עדיאל ברויאר כתב:דומני שהאברבנאל הגיע לאיטליה, הלא כן? (ומחילה אם הערתי מיותרת, שכן לא עקבתי אחר כל דבריכם)
איש_ספר כתב:בתשו' אהלי תם (תומת ישרים) סי' כז, מעתיק הגמ"י והיא זהה לדפוס קושטא. אם רבי תם ן' יחיא נפטר בשנת רס"ד הרי שהוא השתמש בכת"י, כנראה אותו כת"י שעמד לפני מדפיסי קושטא.
א. חיים כתב:בהגמ"י קושטא השתמש דרך קבע הרדב"ז. לעומתו הרא"ם קבע "דאין לסמוך עליהם ולאו הגהות מיימוניות הם" (שו"ת אבקת רוכל סי' רח, מהדורת ז"א עמ' תרכו). וראה גם שו"ת רד"ך בית כח בתחלתו (מהד' ז"א עמ' רפח) שהשוה בין שתי המהדורות וקבע שנוסח ונציה הוא הנכון.
א. חיים כתב:היות ששאלת שאלה חריפה, אענה לך בדבר מחודש (וגם נכון לפענ"ד):
הרא"ם היה אשכנזי ואת חכמתו הוא למד מחכמים אשכנזים (ואכ"מ לדון היכן וממי). משום כך הוא הכיר כנראה את ההגמ"י כבר לפני שנדפסו.
בשונה ממנו, רוב חכמי הדור, שהיו ספרדים, לא הכירו את ההגמ"י עד שנדפסו. עד כמה שידוע לי, ההגמ"י לא הגיעו לספרד.
קרוב הדבר שר' משה ובנו היו חכמים רומאניוטים, אבל הוכחה אין. לא ברור אם היה להם קשר משפחתי לר' אליהו הלוי (השני) עמיתו של הרא"ם הידוע מספר תשובותיו המכונה שו"ת זקן אהרן, שהיה בודאי מבני רומניאה.גם מצאתי קצת הגהות על הסמ"ג ממהר"ם הלוי - אביו של מורי מוהר"ר אליאו הלוי זלה"ה - שכל ימיו נתגדל בישיבות האשכנזים, שכתוב בהן" כו'
הוגה כתב:אגב מצאתי בכתב יד אוקספורד שיטה חדשה למהר"י אבוהב על מסכת ברכות (תחילת המסכת) שכנראה לא נדפסה מעולם
והיא שיטה ארוכה בפלפול רב ועצום לרבינו הגדול, גאון קסטיליה
כאן סרוק
כאן בקטלוג הסה"ל
ושא_נס כתב:לפי מה שכתוב בויקי' הרא"ם נפטר בשנת רפ"ו, אך שספק עד כמה ראה את הגמ"י דפוס ויניציאה. כנראה קבע שדפוס קושטא עירו הגמ"י מפוקפקות, אך לא ביחס לדפוס ויניציאה, ושמא כן ביחס להגמ"י כ"י הזהה לויניציאה. ואנחנו לא נדע.
כאן דנו קצת בשאלה אם דפוסי איטליה הגיעו לספר. viewtopic.php?f=7&t=22509&start=40
יש סידור ספרדי שלם שהדפיסו בני שונצינו באיטליה, בנאפולי בשנת ר"נ. מן הסתם נדפס מתחילתו כדי לשלוח לספרד את כל המהדורה, כי לפני הגירוש לא היו מצויים ספרדים באיטליה.
נתן הירש כתב:ושא_נס כתב:לפי מה שכתוב בויקי' הרא"ם נפטר בשנת רפ"ו, אך שספק עד כמה ראה את הגמ"י דפוס ויניציאה. כנראה קבע שדפוס קושטא עירו הגמ"י מפוקפקות, אך לא ביחס לדפוס ויניציאה, ושמא כן ביחס להגמ"י כ"י הזהה לויניציאה. ואנחנו לא נדע.
המסורה המובאת בשם הרא"ם ("ולאו הגהות מיימוניות הם") מהדהדת את דבריו של דוד פיצקטון, מהדיר דפוס ונציה: "ואל יתמה הקורא בראותו לפעמים אי זה הגהות בספר רמב״ם נכתב או נדפס והגהות ההם אינם בספר זה כי דע לך שההגהות ההם יתיר הם וכנטול דמי, כי הגהות המימוניות עם המראה מקום תלמידו של מהר״ם חיברם וספר בפני עצמו הוא ועליהם אין להוסיף, ואותם שמצאתי באחד מן שלשה ספרים שהיו לפני אותם הגהתי ואם ימצאו הגהות אחרות תוספת הם ואינם מיימוניות וכל המוסיף גורע".
כמובן שאין די בכך לדעת האם הספר עמד בפניו או לא - אך לא הייתי פוסל, ובוודאי לא מסיק מכאן שהכיר כתבי יד אחרים.
ושא_נס כתב:ראשית אעיר כי הלשון שהובאה פה לעיל בשם הרא"ם שורשה כנ"ל בספר אבקת רוכל, והיא חתומה על ידי מרן ר' יוסף קארו ז"ל, וזו לשונו מפרוייקט השו"ת: "אך קבלתי מהרא"ם מורי ז"ל דאין לסמוך עליהם ולאו הגהות מיימוניות הם".
(בויקיפדיה לא ראיתי שנמנה הרא"ם, הגאון רבי אליהו מזרחי, כאחד מרבותיו של מרן ר' יוסף קארו).
ושא_נס כתב:היה מי שיהיה, לעצם דברי שהסבירות שרא"ם הכיר את הגמ"י בענף הויניציאני שלו, בין אם זה הגמ"י כ"י, ובין אם זה דפוס ויניציאה רפ"ד - אין שום הוכחה ולא הדהוד, אלא השערה שבעיני רחוקה מן השכל.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 668 אורחים