פרנקל תאומים כתב:צביב כתב:ר''ד זריצקי היה בסיביר בזמן השואה, ואחרי כן שמע הרבה וכתב,
לאחר ששומעים טוב, עדויות בזמן סמוך, יכל לכתוב בגוף ראשון,
אנחנו מדברים על מוטיבי נקמה שנעשו אחרי השואה (כמו בדוגמא שנתתי, הסיפור "תינוק יהודי").
אמנם ישנם גם סיפורים בעלי מוטיבי נקם ממהלך השואה שאותם יתכן ששמע מחבריו.
לא הבנתי מה הקשר בין שמיעת סיפור בזמן סמוך ובין כתיבתו בגוף ראשון. בכל אופן, מש"כ שסיפורים שנכתבו בגוף ראשון תוך שהוא משתמש בשמו הפרטי הינם סיפורים שהוא חווה בעצמו, אי"ז כ"א הרגשה בעלמא, וכמובן שאינו בהכרח (וכמו שכתבתי בהודעות קודמות).
יהיה איך שיהיה, פיך ענה בך: גם סיפורים שהוא לא חווה על בשרו, הרי שהוא שמע עדויות מהם בזמן סמוך, כך שהם בהחלט יכולים להוות אינדיקציה לכה"פ על הלך הרוח, אם לא יותר מזה.
הנקמה החילונית שהובאה בתחילה היא להרוג, ואין זה נקמה אלא עונש,
נקמה היא תחת הנחושת אביא זהב... תחת רבי עקיבא וחביריו וכו'
אי אפשר ללמוד מהלך הרוח על דברים שנעשו בפועל,
ואי אפשר ללמוד מכל מעשה של חרדי, שכל הלך הרוח של החרדים,