מלבב כתב:לא מובן השאלה, בשבת ויו"ט יש מצווה להתלבש מכובד, אחד עושה את זה ע"י שטריימל ובעקיטשע, ואחד ע"י חליפה ועניבה, בלי עניבה זה לא נראה יפה ומכובד.
חיימשה כתב:כשמדברים על מלבוש של גויים או לא, יש הבדל משמעותי בין לבוש שהיה אי פעם של גויים ויהודים אימצוהו מאוחר יותר, לבין מלבוש שבאופנה כעת אצל הגויים ויהודים לובשים אותו כדי להיות מחוברים ואופנתיים, שלזה יש שייכות לענין של ובחוקותיהם לא תלכו שעניינו לא להתדמות להם.
ברור שאין 'גיזרה ללבוש יהודי' מהתורה, ואין מצוה לשכור מעצב אופנה שימציא בגדים שלא קיימים עדיין, כדי שיהיו לבוש יהודי אותנטי.
הדברים היחידים שכן נקבעו במפורש כלבוש יהודי, הם כובע וחגורה, שעליהם נתקנו במיוחד 2 ברכות בבוקר.
חיימשה כתב:עמקן כתב:חיימשה כתב:כשמדברים על מלבוש של גויים או לא, יש הבדל משמעותי בין לבוש שהיה אי פעם של גויים ויהודים אימצוהו מאוחר יותר, לבין מלבוש שבאופנה כעת אצל הגויים ויהודים לובשים אותו כדי להיות מחוברים ואופנתיים, שלזה יש שייכות לענין של ובחוקותיהם לא תלכו שעניינו לא להתדמות להם.
ברור שאין 'גיזרה ללבוש יהודי' מהתורה, ואין מצוה לשכור מעצב אופנה שימציא בגדים שלא קיימים עדיין, כדי שיהיו לבוש יהודי אותנטי.
הדברים היחידים שכן נקבעו במפורש כלבוש יהודי, הם כובע וחגורה, שעליהם נתקנו במיוחד 2 ברכות בבוקר.
כובע וחגורה אינם ביסוד לבוש יהודי. פעם כל העולם לבשו אותם גם חילונים וגוים מכל התרביות. רק לפני כחמישים שנים כשעבר על העולם רוח חזקה של הפקרות, גם במושגים גויים של עד אז, הפסיקו ללבוש כובע.
א"א לקבוע ע"פ קביעות ברכה שזה לבוש יהודי, בדיוק כמו שא"א לקבוע שנעליים הוי לבוש יהודי, מזה שתקנו ברכת שעשה לי כל צרכי.
מקור דברי בט''ז ס' מ''ו עיי''ש.
דרומי כתב:כדאי לדעת
בורקס - מאכל של גוים
קולה - שתיה של גוים
פורום - תחביב של גוים
זאב ערבות כתב:מלבב כתב:לא מובן השאלה, בשבת ויו"ט יש מצווה להתלבש מכובד, אחד עושה את זה ע"י שטריימל ובעקיטשע, ואחד ע"י חליפה ועניבה, בלי עניבה זה לא נראה יפה ומכובד.
דבר ידוע שבשבת ויו"ט יש מצווה להתלבש מכובד (הערה צדדית: ובבגדי לבן!). חלק מהמלבוש המכובד זה כובע לראש שאף הכהנים לבשו בבית המקדש, וכן מעיל עליון מעל החולצה, אך מה לעניבה ולמלבוש מכובד? מה עושה אותה למכובד? האם העניבה מכבדת את האדם? יש פתגם ידוע: אל תשפוט ספר לפי הכריכה, ויש מוסיפים: אל תשפוט אדם לפי צבע העניבה!
אך הבעיה שאני מעלה עם העניבה לא כשורה למכובדות שבה, בין ישנה בין אינה, אלא לעובדה שגיליתי כעת שבצורתו הנוכחית (צורת הקשירה ולא סתם כצעיף סביב הצוואר) החל רק לפני מאה שנה ע"י מלך אנגליה (וכפי שציינתי אף היה בעל השקפות אנטישמיות נאציות - ומענין לדעת אם לא זה הוא שהיה מאחרי היחס המשפיל והאכזרי של הבריטים כלפי היהודים בא"י כששלטו בארץ - האם מי מכם ראה את עמודי התליה בעכו בה תלו את פעילי המחתרות?), כלומר זה לבוש שמקורו מהגויים ללא שום ספק.
בקשר לטענתך שבלי עניב זה לא נראה יפה ומכובד - זו טענה חסרת בסיס, וכי מי קובע מה זה יפה ומכובד? אנשי האפנה בפריז? (אדרבה אצלם כמה שפחות לבוש כך יותר יפה חשוב ומכובד - כמו שיש סיפור עם "בגדי המלך הערום" ודי לחכימא). אז אתה אומר שהחסידים שלא לובשים עניבה לא נראים יפה ומכובד?
אם הגויים יתחילו ללבוש שרוך נעל אדום או סרט אדום מסביב לזרוע, תתחיל אף אתה לעשות זאת כיוון שמשווה לך מראה יפה מכובד?
זאב ערבות כתב:שאלתי אותך שאלה ולא ענית. מה עושה עניבה למכובד? מה שמקובל בעיני האנשים סביבך? אז אם כולם יתחילו ללבוש שרוכים אדומים אף אתה תלביש וזה יהפך למכובד בעיניך? זה היה תכלית כל המאמר שציטטתי שכיום עניבה לא נחשב יותר למלבוש מכובד ופחותופחות אנשים לובשים אותה, אז מדוע אתה מתעקש להמשיך? אך זו לא הנקודה העיקרית והיא שזה מלבוש שנתיסד ע"י גויים ולכאורה צריך להיות אסור מדינא. אז מה שאתה אומר שחסידים נזהרים ממנהגי הגויים והמתנגדים (או שתקרא להם ישיביש או איך שתרצה) לא מקפידים?
עניבה זה דבר שבאופנה ותו לא, אז ממתי אנשים תורניים הולכים אחר צו האופנה?
דודי צח כתב:לכאורה מי שמקובל אצלו להיות 'עומד לפני המלך' רק עם עניבה. יהיה חייב לעשות כן בכל שלושת התפילות בכל יום ויום (אין הבדל בין מנחה של חול לערבית של שבת).
זאב ערבות כתב:לא התיחסתי בשום מקום לאספקט היופי שבעניבה ואכן אם בעניבה יש יופי או אם היא מוסיפה יופי זה ענין של טעם וריח. אך לגבי מסודר ומכובד, אם נקבל כעובדה מוגממרת שמנהג העניבה החל לפני מאה שנה, ונניח לקח כמה שנים עד שהתפשט, אז האם אתה רוצה לומר שעד אז בני אדם לא נראו מסודרים ומכובדים, כולל כל גדולי וחכמי ישראל לדורותיהם (מענין לראות באשכול זיהוי הגדולים אם מישהו חובש עניבה).
זאב ערבות כתב:לא התיחסתי בשום מקום לאספקט היופי שבעניבה ואכן אם בעניבה יש יופי או אם היא מוסיפה יופי זה ענין של טעם וריח. אך לגבי מסודר ומכובד, אם נקבל כעובדה מוגממרת שמנהג העניבה החל לפני מאה שנה, ונניח לקח כמה שנים עד שהתפשט, אז האם אתה רוצה לומר שעד אז בני אדם לא נראו מסודרים ומכובדים, כולל כל גדולי וחכמי ישראל לדורותיהם (מענין לראות באשכול זיהוי הגדולים אם מישהו חובש עניבה).
דרומי כתב:ראיתי כמה מעונבים שבשבת מקפידים ללכת עם עניבה אולם במנחה של שבת רואים אותם בלי עניבה.
האם יש לזה איזה טעם תורני, או שפשוט במנחה כבר מזיעים מכל השבת והעניבה מכבידה מידי?...
אוצר החכמה כתב:זאב ערבות כתב:לא התיחסתי בשום מקום לאספקט היופי שבעניבה ואכן אם בעניבה יש יופי או אם היא מוסיפה יופי זה ענין של טעם וריח. אך לגבי מסודר ומכובד, אם נקבל כעובדה מוגממרת שמנהג העניבה החל לפני מאה שנה, ונניח לקח כמה שנים עד שהתפשט, אז האם אתה רוצה לומר שעד אז בני אדם לא נראו מסודרים ומכובדים, כולל כל גדולי וחכמי ישראל לדורותיהם (מענין לראות באשכול זיהוי הגדולים אם מישהו חובש עניבה).
אתה יודע שגם מנהג המכנסים התחיל לפני כמה מאות שנים. לכן אתה ממליץ להגיע לבית הכנסת עם חלוק ללא מכנסים?
בגדים יפים וכבודם תלויים במנהג בני אדם באותו מקום. לקרא לזה אופנה ולהציג על ידי כך את הדבר כשלילי זה טעות.
מלבב כתב:רבי חיים ויסוקר ראש ישיבת בית התלמוד כשראה אברך בלי עניבה היה שואל אותו איפה המכנסיים שלך.
אוצר החכמה כתב:זאב ערבות כתב:לא התיחסתי בשום מקום לאספקט היופי שבעניבה ואכן אם בעניבה יש יופי או אם היא מוסיפה יופי זה ענין של טעם וריח. אך לגבי מסודר ומכובד, אם נקבל כעובדה מוגממרת שמנהג העניבה החל לפני מאה שנה, ונניח לקח כמה שנים עד שהתפשט, אז האם אתה רוצה לומר שעד אז בני אדם לא נראו מסודרים ומכובדים, כולל כל גדולי וחכמי ישראל לדורותיהם (מענין לראות באשכול זיהוי הגדולים אם מישהו חובש עניבה).
אתה יודע שגם מנהג המכנסים התחיל לפני כמה מאות שנים. לכן אתה ממליץ להגיע לבית הכנסת עם חלוק ללא מכנסים?
בגדים יפים וכבודם תלויים במנהג בני אדם באותו מקום. לקרא לזה אופנה ולהציג על ידי כך את הדבר כשלילי זה טעות.
עזריאל ברגר כתב:בפרט ראשי ישיבות
חרסון כתב:
עוד שמעתי מחסיד זקן אחד, שבכל דבר בעולם יש 'הנאה' ו'תועלת', מלבד שני דברים שכל גדרם הוא 'הנאה' בלתי תועלת: לבישת עניבה ואכילת גלידה...
דרומי כתב:ראיתי כמה מעונבים שבשבת מקפידים ללכת עם עניבה אולם במנחה של שבת רואים אותם בלי עניבה.
האם יש לזה איזה טעם תורני, או שפשוט במנחה כבר מזיעים מכל השבת והעניבה מכבידה מידי?...
אבני גזית כתב:דרומי כתב:ראיתי כמה מעונבים שבשבת מקפידים ללכת עם עניבה אולם במנחה של שבת רואים אותם בלי עניבה.
האם יש לזה איזה טעם תורני, או שפשוט במנחה כבר מזיעים מכל השבת והעניבה מכבידה מידי?...
באמת רב משה מרדכי חדש הקפיד בזה בישיבת אור אלחנן.
נימוקו היה, אם העניבה היא לכבד את השבת, אז גם שעות אחר הצהריים זה עדיין שבת ומי התיר לעשות שעות אלה יותר חוליניות.
אקווה שדייקתי בדבריו שנאמרו כמה פעמים.
זאב ערבות כתב:חרסון כתב:
עוד שמעתי מחסיד זקן אחד, שבכל דבר בעולם יש 'הנאה' ו'תועלת', מלבד שני דברים שכל גדרם הוא 'הנאה' בלתי תועלת: לבישת עניבה ואכילת גלידה...
viewtopic.php?f=51&t=45891&p=548668&hilit=%D7%90%D7%9B%D7%99%D7%9C%D7%AA+%D7%92%D7%9C%D7%99%D7%93%D7%94#p548675
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 66 אורחים