מיתיבי: וכתבתם - שתהא כתיבה תמה; שלא יכתוב אלפין עיינין, עיינין אלפין, ביתין כפין, כפין ביתין, גמין צדין, צדין גמין, דלתין רישין, רישין דלתין, היהין חיתין, חיתין היהין, ווין יודין, יודין ווין, זיינין נונין, נונין זיינין, טיתין פיפין, פיפין טיתין, כפופין פשוטין, פשוטין כפופין, מימין סמכין, סמכין מימין, סתומין פתוחין, פתוחין סתומין. פרשה פתוחה לא יעשנה סתומה, סתומה לא יעשנה פתוחה. כתבה כשירה, או שכתב את השירה כיוצא בה, או שכתב שלא בדיו, או שכתב את האזכרות בזהב - הרי אלו יגנזו!
מתפעל כתב:שמעתי שר' יעקב קיבל בו זמנית הצעה להיות ר"מ בישיבה יוניברסיטי ובתורה ודעת. הוא החליט לקחת את ההצעה של YU אבל בנו ר' שמואל שליט"א (יבדל לחיים ארוכים) שכנע אותו ללכת לתורה ודעת.
מיללער כתב:מתפעל כתב:שמעתי שר' יעקב קיבל בו זמנית הצעה להיות ר"מ בישיבה יוניברסיטי ובתורה ודעת. הוא החליט לקחת את ההצעה של YU אבל בנו ר' שמואל שליט"א (יבדל לחיים ארוכים) שכנע אותו ללכת לתורה ודעת.
הרב עמו משוחח רבי יעקב נראה כר' מרדכי וויליגר ז"ל
תנא קמא כתב:מיללער כתב:מתפעל כתב:שמעתי שר' יעקב קיבל בו זמנית הצעה להיות ר"מ בישיבה יוניברסיטי ובתורה ודעת. הוא החליט לקחת את ההצעה של YU אבל בנו ר' שמואל שליט"א (יבדל לחיים ארוכים) שכנע אותו ללכת לתורה ודעת.
הרב עמו משוחח רבי יעקב נראה כר' מרדכי וויליגר ז"ל
מי? ר' מרדכי בנימין שנפטר בהאי שתא בתשרי? היה נראה כך בשנות הל'?
בן ירושלים כתב:בד"ה. ר' נתן זצ"ל
ר' נתן זצ"ל שימש כחבר הנהלה וכמנהל הישיבה באיתרי שנים רבות.
היה סלבודקאי בכל נימי נפשו התנהגות אצילת ונעימה. גם כשעלתה פרשת ה"בוך" הוא עמד על דעתו אך הגיב בצורה נעימה יחסית להתקפות עליו מצד רוב גדולי הדור.
נפטר בערב שבועות והיה זה סמלי כי בשנים עברו היה מתארח ב'איתרי' בשבועות והיה מוסר שיעור -שיחה בסעודת החג ביום. היה לו מבט מקורי בלימוד ( באחת השנים עסק בביטוי " ותקראנה לו השכנות" ותמה מה ענין השכנות לנתינת השם, ונדמה לי שביאר בהרחבה ש"שכנות" זה מלשון שכינה , אך לא זוכר בדיוק. )
פעם סיפר לי על כך שסבתו אשת המשגיח ר' הירש הלר עלתה לארץ לעת זקנותה ואכלה תקופה בבית הזוג הצעיר משפ' אלישיב (הגרי"ש ורעיתו). כשר' נתן כתב ספרו על אביו הגדול רצה לשמוע פרטים והגיע לרבנית אלישיב. לפני שיצא רצה להיכנס לרב אולי יוסיף לו פרטים, אך הרבנית בתוקף סרבה : "הרב בצעירותו מרוב שקיעה בלימוד לא תמיד זכר את שמות הילדים, אז אתה רוצה לגזול זמנו בשביל סיפורים?!"
יש עוד דברים מענינים עליו וסיפורים על גדו"י ממנו ועוד חזון למועד.
מאיר נפתלי כתב:שמעתי שהקפיד לא לקרוא בשתי שמות לילד אחד, לכן בנו נקרא ר׳ ׳נתן׳ ולא ר׳ ׳נתן צבי׳ על שם האלטער מסלבודקא, ידוע למישהו משהו כזה?
שיף כתב:ומצד שני יש קפידא לקרוא לילד בשמו המלא שנקרא בברית כל ימי חייו דאל"כ אי"ז שמו ומהותו ולכן הרבה מעדיפים לא לקרוא לילד ב' שמות כלל וגם לא לקרוא לו בכינוי [או לקרוא לו כל פעם בשמו המלא]
מתפעל כתב:"יש קפידא לקרוא לילד בשמו המלא שנקרא בברית כל ימי חייו ".
מה המקור לקפידא זו?
רוב הילדים שאני מכיר שיש להם ב' שמות, לא קוראים להם בשניהם.
בן ירושלים כתב: עוד זכרונות ממנו לכשירחיב בעז"ה
נוטר הכרמים כתב:הכרתי את ר' נתן זצ"ל רק משמחות. אצלי נחקק העליזות והעליצות שלו.
עמקן כתב:בן ירושלים כתב:רבי יעקב זצ"ל הגיע לעת זקנותו (היה כבן 90!) לכנסיה הגדולה בירושלים. (דומני שבשנת תש"מ). הוא ביקר בישיבה באיתרי ואמר שיעור -שיחה על הגמרות שמציינות שהיה הבדל של שנתיים וחצי בין אמוראים שונים. אאל"ט הסביר שלגבי תורה זה כבר דור אחר בכל המושגים.
אז גם חיפש ראש ישיבה לתורה ודעת . בתחילה המליצו לו על הגר"ש אויערבאך, ואכן הרב שך התגייס לענין ולחץ על ר' שמואל שיסע לאמריקה. אך אצל ר' שמואל זה היה מופקע. סופו של דבר בחרו בר' ראובן פיין זצ"ל שהיה לפני כן ר"מ בבית מאיר.
נשמע מופרך. תורה ודעת חפשו ראש ישיבה ובסוף לקחו הגרר"פ זמן רב אחר שהגרי"ק כבר לא היה שם.
הביבליופיל כתב:עמקן כתב:נשמע מופרך. תורה ודעת חפשו ראש ישיבה ובסוף לקחו הגרר"פ זמן רב אחר שהגרי"ק כבר לא היה שם.
האם לא התמנה אחריו הגר"א פאם לראש ישיבה?
י. אברהם כתב:הביבליופיל כתב:עמקן כתב:נשמע מופרך. תורה ודעת חפשו ראש ישיבה ובסוף לקחו הגרר"פ זמן רב אחר שהגרי"ק כבר לא היה שם.
האם לא התמנה אחריו הגר"א פאם לראש ישיבה?
לא
חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 390 אורחים