עושה חיל כתב:מלבד הא שציטוט ממאמרים נחמדים אינם אומרים דבר,
עושה חיל כתב:א. מעניין הקרבנות לא היה לך להביא ראיה, ההיפך הוא הנכון, ברור שר' ליב צודק בגישה . ברור שבפשט הכתובים, כביכול יש כאן לחם אשה לה'... וכמובן זה ביחס אלינו וכו וכו, פרשנות אחרת יכולה לבוא רק כשלב שני. זה פשוט.
עושה חיל כתב:ב. בעניין שני המאמרים הנחמדים של האברכים היקרים והחשובים שהבאת [אני מכירם, הם בני תורה ממש. שקועים בלימוד ראשם ורובם, ללא מותרות ו'מודרניות'... כפי שמוצג כאן]:
העניין הוא לא מותרות! העניין הוא ה'חיים' עצמם - הנחת ונועם המידות, החן שבמעשה בראשית, השיר שבוקע מהטבע, השמחה שבראיית וטעימת תפוח [מי דיבר על פיצה?], היופי האין קץ שבפרח, השלווה שבנוף, האושר שבשפע המצוי בימינו....
אוצר החכמה כתב:אפשר להתווכח אם הדרך המתוארת כאן ומיוחסת לר' ליב של דירה נאה היא דרך נכונה, אבל ההתקפה על מי שמשבח את הקב"ה על זה שהכבישים בארץ רחבים ומהלל את הבורא על יפיים של הפירות שעשה הבורא היא תמוהה ביותר, מה שמתאר כאן תוכן (ושוב לא הכרתי את ר' לייב אלא אני מתייחס לדברי תוכן בלבד) הוא אדם שלוקח לתשומת לבו את כל הברכות שתיקנו רבותינו לברך ועל כל נשימה ונשימה שיש לו וכל דבר שרואות עיניו הוא משבח עליהם את הבורא.
אוצר החכמה כתב:בעניין הקרבנות לא מובן בכלל מה רוצה תוכן מר' לייב מינצברג.
ר' ליב אומר רעיון. שהעובדה שמקריבים מנחות שאין בהם נפש והם יותר גשמיים מהבהמות. העובדה שמקריבים אותם דווקא במשכן ובמקדש מסמלת את העובדה שהקב"ה נתן את משכנו בתוכינו שכביכול הניח שמים ובא לשכון בארץ בבית המקדש כמבואר דבר זה ברש"י בשם חז"ל. אפשר לאהוב את הרעיון הזה יותר או פחות, אבל איני יכול להבין את הקשר למאמרי חז"ל שהביא בעניין. הם כל כך חסרי קשר לדברי ר' ליב שקשה אפילו לנסות להסביר למה אין בהם קשר.
אוצר החכמה כתב:את המאמר שהביא של הרב חנניה רוזנבלום, ראיתי מלמעלה ולא בעיון ואפשר לחשוב שההצעה שיש שם לחנך ליחס שונה לעוה"ז נכונה או לא ואפשר להתווכח על השיטה, אבל הטענה של תוכן שמדובר בנסיון להפוך את הציבור לנהנתני ואנוכי מצביעה על חוסר הבנה בסיסית של הדברים. או אולי הכל נובע מאיזה אובססיה אנטי ר' ליב ותלמידיו.
תוכן כתב:אכן אנו חיים בעולם נפלא ומדהים, אכן היום יש אפשרות להנות מהחיים בצורה שלא היתה מעולם, אכן היום קל מאד להסחף אחרי מגוון אפשרויות וחוויות קורצות ומענגות שהמציאות מציעה לנו. אבל אם בני תורה אנו, ואם רצוננו להתעלות, אז עלינו לזכור, לשנן ולהפנים את דברי התוספות (כתובות שם): 'עד שאדם מתפלל שיכנס תורה לתוך גופו יתפלל שלא יכנסו מעדנים לתוך גופו', כי רק כך אפשר להגיע לייעודנו שאליו נוצרנו. ה' יהיה בעזרנו!
בברכה המשולשת כתב:לא ראיתי את המאמרים המדוברים, אבל כמדומני שמוסכם על כולנו שבכל התנ"ך כל השכר ועונש הוא בעוה"ז (מלבד הפסוק המפורש על תחיית המתים בפרשת האזינו, נבואת ישעיהו על זה ובכתובים בספר דניאל) וכבר האריכו בזה רבותינו הראשונים והאחרונים. (ויעויין בדברי מרן הראי"ה זצ"ל בזה על החילוק בין הכלל לפרט ובין המצב השלם למצב בגלות, ועניין השרגא בטיהרא בזה)
אם הבנתי נכון, הגרל"מ (שעלי לציין בגילוי נאות שלא ראיתיו מימיי וכל הידוע לי על תורתו זה מקצת מן הקצת שראיתי בספרי בן מלך ובמה שהובא באתרא קדישא הדין) הדגיש את השכר של עוה"ז, כדעת השיטה הזו ברבותינו הראשונים.
ולא ידעתי מה בעיה בזה
אוצר החכמה כתב:בברכה המשולשת כתב:לא ראיתי את המאמרים המדוברים, אבל כמדומני שמוסכם על כולנו שבכל התנ"ך כל השכר ועונש הוא בעוה"ז (מלבד הפסוק המפורש על תחיית המתים בפרשת האזינו, נבואת ישעיהו על זה ובכתובים בספר דניאל) וכבר האריכו בזה רבותינו הראשונים והאחרונים. (ויעויין בדברי מרן הראי"ה זצ"ל בזה על החילוק בין הכלל לפרט ובין המצב השלם למצב בגלות, ועניין השרגא בטיהרא בזה)
אם הבנתי נכון, הגרל"מ (שעלי לציין בגילוי נאות שלא ראיתיו מימיי וכל הידוע לי על תורתו זה מקצת מן הקצת שראיתי בספרי בן מלך ובמה שהובא באתרא קדישא הדין) הדגיש את השכר של עוה"ז, כדעת השיטה הזו ברבותינו הראשונים.
ולא ידעתי מה בעיה בזה
החילוק בין הכלל לפרט ידוע בשם הרמב"ן. ואיני חושב שמוסכם שאנשים צריכים להנהיג את חייהם לעבוד את הבורא כדי לקבל שכר בעולם הזה. אע"פ שהאומר ע"מ שיחיה בני הרי זה צדיק גמור והאריכו בזה.
אבל אני לא חשבתי שמה שהביא תוכן בשם הגר"ל מינצברג קשור בכלל לשכר בעולם הזה. הנושא הוא היחס להנאות העולם הזה ולמה שנותן הקב"ה לכלל ולפרט בלי קשר לנושא השכר. אם טעיתי אדרבה יסביר נא תוכן את העניין.
אם כבר כל עסקי פעולת הישועות נוגעים הרבה יותר לעניין השכר הזה אבל לא נגלגל את האשכול גם לנושא המורכב הזה.
אוצר החכמה כתב:אתה מתכוון לומר שהשמח בפירות ארץ ישראל וביפים וגם בטובה הכללית שיש לישראל וודאי מקיים מצווה?
עושה חיל כתב:העניין הוא לא מותרות! העניין הוא ה'חיים' עצמם - הנחת ונועם המידות, החן שבמעשה בראשית, השיר שבוקע מהטבע, השמחה שבראיית וטעימת תפוח [מי דיבר על פיצה?], היופי האין קץ שבפרח, השלווה שבנוף, האושר שבשפע המצוי בימינו.
אוצר החכמה כתב:איני מכיר את הקטע אם תוכל אתה או אחר להביאו תודה.
תוכן כתב:עושה חיל כתב:מלבד הא שציטוט ממאמרים נחמדים אינם אומרים דבר,
אז איך בדיוק אמורים לדון בדבריו של מישהו, רק בציטוט כל הספר? כל סדרת הספרים?
תוכן כתב:עושה חיל כתב:א. מעניין הקרבנות לא היה לך להביא ראיה, ההיפך הוא הנכון, ברור שר' ליב צודק בגישה . ברור שבפשט הכתובים, כביכול יש כאן לחם אשה לה'... וכמובן זה ביחס אלינו וכו וכו, פרשנות אחרת יכולה לבוא רק כשלב שני. זה פשוט.
אז בוא נבין, לפי הפשט המחרף והמגדף הבין את הדברים בצורה הכי נכונה שיש, ורק בשלב שני, הוא נדון כמחרף ומגדף ונסקל? אם זוהי דעתך, הרי שמכאן ההוכחה הכי טובה שכל הגישה של חבורת פשטות המתחדשים מופרכת לחלוטין! הרי הר' חנוך רוזנברג הסביר בטוב טעם, שאחרי שהפשטות מתפשטים, צריכים לבדוק את חז"ל ולראות שהדברים מתאימים. והרי יש כאן סתירה עצומה בין הפשט והדרש לשיטתך. ועוד יש להאריך, אלא שאין טעם, כי פשט זה של רל"מ אסור לאומרו!
תוכן כתב:עושה חיל כתב:ב. בעניין שני המאמרים הנחמדים של האברכים היקרים והחשובים שהבאת [אני מכירם, הם בני תורה ממש. שקועים בלימוד ראשם ורובם, ללא מותרות ו'מודרניות'... כפי שמוצג כאן]:
העניין הוא לא מותרות! העניין הוא ה'חיים' עצמם - הנחת ונועם המידות, החן שבמעשה בראשית, השיר שבוקע מהטבע, השמחה שבראיית וטעימת תפוח [מי דיבר על פיצה?], היופי האין קץ שבפרח, השלווה שבנוף, האושר שבשפע המצוי בימינו....
מי דיבר על מותרות? דברתי על זה שהנאות החיים תפשו מקום מרכזי בהגותו, והנה אתה חוזר על הדברים.
אוצר החכמה כתב:מה הבעייה שהוא מציע גישה חדשה. השאלה היא האם הגישה שהוא מציעה היא להפוך את הציבור לנהנתני ומפונק. זה לא נראה כך.
אני לא ראיתי בדבריו אמירה שהוא מציע לציבור לרדוף אחרי הנאות העולם הזה. אם כבר הוא הציע להיות ריאלי ולא לספר לעצמך שאתה פרוש מכל ההנאות ולרדוף אחריהם מתוך רמאות עצמית ורמאות לאחרים. אלא לקחת הנאות סבירות ולשמוח בהם. אם הרעיונות שהוא מוביל יביאו אנשים שישבחו את הפירות שברא הבורא ואת הכבישים הרחבים. איני יודע מה רע בזה.
אוצר החכמה כתב:בעניין הקרבנות אני לא יודע מה אמר ר' ליב אני יודע מה אתה כתבת בשמו. וזה בדיוק מה שכתבת שכיוון שהוא נחשב שוכן בארץ אנחנו מבטאים את העובדה הזאת בהבאת דברים יותר גשמיים.
כאמור אפשר לאהוב את הרעיונות האלה ואפשר לא לאהוב אותם, ואני אישית אין זה הדרך שבה אני מורגל ואוהב, אבל איזה גידוף יש בזה אי אפשר להבין.
דורשי יחודך כתב:אני אישית פוסל את עצמי מלדון בעניין, מחמת הנגיעות החזקות שיש לי. תורתו, ספריו ואישיותו של הגר"ל זצ"ל נתנו ונותנים לי, למשפחתי ולמכרי חיות עצומה בתורה וקיום המצוות. לכן אינני יכול לשקול באוביקטיביות את הצד השני.
אך להביא נתונים אני יכול.
מעניין לראות את המאמר בסוף ספר בן מלך חכמה ומוסר, ומודפס גם בסוף הספר על בין המצרים, על "חג העולם הזה" של בין הזמנים חודש אב. הגר"ל מתריע על החג החדש שבדו מלבם, שכל כולו נהנתנות ורדיפה אחרי כל סוגי המנוחה והחווית.
איך שהוא מדבר שם בבוז על המשתרכים בים ובמגלצים כילדים קטנים כו'.
קצת לא משתלב לי עם התמונה של הרב הבא לחדש חיים של נהנתנות ורדיפת מותרות.
בשבעה נכנס בנו של הגרב"צ קוק (הגרב"צ גר בשכנות). כמדומה שלמה קוק, כמדומה שהוא כותב בעיתונים. סיפר שהמחסן שלהם היה ליד חדר לימודו. והיה אם נכנסו בשעות הקטנות של הלילה (1:00 או 2:00) למחסן לקחת משהו, היה מיד יוצא אליהם מחדר לימודו ושואל אם צריכים עזרה. הוא פנה לבן היושב שבעה ושאל: תגיד לי, הוא ישן בלילות?!
אז הנהנתן הגדול יושב בחדר לימודו בשעה 2:00 לפנות בוקר ומחכה שמישהו יצטרך עזרה בפינוי דברים מהמחסן?
תוכן כתב:אוצר החכמה כתב:בעניין הקרבנות אני לא יודע מה אמר ר' ליב אני יודע מה אתה כתבת בשמו. וזה בדיוק מה שכתבת שכיוון שהוא נחשב שוכן בארץ אנחנו מבטאים את העובדה הזאת בהבאת דברים יותר גשמיים.
כאמור אפשר לאהוב את הרעיונות האלה ואפשר לא לאהוב אותם, ואני אישית אין זה הדרך שבה אני מורגל ואוהב, אבל איזה גידוף יש בזה אי אפשר להבין.
שוב אתה לא מצטט את רל"מ אלא את עצמך. הוא לא אומר שכיון שהבורא נמצא בארץ גשמית, אז אנו מביאים לו מאכל גשמי. אלא הוא אמר, שהיחס שלנו אל הבורא הוא יחס יותר גשמי. דבר זה אסור לאומרו. נקודה!
חיימשה כתב:אם כבר נכנסו לוויכוח הזה, [ובעבר כשכתבתי כמה מילים של תמיהה בזה התקיפוני מכל עבר] לא אמנע מלכתוב את הדבר הכי פשוט.
מעבר לתאוריות ופילוסופיה. כל מי שהכיר את ר''ל, את משפחתו, ואת תלמידיו, יודע כי האמת עם תוכן, לכה''פ במבחן התוצאה.
זיל קרי ביה רב הוא.
[בנוגע לשחיה בים היה לר''ל אובססיה מילדות ואכ''מ]
אוצר החכמה כתב:הבהרה.
אתמול תוכן כתב בצורה לא ראויה על ר' ליב מינצברג. והאשכול נמחק.
החזרנו את האשכול אחרי התייעצות בין המנהלים והבהרה לתוכן שכך לא כותבים ובתנאי שישנה את דבריו כפי שאכן עשה.
קראקובער כתב:עושה חיל כתב:העניין הוא לא מותרות! העניין הוא ה'חיים' עצמם - הנחת ונועם המידות, החן שבמעשה בראשית, השיר שבוקע מהטבע, השמחה שבראיית וטעימת תפוח [מי דיבר על פיצה?], היופי האין קץ שבפרח, השלווה שבנוף, האושר שבשפע המצוי בימינו.
שאלה צדדית: על רבי גד"נ מסופר שאהב יינות אבל גלידה מעולם לא אכל, מה ההבדל?
(על ההבדל בין תפוח לפיצה עוד מילא)
דעת_האברך כתב:אינני זוכר את המיקום המדויק, אך בספר הכוזרי כותב ריה"ל שהמטרה של ברכות הנהנין היא כדי להביא את האדם להתבונן בהנאה שהוא נהנה ולמצות אותה עד תום ולא לחטוף אותה כדבר מוכן מאליו בלא שים לב, ועל ידי כך יגיע להכרה גדולה יותר בחסדי ה' יתברך, וכותב שם שמי שחי ברמה כזו נהנה מהחיים הרבה יותר ממי שלא חי כך. האם גם את ריה"ל מאשים תוכן בהרמת קרנה של הנהנתנות באיצטלה של תורה?
איש בער כתב:תוכן כתב:אוצר החכמה כתב:בעניין הקרבנות אני לא יודע מה אמר ר' ליב אני יודע מה אתה כתבת בשמו. וזה בדיוק מה שכתבת שכיוון שהוא נחשב שוכן בארץ אנחנו מבטאים את העובדה הזאת בהבאת דברים יותר גשמיים.
כאמור אפשר לאהוב את הרעיונות האלה ואפשר לא לאהוב אותם, ואני אישית אין זה הדרך שבה אני מורגל ואוהב, אבל איזה גידוף יש בזה אי אפשר להבין.
שוב אתה לא מצטט את רל"מ אלא את עצמך. הוא לא אומר שכיון שהבורא נמצא בארץ גשמית, אז אנו מביאים לו מאכל גשמי. אלא הוא אמר, שהיחס שלנו אל הבורא הוא יחס יותר גשמי. דבר זה אסור לאומרו. נקודה!
תביא בבקשה ציטוט מדוייק מדברי הגרל"מ, וירא הקהל וישפוט
ספר חובות הלבבות שער ו - שער הכניעה פרק ו
ונאמר על אחד מן החסידים, שעבר על נבלת כלב מסרחת מאד, ואמרו לו תלמידיו: כמה מסרחת נבלה זאת. אמר להם: כמה לבנים שניה.
עושה חיל כתב:אפשר להוריד את 'פשטות המתחדשים' ניסן תשע"ט - כאן:
viewtopic.php?f=46&t=45351
שוב תודה לרב תוכן על הפרסומת.
קראקובער כתב:עושה חיל כתב:העניין הוא לא מותרות! העניין הוא ה'חיים' עצמם - הנחת ונועם המידות, החן שבמעשה בראשית, השיר שבוקע מהטבע, השמחה שבראיית וטעימת תפוח [מי דיבר על פיצה?], היופי האין קץ שבפרח, השלווה שבנוף, האושר שבשפע המצוי בימינו.
שאלה צדדית: על רבי גד"נ מסופר שאהב יינות אבל גלידה מעולם לא אכל, מה ההבדל?
(על ההבדל בין תפוח לפיצה עוד מילא)
תוכן כתב:אוצר החכמה כתב:בעניין הקרבנות אני לא יודע מה אמר ר' ליב אני יודע מה אתה כתבת בשמו. וזה בדיוק מה שכתבת שכיוון שהוא נחשב שוכן בארץ אנחנו מבטאים את העובדה הזאת בהבאת דברים יותר גשמיים.
כאמור אפשר לאהוב את הרעיונות האלה ואפשר לא לאהוב אותם, ואני אישית אין זה הדרך שבה אני מורגל ואוהב, אבל איזה גידוף יש בזה אי אפשר להבין.
שוב אתה לא מצטט את רל"מ אלא את עצמך. הוא לא אומר שכיון שהבורא נמצא בארץ גשמית, אז אנו מביאים לו מאכל גשמי. אלא הוא אמר, שהיחס שלנו אל הבורא הוא יחס יותר גשמי. דבר זה אסור לאומרו. נקודה!
שואל ר' לייב, למדנו שאחרי שהוקם המשכן אין מקריבין חיות טהורות אלא בהמות, וכן חידשה התורה את הקרבן מנחה, קרבן שלא הוקרב עד כאן, מהו אפוא הגדר שנתחדש בהקרבה של אהל מועד. ותירץ, שאחרי שהוקם המשכן אין עבודת הקרבנות לה' היושב בשמים אלא לה' השוכן במקדש שבארץ. ולפי זה מובן שלפני שהוקם המשכן הקריבו בהמות וחיות שיש בהן מציאות רוחנית של נפש הבהמה, קרבן ראוי למי ששוכן בשמים, אבל אחרי שהוקם המשכן חידשה התורה שיש להביא מנחה, מיני סולת ומאפה, שאין זה קרבן רוחני שהרי אין למנחה נפש, אלא קרבן גשמי שנאכל. ואע"ג שאין מאכל ומשתה לפני ה', אבל עמידתנו כלפי הקב"ה היא כביכול לפני מלך הנמצא בארץ. וזה פירוש המונח 'לחם' המופיע הרבה בהקשר של קרבנות, כי כביכול אנו מקריבים לפניו מאכלו. וזו הסיבה שאחרי שהוקם המשכן אין מקריבים חיות, כי חיות לא נועדו בעיקרם לאכילה, אבל בהמות נועדו לאכילה, וגדר הקרבת הקרבנות הוא מאכל.
אוצר החכמה כתב:תוכן כתב:אוצר החכמה כתב:בעניין הקרבנות אני לא יודע מה אמר ר' ליב אני יודע מה אתה כתבת בשמו. וזה בדיוק מה שכתבת שכיוון שהוא נחשב שוכן בארץ אנחנו מבטאים את העובדה הזאת בהבאת דברים יותר גשמיים.
כאמור אפשר לאהוב את הרעיונות האלה ואפשר לא לאהוב אותם, ואני אישית אין זה הדרך שבה אני מורגל ואוהב, אבל איזה גידוף יש בזה אי אפשר להבין.
שוב אתה לא מצטט את רל"מ אלא את עצמך. הוא לא אומר שכיון שהבורא נמצא בארץ גשמית, אז אנו מביאים לו מאכל גשמי. אלא הוא אמר, שהיחס שלנו אל הבורא הוא יחס יותר גשמי. דבר זה אסור לאומרו. נקודה!
אני מצטט את עצמי?
הנה הדברים מילה במילה כפי שאתה כתבת בתחילת האשכול.שואל ר' לייב, למדנו שאחרי שהוקם המשכן אין מקריבין חיות טהורות אלא בהמות, וכן חידשה התורה את הקרבן מנחה, קרבן שלא הוקרב עד כאן, מהו אפוא הגדר שנתחדש בהקרבה של אהל מועד. ותירץ, שאחרי שהוקם המשכן אין עבודת הקרבנות לה' היושב בשמים אלא לה' השוכן במקדש שבארץ. ולפי זה מובן שלפני שהוקם המשכן הקריבו בהמות וחיות שיש בהן מציאות רוחנית של נפש הבהמה, קרבן ראוי למי ששוכן בשמים, אבל אחרי שהוקם המשכן חידשה התורה שיש להביא מנחה, מיני סולת ומאפה, שאין זה קרבן רוחני שהרי אין למנחה נפש, אלא קרבן גשמי שנאכל. ואע"ג שאין מאכל ומשתה לפני ה', אבל עמידתנו כלפי הקב"ה היא כביכול לפני מלך הנמצא בארץ. וזה פירוש המונח 'לחם' המופיע הרבה בהקשר של קרבנות, כי כביכול אנו מקריבים לפניו מאכלו. וזו הסיבה שאחרי שהוקם המשכן אין מקריבים חיות, כי חיות לא נועדו בעיקרם לאכילה, אבל בהמות נועדו לאכילה, וגדר הקרבת הקרבנות הוא מאכל.
מצא את ההבדלים.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 275 אורחים