איש גלילי כתב:לא התייחסתי לנקודה שבה התחיל האשכול, אלא לנקודה שבה התחיל הדיון הספציפי הנ"ל עם הרב פרנקל תאומים שליט"א. ואנסה לסדר את הדברים לפי הסדר, ועם רפ"ת סבור שלא דייקתי - הוא מוזמן לתקנני.
הרב פרנקל תאומים טען שהוא חייב למצוא בעיה בדרך החסידות, כי ברור שהגר"א לא התנגד לדרך זו בחינם.
לא לא לא. לא טענתי כך בכלל.
טענתי שאין שום צורך לחפש, ושכל מי שמסתכל בכנות, מבין שהתנועה החסידית חידשה חידושים רבים ובעלי השלכות מהותיות, ושכל מי שמתבונן בהגינות מבין שההתנגדות החריפה לתנועה היתה מחוייבת המציאות.
כלומר- אפשר לומר ''אלו ואלו דא''ח'' ולא להקשות שום קושיא, ואולי זו אכן הדרך הישרה עבור אנשים כערכנו..
אבל מי שכן מקשה קושיות, אזי המבט הפשוט על התהליך ההסטורי הוא שהקושיות כאן צריכות להישאל על תנועת החסידות ולא על מתנגדיה.
ואילו 'האשמה' של הגר"א בטעות אינה מקובלת עליו (טענה זו הושמעה על ידי רפ"ת כמה פעמים, לא רק כאן. ואני הקטן השבתי לו על זה, שתשובה אנרכוניסטית לא תועיל כאן, ועדיף להשאר בקושיא).
הרב יתן חן טען ש'האשמה' זאת על הגר"א מפורשת בדברי בעל התניא. כלומר (אם אני מבין נכון), אין כאן איזה משהו שהחסידים 'המציאו' בשלב מאוחר כדי לברוח מהויכוח, אלא טענה שהושמעה כבר בדורו של הגר"א בעצמו (אגב, כמדומה שרגלים לדבר, כי הגר"א לא קיבל את גדולי החסידים אליו לדון עמם).
ידידי הוותיק הרב הגלילי, אני באמת מתפלא עליך, מה לא מובן כאן?
אמנם כאו''א יכול לטעות וכאו''א יכול להיכשל בחטא. אלא שהשיטה לפטור את מלחמת קודשו של האי קדוש עליון ב''עדויות שווא'' שהוא קיבל אינה מקובלת עלינו. זו היא האשמה חמורה (אם כי אפשרית תיאורטית) כלפי עיר וקדיש שלא היה דומה לו באחרונים, ואין שום סיבה שנטיל ח''ו כזו האשמה לפתחו.
אלא מאי? הבעה''ת כתב שהגר''א קיבל עדויות שווא, ובכן, מה הראיה מכך? הלא עד כמה שרוצים לטעון שהגר''א קיבל עדויות שווא וטעה ונכשל (חלילה), בוודאי שבה במידה אפשר לטעון כך על בעה''ת שהוא טעה במה שכתב על הגר''א, הלא כן? כלומר- יש כאן טיעון מעגלי שבוודאי א''א להשתמש בו כלפי דבריי. לכל היותר אתה יכולים להגיד שהחסידים מעדיפים לקבל שהגר''א טעה מאשר שבעה''ת טעה, ואילו הליטאים מעדיפים בדיוק להיפך. שורה תחתונה- א''א על סמך מכתב בעה''ת להוכיח שהגר''א טעה כי ממ''נ אמאי לא נימא איפכא.
לגבי אנרכוניזם, לדידי פשיטא שאין בדבריי אנכרוניזם. בל''נ עוד אכתוב על כך בעתיד באשכול ''מאי חסידות'' (יש לי שם הרבה חובות לפרוע..).
וכאמור, הקושיא שאתה מעדיף להישאר בה, לענ''ד איננה קושיא כלל ועיקר, ובאופן טבעי היא קשה רק בעיניי אלו המשתייכים לתנועה החסידית.
הרב גלילי, אל נא יקפיד ואל נא יתמרמר, כולם אהובים כולם ברורים וכולם עושים באימה וביראה רצון קונם. זכאה חולקהון דישראל.