אמשיך הלאה ואולי הפתרון טמון במה שכתבת כבר.
בביצה לב א בסוגיא של פחיתת נר, לדעת רש"י ותוס' שם, מדובר בכלים שלא נצרפו בכבשן, והוא פוער חור בביצת היוצר או שמסלק קש או כיסוי קודם שמכניס לתנור.
עכ"פ לדבריהם יוצא שהמחלוקת אם פוחתין נר או לא, הרי היא האם העושה כלי ולא מכניסו לכבשן חייב או לא.
ונבוכתי, ממה שאמרו בשבת עד ב, לענין חביתא שחייב ע"ז משום כמה מלאכות ומכללם מכ"ב לפי כמה ראשונים. ואני מעתיק מהרשום אצלי
והנה לגבי חבית, להדיא בדברי ראשונים וגאונים שחייב על עשיתה משום מכ"ב קודם כבשן. אע"פ שודאי אינה מק"ט.
עשיית חבית בשבת אמר רבא שחייבים עליה שבע חטאות[1], ויש מן הגאונים וראשונים המפרשים שאחת מהן משום מכה בפטיש שמתחייבים על גמר עשיתה[2], והוא פעולת השוואת הטיט לעוביו הרצוי[3], והיינו קודם שמכניסים אותה לכבשן[4].
[1] שבת עד ב. ועי' ר"ח שבציון הבא: רבה וכ"ה בכי"מ שם.
[2] תשו' גאון בתשוה"ג אסף (תש"ב) עמ' 3 ועי"ש עמ' 1 שאפשר שהוא רשב"ח; רב האי שהובא בפי' הרמב"ם לשבת הנעתק בפי' ר"י אמושט ("פירוש קדמון ממצרים") שבת פ"ט ה"ו ובשרידים מפירושי הגאונים (הדרום מו עמ' 223) ור"ח שם וס' העיתים סי' רכח וערוך ערך חבית (שלא בשמו). ועי' גנזי שכטר ח"ב עמ' 330. ועי' ראשונים שבציון 154 שלא הזכירו מלאכת מכ"ב (ומהם שחולקים בפי' וסוברים שאין חייבים עי"ש הטעם, אבל עי"ש שהוא כלפי ההכנסה לתנור ולא על השוואת הטיט שבציון הבא).
[3] תשוה"ג שם; עי' פי' רב האי שם ושם: גמר מלאכה והשוואתה וס' העתים שם: בעת השוותה.
[4] תשוה"ג שם: ועדאן לא נתפחרה; פי' ר"י אמושט שם: קודם שיפחר אותה באש. ועי' טל אורות (ר"י בן ג'יוויא) מלאכת מכ"ב (מהדו"ח עמ' תנח) שכצ"ל לפימש"כ ראשונים שבציון 154, שאין חייבים משום מכ"ב על מלאכה הנעשית מאליה.
האם באמת זה תלוי במחלוקת התנאים לענין פחיתת נר (כפי פירוש רש"י ותוס')?
ויש עוד לדון: העושה תנור ולא צרפו בכבשן האם חייב? לכאורה לכו"ע חייב, לא מיבעיא אם תנור א"צ כבשן לענין קבלת טומאה אלא אפי' אם צריך כבשן, סו"ס לא יהיה טוב יותר מפחיתת נר שחייב עליה אע"פ שלא צרפו בכבשן?
והנה ברמב"ם כתב שבת פ"י: העושה כלי אדמה כגון תנור וחבית קודם שישרפו חייב משום בונה. וכבר הרגיש המנ"ח מה הלשון אומרת קודם שישרפו, מה רצונו בזה.
ובכלי חמדה כתב שהרמב"ם חיפש דוגמא של בונה שאין בו מכ"ב, וממילא נקט בדוגמא של קודם כבשן, שכן קודם כבשן אין מכ"ב אלא רק בונה לסובר שיש בנין בכלים
ולאמור צ"ב אם אכן כך הוא.