שייף נפיק כתב:למדתי תקופה אצל ת''ח ראש ישיבה אמריקאי מענין
הוא היה מקפיד על זה שבחורים מתעצלים ללבוש עניבה בשבת אחה''צ, והיה אומר ''וכי לפגישה שלישית עם הכלה גם מגיעים בלי עניבה''?!..
לייטנר כתב:ר' שלמה זלמן אויערבך העיר פעם על עניבה שאינו מוצא בה טעם. בשלמא חולצה, גם ככה אדם לובש חולצה, אז מקפיד שתהיה יפה וכו', אבל ללבוש בגד שכל עניינו להתייפות?!
לייטנר כתב:את דבריו אמר בהקשר לתשעת הימים, אך תמיהתו היתה בכלל ולאו דוקא לתקופה מסויימת, וק"ל.
אוצר החכמה כתב:לייטנר כתב:את דבריו אמר בהקשר לתשעת הימים, אך תמיהתו היתה בכלל ולאו דוקא לתקופה מסויימת, וק"ל.
לא הבנתי את ההבדל בין לבישת עניבה להחלפת הכובע הנלבש ביום חול בשטריימל שבתי. מה יתרון השטריימל על הכובע אם לא יופי?
אוצר החכמה כתב:לייטנר כתב:את דבריו אמר בהקשר לתשעת הימים, אך תמיהתו היתה בכלל ולאו דוקא לתקופה מסויימת, וק"ל.
לא הבנתי את ההבדל בין לבישת עניבה להחלפת הכובע הנלבש ביום חול בשטריימל שבתי. מה יתרון השטריימל על הכובע אם לא יופי?
מה שאסור לדעת הגר"א משום לא ילבש הוא פעולה שכל עניינה יופי. אבל כאן הוא חלק ממלבושי האדם.
שייף נפיק כתב:למדתי תקופה אצל ת''ח ראש ישיבה אמריקאי מענין
הוא היה מקפיד על זה שבחורים מתעצלים ללבוש עניבה בשבת אחה''צ, והיה אומר ''וכי לפגישה שלישית עם הכלה גם מגיעים בלי עניבה''?!..
נוטר הכרמים כתב: כמדומני שהתבטאות דומה נמצאת בראיון שערך הרי"ב פרידמן עמו על הסטייפלער והובא כאן בעבר ועורר פולמוס.
שמש כתב:לעצם הנידון, ברור שאין בזה לא ילבש שכן הוא לבוש המקובל (גם ובעיקר) אצל גברים, וכמובן שאין גם שום בעיה בלבוש שנועד ליופי שכן מצינו תכשיטים לגברים (ואין להקשות מהאוסר שעון יד לגבר מטעמים דומים שכן עליו הקושיה ולא על המנהג הפשוט להפך).
מה קורה לאחרונה עם השאלות המוזרות בפורום?
לייטנר כתב:קשה לי להאמין שר' שלמה זלמן חשש להחיל דין 'לא ילבש' על עניבה (ומכאן קטרוג על ת"ח גדולים ורבים מעם ישראל).
האמירה היא פשוטה. בגד שנועד לחמם או לכסות וייפית אותו או הקפדת דווקא לקנות מבד מסוים, בצבע מסוים וכד', ניחא. אך מה פתאום ללבוש בגד שאין בו שום תועלת?!
כיון שקראתי את האמירה הזו בראיון שהובא כאן, אציין כי אחר שאמרו לר' שלמה זלמן שהרב _____ (אינני זוכר מי) עונב עניבה, חדל מאמירתו זו. עכ"פ כך הובא שם...
אוצר החכמה כתב:הרב פרנקל תאומים ביקש ממני להעלות תמונה זו. שלא יכול להעלותה מסיבות טכניות. הוא בוודאי יתן הסבר למשמעותה
ישראל אליהו כתב:https://forum.otzar.org/viewtopic.php?f=19&t=39001&hilit=%D7%A9%D7%9E%D7%95%D7%90%D7%9C+%D7%90%D7%95%D7%99%D7%A8%D7%91%D7%9A&start=40#p438567
חלמישצור כתב:ולעיקר מה שנידון, יעויין הליכות שלמה בין המצרים, עמ' תיח-תיט, בהערה
זאב ערבות כתב:הערת אגב:מכמה תגובות כאן נראה שהעניבה היא מלבוש שפרט ליופי ונתינת מראה מכובד (שלא אומר דבר על מהות האדם) לא מוסיפה דבר. כידוע עניבה זה לא פריט זול וגם לנקות אותה צריך ניקוי יבש וצריכה ניקוי תמידי (בכדי להראות מכובדים), אז האם מוצדק הדבר לאברכים שתורתם אומנותם שגם כך בלאו הכי תקציבם מצומצם לקנות פריט זה בכדי להראות מכובדים. הלא אין לו שום הכרח לא מצד צניעות ולא מצד הכון לתפילה.
פרנקל תאומים כתב: מעניין. כי לפנינו ארבע תמונות שונות של מרן הגרש''ז זי''ע בצעירותו, תמונות שצולמו בהזדמנויות שונות ובהפרשי שנים, ובכולן הוא מעונב (ובכל פעם בעניבה אחרת...).
גביר כתב: בסלבודקה אמרו - שלנו היא'.
שייף נפיק כתב: עוד אמרו שזה התחיל ממלך שנגזר על אוהבו תלייה וויתר על עונשו ובלבד שישין עליו דרך קבע חבל על צוארו למען יזכור ויקח לקח, והוא הלך ועשה מזה קישוט. וכמדומה שיש להפיק לקח מוסר ממעשייה נאה זו.
זאב ערבות כתב:אמש שוחחתי עם אדם מבוגר שגדל בקהלתו של הרב שמעון שוואב בוושינגטו הייטס (הנקרא ייקא) וכעת במונסי. הוא אדם מאוד מאוד בכיר באחד הבנקים הכי מפורסמים בעולם. סיפרתי לו על נושא האשכול ושאלתי האם הוא מקפיד ללכת לעבודה כל יום עם עניבה וענה כן, אך הוסיף שקרה כמה וכמה פעמים שהופיע ללא עניבה. אך הוא הוסיף דבר מעניין, שלא רק עניבה זה מלבוש חדש , אלא לבישת חולצה לבנה בימי השבוע, שכן הוא זוכר בשנות הששים והשבעים את אנשי הקהילה שם שכולם הת"ח והבעלי בתים לבשו חולצה לבנה רק בימי השבת, ושאם זכרונו אינו מטעה אותו כך היה נהוג עד תחילת שנות השמונים ואז מסיבה זו או אחרת החלו כולם ללבוש חולצה לבנה. הוא נתן אף סיבה פרקטית שבאותם ימים לא לכולם היה מכונת כביסה והיה קשה לכבס ביד וחולצה צבעונית מסתירה את הכתמים יותר טוב (לא בדקתי את נכונות דבריו).
זאב ערבות כתב:זאב ערבות כתב:אמש שוחחתי עם אדם מבוגר שגדל בקהלתו של הרב שמעון שוואב בוושינגטו הייטס (הנקרא ייקא) וכעת במונסי. הוא אדם מאוד מאוד בכיר באחד הבנקים הכי מפורסמים בעולם. סיפרתי לו על נושא האשכול ושאלתי האם הוא מקפיד ללכת לעבודה כל יום עם עניבה וענה כן, אך הוסיף שקרה כמה וכמה פעמים שהופיע ללא עניבה. אך הוא הוסיף דבר מעניין, שלא רק עניבה זה מלבוש חדש , אלא לבישת חולצה לבנה בימי השבוע, שכן הוא זוכר בשנות הששים והשבעים את אנשי הקהילה שם שכולם הת"ח והבעלי בתים לבשו חולצה לבנה רק בימי השבת, ושאם זכרונו אינו מטעה אותו כך היה נהוג עד תחילת שנות השמונים ואז מסיבה זו או אחרת החלו כולם ללבוש חולצה לבנה. הוא נתן אף סיבה פרקטית שבאותם ימים לא לכולם היה מכונת כביסה והיה קשה לכבס ביד וחולצה צבעונית מסתירה את הכתמים יותר טוב (לא בדקתי את נכונות דבריו).
שאלתי ת"ח ואמר לי שראה תמונות בצבע מלפני המלחמה של כמה גדולים הלבושים בחולצה צבעונית. האם יש למישהו מידע על כך או את התמונות? (לא ידעתי שיש תמונות בצבע מלפני המלחמה).
שמש כתב:א. מה שהוזכר לעיל בעניין חולצות צבעוניות, גם בכמה ישיבות כאן בארה"ק (באסכולה הירושלמית-מודרנית) היה מקובל עד לפני כעשרים שנה (או קצת יותר) ללכת בחולצות צבעוניות/מדוגמות בימי החול (אם כי היו גם כאלה שהלכו בלבן).
ב. הרבנית שולמית אזרחי היא ביתו של המשגיח רבי מאיר חדש זצ"ל ולא של אחיו רבי דוד.
ג. בעניין דעתו החשובה של הרה"ג ג'ון לורד לגבי הרחבת העניבה כדי למשוך תשומת לב, יש להקשות דהא מזה כמה שנים שדווקא עניבות צרות (ואף צרות מאוד) קא חשיבי לאופנתיות יותר מהרחבות וצ"ע ומצווה ליישב.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 370 אורחים