היא שיחתי כתב:זה נשמע שזה מכספי צדקה?
איש גלילי כתב:מספרים בשם מהר"א מבעלזא זצ"ל, ששאל פעם אחד אם הוא קונה לוטו, וענה לו: מפעם לפעם, אמר לו הרבי: זייער גלייך! (בתרגום חפשי: כך ראוי לעשות)
אוצר החכמה כתב:לא הבנתי למה אחד ל 30 מליון זה נס ואחד לחצי מליון זה השתדלות?
מקדש מלך כתב:הרב קראקובער, זה משפט בעל משמעות אמונית, או משפט סטטיסטי?
בהנחה שזה משפט בעל משמעות אמונית, הרי הוא ודאי נכון, אלא שחלק מהזכייה של אותו אדם היא בכך שניתנו לו יותר סיכויים בדרך הטבע לזכות. נמצא שאכן האדם זכה שיהיו לו 99 כרטיסים.
האם זה נכון גם במקרה של אחד ל30 מליון?
גבי דעת מרן בעל השלחן ערוך האם מותר להשתתף בלוטו, לא הבנתי מדוע לאסור. א) מה שייך לומר כאן אסמכתא לא קניא? והרי אין כאן שום סיכוי סביר בדרך הטבע, ואין זו אלא אבידה מדעת למהדרין מן המהדרין.
הא להן והא להו וד"ל.
לגבי עצם העניין האם ראוי הוא. ברור שמבחינה עובדתית סטטיסטית אין כאן השתדלות, אך במציאות עיננו רואות שהדבר נותן לאנשים חיות ותקווה, ולכן, כל עוד שמשלמים על ההרגשה הטובה הזו מחיר סביר, הדבר ראוי בהחלט, כמו כל דבר שאדם עושה לשמח ולהרחיב את דעתו, בפרט בדורותינו שרבו הדכדוכים...
עמקן כתב:איש גלילי כתב:מספרים בשם מהר"א מבעלזא זצ"ל, ששאל פעם אחד אם הוא קונה לוטו, וענה לו: מפעם לפעם, אמר לו הרבי: זייער גלייך! (בתרגום חפשי: כך ראוי לעשות)
מדויק יותר לתרגם "ישר מאד"(*). נ"מ בין ב' התרגומים אם הוא אמר שיש לעשות כן, או רק שיש מקום להנהגה זו.
אוצר החכמה כתב:הסברא שכותב הרב אברהם שפירא והובאה באות א היא כל כך פשוטה שלא מובן בכלל מה יש לדון אחריה.
חפציאלי כתב:אמר לי הגאון ר' עובדיה יוסף טולדאנו שסבו חזר בו בסוף ימיו והתיר לוטו
בברכה המשולשת כתב:עוד יש לציין, שישנן עדויות מתלמידיו הקרובים של הגר"ע יוסף זצ"ל, שעל פיהן הוא חזר בו מן הפסק הנ"ל והתיר גם לספרדים לרכוש כרטיסי פיס ולוטו (ראה כאן: https://www.hidabroot.org/question/196094).
. . הרב שמואל אריאל
הרב הלל מאירס כתב:ולגבי ההיתר לספרדים - הנה אף על פי שהגר"ע יוסף זצ"ל בשו"ת יביע אומר חלק ז' (חלק חושן משפט סימן ו) אסר לספרדים למלא לוטו, ע"ש. וכן הוא עוד בספרו יביע אומר חלק י' (עמוד שמו), ע"ש. מכל מקום בקובץ "ויען שמואל" חלק טו' (סימן מד) הובאו עדויות ברורות מג' תלמידי חכמים, הלא המה: הרב אמיר קריספל שליט"א (שהי' מזכירו האישי של הגר"ע יוסף) הרב שאלתיאל עמר שליט"א (שהי' עוזר להגר"ע יוסף בכתיבת חיבוריו) והרב עזרא בר שלום שליט"א (חתנו של הגר"ע יוסף) שהגר"ע יוסף זצ"ל חזר בו, והורה להתיר למלא לוטו גם לספרדים.
וכן ע"ע בשו"ת ישכיל עבדי חלק ח' (חלק יורה דעה סימן ה עמוד פח) ובשו"ת תשובות והנהגות חלק ד' (סימן שיא) ובשו"ת אבן פנה חלק א' (סימן קפא) ובשו"ת תפלה למשה חלק ה' (סימן נח) ובשו"ת דברות יעקב חלק ג' (סימן לט) ובשו"ת אשר חנן חלק ח' (סימן רכט) ובספר משפטי התורה חלק א' (סימן כח אות א) ולהרה"ג רבי יוסף פרץ שליט"א בקובץ "ויען שמואל" הנ"ל, שהעלו להתיר גם לספרדים למלא לוטו. וע"ע בשו"ת נזר כהן חלק א' (חלק חושן משפט סימן ג) שדעתו, שספרדי שמיקל להשתתף בהגרלת הפיס יש לו על מה שיסמוך, יעויין שם.
ירושלים כתב:אמר לי ח"א נ"י כי הגאון רבי אליהו סופר שליט"א (ר"י רכסים) בספרו ג"כ העלה להתיר בלא ספק להשתתף בהגרלת לוטו ופיס, ודחה דברי המערערים. מי יודע היכן כתב כן ויוכל להביא קיצור דבריו. בתודה מראש.
ברוז כתב:בספר ויאמר הנני על הגר"א גנחובסקי מובא שדעתו לא היתה נוחה מקניית כרטיסי לוטו מאחר שמפעל הפיס מממנת אירועים ומבנים המחללים שבת וכדו'.
אשרי יושבי ביתך כתב:ברוז כתב:בספר ויאמר הנני על הגר"א גנחובסקי מובא שדעתו לא היתה נוחה מקניית כרטיסי לוטו מאחר שמפעל הפיס מממנת אירועים ומבנים המחללים שבת וכדו'.
שאלתי פעם מקמיה מרן הגר"ח קניבסקי שליט"א:
"האם אדם שמזמין כרטיס הגרלה (לוטו) על כסף, יש בזה חיסרון באמונה ובטחון וכדו', ראיתי שמביאים משמיה דמרן שליט"א והגראי"ל שטיינמן [שליט"א] דאין ראוי לבן תורה לעשות כן. והנה ראיתי בשו"ת קובץ תשובות (ח"ד סי' יג) שכתב שם הגרי"ש אליישיב זצוק"ל דשרי (אפי' שחלק מהכסף מגיע לממשלה ולענייני כפירה), ונראה מדבריו שאין חיסרון של בטחון, האם להלכה למעשה אפשר להזמין".
והשיבני מרן הגר"ח שליט"א: 'אין איסור, אבל אין ראוי'.
[והגאון רבי נפתלי הכהן קופשיץ שליט"א (רבה של קהילת חניכי הישיבות רוממה) כתב לי פעם בשם אביו הגאון הגדול רבי משה קופשיץ זצ"ל (ר"מ בישיבת 'קול יעקב'), כי אלה הטוענים שיש בדבר משום 'השתדלות' לפרנסה, הדבר מגוחך מאד, ואמר - הלמהד"ד, לאדם שנצרך לרופא משום פיקו"נ בשבת קודש, ואינו יודע את מס' הטלפון של הרופא, ולוקח הטלפון ואומר שילחץ על המקשים ואולי יצא לו את מספר הטלפון של הרופא. והדברים מגוחכים, דאמנם אפי' על ספק ספיקא דפיקו"נ התירו לחלל שבת, אבל כאן שאין כמעט שום סיכוי שיקלע למספר הטל' של הרופא, אין שום היתר. וכך הוא הדבר בעניינינו, שכותבים מספרים ופן-שמא-ואולי יקלעו למספר הנכון, זה לא חשיב 'השתדלות' לפרנסתו. ודפח"ח].
צום זאך כתב:מספרים על האדמו"ר הראשון לבית באבוב, ר' שלמה (בעל עטרת שלמה) שאמר פעם לאחד מחסידיו שיקנה הלוטו, ומסר לו המספרים שיזכו בהפרס. ובספר המכתבים שהוציא לאור ר' שמעריל ציטראנענבוים שליט"א יש שם מכתב מזה
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 461 אורחים