נקדש את שמך בעולם כתב:טענתו של הגאון מקוטנא בקצרה היא שמותר להיכנס להר הבית רק לצורך עבודה וכיום כיון שאין עבודה הוי כבגדי כהונה שלא בשעת עבודה (ומאריך בעניין מקריבים אע''פ שאין בית),
אמנם עיקרא דדינא איני יודע מהיכן למד כן, הלא לפעמים היו נכנסים לעזרה להשתחויה בלבד, ולהר הבית היו נכנסים בקביעות לתפילה וזה מטרת בניית המקדש ככתוב באריכות בתפילת שלמה.
ויתכן שלא אסר הגאון הנ''ל אלא בכניסת נכרים לצורך עצמם וכן בכניסת נכרים לצורך ישראל (וכדכתב שם) שהכניסה היא לצורך הדיוט, אבל בכניסה לצורך גבוה כתפילה השתחויה (וכיבוש) ודאי שלא שייך למעילה כלל.
מזהב שבא כתב:שלום וברכה,
יש שכתבו בשם הג"ר ראובן מרגליות בהגהותיו לזוה"ק שמקום המקדש אינו בכיפת הסלע.
האם מישהו מכיר מקור מדוייק לכך?
מה שנכון נכון כתב:מזהב שבא כתב:שלום וברכה,
יש שכתבו בשם הג"ר ראובן מרגליות בהגהותיו לזוה"ק שמקום המקדש אינו בכיפת הסלע.
האם מישהו מכיר מקור מדוייק לכך?
כנראה כונתך לדבריו בנצוצי זהר ח"ב רמ ע"ב.
מזהב שבא כתב:שלום וברכה,
יש שכתבו בשם הג"ר ראובן מרגליות בהגהותיו לזוה"ק שמקום המקדש אינו בכיפת הסלע.
האם מישהו מכיר מקור מדוייק לכך?
שאלה: איפוא מקום המקדש בזה"ז בעיר קדשינו
הלכה מפורשת שכל ישראל מכוונים לבם מול קדשי קדשים וכמבואר בברכות (ל א), ואפילו עומד בבית המקדש יכוין לבו כנגד בית קדשי קדשים, ולכאורה הבאים היום לכותל המערבי להתפלל חייבין לפנות לצד שמאל ש"כיפת הסלע" שהערביים בנו במקום המקדש היא לצד שמאל, ואם כן הבאים לכותל במקום הפנוי, חייבין מן הדין לצדד לצד שמאל ולא נהגו כן, ובדברינו יבואר דאף שמקובל אצל העולם שהמסגד כיפת הסלע הוא על מקום המקדש ממש, הדבר אינו ברור כלל, ויש הוכחות להיפך וכמו שיבואר בס"ד.
אמנם עיקר היסוד שנתפשט גם בבית ישראל, שהערביים בנו בית תפלות שלהם על מקום קדשי קדשים ממש, קרוב הדבר שאינו נכון, ואבינו שבשמים גלגל להטעותם, שמדמין שאבן שמה היא האבן שתייה, והאמת היא שאינו אבן שתייה כלל, ומקום קודש הקדשים אולי לצד דרום יותר במקום פנוי לגמרי, שאבני הכותל גלויים שמה ופרוץ, בין כיפת הסלע, להנקרא "אל אקצה", והיינו מקום הכותל אשר שם התפללו אבותינו ואבות אבותינו, כאלו פונים למקום המקדש, והערביים מדמין שתפלתם במקום קודש הקדשים שלנו, ולא מיניה ולא מקצתיה, ובזוה"ק פרשת פקודי מפורש שכל יסודי ביתא קדישא כולהו אתגניזו, ולא אתאבידו מינייה אפילו חדא. ואם כן כ"ש אבן שתייה שממנו הושתת בעולם אינו עמנו רק אתגניז, ויש לזה כמה הוכחות ברורות וכמו שנבאר, ואם כן אנו מתפללין בצד הראוי, ולהיפך המתפללין בכותל בכיפה לפנים שלצד שמאל, שמדמין שהם מול המקדש יותר, ראוי להם לצדד לצד ימין, ששם עיקר בית קדשינו ותפארתינו היה בנוי, והשכינה לא זזה משמה. וגם לפי דעת החוקרים בבדיקות שנתחדשו לבחון מטה מטה באלקטרי מגנטיזם הוכח שמסתברא שמקום המקדש וקדשי קדשים הוא בין כיפת הסלע לאל - אקצה בימין, וטעו לבנות שלא במקום שכינת עוזו ממש.
(ודע שלפי מקורות הערביים הכאליף רצה לבנות על קדשי קדשים שלנו וזהו נצחונם, ומצא איזה אבן ולא האמין ולא סמך שזהו קדשי הקדשים, רק שלח לחכמי ישראל שלא ראו, רק הודיעו לו שבבית קדשי קדשים אבן, ושוב סמך ע"ז ובנה והודיע שזהו על קדשי קדשים דעם ישראל, אבל אולי הם שמחו להטעותו שלא יברר עוד, ולא יבנה במקום הנכון, וכמה חכמים אח"כ קיבלו בפשיטות עדות הערביים ומנו מזה אורך ורוחב המקדש, עיין בקונטרס מהגאון רבי מיכל טוקצ'ינסקי זצ"ל, ועיקר הקבלה אצלינו מהם, וע"ז לא נסמוך ובפרט היום וכמו שנבאר, ונצפה בכליון לביאת אליהו, שיבוא ויעיד לנו אפוא בדיוק מקום קדשי הקדשים במהרה בימינו בקרוב!
וראה זה דבר פלא, שלפני כמה עשרות שנים סיפרו על יהודי מארץ ישראל שנכנס לכ"ק האדמו"ר מבעלזא רבי ישכר דוב זצ"ל במקומו בבעלזא, ושאל אותו על אבן מסוימת הבולטת באמצע הכותל (שלפי דברינו הנ"ל שמה מול קודש הקדשים), ולדבריו בנו הקדוש רבי אהרן זצ"ל כשהגיע ארצה וביקר בכותל דקדק וחיפש לעמוד שמה דוקא להתפלל, והדברים נפלאים שלפי המקובל לנו היום יוצא שהבליטה באמצע הכותל הפנוי היא מול קדשי הקדשים, ובשעתו התפלא האורח שמצייר המקום אף שלא היה שמה. והוכחה לדברים אלו, מרבבות בית ישראל ששפכו תפלתם בכותל, ולא צידדו לצד צפון שנמצא מקום הכיפה, וע"כ אי אינהו לא חזי מזלייהו חזי, שהמקום אינו שמה אלא מול הכותל כפשוטו, ושמה יש לצדד ולהתפלל שמסוגל לקבלת התפלה, וכמו שנאמר והתפללו אל המקום הזה.
והאמת שהחקירה איפוא מקום המקדש עם השראת השכינה, היא חובה עלינו לחקור שנאמר "לשכנו תדרשו ובאת שמה", הרי שהדרישה איפוא מקום השראת השכינה בקדשי קדשים היא מצוה, ואף שבשו"ת הרדב"ז דעתו (ח"ב תרצ"א) דברור ואין ספק שמקום האבן שתייה בכיפה שבידם היא מקום קודש הקדשים, וכן ב"דרכי ציון" מרבינו עובדיה ששמע רבים אומרים כן, האמת כיון שהכניסה לנו אסור, סמכו בעיקר על הערביים שהתפארו שבידם מקום הכי קדוש שלנו, אבל יש הוכחות שהקב"ה הטעה אותם, ומקום קדשו הוא שממה ממש עד שנזכה לבנינו במהרה בקרוב. (ועיין בב"ח א"ח תקס"א דכשרואה הקובה של בית המקדש שהיא עזרה חייב להשתחוות כנגדה ולקרוע הרי מפרש שזהו עזרה ולא פירש בקדשי קדשים).
ובזמן האחרון ממש יצא לאור ספר "בית המקדש השלישי" מהמופלג ה"ה הרב שלו' שטיינברג שליט"א (המפורסם בביאורו על רש"י בתורה "חומש מבואר") ושם בסופו מאריך ומביא הוכחות שאין בית המקדש במקום הכיפה אלא בין המסגדים והיינו מול הכותל שמתפללין היום וכמ"ש. שורש הוכחתו שהמקדש נמוך כמו בין כתפיו וכמבואר בזבחים נד: והיינו לצד דרום בין כיפת הסלע לאל - אקצה שאינו בסלעים כמו תחת כיפת הסלע שכולו סלעי ולא נמוך, ועוד מביא מאמת המים בעין עיטם שפתחו הנקב וניקה העזרה כולה, ושייך רק למקום נמוך כמו צד דרום ועוד הוכחות ע"ש, וכבר קדמו בקונטרס "אבן השתייה או אבן הטועים" שמוכיח בהוכחות ברורות שכיפת הסלע אינו במקום המקדש כלל ובנו שלא במקומו ומקומו בדרום יותר בין מסגד אל אקצה לכיפת הסלע. והעיקר שבבדיקות בזמן האחרון ממש שאפשר לבדוק למעלה מה שלמטה באלקטרו מגנטית, מצאו שדוקא בדרום חללים ריקים עמוק מאד כמו במקדש שחלול מפני קבר התהום וכן בשיתין, וע"כ מסתברא לן שמקום המקדש ממש חרוב לגמרי, ובדרך נס דוקא נגנז הארון כמו ארונו של יוסף ויתגלה בס"ד ויעלה בעת שצריך לעלות כמו ארונו של יוסף הצדיק ע"ה, ואנו מתפללין מול מקום הארון וקודש הקדשים, ויתגלה בעת שיהיה רצונו ית"ש בקרוב, וכמו שנגנז בשם הקדוש ונורא כן יתגלה בס"ד, ובינתיים נראה שמקום קדשי קדשים היום אינו ברור לנו כלל, וגם צורת האבן שמה אינו מתאים לאבן שתייה כפי המקובל אצלנו שמימות עולם וממנו הושתת העולם!.
והנה מעיקר חובת תפלה מה"ת היא עבדוהו במקדשו וכמו שמביא הרמב"ם בסה"מ (ה) במצות תפלה "עבדוהו במקדשו רוצה לומר הכוון אליו להתפלל שם כמו שביאר שלמה המלך ע"ה" וכן מפורש בש"ע ר"ס צ"ד שאם עומד בחו"ל יחזיר פניו כנגד ארץ ישראל ויכוין גם לירושלים ולמקדש ובית קדשי קדשים, והיינו שחייב כשמתפלל לכוין כאלו הוא בבית המקדש והשכינה לפניו. וזהו מעיקר מצות תפלה מה"ת דוקא, ורבים לא נזהרים בזה.
אמנם היוצא מדברינו הנ"ל דאף שיש בין הפוסקים שתפסו בפשיטות שכיפת הסלע בנוי על בית קדשינו, אין לזה שום הוכחה כלל, ויותר נראה כדברינו לעיל, שהקב"ה שמר מקדשו שהמקום שומם, ואולי הניח הבנין על כיפת הסלע שעד זמן האחרון הם שמרו שלא יכנסו זרים והיינו יהודים שמה, ואין בידינו להסביר הנהגת הקדוש ברוך הוא עמנו בגלותינו, עד שבקרוב יתגלה כבודו, ובמקום בית המקדש נראה מקדש ה' כוננו ידך, יהי רצון שתהא במהרה בימינו בקרוב ובעינינו נחזה מישרים אמן!
/הערה/: (ועיין בספר "עמק המלך" בהקדמה פ"ט בשם רבי משה ויטל "וסודו בכתבי האריז"ל וגם למה המקום קדוש פנוי בלי בנין ואמר ע"ז דברים שאין להעלותם על הכתב", הרי עדות מאחד מגדולי תלמידי הקדוש האריז"ל ששכינה דיבר מתוך גרונו, שבזמנו כאלף שנה אחרי שבנו שמה מעיד שפנוי בלי בנין, ומה שסומכין על הרדב"ז תמוה הדבר והפלא, שאצלו ברור שכותל המערבי היא כותל העזרה, ואסור לטמא לגשת, וע"ז לא סומכין עליו רק על אבן השתייה, ובשו"ת חתם סופר ביו"ד (רט"ו) מביא שהמושל לא יתן שמה זרים שאומרים שאבן שתייה באמצע הכיפה ע"ש, והיינו שהמושל טוען כן אבל אנו לא ביררנו, ורבים מהאחרונים דנו בבנין בית המקדש בזמן הזה, ולא ירדו לסוף דעת רבי יחיאל מפאריס ועוד שרצו לבנות בית המקדש, ועמדו בהלכותיה וסיבות העיכוב, אבל במדרש זוטא שיר השירים (פ"ב) מפורש שהקב"ה אמר לישראל בניתם מקדש וחרב, אל תבנו עוד עד שתשמעו קול מן השמים, והם בטחו שעם הפעולות יזכו לכך וכמו שנאמר לשכנו תדרשו ובאת שמה, אבל לא היו בונים להקריב עד קול מן השמים.
ומתלמידי האריז"ל וגר"א זצ"ל שסמוך לאחרית הימים נבין סוד שלטון בני ישמעאל בהיכלו הקודש ובארצו, ומקום שכינת עוזו ממש ר"ל בשלטונם, ועיין היטב בפירוש רבי חיים ויטל זצ"ל לשיר המעלות, אבל היום יש לומר, שהמגיד מראשית אחרית ראה שבאחרית הימים הפריצים השולטים יבואו ברבבות שמה ויטמאו היכל קדשו בזרים ופריצות, נתן לבני ישמעאל שעכ"פ אינם עובדי ע"ז ממש שלטון, והם לא נותנים להם ליכנס, ואנו מצפים לרחמי ה', כשנשמור משמרת קדשו, ויגאלינו בקרוב למען שמו אמן!).
ארזי הלבנון כתב:להעיר עוד משו"ת תשובות והנהגות (ג, לט):
וגם לפי דעת החוקרים בבדיקות שנתחדשו לבחון מטה מטה באלקטרי מגנטיזם הוכח שמסתברא שמקום המקדש וקדשי קדשים הוא בין כיפת הסלע לאל - אקצה בימין, וטעו לבנות שלא במקום שכינת עוזו ממש.
וראה זה דבר פלא, שלפני כמה עשרות שנים סיפרו על יהודי מארץ ישראל שנכנס לכ"ק האדמו"ר מבעלזא רבי ישכר דוב זצ"ל במקומו בבעלזא, ושאל אותו על אבן מסוימת הבולטת באמצע הכותל (שלפי דברינו הנ"ל שמה מול קודש הקדשים), ולדבריו בנו הקדוש רבי אהרן זצ"ל כשהגיע ארצה וביקר בכותל דקדק וחיפש לעמוד שמה דוקא להתפלל, והדברים נפלאים שלפי המקובל לנו היום יוצא שהבליטה באמצע הכותל הפנוי היא מול קדשי הקדשים.
ארזי הלבנון כתב:ועיין בספר "עמק המלך" בהקדמה פ"ט בשם רבי משה ויטל "וסודו בכתבי האריז"ל וגם למה המקום קדוש פנוי בלי בנין ואמר ע"ז דברים שאין להעלותם על הכתב", .
בתבונה כתב:ארזי הלבנון כתב:להעיר עוד משו"ת תשובות והנהגות (ג, לט):
וגם לפי דעת החוקרים בבדיקות שנתחדשו לבחון מטה מטה באלקטרי מגנטיזם הוכח שמסתברא שמקום המקדש וקדשי קדשים הוא בין כיפת הסלע לאל - אקצה בימין, וטעו לבנות שלא במקום שכינת עוזו ממש.
וראה זה דבר פלא, שלפני כמה עשרות שנים סיפרו על יהודי מארץ ישראל שנכנס לכ"ק האדמו"ר מבעלזא רבי ישכר דוב זצ"ל במקומו בבעלזא, ושאל אותו על אבן מסוימת הבולטת באמצע הכותל (שלפי דברינו הנ"ל שמה מול קודש הקדשים), ולדבריו בנו הקדוש רבי אהרן זצ"ל כשהגיע ארצה וביקר בכותל דקדק וחיפש לעמוד שמה דוקא להתפלל, והדברים נפלאים שלפי המקובל לנו היום יוצא שהבליטה באמצע הכותל הפנוי היא מול קדשי הקדשים.
כפי שהוכח פה ובספר של הרב קורן שבלתי אפשרי שמקום המקדש אינו בכיפת הסלע יש הוכחות חותכות מבחינה טופוגרפית שכל אחד יכול להכיר
הסיפור על האלקטרו מגנטיזם צ"ע שאין לו שום תיעוד בספרות ואין ולא נשמע כדבר הזה לשאר אינשי עלי יבשתא מעולם ואפילו ארגון מורא מקדש לא שמע עליו שהרי אם שמע סוד זה היה מפרסמו
וזה מכבר ראיתי שכתב בתשובות והנהגות כרך ד סימן רסח "מוות קליני דהיינו הפסקת פעילות המוח"
ולפי הידוע הוא ההיפך המוחלט שמוות קליני הוא הפסקת הלב אך המוח חי
וכן צ"ע במעשה על האדמור מבעלז שסיפרו שהיה יהודי לפני עשרות שנים שסיפר שבירר על אבן כלשהי ומזה מוכח שהתכווין שהוא מכוון לקודש הקדשים, ויש להקשות שאולי גם האבן המדוברת היתה בכותל הקטן שמול כיפת הסלע ושם התפללו הרבה מגדולי ישראל לפני שבנו את רחבת הכותל כפי שהיא בימינו.
כן יש להקשות שמא האבן הזו טמון בה ארון הברית,ועוד צ"ע שלכאורה קודש הקדשים היה 20 אמה ואם כן לכאורה גם האבנים הסמוכות הם מול קודש הקדשים
ובפרט קשה על כל גדולי ישראל לדורותם, שהביאו להלכה את המסורת כולל הרדב"ז הב"ח החפץ חיים וכן החתם סופר וכי להם לא היו השגות. וכן קצת צ"ע שכותל קודש הקדשים היה מכוון לפי רוחות העולם ואילו כותל המערבי בנוי בזווית ואם כן איך יש שם אבן מכוונת ואם הכוונה שיש זווית שהיא מכוונת אז כל האבנים שם מכוונים בזווית מסוימת וצריך להיות להם את הקדושה של האבן ההיא? וצע"גארזי הלבנון כתב:ועיין בספר "עמק המלך" בהקדמה פ"ט בשם רבי משה ויטל "וסודו בכתבי האריז"ל וגם למה המקום קדוש פנוי בלי בנין ואמר ע"ז דברים שאין להעלותם על הכתב", .
מקום קודש הקדשים 20*20 אמה ועל פי ההוכחות והמסורת הוא בכיפת הסלע בתוך השטח הגדור שם ושם קודש הקדשים על הסלע הטבעי וחרב ולא בנוי שם כלום אפילו לא ריצוף כלשהו ולא מונח שם כלום אפילו לא ארון ואפילו לא נכנסים לשם, כך שבאמת זהו המקום היחיד הפנוי בלי שום בניין, ופרט זה בתיאורו את הר הבית הוא היחיד שמתאים לידוע לנו, שאר הפרטים שכתובים שם על הר הבית 4 כניסות בכל צד וכו' לא מתאים להר הבית המוכר ואולי כוונתו על פי הסוד
ארזי הלבנון כתב:ועיין בספר "עמק המלך" בהקדמה פ"ט בשם רבי משה ויטל "וסודו בכתבי האריז"ל וגם למה המקום קדוש פנוי בלי בנין ואמר ע"ז דברים שאין להעלותם על הכתב", .
אשר177 כתב:דעתו של הגר"מ שטערנבוך מבוססת על ספרו של ר' שלום שטיינבערג "בית המקדש השלישי. המבוסס על שקריו והזיותיו של ה"אדריכל" טוביה שגיב...
סופו של דבר, מדובר בהבלים ודברי הבאי שאין בהם כל טעם.
בתבונה כתב:לענ"ד בין בנושא זה בין בנושאים אחרים משלום עכשיו עד הומאופתיה, גם אם אם נשמעים טיעונים שנראים מסולפים ומגמתיים, ראוי לכתוב בצורה נקייה שקולה וברורה, היות וקורא שלא מכיר את הנתונים, לא יכול לדעת מי מציג את העובדות הברורות ומ הוא המגמתי.
בחודש השני הוא חודש אייר, בשמונה עשר יום בו, עת מנחת היום.
ואני יוצא מביתי, לעבר בית תפילתי, בבית כנסת שבשכונתי, הלוא היא בירושלים רבתי.
ואעבור ברחובות קריה, בירושלים העיר הבנויה, אשר בחר לו י-ה, לעלם ולעלמי עלמיא.
לחלות פני אלוהי הילכתי, וכבר ראשי בתפילתי, 'אשרי יושבי ביתך' מלמלתי, וכמעט לבית הכנסת נכנסתי.
אך הנה אני שומע קול המולה, המון ישראל במקהלה, זקן ונער בחור גם בתולה, פשוטי עמך עם אנשי מעלה.
'מה יום מיומיים?' תהיתי, 'צדיק בא לעיר' ואנכי לא ידעתי?, אך לא זמן רב נבוכתי, 'היום ל''ג בעומר' נזכרתי.
כולם מצטופפים בתחנה, בדריכות וציפייה טעונה, לרדת וליסוע צפונה צפונה, לדרך המתפתלת מירונה.
הערגה ניכרת בפניהם, השמחה הלוא היא עליהם, וכל המון ישראל עימהם, כולם ממקומות מושבותיהם.
ואני תפילתי כבר שכחתי, ולמערבולת בנפשי נקלעתי, שמא אף אני אעלה ונסעתי, אעלה שם ראש שמחתי.
הלוא שם אורה ושמחה, כל ישראל עמך, ובשר ויין יבואו אל קרבך, שם ימלא רבי שמעון כל משאלותיך.
שירים וכל מיני ריקודים, יחד יחד כל סוגי היהודים, פניהם מאירים כלפידים, וכולם כל כך מאוחדים.
למה זה חלקי יגרע, מסעודה קדושה וטהורה, מכל מיני תפילה ושירה, אעלה אף אני להר הקדוש והנורא.
כמעט לאוטובוס עליתי, ובתור לקניית הכרטיס המתנתי, וכבר לתוך השמחה נכנסתי, ואף בקבוק שמן קניתי.
והנה! אני שומע קול נאקה, בכיה חנוקה ומושתקה, ואביט ימין לראות מי הוכה, ולשמאל אשאל 'מי זאת זעקה'?.
ויענוני העם 'מאומה לא שמעתי'!, 'האם הזיתי'? עצמי שאלתי, התעלמתי פסעתי והמשכתי, אך שוב קול בכי קלטתי.
מהר ניתרתי ופניתי אחורה, מיהרתי וחשתי להגיש עזרה, לחפש מי זאת בצרה צרורה, בוכה בקול מר ונורא?.
לבקש את הבוכיה רצתי, רצתי רצתי ואותה עדנה לא ראיתי, אך את אנקותיה הקרבות שמעתי, הן הנה ודאי התקרבתי.
ואפנה אחת הנה ואחת הנה, עד שבאתי לחומות העיר הישנה, והבכיה מהדהדת כנהמת יונה, מתערבת בקול העיר ושאונה.
ואחרי הקול הלכתי ולמקורו התקרבתי, והנה לשער ההר באתי, ואת כל אשר בו ראה ראיתי, על הארץ כשלתי השתטחתי והתעלפתי.
ובערפילי מתערבלים הדברים, כיפת זהב וילדים בועטים בכדורים, ושם מטיילים תיירות ותיירים, וחסידים לרבי שמעון משוררים.
ובעוד אני תוהה והוזה, ובאשר אחר כותל תפילתנו חוזה, ומתפלץ מהמראה הנורא הזה, והשוטר אומר לעוררני ועלי מים מזה.
והנה מן הכיפה יוצאת אשה, בלויי שחורים היא לבושה, בוכיה ודוויה ורוחה עליה קשה, ותקרב אלי ותאמר לי 'אני האשה המיואשה!'.
כמעט אלפיים אני כאן ממתינה, במקום בו המקדש חנה, ומרצחים וצוררים על גופתי חוגגים ברינה, ואני נשארתי לבדי גלמודה ועגונה.
אך זאת תמיד בצרתי ידעתי, אף בני אהובי בארץ אויבתי, והם אסורים בזיקים חוץ לארצי ונחלתי, ואין בידם לגואלני מיגוני וצרתי.
והנה לפני שנים שבעים, שבו בני לארצם גאים, וישבו בה ויאכלו מפירותיה הטעימים והנאים, נהנים ושמחים צוהלים ושבעים.
ולמרות כל הדר יופיה וגאונה, ועוצם כוחה וגודל כשרון המדינה, כבשו הארץ ויותירו עד אילת תימנה, ואני הסמוכה לפלטריהם הושארתי בפינה1.
ואין קץ לעוצם כאב יגוני, כאשר הארץ כולה בידי המוני בני, ואני נשארתי אומללה בידי משנאי, ואין שואל ודורש בשלום ענייני.
אך לא זה השבר לבד היה לי, ולאחר כשני עשורים בא דודי ובעלי, ובאויבי ושונאי מכה רבה הפליא, ובני באו הנה וצעקו 'הר הבית שלי'!.
וליבי החל לפעום ברגש ועוז, עתה תרום ידי גם ימיני עוז תעוז, ויחד עם בני כאן נשמח ונעלוז, אחבקם ולא ארפה וזה בזה נאחוז.
אך אויה לי כי נשברתי, אבוי לי כי מבני בגוד נבגדתי, ולאויבי ושונאי שוב נמסרתי, ייללתי וצווחתי כי מנגד עיניהם גזור נגזרתי.
אך מה מהם אוכל לקוות, הרי מסרוני בני שוכחי תורה ומצוות, והם השולטים בארץ האבות, ולא מהם יבואו לי הטובות.
אמרתי לנפשי המתיני נא לבנייך, שומרי משמרת תורתך ונאמנייך, הדואבים מדי שנה על בניינייך, אז יהי שלום בחילך ורב שלום בנייך.
ואמנם אף הם באו לבקרני, אך עד החומה החיצונה יבואוני, ואני לבדי נשארתי פנימה ביגוני, וכולם ראו בושתי ורק הכותל כיסה מבני קלוני.
שם מתפללים בכל מיני שירים, עיניהם יעלימו מהמתחולל כמה מטרים, מעבר למקום בו הם רוקדים ושרים, ואני נרמסת ברגלי טמאים וצוררים.
וליבי אליהם כלה ויוצא, ואלי אין בא ואין יוצא, וכותל גדול ביני לבינם חוצה, ואין בי חפץ ורוצה, ואף אני אליהם לא אמצא.
וכמעט הדמעה מעיני יבשה, והשלמתי עם גורלי ברוח קשה, ובעת בואם לאחורי לבקש בקשה, אטמון פני בכלא הזהב ברצפה הנוקשה.
והנה פתאום התעוררה בליבי התקוה, וקול שמועה לאוזני גונבה, הנה ישובו לדרוש גלמודה ועזובה, בואו אהובי על השמועה כי טובה.
בכל ערי היראים כרוזות נתלים, עולו ואיתכנשו להר הקודש בהילולים, הביאו יינות ושמנים במידות רוטלים, להר הנורא ברבבות כולנו עולים.
ונפשי התרחבה משמחה, על כי דמעה מפני מחה, הנה אט אט מתקיימת ההבטחה, והיה ראשיתך מצער ומאוד תשגה אחריתך.
ואני ממתנת וסופרת ליום אשר יועד, ללילה בו יגאלוני לעד, ערוכה ומוכנה לקדם באהבה כל שעל וצעד, אז יבושו אויבי יאחזומו רעד.
והנה אויה וערב זה היום כבר בא, ואני מחכה ומצפה לכל הבא, עת אשר יחד עם בני אגבה, והנה אין איש ותוחלתי נכזבה.
מהר טרופת רוח יצאתי, לשאול מדוע כזוב נכזבתי, ואיש לא בא לדרוש אותי, והר הקודש נשאר בידי אויבתי.
'תמימה שכמותך' ענוני אנשי לצון, 'אינך יודעת שהר הקודש אינו בציון?, ה'הר הקדוש' הוא הר מירון, מקום בחר משמיא רבי שמעון'.
אליו כולם יבואו לשמחתו, בסגולות ויינות יבואו לרצותו, ובישועות ומופתים יצאו מאיתו, כאן 'פני האדון' שמצוה עלינו לראותו.
וכשמעי נשבר ליבי בקרבי, ואברח כל עוד רוחי בי, ואחזור אל מקומי בשבי, ותחת כיפת הזהב עצמי אחביא, ואצעק 'מה זאת עשית?, רשב''י!.
ראה מה עשו בני, טעו בך והעדיפו קבריך על בניני, ספק שחוטי חוץ מקדש אדני, ספק עבודת אלהים אחרים על פני, ואיך לא אשקע ביגוני.
ויבוא רבי שמעון ויאמר 'החשו!, הלוא אני אמרתי2 יען בית המקדש מאסו, על כן לא יגאלו עד אשר אותו ידרושו, ומה אשמי כי הם הטפישו.
עתה אהובתי חכי נא, עד אשר יתעוררו הם לדרוש השכינה, שובי שובי אל מקומך כראשונה, כי ימים רבים ישבו ואין זבח ואת בפינה'.
ועל אלה אני בוכיה, עצבה ובודדה בשביה, החליפו כבוד מת בכבוד יה, ואיך יבואו ויאמרו לפני 'הללויה'.
ואבכה ככה יממה שלמה, ונפשי הומה והמומה עודנה בתדהמה, איך החליפו קודש קדשים באבי אבות הטומאה3, ושמה תתקבץ כל האומה.
ואשא קולי ובקול גדול אבכה, שמא ישמע מישהו ולציון יחכה, ואת אשמת ציון נקה ינקה, אז יגאלו ישראל מכל צורר ומכה.
ואיילל מהערב ועד עתה, ואף אחד אלי אזנו לא היטה, ובכיי גבר מרוב פחד ובעתה, עד אשר שמעת אתה ובאתה.
ואחרד עד מעמקי נפשי, ואשאל אותה איך אקל מעלייך הקושי, שאלי כל אשר בלבבך אל תחשי, כל רצונך אעשה אך נא בקשי.
ותאמר אלי אמור אל כל עם הארץ, בואו ועלו אל הערש, עימדו ובדקו בעירי ובביתי כל פרץ, פן תרעד עליכם הארץ.
אל תפנו אל שטי כזב ורהבים, לחפש קדושה במים גנובים, שובו לדרוש ביתי בנים אהובים, שם כפלי כפלים תמצאו אהבים.
הלוא ישראל חכמים מחוכמים4, לא יטו אחר אלילים מדומים, אלוהיהם ידרשו בהר מרומים, והייתה לנו תשועת עולמים.
על כן בל''ג בעומר כולנו נתאספה, בצער השכינה הקדושה נשתתפה, שערי ההר הטוב אשכונה אעופה, ונחיה לב השכינה העייפה.
נהיה עימה וננחמנה, נהיה עימה ביגונה, נתיר קשרי עיגונה, נסיר בגדי אלמנה, עד אשר יבואו כל ישראל ברינה, יחד מצפונה ומתימנה.
לא עוד תהיה בודדה, תפשוט בגדי גלמודה, וערבה לה' מנחת יהודה, קול אומרים לה' תודה, להביא לפניו מכל פרי העבודה.
כאשר נפריש מכל טומאה את נפשנו, ואל הר קדשו נצפה לתקוותנו, וזרק עלינו מים טהורים לטהרנו, בהר הקודש מקוה ישראל ה' יגאלנו.
נַחֵם ה' אֱלֹהֵינוּ אֶת אֲבֵלֵי צִיּוֹן וְאֵת אֲבֵלֵי יְרוּשָׁלַיִם וְאֶת הָעִיר הָאֲבֵלָה וְהַבְּזוּיָה, הַחֲרֵבָה וְהַשּׁוֹמֵמָה. הָאֲבֵלָה מִבְּלִי בָנֶיהָ וְהַחֲרֵבָה מִמְּעוֹנוֹתֶיהָ. וְהַבְּזוּיָה מִכְּבוֹדָהּ. וְהַשּׁוֹמֵמָה מֵאֵין יוֹשֵׁב. וְהִיא יוֹשֶׁבֶת וְרֹאשָׁהּ חָפוּי כְּאִשָּׁה עֲקָרָה שֶׁלֹּא יָלָדָה, עַל כֵּן צִיּוֹן בְּמַר תִּבְכֶּה. וִירוּשָׁלַיִם תִּתֵּן קוֹלָהּ.
__________________
1 עי' ספרי עקב פסקא נא.
2 עי' רש''י הושע (ג,ה) תנא משום ר"ש בן יוחאי בג' דברים מאסו בני ישראל במלכות שמים ובמלכות בית דוד ובבית המקדש... אין מראין סימן טוב לישראל עד שיחזרו ויבקשו שלשתן, אחר ישובו בני ישראל ובקשו את ה' זו מלכות שמים, ואת דוד מלכם כמשמעו, ופחדו אל ה' ואל טובו זה בית המקדש, כדכתיב ההר הטוב הזה.
3 וכמובן אין כאן בכדי להשיג על עצם הענין של תפילה בזכות הצדיקים או בקבריהם, שמצינו אותו בחז''ל, אלא נגד הענין של הפיכת קבר מת למרכז תפילה והתקבצות, והרי אם התורה אומרת שהוא אבי אבות הטומאה, והנמצא במחיצתו לא יבוא אל חצרות בית ה' לשבעה ימים עד אשר יטהר ויוזה עליו מי חטאת, איך אפשר להפוך מקום זה למפגש עם הקדושה. המפגש עם הקדושה צריך להיות דרך החיים ולא דרך המתים שדינם אבי אבות הטומאה והריחוק מהקב''ה.
4 עי' רמב"ם הל' ע''ז יא, טז.
יושב ירושלים כתב: ג. להבנתי עיקר הביקורת של השיר היא על השימוש המופרז [מאוד!] בדימוי ההליכה למירון לעליה לרגל ולכל עבודת בית חיינו, דבר שיכול ליצור ח"ו מעין תחליף לעבודת ה' א- להינו א- להים חיים, ולמלא את החסר הקיים לנו בחסרון המקדש והרגלים.
בברכה המשולשת כתב:יושב ירושלים כתב: ג. להבנתי עיקר הביקורת של השיר היא על השימוש המופרז [מאוד!] בדימוי ההליכה למירון לעליה לרגל ולכל עבודת בית חיינו, דבר שיכול ליצור ח"ו מעין תחליף לעבודת ה' א- להינו א- להים חיים, ולמלא את החסר הקיים לנו בחסרון המקדש והרגלים.
ומעין דברי מרנא החת"ס בזה?
פולסברג כתב:ראיתי מפרסמים על מניינים בשער הכותנה [בעש''ק], שהוא הקרוב ביותר להר הבית.
האם מצאנו כתוב - מפורש - שיש ענין להגיע ולהתפלל בקרבות מקום להר הבית?
גל של אגוזים כתב:אכמ"ל
חזור אל “וַיַּעְפִּלוּ לַעֲלוֹת אֶל רֹאשׁ הָהָר”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 15 אורחים