מגיב ומניב כתב:תקיעת תשר"ת תש"ת תר"ת, כן הוא מנהג קארלין סטאלין.
/זקן ששכח כתב:מגיב ומניב כתב:תקיעת תשר"ת תש"ת תר"ת, כן הוא מנהג קארלין סטאלין.
כן הוא מנהג נדבורנה ואגפיה, כגון קרעטשניף וכו'.
גם קרלין? אתה בטוח?!
הרב משה אברמוביץ כתב:נראה לי שבקאצק לא נהגו לתקוע
מגיב ומניב כתב:תקיעת תשר"ת תש"ת תר"ת, כן הוא מנהג קארלין סטאלין.
אכן בסוף מצאתי את דברי הב"ח המובאים לעיל שאפשר להסתמך בתקיעה דיחידאה על דעת הר"ת שדי לתקוע תשר"ת בראש השנה. ולכאורה צ"ע לפי מנהגינו לתקוע בראש השנה אף תש"ת ותר"ת מדוע יהא חודש אלול דינו שונה.
ויל"ע מה ההו"א שלו היתה לברך על תקיעה זו?
מורה צדק כתב:ויל"ע מה ההו"א שלו היתה לברך על תקיעה זו?
דניאל כתב:מורה צדק כתב:ויל"ע מה ההו"א שלו היתה לברך על תקיעה זו?
מנהג האשכנזים לברך גם על מנהגים.
יד לפה כתב:ובאותו ענין אוסיף פרפרת נאה ממה ששמעתי מהגאון רמ"ש קליין שליט"א
(בשיעור שמוסר קודם קבלת שבת בבית מדרשו, פניא מעלי דשבתא העברה תבא ,הרחיב בכל הענינים הנידונים בכאן)
אמר שראה בשם הגר"א על יונה, טעם למה פוסקין מן התקיעה בערב ר"ה. שהרי סיבת התקיעה לעורר ולהחריד הלב כמה שנאמר " היתקע שופר" וגו'
וביתוש דטיטוס אי' (גיטין נו:) שקול רעש הנפחים השתיקו היתוש, אך 'עד תלתין יומין עבד הכי מכאן ואילך כיון דדש דש".
מוכח דהתעוררות הבהלה היא עד 30 יום ולכך פוסקים בער"ה שלא תידוש התקיעה. ע"כ. (הוסיף :ראיה נפלאה שרק הגר"א יכל להביא..)
והקשה הגרמ"ש שליט"א - הלא גם בשבתות דאלול אין תוקעין?
ותי' דהלא גבי מי שמסופק אם אמר 'ותן טל ומטר' או ' מוריד הטל' הדין הוא בכל 30 הראשונים תולים שתעה וחוזר.
אבל לגבי 'ותן ברכה' יש נידון אי סגי ב30 יום כיון שחסרים להרגילו כל תפילות השבתות שאין בהם ברכת השנים.
ודעת הגר"א שם, דאפ"ה סגי ב30 יום, שתקופת ה30 יום היא הקובעת להרגל. ולשיטתו בזה א"ש גם ענין התקיעה הנ"ל.
ודפח"ח.
משולש כתב:יד לפה כתב:ובאותו ענין אוסיף פרפרת נאה ממה ששמעתי מהגאון רמ"ש קליין שליט"א
(בשיעור שמוסר קודם קבלת שבת בבית מדרשו, פניא מעלי דשבתא העברה תבא ,הרחיב בכל הענינים הנידונים בכאן)
אמר שראה בשם הגר"א על יונה, טעם למה פוסקין מן התקיעה בערב ר"ה. שהרי סיבת התקיעה לעורר ולהחריד הלב כמה שנאמר " היתקע שופר" וגו'
וביתוש דטיטוס אי' (גיטין נו:) שקול רעש הנפחים השתיקו היתוש, אך 'עד תלתין יומין עבד הכי מכאן ואילך כיון דדש דש".
מוכח דהתעוררות הבהלה היא עד 30 יום ולכך פוסקים בער"ה שלא תידוש התקיעה. ע"כ. (הוסיף :ראיה נפלאה שרק הגר"א יכל להביא..)
והקשה הגרמ"ש שליט"א - הלא גם בשבתות דאלול אין תוקעין?
ותי' דהלא גבי מי שמסופק אם אמר 'ותן טל ומטר' או ' מוריד הטל' הדין הוא בכל 30 הראשונים תולים שתעה וחוזר.
אבל לגבי 'ותן ברכה' יש נידון אי סגי ב30 יום כיון שחסרים להרגילו כל תפילות השבתות שאין בהם ברכת השנים.
ודעת הגר"א שם, דאפ"ה סגי ב30 יום, שתקופת ה30 יום היא הקובעת להרגל. ולשיטתו בזה א"ש גם ענין התקיעה הנ"ל.
ודפח"ח.
ולפי זה מובן מאוד שיטת מהרי"ל ומנהג אשכנז להפסיק את התקיעות שלושה ימים לפני ראש השנה. כיון שהפסקה של יום אחד בלבד אינה נחשבת להפסקה עד שיעקור את ההרגל שלוש פעמים.
איש רגיל כתב:אם לא היה שלושים יום אינו זקוק לעקירה, כך שלא הבנתי את הסמכת המנהג לדברי הגר"א.
קאצק כתב:יש בשיח שרפי קודש וכן באמת ואמונה שאמר שיש בידו סנהדרין של 70 שיכול להתיר תקיעת שופר בשבת לפי הרמב"ם
היא שיחתי כתב:מגיב ומניב כתב:תקיעת תשר"ת תש"ת תר"ת, כן הוא מנהג קארלין סטאלין.
נראה לי שגם בצאנז
בן החכם כתב:כמו כן יש לעיין מ"ש מהתקיעה שבסוף נעילה שתוקעים תשר"ת תש"ת תר"ת.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 60 אורחים