דרומי כתב:השאלה למה כתבה התורה 'ממחרת השבת' ולא כתבה בפירוש 'ממחרת הפסח' היא בוודאי שאלה טובה וראוי לדון בה.
אולם זה בתנאי שהיסוד נשאר פשוט ומוחלט שאין כל ספק ש'ממחרת השבת' הכוונה היא אכן לפסח, וזה פשוט מעניין להבין למה בכל זאת נכתב 'ממחרת השבת'.
אך לפעמים נראה שהשואל מציג את שאלתו בסגנון המאפשר להבין שאכן זה לא כזה חתוך ש'השבת' מכוון לפסח, וגם אם הוא מתאמץ להסביר את שיטת חז"ל הוא עושה את זה כאילו הוא עשה כאן 'טובה גדולה' שהואיל בטובו לקבל את פירושם.
ולענ"ד אפשר בהחלט להעלות גם רעיונות מחודשים כהצעה וכהשערה, אבל לסיים בסוף "אבל מה אעשה שרש"י לא פירש כן", או "ועדיין לא מצאתי חבר לפירוש זה ולכן אני מסופק בו", וכיוצא בזה בסגנון שמראה ברור שהכותב מכיר את מך ערכו ולא בא לשנות סדרי עולם אלא רק להשתעשע בפיטטיא דאורייתא.
אוצר החכמה כתב:לא הבנתי ומי שבא להגיד איזה פשט חדש בהמניח לא בא באיזה אקסטזה של 'אני בא לגלות את חלקי בתורה כפי שנשמתי קבלה בסיני' ומתחיל לדווח לעם ישראל על הרעיונות שלו
אוצר החכמה כתב:מעניין אני לא ראיתי את זה כדאי לבדוק שוב.
אוצר החכמה כתב:א. זה אחד מן הפירושים. הם נוהגים כפירושים האחרים.
היא שיחתי כתב:לאחרונה נחשפתי לביקורת המקרא החרדית המתחדשת כעת ביתר שאת בימים אלו, דרך עלונים שונים, כתבי עת, כינוסים שונים, אתרי אינטרנט ועוד ועוד.
אציין באופן כללי כמה קווים בולטים המאפיינים את כתיבתם של הכותבים החדשים.
כמובן שבשונה מביקורת המקרא הכללית, זו החרדית אינה עוסקת [לעת עתה] בזמן כתיבת המקרא, בעיתוי או בנסיבות בהם הוא נכתב, גם לא במי הכותב, ובשאלות נוספות.
לעומת זאת, ביקורת המקרא החרדית, כן עוסקת בניתוח טקסטואלי של המקרא, בהקשרים בהם מופיעים הדברים, בפירוש המילולי ובפיענוח משמעות תיבות מסויימות, בניסיונות לתאר תרשימי זרימה של 'התרחשויות' בהתפתחות הדינים והפרשיות, היא דנה בכל הנושאים הללו במנותק מדברי חז"ל, ולאחר מכן היא משלבת את דברי חז"ל כהסבר נוסף שהוא העיקר ועל זו הדרך.
1) על פי רוב נוהגים הכותבים להתחיל את דבריהם מפשוטו של מקרא, להלן 'פשש"מ', ולהוסיף לראשית דבריהם בהערת שוליים או בצורה אחרת ציון לדרכם של רשב"ם והאבן עזרא או קדמון אחר שפירש את המקרא על פי פשוטו, ואף שלא כדרכם של חז"ל, או אז נסללה הדרך להגיגיהם של הכותבים, הם מנתחים את פשוטו של מקרא במנותק מדברי חז"ל, לפי המשמעות הטקסטואלית וההקשר ובהשוואה לדברי המקרא במקומות אחרים.
2) המגמה תהיה כי פשש"מ עדיף על פרשנות חז"ל, וכי חז"ל בכל אופן פירשו כדרכם או מחמת מסורת התורה שבע"פ או מחמת קושיה יסודית כזו או אחרת, גם תתכן רמיזה לכך שפרשנות התורה ניתנה ליד החכמים, ולכך אע"פ שפירוש הפשש"מ עדיף, מכל מקום התורה ניתנה מעיקרא לכוחם של פרשנות חז"ל.
3) הכותבים ישתמשו בשפה חדשנית [שאפשר שחלקה בשימוש בביקורת המקרא הכללית], כגון הסבר שלכל חג ישנו המשמעות 'החקלאית' והמשמעות 'ההיסטורית', ולא בלשונות עתיקים יותר, כמשמעות ש'מצד הטבע', מצד דרך 'עבודת השדה', או 'מאורע', 'ניסים שאירעו לאבותינו', ועל זה הדרך.
4) הנושאים שיבחרו בהם הכותבים לעסוק, יהיו נושאים שכבר נידונו בעבר בפולמוסים עתיקים, למן ימי הצדוקים עובר בימי הקראים פלס דרך הרפורמים וכלה באוניברסיטאות בזמננו, לעומת זאת, יעדיפו הכותבים להימנע מלפתח נושאים חדשים, כניתוח תהליך המבול בימי נוח מצד פשש"מ ועימות הכתובים זה בזה, ניתוח הסדר הכרונולגי של יציאת מצרים, ניתוח שיחתן של עבדי אבות כמעשה אליעזר, פרשנות מצוות סטנדרטיות שאין בהם פרשנויות חדשניות בבית היוצר של ביקורת המקרא הכללית, ככלל, יעדיפו הכותבים לעסוק בנושאים שהמשתמע מהם הוא שאילולא קבלת חז"ל הייתה בהם בחינת תורה חדשה.
5) את דבריהם יקפידו לסיים ולפעמים אף לפתוח בהדגשה מרובה כי העיקר היא מסורת חז"ל ולה אנו כפופים, ואין אנו דנים אלא על פי הדרך המסורה לנו מהרשב"ם והאב"ע של פירוש המקרא על פי פשוטו.
עד כאן לעת עתה, אשמח לשמוע דעתכם
אוצר החכמה כתב:א. זה אחד מן הפירושים. הם נוהגים כפירושים האחרים.
אוצר החכמה כתב:ב. הרי מפרשי התורה עסקו בזה.
אוצר החכמה כתב:סוף דבר אני לא מבין מה איכפת שיעסקו בה.
אוצר החכמה כתב:פותח האשכול כתב טעם משום שזה ביקורת המקרא מודרנית. אבל ביקורת המקרא חסרונה הוא שהוא ביקורת על המקרא. ולא ביאר מדוע זה בעצם ביקורת על המקרא ולכן נשאלת השאלה מה הבעייה בזה?
אוצר החכמה כתב:לדוגמה?
היא שיחתי כתב:לאחרונה נחשפתי לביקורת המקרא החרדית המתחדשת כעת ביתר שאת בימים אלו, דרך עלונים שונים, כתבי עת, כינוסים שונים, אתרי אינטרנט ועוד ועוד.
אציין באופן כללי כמה קווים בולטים המאפיינים את כתיבתם של הכותבים החדשים.
כמובן שבשונה מביקורת המקרא הכללית, זו החרדית אינה עוסקת [לעת עתה] בזמן כתיבת המקרא, בעיתוי או בנסיבות בהם הוא נכתב, גם לא במי הכותב, ובשאלות נוספות.
לעומת זאת, ביקורת המקרא החרדית, כן עוסקת בניתוח טקסטואלי של המקרא, בהקשרים בהם מופיעים הדברים, בפירוש המילולי ובפיענוח משמעות תיבות מסויימות, בניסיונות לתאר תרשימי זרימה של 'התרחשויות' בהתפתחות הדינים והפרשיות, היא דנה בכל הנושאים הללו במנותק מדברי חז"ל, ולאחר מכן היא משלבת את דברי חז"ל כהסבר נוסף שהוא העיקר ועל זו הדרך.
1) על פי רוב נוהגים הכותבים להתחיל את דבריהם מפשוטו של מקרא, להלן 'פשש"מ', ולהוסיף לראשית דבריהם בהערת שוליים או בצורה אחרת ציון לדרכם של רשב"ם והאבן עזרא או קדמון אחר שפירש את המקרא על פי פשוטו, ואף שלא כדרכם של חז"ל, או אז נסללה הדרך להגיגיהם של הכותבים, הם מנתחים את פשוטו של מקרא במנותק מדברי חז"ל, לפי המשמעות הטקסטואלית וההקשר ובהשוואה לדברי המקרא במקומות אחרים.
2) המגמה תהיה כי פשש"מ עדיף על פרשנות חז"ל, וכי חז"ל בכל אופן פירשו כדרכם או מחמת מסורת התורה שבע"פ או מחמת קושיה יסודית כזו או אחרת, גם תתכן רמיזה לכך שפרשנות התורה ניתנה ליד החכמים, ולכך אע"פ שפירוש הפשש"מ עדיף, מכל מקום התורה ניתנה מעיקרא לכוחם של פרשנות חז"ל.
3) הכותבים ישתמשו בשפה חדשנית [שאפשר שחלקה בשימוש בביקורת המקרא הכללית], כגון הסבר שלכל חג ישנו המשמעות 'החקלאית' והמשמעות 'ההיסטורית', ולא בלשונות עתיקים יותר, כמשמעות ש'מצד הטבע', מצד דרך 'עבודת השדה', או 'מאורע', 'ניסים שאירעו לאבותינו', ועל זה הדרך.
4) הנושאים שיבחרו בהם הכותבים לעסוק, יהיו נושאים שכבר נידונו בעבר בפולמוסים עתיקים, למן ימי הצדוקים עובר בימי הקראים פלס דרך הרפורמים וכלה באוניברסיטאות בזמננו, לעומת זאת, יעדיפו הכותבים להימנע מלפתח נושאים חדשים, כניתוח תהליך המבול בימי נוח מצד פשש"מ ועימות הכתובים זה בזה, ניתוח הסדר הכרונולגי של יציאת מצרים, ניתוח שיחתן של עבדי אבות כמעשה אליעזר, פרשנות מצוות סטנדרטיות שאין בהם פרשנויות חדשניות בבית היוצר של ביקורת המקרא הכללית, ככלל, יעדיפו הכותבים לעסוק בנושאים שהמשתמע מהם הוא שאילולא קבלת חז"ל הייתה בהם בחינת תורה חדשה.
5) את דבריהם יקפידו לסיים ולפעמים אף לפתוח בהדגשה מרובה כי העיקר היא מסורת חז"ל ולה אנו כפופים, ואין אנו דנים אלא על פי הדרך המסורה לנו מהרשב"ם והאב"ע של פירוש המקרא על פי פשוטו.
עד כאן לעת עתה, אשמח לשמוע דעתכם
תוכן כתב:אוצר החכמה כתב:פותח האשכול כתב טעם משום שזה ביקורת המקרא מודרנית. אבל ביקורת המקרא חסרונה הוא שהוא ביקורת על המקרא. ולא ביאר מדוע זה בעצם ביקורת על המקרא ולכן נשאלת השאלה מה הבעייה בזה?
לא יודע איפה חינכו אותך, כנראה לא באקדמיה, אבל 'ביקורת המקרא', אינה ביקורת 'על' המקרא כלל, אלא ביקורת המקרא היא ניסיון להבין את מקורות המקרא, נוסחתה ומוצאה, מבלי להזדקק למסורת. ואותה ביקורת בדיוק ישנה על בעלי פשוטו של מקרא.
אוצר החכמה כתב:אני לא יודע אם זה משנה את הדיון ביקורת חז"ל באותו מובן גם היא אינה מקובלת עלינו.
אבל היכן יש כאן ביקורת חז"ל?
יקים כתב:תוכן כתב:אוצר החכמה כתב:פותח האשכול כתב טעם משום שזה ביקורת המקרא מודרנית. אבל ביקורת המקרא חסרונה הוא שהוא ביקורת על המקרא. ולא ביאר מדוע זה בעצם ביקורת על המקרא ולכן נשאלת השאלה מה הבעייה בזה?
לא יודע איפה חינכו אותך, כנראה לא באקדמיה, אבל 'ביקורת המקרא', אינה ביקורת 'על' המקרא כלל, אלא ביקורת המקרא היא ניסיון להבין את מקורות המקרא, נוסחתה ומוצאה, מבלי להזדקק למסורת. ואותה ביקורת בדיוק ישנה על בעלי פשוטו של מקרא.
לא נכון! ביקורת המקרא נסמכת על כך שהתורה נכתבה על ידי בני אדם בעלי אינטרסים ומניפולטיביים במקרה הטוב ועל ידי אנשים מדומיינים ונאיביים במקרה הפחות טוב. היא אינה מכירה כהנחה ראשונית (א) באמיתות סיפורי המקרא, (ב) בקדושת המקרא, (ג) בגדולת אישי התנ"ך, (ד) באמיתות נבואיה מן השמים, (ה) בדיוק ההיסטורי שבמקרא. ועוד.
לעומת זאת "מבקרי" המקרא החרדיים מעמידים לעצמם את כל הנ"ל כהנחות אבסלוטיות! ואלמלא זאת הם אכן אינם שייכים לאסכולה זו.
אמנם ניתן לטעון כלפיהם על חוסר דרך ארץ וענווה עצמית לעומת קבלת חז"ל ומדרשיהם, אך טענה זו נטען לטעון בשופי גם כלפי פרשני המקרא הקדומים כהאב"ע הרי"א וחבריהם.
תוכן כתב:יקים כתב:תוכן כתב:אוצר החכמה כתב:פותח האשכול כתב טעם משום שזה ביקורת המקרא מודרנית. אבל ביקורת המקרא חסרונה הוא שהוא ביקורת על המקרא. ולא ביאר מדוע זה בעצם ביקורת על המקרא ולכן נשאלת השאלה מה הבעייה בזה?
לא יודע איפה חינכו אותך, כנראה לא באקדמיה, אבל 'ביקורת המקרא', אינה ביקורת 'על' המקרא כלל, אלא ביקורת המקרא היא ניסיון להבין את מקורות המקרא, נוסחתה ומוצאה, מבלי להזדקק למסורת. ואותה ביקורת בדיוק ישנה על בעלי פשוטו של מקרא.
לא נכון! ביקורת המקרא נסמכת על כך שהתורה נכתבה על ידי בני אדם בעלי אינטרסים ומניפולטיביים במקרה הטוב ועל ידי אנשים מדומיינים ונאיביים במקרה הפחות טוב. היא אינה מכירה כהנחה ראשונית (א) באמיתות סיפורי המקרא, (ב) בקדושת המקרא, (ג) בגדולת אישי התנ"ך, (ד) באמיתות נבואיה מן השמים, (ה) בדיוק ההיסטורי שבמקרא. ועוד.
לעומת זאת "מבקרי" המקרא החרדיים מעמידים לעצמם את כל הנ"ל כהנחות אבסלוטיות! ואלמלא זאת הם אכן אינם שייכים לאסכולה זו.
אמנם ניתן לטעון כלפיהם על חוסר דרך ארץ וענווה עצמית לעומת קבלת חז"ל ומדרשיהם, אך טענה זו נטען לטעון בשופי גם כלפי פרשני המקרא הקדומים כהאב"ע הרי"א וחבריהם.
דבריך נכונים ביחס לביקורת המקרא. ביחס לחברת פשוטו של מקרא לענ"ד נראה שאתה לא מדייק. חבורת פשש"מ בפירוש לא מאמינים בגדולת אישי התנ"ך כמו שהבינו חז"ל. הם מאמינים שיש להתייחס לאברהם יצחק ויעקב לדוד ולשלמה, כאנשים כמונו, יותר טובים אמנם, אבל אנשים ככל האנשים עם חסרונות ומעלות כמו שיש לכל אחד, אלא שלהם היה פחות חסרונות ויותר מעלות. ואילו דעת אנשי חז"ל שהראשונים כמלאכים ואינם בר תפיסה כלל.
דבר שני, חבורת פשוטו של מקרא, מתייחסים לפרשנות חז"ל כאפשרות אחת מיני רבות, בעוד שחז"ל וכל שבאו אחריהם, ראו בפרשנותם כאפשרות אחת ויחידה. אכן, לגבי הפירוש המילולי היו פרשנים שהתווכחו עם חז"ל, וזה מה שהזכרת האב"ע והרי"א ועוד, אבל חבורת פשוטו של מקרא, מקצינים את הגישה בהרבה!
אוצר החכמה כתב:ביקורת המקרא מניחה שהמקרא נתון לביקורת ביחס למקורותיו ואינו מן השמים וזה ההבדל המרכזי.
העיקרון שיש עוד פירושים בעניין שאינו נוגע להלכה למעשה מלבד פירושי חז"ל מוסכם על כל המפרשים. אם אתה טוען שמישהו סובר כמו כולם רק מקצין את דבריו אתה צריך להראות במה הוא מקצין ולהצדיק את הטענה שהקצנה זו חורגת מן העקרון. אבל אין לזה קשר לביקורת המקרא.
מפני שדעתו של אדם קצרה ולא כל הדעות יכולין להשיג האמת על בוריו, ואם ימשך כל אדם אחר מחשבות לבו נמצא מחריב את העולם לפי קוצר דעתו, כיצד פעמים יתור אחר עבודת כוכבים ופעמים יחשוב ביחוד הבורא שמא הוא שמא אינו, מה למעלה ומה למטה מה לפנים ומה לאחור, ופעמים בנבואה שמא היא אמת שמא היא אינה, ופעמים בתורה שמא היא מן השמים שמא אינה, ואינו יודע המדות שידין בהן עד שידע האמת על בוריו ונמצא יוצא לידי מינות, ועל ענין זה הזהירה תורה ונאמר בה ולא תתורו אחרי לבבכם ואחרי עיניכם אשר אתם זונים, כלומר לא ימשך כל אחד מכם אחר דעתו הקצרה וידמה שמחשבתו משגת האמת,
דרומי כתב:הרב ישא ברכה, הרבית דברים אבל נראה שלא נגעת בנקודת הענין. אני לא מכיר את האנשים אישית, אך כל החידושים שראיתי כאן בפשטי המקראות לא נראים בכלל כמחזקים את האמונה, והלוואי לא היו מחלישים אותה.
[אולי אנחנו לא מבינים את המושג 'אמונה' באותה צורה. להבנתי, 'אמונה' פירושו הכרה עמוקה באמת של התורה, עד כדי מסירות נפש. מי שהוא 'חזק באמונה' יקפיד יותר על קיום ההלכות גם במקרים שזה קשה מאוד, ואילו מי שהוא 'חלש' קצת ירשה לעצמו לעגל פינות פה ושם. האם לדעתך המפלפלים והמפטפטים בדבר ההיבט החקלאי של 'ממחרת השבת' יהיה להם חוסן פנימי חזק יותר במקרה של קושי ונסיון? לא עושה רושם כזה].
דרומי כתב:הרב ישא ברכה, הרבית דברים אבל נראה שלא נגעת בנקודת הענין. אני לא מכיר את האנשים אישית, אך כל החידושים שראיתי כאן בפשטי המקראות לא נראים בכלל כמחזקים את האמונה, והלוואי לא היו מחלישים אותה.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: א. חיים, ישבב הסופר ו־ 309 אורחים