגרע חלקי שלא אוכל לומר סברתי בדרשה זו כל עוד שאינני חלק מן הסנהדרין? בעז"ה אחכים ואזכה לישב בסנהדרין הגדולה! ואף אם לא אזכה - מגדר תלמיד לא נפקתי.
אה!! ב"ה אכשר דרא!
איפה היינו מוצאים זקני ת"ח בדורות הקודמים שידעו לספור את הש"ס עם תוס' באותיותיהם, ואף אחד מהם לא חלם שמגיע למדרגת תלמיד בשורות של הסנהדרין.
ואשרינו שזכינו לכזו התגלות בדורינו.
מורד במלכות כתב:מאיר סובל כתב:מורד במלכות כתב:[ ולא עוד אלא שהסנהדרין נמלכים בקטנים שבהם ובתלמידים, ואם מת אחד מן הסנהדרין מושיבים ביניהם א' מן התלמידים, ולמה ייגרע חלקי שלא אוכל לומר סברתי בדרשה זו כל עוד שאינני חלק מן הסנהדרין? בעז"ה אחכים ואזכה לישב בסנהדרין הגדולה! ואף אם לא אזכה - מגדר תלמיד לא נפקתי.
אה!! ב"ה אכשר דרא!
איפה היינו מוצאים זקני ת"ח בדורות הקודמים שידעו לספור את הש"ס עם תוס' באותיותיהם, ואף אחד מהם לא חלם שמגיע למדרגת תלמיד בשורות של הסנהדרין.
ואשרינו שזכינו לכזו התגלות בדורינו.
הגיעה עונת הליצנות.
אני טוען טענה רצינית, ואתה נתפס ל"ירידת הדיירעס".
כבודו שכח או שלא למד את המפורש בגמרא וברמב"ם שלא צריך בית דין גדול בחכמה ובמנין כדי לדרוש דרשות אחרות, אלא רק כדי לשנות תקנות. וכפי שהודגש מקודם. אם כן, סנהדרין יורכב מחכמי אותו הדור, ואני תקווה שאהיה אני מתלמידיהם,ובכח הסנהדרין יהיה לבחור אותי לשבת ביניהם אם אכשר לכך, וגם אותך.
איפה השאיפעס?
עזריאל ברגר כתב:ובזאת התבטל הדיון בהלכות פו"ר, ועבר להלכות ליצנות מסנהדרין, ואפשר להעביר את האשכול לאספקלריא.
אוצר החכמה כתב:הדיון כאן הוא לא על סנהדרין אלא על השאלה כמו שאתה הצגת אותה בדייקנות יוצאת דופן. אם השתנו הערכים האם השתנתה ההלכה. אני כמו רוב שלומי אמוני ישראל סבור שלא.
אתה לצערי הרב סבור שכן.
אני חושש שתסובב את זה לטעון שסילפתי דבריך וכולי וכולי. אבל אם תחשוב היטב מה ענית לי על השאלה מה היו חז"ל אומרים על המצב היום לדעתך תשים לב שזה בדיוק מה שאתה אומר ואכן זה מצער מאד.
אוצר החכמה כתב:הדיון כאן הוא לא על סנהדרין אלא על השאלה כמו שאתה הצגת אותה בדייקנות יוצאת דופן. אם השתנו הערכים האם השתנתה ההלכה. אני כמו רוב שלומי אמוני ישראל סבור שלא.
אתה לצערי הרב סבור שכן.
דרומי כתב:די לבלבולי השכל.
כבר אמרו חכמינו: אלמלי מוראה של מלכות - איש את רעהו חיים בלעו.
בקיצור: צריך גם יראה בחיים.
משכך, נניח והמציאות הריאלית משתנה, ממילא תפיסת העולם הערכית משתנה. במציאות מקבילה בה דרכה של האשה לכבש - ברור שגם היא נמצאת בכלל הפסוק "פרו ורבו וכבשו את הארץ", ואך מתבקש הוא לדרוש לחייב את האשה במצווה זו.
זה היה מצחיק רק אם זה לא היה עצוב.מורד במלכות כתב:אני מדגיש שוב, שאינני רואה הבדל בין זה לבין כל מחלוקת החכמים - אשר נובעת כמעט תמיד מתפיסה שונה. כל החילוק הוא ששם הם היו בדור אחד (בערך, והאמת שאפילו לא בערך), וכאן זה במרחק של אלפיים שנה.
אוצר החכמה כתב:משכך, נניח והמציאות הריאלית משתנה, ממילא תפיסת העולם הערכית משתנה. במציאות מקבילה בה דרכה של האשה לכבש - ברור שגם היא נמצאת בכלל הפסוק "פרו ורבו וכבשו את הארץ", ואך מתבקש הוא לדרוש לחייב את האשה במצווה זו.
למה אתה אומר שלא כתבת ערכים. הרי יכלת לוותר על המילים האלה והכל היה טוב. אבל לא ויתרת עליהם כי זאת האמת. לדעתך חז"ל לא אמרו שאם משתנה המציאות הדין אמור להשתנות כי היו להם ערכים אחרים. ורק היום שהשתנתה תפיסת העולם הערכית הדין צריך להשתנות. כלומר ששינוי הערכים הוא הסיבה לשינוי בהלכה ולא השינוי במציאות.
אגב אין שינוי במציאות ונשים אינן יוצאות לכבש גם היום. אולי מה שהשתנה זה קצת הערכים.
אוצר החכמה כתב:
ואני חוזר שוב שאלתי אותך יותר מפעם אחת האם אתה אומר שכוונת חז"ל היתה שרק בתקופה שהאיש דרכו לכבוש אשה פטורה מפריה ורביה וכאשר המציאות ישתנה הדין ישתנה. אם היית אומר שכן אע"פ שלא הייתי מסכים איתך ועם הדרכים בהם אתה לומד לא הייתי מתלונן שברצונך לשנות את ההלכה. אבל אתה בעצם חושב שחז"ל לא אמרו כך כי הרי אתה חושב שצריך סנהדרין כדי לשנות. ואז אתה בא ואומר כיוון שהערכים השתנו הדין צריך להשתנות.
אז מה ההבדל בין חז"ל ובינינו השינוי במציאות ? לא. כי הרי חז"ל גם על המציאות שלנו לדעתך היו אומרים מה שאמרו. כל השינוי הוא בערכים. כלומר שלנו השתנו הערכים וממילא דין התורה משתנה.
לא ולא שינוי בערכים של האנשים אינו צריך לשנות את ההלכה.
אוצר החכמה כתב:זה סברא רק בעשין? כי בלאוין מצאנו לאוין בשקצים ורמשים אע"פ שנפשו של אדם קצה בהם.
מורד במלכות כתב:תשובתי: חז"ל לא קבעו שההלכה חלה גם על מציאות אחרת וגם לא שאינה חלה, אלא הם מדברים "מתוך" מציאות מסויימת. הם מכירים מצב בו "אשה אין דרכה לכבש" נקודה. כל דיון על מציאות אחרת הוא היפותטי לחלוטין ואינו נכלל בכוונת הדרשה של חז"ל. הם במפורש אינם מכירים אפשרות אחרת: הלא הם הכריזו ש"אשה אין דרכה לכבש"! מתוך תפיסה זו הם דרשו מה שדרשו. מציאויות אחרות פשוט לא נכללות בכוונתם, ממש כשם שרבי מאיר לא מחיל (וגם לא יתכן שיחיל) את תפיסתו על רבי יוחנן הסנדלר, אלא על תפיסתו האישית בלבד!
עכשיו, אם יקום בית דין בדור בו תפיסת המציאות שונה, [שים לב שלרגע לא אמרתי שהמציאות כיום כבר כזו, אלא אני מדבר על משהו תיאורטי לחלוטין שאולי יתרחש יום אחד, בתקווה שבזה ייקל הדיון], והוא יכיר מציאות בה: אשה דרכה לכבש! בית דין כזה יקרא את הפסוק "פרו ורבו וכבשו", וידרוש באותו אופן טבעי בו דרשו חכמינו ז"ל: מה איש דרכו לכבש - אף אשה. הוא יחלוק על תפיסת המציאות של בי"ד שלפניו ויקבע שהאשה נכללת בכוונת הכתוב. זוהי אינה קביעה ערכית נגד עולמם הערכי של הבי"ד הקודם, אלא אבחנה מציאותית הנובעת מתוך עולמו של בי"ד הנוכחי, שאף הוא כקודמו, מחיל את תפיסתו רק על המציאות "מתוכה" הוא מדבר. הוא מבכר דרשה מסויימת על פני חברתה מפני שהיא מתאימה יותר לכתוב כפי שהוא נקרא מנקודת מבטו, ממש כדרך שר"מ עושה זאת מול ר"י הסנדלר.
זהו המובן העמוק של אלו ואלו דא"ח, אגב. בכל אחת מהתפיסות מונחת אמת אלוקית עמוקה המתגלה בנפשו של כל איש ואיש מישראל ובכל דור ודור, ומכל התפיסות האלו יחד וההרמוניה ביניהם מתגלה שם ה' האחד.
אוצר החכמה כתב:2. כדי לפשט את השאלה השניה נדבר על מחלוקת פשוטה. למשל ר"מ ור"י. האם לדעתך הסבר מסוג כזה מקובל עליך. ר"מ גדל בבית עשיר ולכן היו לו השקפות מסויימות בגלל מציאות החיים שהכיר וממילא הגיע לפסיקה א. לעומת זאת ר' יהודה גדל בבית עני ומתוך כך התעצבו השקפותיו באופן שונה וזה מה שגרם לו להגיע לפסיקה ב.
האם הסבר כזה למחלוקת ר' מאיר ור' יהודה מקובל עליך?
מורד במלכות כתב:
תשובתי: חז"ל לא קבעו שההלכה חלה גם על מציאות אחרת וגם לא שאינה חלה, אלא הם מדברים "מתוך" מציאות מסויימת. הם מכירים מצב בו "אשה אין דרכה לכבש" נקודה. כל דיון על מציאות אחרת הוא היפותטי לחלוטין ואינו נכלל בכוונת הדרשה של חז"ל. הם במפורש אינם מכירים אפשרות אחרת: הלא הם הכריזו ש"אשה אין דרכה לכבש"! מתוך תפיסה זו הם דרשו מה שדרשו. מציאויות אחרות פשוט לא נכללות בכוונתם, ממש כשם שרבי מאיר לא מחיל (וגם לא יתכן שיחיל) את תפיסתו על רבי יוחנן הסנדלר, אלא על תפיסתו האישית בלבד!
עכשיו, אם יקום בית דין בדור בו תפיסת המציאות שונה, [שים לב שלרגע לא אמרתי שהמציאות כיום כבר כזו, אלא אני מדבר על משהו תיאורטי לחלוטין שאולי יתרחש יום אחד, בתקווה שבזה ייקל הדיון], והוא יכיר מציאות בה: אשה דרכה לכבש! בית דין כזה יקרא את הפסוק "פרו ורבו וכבשו", וידרוש באותו אופן טבעי בו דרשו חכמינו ז"ל: מה איש דרכו לכבש - אף אשה. הוא יחלוק על תפיסת המציאות של בי"ד שלפניו ויקבע שהאשה נכללת בכוונת הכתוב. זוהי אינה קביעה ערכית נגד עולמם הערכי של הבי"ד הקודם, אלא אבחנה מציאותית הנובעת מתוך עולמו של בי"ד הנוכחי, שאף הוא כקודמו, מחיל את תפיסתו רק על המציאות "מתוכה" הוא מדבר. הוא מבכר דרשה מסויימת על פני חברתה מפני שהיא מתאימה יותר לכתוב כפי שהוא נקרא מנקודת מבטו, ממש כדרך שר"מ עושה זאת מול ר"י הסנדלר.
זהו המובן העמוק של אלו ואלו דא"ח, אגב. בכל אחת מהתפיסות מונחת אמת אלוקית עמוקה המתגלה בנפשו של כל איש ואיש מישראל ובכל דור ודור, ומכל התפיסות האלו יחד וההרמוניה ביניהם מתגלה שם ה' האחד.
אוצר החכמה כתב:ישר כחך על שהבהרת את הדברים. אני חושב שכדי להתקדם בדיון ולברר את העמדות יש לי לשאול שתי שאלות שיבהירו לי את טענותיך.
1. מה יאמרו בית הדין שלפי דעתך יבואו וידרשו דרשה אחרת. האם הם יאמרו לדעתנו זו כוונת התורה. וזו היתה ראויה להיות הדרשה הנכונה מעולם? או שהם יאמרו בתקופת חז"ל צדקו חז"ל אבל עקב שינוי המציאות השתנו דעותינו ושינוי הדעות מצדיק פסיקה אחרת.
שוב אני רוצה להדגיש שאני לא שואל מה אתה אומר אלא מה הם יחשבו ויאמרו לפי דעתך?
2. כדי לפשט את השאלה השניה נדבר על מחלוקת פשוטה. למשל ר"מ ור"י. האם לדעתך הסבר מסוג כזה מקובל עליך. ר"מ גדל בבית עשיר ולכן היו לו השקפות מסויימות בגלל מציאות החיים שהכיר וממילא הגיע לפסיקה א. לעומת זאת ר' יהודה גדל בבית עני ומתוך כך התעצבו השקפותיו באופן שונה וזה מה שגרם לו להגיע לפסיקה ב.
האם הסבר כזה למחלוקת ר' מאיר ור' יהודה מקובל עליך?
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 80 אורחים