תלמיד אחד כתב:מה מקור המנהג לא להפגש שבועיים לפני החתונה.
היא שיחתי כתב:לא הבנתי הנושא
יש כזה "מנהג"???
זה לא סתם המצאה ישיבתית ליטאית?
כמובן שיש לזה איזה טעמים
אבל לא כל דבר שעושים בישיבות ליטאיות מקבל מנהג
ישבב הסופר כתב:אליהוא, יתר על כן, הלא מדובר בבתולה שלא נטהרה מעולם, וברור שהיא צריכה הפס"ט אף אם נימא שהיא מסולקת דמים האידנא, שהלא מוחזקת היא נדה משעה שהתחיל לה אורח כנשים.
אולי יביא לנו מורה צדק מראה מקום או קישור למען דעת מה ביקש אותו רב לומר.
תוכן כתב:רע עלי מאד המעשה שלוקחים כדורים כדי לאפשר לחופה להיות בדיוק ביום הדרוש. כל דבר קל וקל יותר והפתרון שלו, כדור בשביל בעיה א', זריקה בשביל בעיה ב', וכל כיוצא בזה, ובכלל לא חושבים להתמודד עם החיים כמות שהם.
משך חכמה כתב:אני מבקש סליחה מהכותבים הנכבדים אבל מקובלני שלא כל נושא ראוי להיות נידון מפורט מדי בצורה של תורה שבכתב. כמדומני שחלק מהכותבים עברו את הקו הראוי. תקנו אותי אם אני טועה.
ברזילי כתב:כמה עתיק המנהג הזה? סבי שליט"א, בן למשפחה רבנית ליטאית, לא שמע על מנהג כזה (לא שבוע ולא שבועיים) כשהיה חתן לפני כשבעים שנה
בברכה המשולשת כתב:יעויין בספר הכל לאדון הכל שהכותבת הנכבדה (תליט"א או ע"ה? איני יודע)
פרנצויז כתב:לא כולם מקפידים על המנהג הנפוץ בקהילות הליטאים שלא להפגש שבוע לפני החתונה. יש מנהג בחסידויות מסוימות, שכמובן לא נפגשים כלל בין ה"תנאים" לחתונה, אבל יום לפני החתונה עושים "חתן מאל" (זה מנהג עתיק) ושם מתראים החתן והכלה.
יוס'ל כתב:פרנצויז כתב:לא כולם מקפידים על המנהג הנפוץ בקהילות הליטאים שלא להפגש שבוע לפני החתונה. יש מנהג בחסידויות מסוימות, שכמובן לא נפגשים כלל בין ה"תנאים" לחתונה, אבל יום לפני החתונה עושים "חתן מאל" (זה מנהג עתיק) ושם מתראים החתן והכלה.
ב'חתן מאל' הכלה מכוסה (פרה עיוורת)
זקן ששכח כתב:נער הייתי וגם זקנתי ולא ראיתי 'חתן מאל' כי אם פעם אחת ויחידה בחצר רחמסטריווקא, ושם השחילו חבל דרך חור המחיצה למען יאחזו החתן מצד זה והכלה מצד זה. ולא אתפלא אם יגלה מישהו אזני שהכלה כלל וכלל לא החזיקה בו אלא שכנתה או שקשרו החבל בכסא וכדו'. ולא מיבעיא שלא נתראו זה אל זו, וכל שכן זו לזה.
האם יש מנהג שונה? היכן?!
איש_ספר כתב:נבקש מהרב הקי"ק לתרום כאן את מידיעתו הרחבה (גם) בענין זה.
[נא לא לגלוש כאן לשאלת ההיתר של פגישות לפני החתונה, הרוצה להרחיב דעתו בעניין. יעיין בדברי הגר"ב זילבר בתורת ההסתכלות מחד ודברי האדמ"ר מצאנז בדברי יציב ועוד]
פרנצויז כתב:ושם מתראים החתן והכלה.
חיס כתב:ראה בקוטנרס "ילקוט הרועים" מאת הגה"ח הרב שמשון לרנר שליט"א.
הא לחמא עניא כתב:מי הוא הרב שמשון לרנר שליט"א? היכן הוא גר ולהיכן הוא משתייך? האם קשור ללרנר מחסידות ויזניץ?
עתניאל בן קנז כתב:ה'חתן מאהל' כיום, שנעשה במעמד קהל רב מהצופים, כמובן שונה מהמעמד שהיה פעם במסגרת המשפחה המצומצמת.
מענין אם יש כאן מחסידי ויז'ניץ שיוכלו לתרום מידיעתם כיצד היה נראה ה'חתן מאהל' אצל נכד ה'אמרי חיים'. [בפרט בנישואי ר' מנחם ארנסטר. בו גם החתן וגם הכלה היו נכדיו].
במקור המנהג, המטרה של החתן מאהל היה להכיר ולקרב את החתן והכלה זל"ז.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 745 אורחים